- 54 - 15. Voorstel als bedoeld in artikel 63 van de Wet op het Basisonderwijs (vermeer dering openbaar basisonderwijs). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 16. Voorstel tot vaststelling van het Overzicht Vermeerdering Huisvesting 1993-1995. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 17. Voorstel met betrekking tot partiële aanpassing en uitbreiding eerste in richting van de R.K. basisschool "De Arenberg". Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 18. Voorstel tot het voteren van een krediet ten behoeve van de aanpassing van de regieruimte in sporthal De Molenberg. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 19. Voorstel tot vaststelling van het jaarverslag 1990 over de uitvoering van de milieutaken uit het "Bijdragebesluit Uitvoering Gemeentelijk Milieubeleid". "V Het lid SCHOUWENAARS is blij met de konstatering dat de overstap naar de milieu dienst van het Stadsgewest mogelijk wordt per 1 januari 1993. Hij hoopt dat voor dezelfde bijdrage alle geplande aktiviteiten uitgevoerd kunnen worden. Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat de 24 uurs bereikbaarheid van de milieu dienst van het Stadsgewest waarschijnlijk per 1 januari 1992 gereed zal zijn. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 20. Voorstel met betrekking tot het nieuw bouw- en verbeteringsprogramma 199 2- 1995. Het lid HUIJSSOON vindt het vreemd dat het provinciaal richtgetal bijna 200 woningen lager is dan de berekening van het bureau Companen. - 55 - Hij vraagt zich af wat het nut van een dergelijk onderzoek dan is. Eveneens roept het provinciaal standpunt ten aanzien van het industrieterrein Moerdijk bevreemding bij hem op. Naar zijn mening druist dat in tegen het standpunt van de provincie in de nota "Brabant op streek", waarin gesteld wordt dat een hoge prioriteit moet worden toegekend aan het terugdringen van de (auto)mobiliteit. Mede gelet op de toenemende bedrijvigheid op dat industrieterrein zal het aantal werknemers eveneens toenemen, zodat een reaktie naar de provincie zal moeten uitgaan. Tot slot is hij ingenomen met de ontwikkelingen in de beide kerkdorpen. Dat is zeker een aanzet tot een verhoging van de leefbaarheid. Het lid SCHIPPER wijst eveneens op de wanverhouding tussen het provinciaal richtgetal en de berekening van bureau Companen. Hij sluit zich aan bij de vorige spreker om die problematiek met de provincie door te spreken. Overigens is hij van mening dat er van de provincie een bepaalde toezegging is gedaan in het kader van de ontwikkelingen op het industrieterrein Moerdijk. Hij hoopt dat die toezegging nog steeds van kracht is. Het lid KRAMER sluit zich aan bij de vorige sprekers. Hij wijst er op ook binnen de gemeente zelf eens na te gaan of er voldoende huisvestingsmogelijkheden zijn voor bijvoorbeeld 55-plussers. De seniorenwoningen die zijn gepland vindt hij derhalve een goede zaak. Wel mist hij woningen met voorzieningen waardoor een bepaalde service wordt geboden. Op basis van die gedifferentieerde woningbe- behoefte zijn er onderzoeken gedaan. Hij vraagt of het college weet hoe het met die doelgroep in Zevenbergen is gesteld, en zo niet, of het college bereid is om op korte termijn een dergelijk onderzoek te houden. Hij is van oordeel dat die categorie mensen in Zevenbergen behouden moet blijven. Ook hij vindt het verschil tussen de berekening van de provincie en het bureau Companen erg fors. Tot slot informeert hij naar de stand van zaken met betrekking tot het budgethouderschap Het lid SCHOUWENAARS vindt het beschikbaar stellen van budgetten en inhoud geven aan plaatselijk beleid geen slechte ontwikkeling. Omdat de beschikbare middelen lager worden zal daarmee zorgvuldig moeten worden omgegaan. Op lokaal en regio naal niveau zullen keuzes gemaakt moeten worden tussen nieuwbouw en verbetering. Méér nieuwbouw leidt tot minder verbetering. In het jaar 1992 zal dan ook een beleid moeten worden uitgestippeld met betrekking tot de bestaande woningvoor raad. Ook hij is van mening dat het beleid gericht moet zijn op het soort woningen; wat voor soort woningen moeten er gebouwd worden. De groep 55-plus heeft daarbij prioriteit. Hij verwacht van het college een aanzet tot dat beleid. Het budgethouderschap is daarbij zeker een handvat. Ook het Stadsge westelijk volkshuisvestings-signaleringssysteem kan eveneens een belangrijk hulpmiddel zijn. Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat voor het streekplan nog een inspraakpro cedure zal volgen. De gemeenten kunnen alsdan hun kommentaar geven. Het terug dringen van de automobiliteit dient daarbij zeker aan de orde te komen. De dichtheid van het aantal bewoners per woning is echter, aldus het rapport van Companen, kleiner dan de provincie heeft aangenomen. Dat betekent dat een andere berekening is gehanteerd. Om die reden is in het beleidsplan van het Stadsgewest opgenomen dat een werkgroep de resultaten zal aktualiseren. De gegevens van het bureau Companen zullen dan een wezenlijke bijdrage kunnen leveren. Hij deelt verder mede dat in het nieuwe streekplan de afgeleide funktie van het Moerdijk terrein weer opgenomen dient te worden voor Zevenbergen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1991 | | pagina 33