- 39 - Het lid KRAMER is van mening dat de gevolgen uitsluitend van financiële aard zijn, zodat hij zich afvraagt of deze materie nog wel in de commissie gemeente bedrijven thuishoort. Hij is wel van mening dat niet overhaast moet worden over gestapt naar de milieudienst van het Stadsgewest. De VOORZITTER zegt dat thans zeker geen besluiten genomen moeten worden. Dat zal pas bij de behandeling van de begrotingen van de C.M.D. en de gemeente dienen te gebeuren. Het lid JANSSON is van mening dat de wethouder wellicht meer informatie had moeten inwinnen. Ook hij is van oordeel dat de tariefsverhoging als gevolg van het wanbeheer niet ten laste dient te komen van het bedrijfsleven. Dat zou niet korrekt zijn. Wethouder VAN DE WETERING zegt dat besluiten inzake de tariefsverhoging pas bij het vaststellen van de leges aan de orde zullen komen. Daarnaast zal pas in de loop van 1992 te voorzien zijn of met de gemeente Breda kan worden samengewerkt. Tot slot deelt hij mede dat de kwaliteit van het werk van de T.M.D. zeker niet te lijden heeft gehad onder het slecht funktioneren van één funktionaris Ten aanzien van IV. 1 deelt de VOORZITTER mede dat het college het oorspronke lijke voorstel zal handhaven. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 5. Voorstel tot het voteren van een krediet ten behoeve van herinrichting van het gemeentehuis, le fase. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten vonform het voorstel van burgemeester en wethouders. 6. Voorstel met betrekking tot de beste ding van het beschikbare budget Bij- dragenregeling 1990 Intensivering Bijzondere Bijstand. Het lid VAN HAM vindt het voorstel procedureel en inhoudelijk nogal zorgen ba ren. Op dit moment is men nog niet verder dan bij het uitgangspunt destijds in januari. Bij de verdeling van de gelden is inmiddels f 40.000,— besteed aan de inrichting van het kinderopvangcentrum. De raad heeft daaraan vborwaarden ge steld, onder andere dat andere gemeenten zullen bijdragen. Die voorwaarde is zeker niet nagekomen. Na de onderhandelingen met de andere gemeenten zijn de lasten eenzijdig bij de gemeente Zevenbergen terecht gekomen. Wel zal hij spoe dig willen vernemen of de additionele voorwaarden, welke overigens scherper moeten worden geformuleerd, in de gewijzigde overeenkomst door de overige ge meenten worden geaccepteerd en ondertekend. Daarnaast zegt hij dat er nog geen enkele kindplaats is verkocht en de acquisitie nog moet beginnen. Hij vraagt of dit juist is en wat het college daaraan denkt te gaan doen. Tot slot wil hij graag de toezegging dat de besteding van de overige gelden bij de behandeling van de nota sociale vernieuwing wordt bezien. Het lid JANSSON herinnert zich dat de keuze voor de besteding van de gelden de instemming van de commissie had. Toch maakt ook hij zich zorgen over de bezet ting van de kindplaatsen en de exploitatie van dat kinderdagverblijf. Ook wordt het tijd dat de projekten "preventie kriminaliteit" van de grond komen. - 40 - h f liever Sezien dat het projekt "banenpools" meer geld beschikbaar zou worden gesteld. Hij blijft daarnaast van mening dat het projekt kinderopvang veel te duur is en nooit exploitatief rond is te krijgen. Het lid REIJNDERS is van oordeel dat, indien andere gemeenten niet meedoen, de gemeeente Zevenbergen zelf de verantwoordelijkheid ten aanzien van de kinderop vang dient te nemen. Dat heeft inderdaad financiële konsekwentiesmaar dat is een gevolg van een centrumgemeente te willen zijn in de regio. De VOORZITTER deelt mede dat in de commissievergadering van 27 augustus aan staande de projekten preventie kriminaliteit aan de orde zullen komen, waarna de uitvoering daarvan ter hand zal worden genomen. Wethouder KRIJNEN-BOOT antwoordt dat de positieve kanten van de samenwerking met de andere gemeenten zeker niet uit het oog mogen worden verloren. Voor het door de gemeente Zevenbergen geïnvesteerde bedrag ten behoeve van de inrichting zal in de overeenkomst een clausule worden opgenomen. Wat betreft de verkoop van kindplaatsen aan het bedrijfsleven verwacht ze veel van de mond-tot-mond rekla- me. Ze heeft er het volste vertrouwen in dat uitgebreid met de acquisitie aan de slag zal worden gegaan. Tot slot deelt ze mede dat het bedrag van f 10 000 voor de banenpools voldoende is voor de 4 plaatsen. Het lid VAN HAM is bang dat het projekt kinderopvang zal mislukken. Indien de andere gemeenten hun verantwoordelijkheid niet nemen moet het college daar scherper op reageren. Naar zijn mening is het thans niet organisatorisch en financieel goed geregeld. Hij onderstreept dat er zeker een goed plan van aanpak ten aanzien van de acquisitie dient te komen. Het lid REIJNDERS vindt dat de kinderopvang de kans moet krijgen. Het gaat hem dan ook te ver om nu reeds uit te spreken dat dit niet zal lukken. Wethouder KRIJNEN-BOOT is van mening dat zeker voorzichtig met de kinderopvang van start is gegaan. Ze onderschrijft dan ook dat dit projekt zeker de tijd van kunnen slagen moet worden gegund. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 7. Voorstel tot wijziging van de "Inspraakverordening Maatschappelijk en Sociaal Kultureel Werk". Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 8. Voorstel tot het voteren van een krediet ten behoeve van de restaura tie van de poort Noordhaven 102-104. Het lid SCHIPPER vraagt meer aandacht te besteden aan de besteding van deze gelden. Hij is van mening dat andere zaken voorrang zouden verdienen, bijvoor beeld de verkeersvoorzieningen op de Zuiddijk en de verkeersveiligheid in de Hoofdstraat. Hij betreurt dit ten zeerste. De VOORZITTER deelt mede dat de Zuiddijk bij de behandeling van de artikel 37- vragen aan de orde zal komen. De Hoofdstraat hangt af van de overdracht van de wegen door het Rijk naar de gemeente.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1991 | | pagina 25