- 39 -
Het lid KRAMER is van mening dat de gevolgen uitsluitend van financiële aard
zijn, zodat hij zich afvraagt of deze materie nog wel in de commissie gemeente
bedrijven thuishoort. Hij is wel van mening dat niet overhaast moet worden over
gestapt naar de milieudienst van het Stadsgewest.
De VOORZITTER zegt dat thans zeker geen besluiten genomen moeten worden. Dat zal
pas bij de behandeling van de begrotingen van de C.M.D. en de gemeente dienen te
gebeuren.
Het lid JANSSON is van mening dat de wethouder wellicht meer informatie had
moeten inwinnen. Ook hij is van oordeel dat de tariefsverhoging als gevolg van
het wanbeheer niet ten laste dient te komen van het bedrijfsleven. Dat zou niet
korrekt zijn.
Wethouder VAN DE WETERING zegt dat besluiten inzake de tariefsverhoging pas bij
het vaststellen van de leges aan de orde zullen komen. Daarnaast zal pas in de
loop van 1992 te voorzien zijn of met de gemeente Breda kan worden samengewerkt.
Tot slot deelt hij mede dat de kwaliteit van het werk van de T.M.D. zeker niet
te lijden heeft gehad onder het slecht funktioneren van één funktionaris
Ten aanzien van IV. 1 deelt de VOORZITTER mede dat het college het oorspronke
lijke voorstel zal handhaven.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
5. Voorstel tot het voteren van een
krediet ten behoeve van herinrichting
van het gemeentehuis, le fase.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten vonform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
6. Voorstel met betrekking tot de beste
ding van het beschikbare budget Bij-
dragenregeling 1990 Intensivering
Bijzondere Bijstand.
Het lid VAN HAM vindt het voorstel procedureel en inhoudelijk nogal zorgen ba
ren. Op dit moment is men nog niet verder dan bij het uitgangspunt destijds in
januari. Bij de verdeling van de gelden is inmiddels f 40.000,— besteed aan de
inrichting van het kinderopvangcentrum. De raad heeft daaraan vborwaarden ge
steld, onder andere dat andere gemeenten zullen bijdragen. Die voorwaarde is
zeker niet nagekomen. Na de onderhandelingen met de andere gemeenten zijn de
lasten eenzijdig bij de gemeente Zevenbergen terecht gekomen. Wel zal hij spoe
dig willen vernemen of de additionele voorwaarden, welke overigens scherper
moeten worden geformuleerd, in de gewijzigde overeenkomst door de overige ge
meenten worden geaccepteerd en ondertekend. Daarnaast zegt hij dat er nog geen
enkele kindplaats is verkocht en de acquisitie nog moet beginnen. Hij vraagt of
dit juist is en wat het college daaraan denkt te gaan doen.
Tot slot wil hij graag de toezegging dat de besteding van de overige gelden bij
de behandeling van de nota sociale vernieuwing wordt bezien.
Het lid JANSSON herinnert zich dat de keuze voor de besteding van de gelden de
instemming van de commissie had. Toch maakt ook hij zich zorgen over de bezet
ting van de kindplaatsen en de exploitatie van dat kinderdagverblijf. Ook wordt
het tijd dat de projekten "preventie kriminaliteit" van de grond komen.
- 40 -
h f liever Sezien dat het projekt "banenpools" meer geld
beschikbaar zou worden gesteld. Hij blijft daarnaast van mening dat het projekt
kinderopvang veel te duur is en nooit exploitatief rond is te krijgen.
Het lid REIJNDERS is van oordeel dat, indien andere gemeenten niet meedoen, de
gemeeente Zevenbergen zelf de verantwoordelijkheid ten aanzien van de kinderop
vang dient te nemen. Dat heeft inderdaad financiële konsekwentiesmaar dat is
een gevolg van een centrumgemeente te willen zijn in de regio.
De VOORZITTER deelt mede dat in de commissievergadering van 27 augustus aan
staande de projekten preventie kriminaliteit aan de orde zullen komen, waarna de
uitvoering daarvan ter hand zal worden genomen.
Wethouder KRIJNEN-BOOT antwoordt dat de positieve kanten van de samenwerking met
de andere gemeenten zeker niet uit het oog mogen worden verloren. Voor het door
de gemeente Zevenbergen geïnvesteerde bedrag ten behoeve van de inrichting zal
in de overeenkomst een clausule worden opgenomen. Wat betreft de verkoop van
kindplaatsen aan het bedrijfsleven verwacht ze veel van de mond-tot-mond rekla-
me. Ze heeft er het volste vertrouwen in dat uitgebreid met de acquisitie aan de
slag zal worden gegaan. Tot slot deelt ze mede dat het bedrag van f 10 000
voor de banenpools voldoende is voor de 4 plaatsen.
Het lid VAN HAM is bang dat het projekt kinderopvang zal mislukken. Indien de
andere gemeenten hun verantwoordelijkheid niet nemen moet het college daar
scherper op reageren. Naar zijn mening is het thans niet organisatorisch en
financieel goed geregeld. Hij onderstreept dat er zeker een goed plan van aanpak
ten aanzien van de acquisitie dient te komen.
Het lid REIJNDERS vindt dat de kinderopvang de kans moet krijgen. Het gaat hem
dan ook te ver om nu reeds uit te spreken dat dit niet zal lukken.
Wethouder KRIJNEN-BOOT is van mening dat zeker voorzichtig met de kinderopvang
van start is gegaan. Ze onderschrijft dan ook dat dit projekt zeker de tijd van
kunnen slagen moet worden gegund.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
7. Voorstel tot wijziging van de
"Inspraakverordening Maatschappelijk
en Sociaal Kultureel Werk".
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
8. Voorstel tot het voteren van een
krediet ten behoeve van de restaura
tie van de poort Noordhaven 102-104.
Het lid SCHIPPER vraagt meer aandacht te besteden aan de besteding van deze
gelden. Hij is van mening dat andere zaken voorrang zouden verdienen, bijvoor
beeld de verkeersvoorzieningen op de Zuiddijk en de verkeersveiligheid in de
Hoofdstraat. Hij betreurt dit ten zeerste.
De VOORZITTER deelt mede dat de Zuiddijk bij de behandeling van de artikel 37-
vragen aan de orde zal komen. De Hoofdstraat hangt af van de overdracht van de
wegen door het Rijk naar de gemeente.