14. Beslissing op het bezwaarschrift van
de Federatieve Stichting voor Maat
schappelijk Werk en Gezinsverzorging
in Noord-West-Brabant tegen het
raadsbesluit d.d. 12 maart 1991 tot
(gedeeltelijke) weigering van subsi
diëring van slachtofferhulpverlening.
Het lid BROEDERS-DE BRUIJN betreurt het dat dit via de commissie bezwaar- en
beroepschriften moest worden afgewerkt. Ze gaat echter wel akkoord met het door
die commissie uitgebracht advies.
Het lid WIJBENGA-HELMER benadrukt dat slachtofferhulp een goede zaak is en
steunt derhalve het advies. Ze heeft wel de indruk dat de kommunikatie met het
Maatschappelijk Werk niet altijd vlot verloopt en pleit er dan ook voor om hier
in de toekomst extra aandacht aan te besteden.
Het lid VROLINGS kan zich vinden in de extra subsidie. Wel wijst hij er uitdruk
kelijk op dat in het jaarverslag van het Maatschappelijk Werk ook de kwalita
tieve wijze van de slachtofferhulp wordt weergegeven.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
15. Voorstel met betrekking tot de finan
ciering van de bouw van het contin
gent sociale huurwoningen 1991.
Het lid KRAMER informeert naar de betekenis van de laatste zin onder "Toetsings
norm beoordeling kredietwaardigheid" op blz. 2 van het voorliggende voorstel.
Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat uiteraard de financiële weerstand van de
S.W.Z. getoetst wordt. Ook bij partikulieren, die gebruik maken van gemeentega
rantie, wordt dit getoetst. Ieder jaar worden de boeken van de S.W.Z. bekeken,
zodat de financiële huishouding kan worden getoetst. Ook ieder bouwplan van de
S.W.Z. wordt bekeken, zodat de gemeente daar haar oordeel over kan uitspreken.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
16. Voorstel tot het aangaan van een
overeenkomst met de provincie Noord-
Brabant betreffende plaatsing en
instandhouding van een verkeersregel
installatie op de provinciale weg en
de Westrand.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
- 44 -
17. Behandeling van eventuele vragen die
v66r of op de dag der vergadering
zijn ingekomen en eventuele rondvraag
(ingevolge artikel 37 van het regle
ment van orde)
Er zijn vragen ingekomen van de P.v.d.A. en de Hoekse Lijst met betrekking tot
de verkeersveiligheid op de Zuiddijk.
Brief van de P.v.d.A.:
Geacht college,
Onlangs ontvingen wij een brief van een aantal verontruste bewoners van de
Zuiddijk in Langeweg.
Hun verontrusting betreft de verkeerssituatie op de Zuiddijk in en nabij de
dorpskern Langeweg.
De problemen zijn al jaren ook bij u bekend.
Reeds in 1984 werd de zaak met een brief bij u aangekaart.
Het oplossen van de problemen zou pas werkelijk aan de orde komen bij de uitvoe
ring van het dorpsplan.
Er is sprake van hinder van het verkeer.
Dit verkeer bestaat voor een groot deel uit vrachtwagens van en naar het indus
triegebied Hazeldonk en voor een ander deel uit verkeer dat de Zuiddijk als
sluiproute gebruikt tussen de Moerdijkbrug (A16) en de Maasroute enerzijds en
Etten-Leur anderzijds,
e problemen hebben als uitingsvorm:
geluidsoverlast
Uiteraard veroorzaken (te) hard rijdende vrachtwagens en agrarisch verkeer
veel geluidsoverlas;tIn de dicht bij de weg staande woningen.
veiligheid
De Zuiddijk, waar voor een deel geen trottoirs zijn, is de route die voetgan
gers volgen tussen het woongebied nabij de Ringweg en het centrale deel van
het dorp waar zich o.a. school, gemeenschapshuis en de kerk bevinden. Er is
sprake van een onveilige looproute voor met name ouderen en kinderen.
schade aan wegdek en leidingen
Het wegdek is slecht ten gevolge van (te) zwaar verkeer.
Het komt met een bepaalde regelmaat voor dat er door verzakking van de weg
sprake is van breuken in leidingen en kabels.
Bij het opstellen van het beleidsakkoord zijn middelen bestemd voor het nemen
van verkeersremmende maatregelen op de Zuiddijk.
In 1991 zou een plan moeten worden opgesteld!
Gelet op het feit dat binnen enkele maanden voor geruime tijd verkeer Etten-Leur
en de S6 (vise versa) door de kern Zevenbergen zal worden bemoeilijkt ten gevol
ge van de ingrijpende werkzaamheden aan de Stationslaan en de Prins Hendrik
straat, is te verwachten dat de "sluiproute" Zuiddijk nog frequenter en inten
siever zal worden gebruikt.
Maatregelen op korte termijn zijn daarom geboden.
In het kader van artikel 37 van het reglement van orde stellen wij u de volgende
vragen:
1. Bent u bereid om op uiterst korte termijn met de bewoners van Zuiddijk in
overleg te treden om te komen tot een plan wat een oplossing biedt voor de
gesignaleerde problemen?