- 68 - De VOORZITTER antwoordt dat de kosten inderdaad stijgen. Hij kan echter niet beamen dat daartegenover geen verhoogde activiteiten staan. De VOORZITTER deelt tot slot nog mede dat de problemen met betrekking tot de financiering van de bouw van een aantal sociale huurwoningen inmiddels zijn opgelost. Een nader voorstel zal derhalve niet worden voorgelegd. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 5. Behandeling begroting 1992; - gelegenheid tot het in tweede termijn houden van algemene beschouwingen (du plieken op de schriftelijke reactie van burgemeester en wethouders op de algemene beschouwingen) - antwoorden van burgemeester en wethouders op de tweede termijn; - voorstel tot vaststelling van de begro tingen 1991 van de algemene dienst en van het grondbedrijf; Namens het CDA vraagt het lid REIJNDERS wat het college van plan is om te doen aan de toegankelijkheid van het gemeentehuis. Ook de representativi teit zou hij daarbij willen betrekken. Hetzelfde geldt voor het publikatie- bord. Hij zou deze kwestie liever wat praktisch benaderd willen zien. Wat betreft het haventracé is hij van mening dat het te voet/per fiets surveilleren daar bijhoort. Hij dringt er op aan om deze zaak alsnog met de politie op te nemen. Betreffende de verkoop van industriegrond in het Zwanengat deelt hij mede daarover in de commissie nog te zullen terugkomen. Ook zal in de commissie nog worden teruggekomen op de hinderwetproblematiek. Hij vraagt zich af waarom de hinderwetprocedure niet gelijktijdig met de bouwvergunningproce dure kan lopen. Uitgangspunt moet zijn dat een bedrijf pas kan beginnen als er een hinderwetvergunning is verleend. Hij deelt verder mee sterk te hechten aan het behouden van goede onderwijs- akkommodaties. In goed overleg tussen de betrokken schoolbesturen moet het mogelijk zijn om de voorzieningen op peil te houden. Hij roept het college daarom op om daarin het voortouw te nemen. Hij zegt verder met de voorliggende bezuinigingen te kunnen leven. Hij vindt het een aanvaardbaar pakket, waarbij hij nogmaals onder de aandacht brengt dat de komende jaren nog kritischer naar lastenverhogingen zal moe ten worden gekeken. Indien er mogelijkheden zijn zal zelfs aan lastenver lichting moeten worden gedacht. Hij denkt daarbij onder andere aan de on roerend goedbelasting. Het lid VAN HAM spreekt namens de P.v.d.A. als volgt: "De tragedie van veel mensen is dat zij veel angst hebben voor datgene wat hen mogelijkerwijs in de toekomst zal overkomen. Hun nutteloze pogingen het tij te keren kost vaak zoveel energie dat zij niets meer over hebben voor het benutten van de mogelijkheden die het heden hen biedt." Met dit enigszins bewerkt citaat zou ik met name het financiële beleid van uw college willen typeren. Ik ga vandaag niet herhalen welke argumenten wij daarvoor in eerste termijn hebben aangedragen. Wat ik constateer is dat uw college volhard in de naar onze mening onnodige lastenverhoging voor Zeven- bergse burgers. Zonder in te willen gaan op alle details van uw motivering hiervoor wil ik u direct aangeven dat mijn fractie hiervan niet onder de indruk is geraakt. Wij blijven dan ook tegen het door u voorgestelde pakket van diverse las tenverhogingen die moeten leiden tot een extra opbrengst van ongeveer f 45.000,per jaar. Uit uw antwoorden lichten wij de ten aanzien van dit punt belangrijkste motivatie namelijk uw verwijzing naar het beleidsaccoord waarin volgens het college is opgenomen "het nastreven van kostendekkendheid". Mijnheer de voorzitter, in het door ons vastgestelde beleidsaccoord staat letterlijk; "Nastreven van kostendekkendheid van werkzaamheden daar waar dat in de rede ligt en bij ontkoombare zaken het profijtbeginsel toepassen." Het laatste deel van het citaat zal ik maar overslaan, anders zou de ge meente direct moeten worden omgebouwd naar een commercieel bedrijf. Belang rijker is het eerste deel van het citaat en dan met name de zinsnede die uw college vergeten heeft op te nemen, namelijk: "Kostendekkend, daar waar dat in de rede ligt." Welnu voorzitter, naar de mening van de partij van de arbeid liggen uw voorstellen, met name de diverse heffingen die een extra bedrag van f 45.000,moeten opleveren niet in de rede. Zoals wij u eigenlijk niet behoeven uit te leggen is het gemeentelijk appa raat een dienstverlenend apparaat dat in hoofdzaak kan draaien op algemene bijdragen (via belastingen en tarieven) van burgers. Kostendekkendheid of profijtbeginsel zijn zaken die in een openbaar dienstverlenend bedrijf alleen in zijn totaliteit en onderlinge samenhang kunnen worden bezien. De ene taak kost geld de andere levert geld op zonder dat er specifieke dien sten voor behoeven te worden geleverd. Daarmee worden de inkomsten en uit gaven in balans gebracht, niet door het bezien van onderdelen van de dienstverlening. Als de balans tussen inkomsten en uitgaven is verstoord kan deze op drie manieren worden hersteld, namelijk door: efficiency maatregelen; inkomsten uit andere dan de gebruikelijke bronnen; - verhoging van belastingen en tarieven. In de door u gepresenteerde begroting maakt u uitstekend gebruik van effi ciency en inkomsten uit andere bronnen, die overigens niet allemaal zijn opgevoerd (met een niet onbelangrijke bron, namelijk de zogenaamde ongemak- kentoeslag vuilstort houdt u vooralsnog geen rekening), waarmee u nu en in de te overziene toekomst ruim voldoende het gewenste beleid kunt afdekken en in het komende jaar zelfs een aantal extra, aanvankelijk niet op dit tijdstip geplande werkzaamheden kunt uitvoeren.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1991 | | pagina 41