Om die reden is ook de hinderwetaanvrage ingetrokken en zal op 1 november aanstaande een aangepaste aanvrage binnen zijn. Over het verzoek tot sluiting van het bedrijf zal het college op korte termijn een besluit nemen. Er zijn inmiddels met het bedrijf konkrete afspraken gemaakt welke zullen worden nagekomen. Wethouder KRIJNEN-BOOT antwoordt dat de opmerkingen van het lid Broeders-de Bruijn bij de vaststelling van dat verslag in de commissie dienen te worden gemaakt. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 5. Voorstel tot aanbieding van de ont- werp-begroting voor het jaar 1991, benevens tot vaststelling van de behandelingsprocedure. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 6. Voorstel met betrekking tot de be stemming van het saldo van de jaarre kening 1988. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 6a. Voorstel tot het voteren van een krediet ten behoeve van de aanschaf van twee toga's voor de ambtenaar van de burgerlijke stand. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 7. Voorstel als bedoeld in artikel 63 van de Wet op het Basisonderwijs (vermeerdering openbaar basisonder wijs) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 8. Voorstel tot het voteren van een krediet voor de aanschaf van een 3- tal voertuigen voor de dienst openba re werken (vervanging veegauto en multicar, en uitbreiding met een pick-up transporter). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. - 57 - 9. Voorstellen tot: - aankoop van een perceel landbouw grond en tot het voteren van een krediet hiervoor; - verkoop van een perceel bouwgrond aan Handelsonderneming C. Bastiaansen. Het lid REIJNDERS heeft alle begrip voor de verkoop van de grond aan Bastiaansen. Uit een oogpunt van zorgvuldige verkaveling zet hij er toch vraag tekens bij. Hoe staat het met het restant. Past daar een kleinschalige verkave ling en is dat te effektueren. Hij dringt tevens aan op een zorgvuldige verde ling van de bedrijven over de verschillende bedrijfsterreinen. Het beleid moet er op gericht zijn om de grotere bedrijven op De Koekoek en het Suiker Unie complex te vestigen. Wethouder VAN DE WETERING verzekert dat de dienst gemeentewerken betrokken is bij de ontwikkeling van het terrein van de Suiker Unie. Wat betreft de grootte van het thans te verkopen perceel aan Bastiaansen is hij van mening dat een dergelijk groot bedrijf aan de rand zeker niet zal misstaan. De VOORZITTER deelt mede dat met name de hinderwetcategorie doorslaggevend is voor het kiezen van een industrieterrein. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 10. Afdoening van de door de fraktie van de V.V.D. in de raadsvergadering van 1 mei 1990 ingediende (en aangenomen) motie inzake de 23 woningen in de Hoofdstraat te Zevenbergschen Hoek. Het lid SCHIPPER zegt dat de kritiek op de S.W.Z. niet de volledige instemming heeft van zijn fraktie met betrekking tot de overlegstruktuur S.W.Z.-bewoners. Hij konstateert helaas dat de eenheid verloren dreigt te gaan omdat men de auto nomie sterker acht dan de gemeenteraad. Hij doet een dringend beroep op de ove rige frakties om het collegevoorstel niet te volgen. Het amendement op de motie zou pas aan de orde komen als er geen andere mogelijkheid meer was. Ook de be langen van de bewoners worden er niet mee gediend, zodat ook het overleg op 18 oktober aanstaande geen enkele zin meer heeft. Tot op heden is er nog nimmer een gesprek met de bewoners geweest zonder dat er vooraf voorwaarden aan waren ge steld. Dat Is onbegrijpelijk voor een stichting die juist de sociale woningbouw voor haar rekening neemt. Sloop was voor de stichting het enige uitgangspunt, zonder een sociaal plan of enig overleg met het gemeentebestuur over de ruimte lijke en sociale aspekten. Hij wil de bewoners er echter wel bij betrekken. Financieel kan een renovatie, zelfs voor f 90.000,per woning, primair niet het hoofdmotief zijn voor weigering. De aspekten van planologie, ruimtelijke ordening en de wet Geluidhinder zijn eveneens motieven om het voorstel niet aan te nemen. Indien tot sloop wordt overgegaan wordt het startsein gegeven tot verdere afbraak. Afbraak heeft in Zevenbergschen Hoek al te veel plaatsgevonden. Hij Is van mening dat het onder havige voorstel geen oplossing Is voor dit grote probleem.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1990 | | pagina 34