-65-
Wethouder VAN DE WETERING deelt mede dat er reeds sinds 1984 een goedgekeurd
bestemmingsplan is voor de regionale vuilstort. Om de positie van Zevenbergen te
versterken is 2 jaar geleden de commissie van "wijze mannen" geformeerd. Deze
heeft destijds een bedrag van f 2,per ton genoemd. Geen enkele gemeente zit
echter te wachten op een stortplaats op haar grondgebied. Eveneens zullen de
andere gemeenten niet staan te juichen bij het betalen van f 3,22 per ton aan de
gemeente Zevenbergen.
Hij wijst erop dat de provincie een eenheidstarief binnen de gehele provincie
wenst. Vanuit die gedachte is men terechtgekomen op de Schijndel-regeling, waar
bij f 3,22 per ton wordt betaald. Toen is dat bedrag onverkort overgenomen.
De gemeente Zevenbergen zal daarvan gaan profiteren.
Er zal, aldus spreker, voor worden gezorgd dat de gemeenten gebruik zullen gaan
maken van vastgestelde routes. Daarnaast zal het de bedoeling zijn om over 4 a 5
jaar het huisvuil te gaan laten aanvoeren via de rails en schepen. Het enige dat
niet gegarandeerd kan worden is dat de particuliere vervoerders eveneens gebruik
zullen maken van de vastgestelde routes. Wel zal, indien blijkt dat deze zich
daaraan niet houden, overleg met hen worden gevoerd. In het convenant kan dit
echter niet geregeld worden. Hij is dan ook van mening dat het vervoer thans
optimaal is geregeld.
Wat betreft de vergoeding van f 3,22 per ton heeft hij er alle vertrouwen in dat
de Gewestraad hiermede akkoord zal gaan.
Hij deelt verder mede dat de nazorg eveneens goed geregeld is. Zelfs voor de
nazorg van de stortplaats aan de Dikkendijk zijn de financiële gevolgen overge
nomen
Het lid KAMP gaat met het convenant akkoord, hoewel hij liever een autonome
regeling had gezien. Hij vraagt nog naar een garantie dat de vergoeding slechts
via een normale prijsindexering en normale markt-rentestanden wordt aangepast.
Het lid KRAMER is door het antwoord van de wethouder zeker niet overtuigd.
Het wordt zo medegedeeld alsof de gemeente Zevenbergen met de vuilstort een
forse winst gaat maken. Dat is niet juist. Hij is van mening dat met het
voorliggende convenant zeker niet zondermeer akkoord moet worden gegaan.
Daarnaast zullen de kosten voor de burgers alleen maar stijgen indien ook nog
wordt overgegaan tot een aansluiting op Rijksweg 17. Eveneens ziet hij het nog
niet gebeuren dat binnen 4 5 jaar het vervoer per rail of schepen zal
plaatsvinden.
Tot slot is het voor hem nog steeds niet duidelijk waarom in het convenant wordt
verwezen naar de situatie in Schijndel. Zijn fraktie blijft-dan ook tegen de
opname van het gestelde in 3.7. van het convenant.
Het lid SCHOUWENAARS vraagt of de V.V.D. eveneens niet akkoord gaat met het
gestelde in 3.3.c. van het convenant.
Het lid KRAMER zegt dat de aansluiting op Rijksweg 17 een goede zaak is, maar de
kosten daarvan zullen worden omgeslagen op de exploitatie van de stortplaats.
Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat door een aansluiting op Rijksweg 17 het
aantal vervoersbewegingen over het grondgebied van Zevenbergen zo klein mogelijk
zal worden. Hij is van mening dat het voorliggende convenant zeker moet worden
geaccepteerd. Doordat er geen autonome regeling is gemaakt, maar is teruggeval
len op de Schijndel-regeling, kon de gemeente Zevenbergen dat bedrag van f 3,22
per ton aanhouden.
-66-
Hij antwoordt verder dat slechts de prijsindexering en rentestand van invloed
zijn op de vergoeding.
De VOORZITTER concludeert dat de raad akkoord gaat met het voorstel, behoudens
de aantekening dat de fraktie van de V.V.D. niet akkoord gaat met de verwijzing
in 3.7. van het convenant.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
13. Behandeling van eventuele vragen die
v66r of op de dag der vergadering zijn
ingekomen en eventuele rondvraag inge
volge artikel 37 van het reglement van
orde
Er zijn geen vragen ingekomen.
14. Sluiting.
De VOORZITTER sluit hierna de vergadering met het bij reglement van orde voor de
vergaderingen van de raad voorgeschreven gebed.
de openbare vergade-
h vastgesteld in
van
lorzitter
o:vDot:vN/7;c