Om die reden is ook de hinderwetaanvrage ingetrokken en zal op 1 november
aanstaande een aangepaste aanvrage binnen zijn. Over het verzoek tot sluiting
van het bedrijf zal het college op korte termijn een besluit nemen. Er zijn
inmiddels met het bedrijf konkrete afspraken gemaakt welke zullen worden
nagekomen.
Wethouder KRIJNEN-BOOT antwoordt dat de opmerkingen van het lid Broeders-de
Bruijn bij de vaststelling van dat verslag in de commissie dienen te worden
gemaakt.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
5. Voorstel tot aanbieding van de ont-
werp-begroting voor het jaar 1991,
benevens tot vaststelling van de
behandelingsprocedure.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
6. Voorstel met betrekking tot de be
stemming van het saldo van de jaarre
kening 1988.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
6a. Voorstel tot het voteren van een
krediet ten behoeve van de aanschaf
van twee toga's voor de ambtenaar van
de burgerlijke stand.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
7. Voorstel als bedoeld in artikel 63
van de Wet op het Basisonderwijs
(vermeerdering openbaar basisonder
wijs)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
8. Voorstel tot het voteren van een
krediet voor de aanschaf van een 3-
tal voertuigen voor de dienst openba
re werken (vervanging veegauto en
multicar, en uitbreiding met een
pick-up transporter).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
- 57 -
9. Voorstellen tot:
- aankoop van een perceel landbouw
grond en tot het voteren van een
krediet hiervoor;
- verkoop van een perceel bouwgrond
aan Handelsonderneming
C. Bastiaansen.
Het lid REIJNDERS heeft alle begrip voor de verkoop van de grond aan
Bastiaansen. Uit een oogpunt van zorgvuldige verkaveling zet hij er toch vraag
tekens bij. Hoe staat het met het restant. Past daar een kleinschalige verkave
ling en is dat te effektueren. Hij dringt tevens aan op een zorgvuldige verde
ling van de bedrijven over de verschillende bedrijfsterreinen.
Het beleid moet er op gericht zijn om de grotere bedrijven op De Koekoek en het
Suiker Unie complex te vestigen.
Wethouder VAN DE WETERING verzekert dat de dienst gemeentewerken betrokken is
bij de ontwikkeling van het terrein van de Suiker Unie. Wat betreft de grootte
van het thans te verkopen perceel aan Bastiaansen is hij van mening dat een
dergelijk groot bedrijf aan de rand zeker niet zal misstaan.
De VOORZITTER deelt mede dat met name de hinderwetcategorie doorslaggevend is
voor het kiezen van een industrieterrein.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
10. Afdoening van de door de fraktie van
de V.V.D. in de raadsvergadering van
1 mei 1990 ingediende (en aangenomen)
motie inzake de 23 woningen in de
Hoofdstraat te Zevenbergschen Hoek.
Het lid SCHIPPER zegt dat de kritiek op de S.W.Z. niet de volledige instemming
heeft van zijn fraktie met betrekking tot de overlegstruktuur S.W.Z.-bewoners.
Hij konstateert helaas dat de eenheid verloren dreigt te gaan omdat men de auto
nomie sterker acht dan de gemeenteraad. Hij doet een dringend beroep op de ove
rige frakties om het collegevoorstel niet te volgen. Het amendement op de motie
zou pas aan de orde komen als er geen andere mogelijkheid meer was. Ook de be
langen van de bewoners worden er niet mee gediend, zodat ook het overleg op 18
oktober aanstaande geen enkele zin meer heeft. Tot op heden is er nog nimmer een
gesprek met de bewoners geweest zonder dat er vooraf voorwaarden aan waren ge
steld. Dat Is onbegrijpelijk voor een stichting die juist de sociale woningbouw
voor haar rekening neemt. Sloop was voor de stichting het enige uitgangspunt,
zonder een sociaal plan of enig overleg met het gemeentebestuur over de ruimte
lijke en sociale aspekten. Hij wil de bewoners er echter wel bij betrekken.
Financieel kan een renovatie, zelfs voor f 90.000,per woning, primair niet
het hoofdmotief zijn voor weigering.
De aspekten van planologie, ruimtelijke ordening en de wet Geluidhinder zijn
eveneens motieven om het voorstel niet aan te nemen. Indien tot sloop wordt
overgegaan wordt het startsein gegeven tot verdere afbraak. Afbraak heeft in
Zevenbergschen Hoek al te veel plaatsgevonden. Hij Is van mening dat het onder
havige voorstel geen oplossing Is voor dit grote probleem.