Is er inzicht op de servicekosten en zijn daar afspraken over gemaakt? Hij is van mening dat die servicekosten niet onder de huurgarantie dienen te vallen. De VOORZITTER heeft begrip voor de opmerkingen van de raad. Helaas is er geen andere keuze. Het college heeft welbewust gekozen voor het voorliggende plan. Het offer van de gedeeltelijke grondprijs is voor het college aanvaardbaar. Wat betreft de huurgarantie deelt hij mede dat de gemeente zich daaraan absoluut geen buil zal vallen. Voor die woningen is zeker voldoende belangstelling. Hij is van oordeel dat de voorliggende overeenkomst zeker sluitend is. Het lid WOLTMAN vraagt of de tekst niet goed is weergegeven of dat het een com promis is. Indien dat zo is afgesproken staat hij er op dat de tekst wordt aan gepast. Het lid REIJNDERS blijft de formulering onvolkomen vinden. Hij vraagt zich ech ter af of het zinvol is op dit punt de onderhandelingen te heropenen. Hij vraagt tot slot wanneer het college de aanvang van de bouw verwacht. De VOORZITTER antwoordt dat van de Rijksgebouwendienst nog geen antwoord is ontvangen. Verwacht wordt dat dit op korte termijn zal worden ontvangen. De bouwplannen zijn verder helemaal rond, zodat de bouw spoedig zou kunnen aanvan gen. Tot slot deelt hij mede dat de tekst voor hem geen problemen oplevert. Intern zal dit nog bekeken worden, maar hij heeft er grote moeite mee om met deze tekst wederom naar Adriaans toe te gaan. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform hetvoorstel van burgemeester en wethouders. 9. Voorstel tot vaststelling van de kwaliteitsverordening kinderopvang en andere zaken de kinderopvang betref fende Het lid BROEDERS-DE BRUIJN zegt het volgende: Als eenmaal het kinderdagverblijf geopend wordt, Is hier een hoop werk aan voor af gegaan. Wij verheugen ons dan ook over het feit dat ook onze gemeente binnenkort over kan gaan tot het openen van het nieuwe kinderdagverblijf. Net als u zijn wij van mening dat een goede kinderopvang moet voldoen aan be paalde kwaliteitseisen om zowel op economische en pedagogische wijze een verant woord beleid te voeren. Met de uitgangspunten zoals door u geformuleerd In de notitie kinderopvang kun nen wij ons in grote lijnen vinden. Wat betreft de kwaliteitsverordening kinder opvang willen wij de volgende opmerkingen maken. Uitgezonderd de artikelen 21 22 kan deze onze goedkeuring wegdragen. Het arti kel 21 sub. 5 betreffende de plaatsingsregelhet eisen van een minimale kon- traktduur van 1 jaar aan instellingen en bedrijven, en over artikel 22 sub. 4 waarin vastgesteld wordt dat een kind minimaal 3 dagdelen geplaatst moet worden, willen wij het volgende opmerken. Kwalitatief gezien zijn deze artikelen zeer juist, dus dit willen wij niet ter diskussie stellen. Maar wat de exploitatie betreft vinden wij dat deze een te grote beperking voor de stichting inhouden. Door het aanpassen dan wel wijzigen van eerder genoemde artikelen biedt men de stichting mogelijkheden om de exploitatie op gang te brengen. Gelet op eerder gedane opmerkingen vinden wij dan ook dat genoemde plaatsings- regels een verantwoordelijkheid zijn van de stichting. Dit ontlokt ons teens de opmerking dat uitvoorliggende stukken blijkt dat er gesprekken en ruggespraak is gehouden met de stichting, maar dat deze zelf nau welijks in beeld is. - 14 - Wat betreft uw raadsvoorstel willen wij het volgende opmerken: a. De uitgangspunten als geformuleerd in de notitie kinderopvang wordt door ons voor