Extern zullen de portefeuillehouders en hoofden van afdelingen met de uitvoering
worden belast. Van groot belang daarbij is het intern emancipatiebeleid.
Dit moet goed van de grond komen. De gemeente zal daartoe een aangepast
personeelsbeleid moeten voeren.
Ze vraagt wanneer het programma tegemoet kan worden gezien en waar de
prioriteiten liggen t.a.v. het externe en interne beleid.
T.a.v. de financiële ondersteuning van het facetbeleid worden de jaren 1990 en
1991 genoemd. Wat is daarvan de achtergrond?
Tot slot merkt ze op dat emancipatie een breder terrein bestrijkt dan alleen
vrouwen. In de toekomst zal eveneens aandacht moeten worden besteed aan andere
groeperingen die in een achterstandspositie verkeren.
Het lid VROLINGS vraagt hoe het college zich voorstelt op welke manier zij de
plaatselijke politieke partijen wil stimuleren om meer vrouwen op verkiesbare
plaatsen te zetten. Anderzijds moet een overheidsorgaan daar de nodige terug
houdendheid in betrachten.
Hij zegt dat het uiteraard ook mogelijk moet blijven dat vrouwen beroepen in de
verzorgende sektor kiezen. Daarnaast is het zo dat vrouwen die in het economisch"'
leven niet aktief zijn evenveel waardering dienen te krijgen. Dat is pas werke
lijke emancipatie.
Het lid VAN HAM stelt vast dat de gemeente Zevenbergen bepaald niet voorop loopt
met een beleid voor minderheden. Deze nota en de uitvoering daarvan zal hierin
zeker verandering dienen te brengen. Hij beschouwt de nota als een noodzakelijke
trendsetter voor een goed emancipatiebeleid. De raad verplicht zich daarmee aan
het inhoud geven van de uitgangspunten en aanbevelingen. Overigens wil hij dit
beleid op korte termijn uitbreiden naar andere minderheidsgroepen. Tot slot zal
hij zeker alert zijn op de concrete plannen die op pagina 23 zijn verwoord en de
toezegging van de wethouder in de commissie.
Het gewenste en noodzakelijke emancipatiebeleid zal dan ook op de juiste wijze
vorm dienen te krijgen.
Wethouder KRIJNEN-BOOT zegt dat het streven is gericht op een zo concreet moge
lijke aanpak. In de nota is in feite een aantal zaken aangegeven en een uitvoe
ringsplan op losgelaten.
De uitvoeringswerkzaamheden zullen nog in een werkschema moeten worden vertaald.^
Na de vaststelling van de nota zal hier mee verder worden gegaan. Bij alle voor-"'
komende zaken zullen tevens de emancipatorische aspecten worden bekeken en zo
mogelijk worden meegenomen.
Het is zeker belangrijk dat een goede bemensing plaatsvindt van de Vrouwenraad.
De voorlichtende aktiviteiten zullen dan ook een zwaar accent krijgen.
Ook is duidelijk een rol weggelegd voor de commissie Onderwijs en Welzijn.
Deze nota is uitdrukkelijk gericht op de vrouwenemancipatie. Na verloop van b.v.
een jaar kan verder bezien worden wat er t.a.v. minderheden kan worden opgezet
Het lid WIJBENGA-HELMER informeert nog naar de toelichting op blz. 23.
Het lid VROLINGS had graag een reaktie op de passage op blz. 16.
Wethouder KRIJNEN-BOOT antwoordt dat de rol als bestuur betrekkelijk is. Het kan
onder de aandacht van de partijen worden gebracht. Wat betreft de invulling van
het facetbeleid deelt ze mede dat dit te maken heeft met de tijd wanneer zaken
zullen worden aangepakt. Het volledige uitvoeringsschema moet echter nog worden
gemaakt
- 11 -
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
11. Voorstel tot wijziging van de subsidië
ringsmethodiek Stichting Gemeente en
Ontwikkelingssamenwerking.
Het lid VAN HAM deelt mede dat reeds in februari 1989 door de raad hiermede is
ingestemd.
Het lid SCHIPPER zegt dat, indien er mogelijkheden aanwezig zijn, gebruik wordt
gemaakt van de Rijksregeling.
Wethouder KRIJNEN-BOOT antwoordt dat dit voorstel is voorgelegd om de gewenste
duidelijkheid te verkrijgen.
Daarnaast zal het college blijven aandringen bij de Stichting om die projekten
binnen te halen. Deze moeten wel zijn goedgekeurd door het ministerie.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
12. Voorstel tot het voteren van een
krediet ten behoeve van het bouwrijp-
maken van het gebied nabij sporthal
"De Molenberg".
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
13.
Afgevoerd van de agenda.
14.
Er zijn geen vragen ingekomen.
Voorstel tot het voteren van een
krediet in verband met de aankoop van
grond ten behoeve van en de aanleg van
een parkeerplaats voor vrachtwagens aan
de Koekoeksedijk.
Behandeling van eventuele vragen die
vöör of op de dag der vergadering zijn
ingekomen en eventuele rondvraag (inge
volge artikel 37 van het reglement van
orde)
15. Sluiting.
De VOORZITTER sluit hierna de vergadering met bij het reglement van orde voor de
vergaderingen van de raad voorgeschreven gebed.
ovDtvN/11;c
in de openbare
april 1990
def) voorzitter
;taris