- 54 -
15. Voorstel als bedoeld in artikel 63 van
de Wet op het Basisonderwijs (vermeer
dering openbaar basisonderwijs).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
16. Voorstel tot vaststelling van het
Overzicht Vermeerdering Huisvesting
1993-1995.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
17. Voorstel met betrekking tot partiële
aanpassing en uitbreiding eerste in
richting van de R.K. basisschool
"De Arenberg".
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
18. Voorstel tot het voteren van een
krediet ten behoeve van de aanpassing
van de regieruimte in sporthal De
Molenberg.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
19. Voorstel tot vaststelling van het
jaarverslag 1990 over de uitvoering van
de milieutaken uit het "Bijdragebesluit
Uitvoering Gemeentelijk Milieubeleid". "V
Het lid SCHOUWENAARS is blij met de konstatering dat de overstap naar de milieu
dienst van het Stadsgewest mogelijk wordt per 1 januari 1993. Hij hoopt dat voor
dezelfde bijdrage alle geplande aktiviteiten uitgevoerd kunnen worden.
Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat de 24 uurs bereikbaarheid van de milieu
dienst van het Stadsgewest waarschijnlijk per 1 januari 1992 gereed zal zijn.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
20. Voorstel met betrekking tot het nieuw
bouw- en verbeteringsprogramma 199 2-
1995.
Het lid HUIJSSOON vindt het vreemd dat het provinciaal richtgetal bijna 200
woningen lager is dan de berekening van het bureau Companen.
- 55 -
Hij vraagt zich af wat het nut van een dergelijk onderzoek dan is. Eveneens
roept het provinciaal standpunt ten aanzien van het industrieterrein Moerdijk
bevreemding bij hem op. Naar zijn mening druist dat in tegen het standpunt van
de provincie in de nota "Brabant op streek", waarin gesteld wordt dat een hoge
prioriteit moet worden toegekend aan het terugdringen van de (auto)mobiliteit.
Mede gelet op de toenemende bedrijvigheid op dat industrieterrein zal het aantal
werknemers eveneens toenemen, zodat een reaktie naar de provincie zal moeten
uitgaan. Tot slot is hij ingenomen met de ontwikkelingen in de beide kerkdorpen.
Dat is zeker een aanzet tot een verhoging van de leefbaarheid.
Het lid SCHIPPER wijst eveneens op de wanverhouding tussen het provinciaal
richtgetal en de berekening van bureau Companen. Hij sluit zich aan bij de
vorige spreker om die problematiek met de provincie door te spreken. Overigens
is hij van mening dat er van de provincie een bepaalde toezegging is gedaan in
het kader van de ontwikkelingen op het industrieterrein Moerdijk. Hij hoopt dat
die toezegging nog steeds van kracht is.
Het lid KRAMER sluit zich aan bij de vorige sprekers. Hij wijst er op ook binnen
de gemeente zelf eens na te gaan of er voldoende huisvestingsmogelijkheden zijn
voor bijvoorbeeld 55-plussers. De seniorenwoningen die zijn gepland vindt hij
derhalve een goede zaak. Wel mist hij woningen met voorzieningen waardoor een
bepaalde service wordt geboden. Op basis van die gedifferentieerde woningbe-
behoefte zijn er onderzoeken gedaan. Hij vraagt of het college weet hoe het met
die doelgroep in Zevenbergen is gesteld, en zo niet, of het college bereid is om
op korte termijn een dergelijk onderzoek te houden. Hij is van oordeel dat die
categorie mensen in Zevenbergen behouden moet blijven. Ook hij vindt het
verschil tussen de berekening van de provincie en het bureau Companen erg fors.
Tot slot informeert hij naar de stand van zaken met betrekking tot het
budgethouderschap
Het lid SCHOUWENAARS vindt het beschikbaar stellen van budgetten en inhoud geven
aan plaatselijk beleid geen slechte ontwikkeling. Omdat de beschikbare middelen
lager worden zal daarmee zorgvuldig moeten worden omgegaan. Op lokaal en regio
naal niveau zullen keuzes gemaakt moeten worden tussen nieuwbouw en verbetering.
Méér nieuwbouw leidt tot minder verbetering. In het jaar 1992 zal dan ook een
beleid moeten worden uitgestippeld met betrekking tot de bestaande woningvoor
raad. Ook hij is van mening dat het beleid gericht moet zijn op het soort
woningen; wat voor soort woningen moeten er gebouwd worden. De groep 55-plus
heeft daarbij prioriteit. Hij verwacht van het college een aanzet tot dat
beleid. Het budgethouderschap is daarbij zeker een handvat. Ook het Stadsge
westelijk volkshuisvestings-signaleringssysteem kan eveneens een belangrijk
hulpmiddel zijn.
Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat voor het streekplan nog een inspraakpro
cedure zal volgen. De gemeenten kunnen alsdan hun kommentaar geven. Het terug
dringen van de automobiliteit dient daarbij zeker aan de orde te komen.
De dichtheid van het aantal bewoners per woning is echter, aldus het rapport van
Companen, kleiner dan de provincie heeft aangenomen. Dat betekent dat een andere
berekening is gehanteerd. Om die reden is in het beleidsplan van het Stadsgewest
opgenomen dat een werkgroep de resultaten zal aktualiseren. De gegevens van het
bureau Companen zullen dan een wezenlijke bijdrage kunnen leveren. Hij deelt
verder mede dat in het nieuwe streekplan de afgeleide funktie van het Moerdijk
terrein weer opgenomen dient te worden voor Zevenbergen.