kennisgeving aangenomen. b. Wat betreft kwaliteitsverordening artikel 21 sub. 5 aanvullen dan wel wijzi gen vanaf lid 4: "er zou gestreefd dienen te worden naar een minimale kon- traktduur van 1 jaar En wat betreft artikel 22 sub. 4 aanvullen dan wel wijzigen: "Er zou gestreefd dienen te worden naar een plaatsing van minimaal 3 dagdelen per week". Met de deelverordening subsidiëring regionale kinderopvang kunnen wij akkoord gaan zodra vernomen Is dat de overige gemeenten hiermee instemmen. De ouderbijdragentabel kan onzes Inziens tot 1993 voorlopig vastgesteld wor den. c. Wij kunnen ons vinden met de gevraagde ontheffing ouderbijdragen. Wat betreft de ontheffing voor de kinderen die nu gebruik maken van het dag verblijf blijkt uit ons voorgaande voorstel dat deze na wijziging artikel 22 sub 4 kan komen te vervallen. Tot slot deelt ze mede dat het college melding maakt van het feit dat er is besloten f 40.000,beschikbaar te stellen voor de bouw en inrichting van het centrum. Zoals zojuist eerder is toegezegd komt dit in de raad terug. Voorstel len daarover wacht ze af. Ze zou tevens willen vernemen wat de rol van de andere gemeenten hieromtrent is. Het lid WIJBENGA-HELMER zegt dat de stimuleringsmaatregel kinderopvang de aanzet heeft gegeven tot ruim een jaar hard werken aan een regionale opzet voor kinder opvang. Op papier is de zaak thans zover rond, dat met de bouw gestart kan wor den. De V.V.D. spreekt zijn lof uit over het vele werk dat binnen dit tijdsbe stek is verzet. Wij hopen dan ook dat de Stichting Kinderopvang er in zal slagen de funktie te vervullen die men voor ogen heeft. Wij staan nog vrij aan het begin van een nieuwe maatschappelijke ontwikkeling. De mogelijkheden van kinder opvang zijn er, maar ze moeten nog wel worden gebruikt. We hopen dat nu snel met de bouw kan worden begonnen. In de startperiode wordt gebruik gemaakt van een overgangsregeling ten aanzien van de ouderbijdrage en het aantal dagdelen waar van gebruik gemaakt kan worden. Op den duur moeten dit minimaal 3 dagdelen zijn. Uit het oogpunt van kwaliteit van kinderopvang willen wij er nog eens de nadruk op vestigen dit uitgangspunt zoveel mogelijk te handhaven. Ze is van mening dat de nadruk gelegd dient te worden op de kwaliteit. Ze wil later afwachten wat de exploitatie oplevert. Zoals u stelt Is de acquisitie in de toekomst een taak van de stichting. Voor de nabije toekomst lijkt ons uw steun op het gebied van acquisitie en ook op het gebied van voorlichting over de kinderopvangmogelijkheden nog van groot belang. Ze wenst de stichting namens de fraktie veel sukses toe. Het lid SCHIPPER vindt dat de kinderopvang primair de verantwoordelijkheid is van de ouders. Overigens Is hij bezorgd over de belangstelling, gezien de bedra gen die de ouders voor de kinderopvang dienen te betalen. Tevens is hij van mening dat een aantal van de 65 kinderen In de regio een bijzonder klein aantal is. Het uitgangspunt van de raad is dat alles budgettair neutraal verloopt. Uit het voorstel blijkt echter dat het ministerie zegt dat de gemeenten subsidies aan bedrijven zullen dienen te geven. Hij vraagt of dit zo is. Het lid VAN DER STEE-VAN AGTMAAL is van mening dat het een goede zaak is dat vrouwen kunnen deelnemen aan het arbeidsproces, terwijl de kinderen terecht kunnen bij een goede kinderopvang. Ze wil dat het aantal minimale dagdelen zo ruim mogelijk wordt geïnterpreteerd.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1991 | | pagina 11