- 68 -
De VOORZITTER antwoordt dat de kosten inderdaad stijgen. Hij kan echter
niet beamen dat daartegenover geen verhoogde activiteiten staan.
De VOORZITTER deelt tot slot nog mede dat de problemen met betrekking tot
de financiering van de bouw van een aantal sociale huurwoningen inmiddels
zijn opgelost. Een nader voorstel zal derhalve niet worden voorgelegd.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
5. Behandeling begroting 1992;
- gelegenheid tot het in tweede termijn
houden van algemene beschouwingen (du
plieken op de schriftelijke reactie van
burgemeester en wethouders op de algemene
beschouwingen)
- antwoorden van burgemeester en wethouders
op de tweede termijn;
- voorstel tot vaststelling van de begro
tingen 1991 van de algemene dienst en van
het grondbedrijf;
Namens het CDA vraagt het lid REIJNDERS wat het college van plan is om te
doen aan de toegankelijkheid van het gemeentehuis. Ook de representativi
teit zou hij daarbij willen betrekken. Hetzelfde geldt voor het publikatie-
bord. Hij zou deze kwestie liever wat praktisch benaderd willen zien.
Wat betreft het haventracé is hij van mening dat het te voet/per fiets
surveilleren daar bijhoort. Hij dringt er op aan om deze zaak alsnog met de
politie op te nemen.
Betreffende de verkoop van industriegrond in het Zwanengat deelt hij mede
daarover in de commissie nog te zullen terugkomen. Ook zal in de commissie
nog worden teruggekomen op de hinderwetproblematiek. Hij vraagt zich af
waarom de hinderwetprocedure niet gelijktijdig met de bouwvergunningproce
dure kan lopen. Uitgangspunt moet zijn dat een bedrijf pas kan beginnen als
er een hinderwetvergunning is verleend.
Hij deelt verder mee sterk te hechten aan het behouden van goede onderwijs-
akkommodaties. In goed overleg tussen de betrokken schoolbesturen moet het
mogelijk zijn om de voorzieningen op peil te houden. Hij roept het college
daarom op om daarin het voortouw te nemen.
Hij zegt verder met de voorliggende bezuinigingen te kunnen leven. Hij
vindt het een aanvaardbaar pakket, waarbij hij nogmaals onder de aandacht
brengt dat de komende jaren nog kritischer naar lastenverhogingen zal moe
ten worden gekeken. Indien er mogelijkheden zijn zal zelfs aan lastenver
lichting moeten worden gedacht. Hij denkt daarbij onder andere aan de on
roerend goedbelasting.
Het lid VAN HAM spreekt namens de P.v.d.A. als volgt:
"De tragedie van veel mensen is dat zij veel angst hebben voor datgene wat
hen mogelijkerwijs in de toekomst zal overkomen. Hun nutteloze pogingen het
tij te keren kost vaak zoveel energie dat zij niets meer over hebben voor
het benutten van de mogelijkheden die het heden hen biedt."
Met dit enigszins bewerkt citaat zou ik met name het financiële beleid van
uw college willen typeren. Ik ga vandaag niet herhalen welke argumenten wij
daarvoor in eerste termijn hebben aangedragen. Wat ik constateer is dat uw
college volhard in de naar onze mening onnodige lastenverhoging voor Zeven-
bergse burgers.
Zonder in te willen gaan op alle details van uw motivering hiervoor wil ik
u direct aangeven dat mijn fractie hiervan niet onder de indruk is geraakt.
Wij blijven dan ook tegen het door u voorgestelde pakket van diverse las
tenverhogingen die moeten leiden tot een extra opbrengst van ongeveer
f 45.000,per jaar.
Uit uw antwoorden lichten wij de ten aanzien van dit punt belangrijkste
motivatie namelijk uw verwijzing naar het beleidsaccoord waarin volgens het
college is opgenomen "het nastreven van kostendekkendheid".
Mijnheer de voorzitter, in het door ons vastgestelde beleidsaccoord staat
letterlijk;
"Nastreven van kostendekkendheid van werkzaamheden daar waar dat in de rede
ligt en bij ontkoombare zaken het profijtbeginsel toepassen."
Het laatste deel van het citaat zal ik maar overslaan, anders zou de ge
meente direct moeten worden omgebouwd naar een commercieel bedrijf. Belang
rijker is het eerste deel van het citaat en dan met name de zinsnede die uw
college vergeten heeft op te nemen, namelijk:
"Kostendekkend, daar waar dat in de rede ligt."
Welnu voorzitter, naar de mening van de partij van de arbeid liggen uw
voorstellen, met name de diverse heffingen die een extra bedrag van
f 45.000,moeten opleveren niet in de rede.
Zoals wij u eigenlijk niet behoeven uit te leggen is het gemeentelijk appa
raat een dienstverlenend apparaat dat in hoofdzaak kan draaien op algemene
bijdragen (via belastingen en tarieven) van burgers. Kostendekkendheid of
profijtbeginsel zijn zaken die in een openbaar dienstverlenend bedrijf
alleen in zijn totaliteit en onderlinge samenhang kunnen worden bezien. De
ene taak kost geld de andere levert geld op zonder dat er specifieke dien
sten voor behoeven te worden geleverd. Daarmee worden de inkomsten en uit
gaven in balans gebracht, niet door het bezien van onderdelen van de
dienstverlening. Als de balans tussen inkomsten en uitgaven is verstoord
kan deze op drie manieren worden hersteld, namelijk door:
efficiency maatregelen;
inkomsten uit andere dan de gebruikelijke bronnen;
- verhoging van belastingen en tarieven.
In de door u gepresenteerde begroting maakt u uitstekend gebruik van effi
ciency en inkomsten uit andere bronnen, die overigens niet allemaal zijn
opgevoerd (met een niet onbelangrijke bron, namelijk de zogenaamde ongemak-
kentoeslag vuilstort houdt u vooralsnog geen rekening), waarmee u nu en in
de te overziene toekomst ruim voldoende het gewenste beleid kunt afdekken
en in het komende jaar zelfs een aantal extra, aanvankelijk niet op dit
tijdstip geplande werkzaamheden kunt uitvoeren.