- 24 - De gemeenteraad van Zevenbergen, in de eerste zitting van de raadsperiode 1990- 1994 op 1 mei 1990 bijeen, overwegende dat, de strekking van het voorliggende Beleidsakkoord 1990-1994 een ambitieuze is, het Beleidsakkoord 1990-1994 een financiële onderbouwing behoeft die uitzicht biedt op realisatie van dit Beleidsakkoord, besluit, de financiële paragraaf, zoals weergegeven in de bijlage bij deze motie, onder deel te doen zijn van het Beleidsakkoord 1990-1994 en daarmede de eerder opge stelde financiële paragraaf te doen vervangen, en gaat over tot de orde van de dag, Fraktie VVD Financiën Het voorliggende Beleidsakkoord 1990-1994 leidt tot verhoging van de lasten tot een bedrag van minimaal f 600.000,per jaar. De financiële ruimte in de begroting zal niet kunnén worden vergroot door verho ging van de onroerend-goedbelastingen. Voorts is uit de nota d.d. 13 april 1990 inmiddels komen vast te staan dat de financiële positie van het grondbedrijf, gezien de aan enkele bestemmingsplannen verbonden risiko's geen vergroting van de ruimte in de algemene dienst toestaat. Om toch tot de noodzakelijk geachte vergroting van de ruimte te kunnen komen, zullen de volgende uitgangspunten worden gehanteerd: 1. Tegelijk met de begrotingsbehandeling 1991 zal het college inzicht verschaf fen in de aard van de rekeningoverschotten van de afgelopen jaren. Die delen van de rekeningoverschotten die een struktureel karakter hebben zullen een strukturele bestemming kunnen krijgen. 2. De deelname van Zevenbergen in het Industrie- en Havenschap Moerdijk gaat nog immer gepaard met financiële risiko's die niet meer, zoals in het verleden, uit het grondbedrijf kunnen worden gedekt. Deze risiko's dienen te worden geëlimineerd. Derhalve zal, bij doorzettende grondverkopen van het IHM, die mogelijk zullen leiden tot rekeningoverschotten bij het IHM, uitkering van die overschotten aan de deelnemers dienen plaats te vinden Met deze uitke ringen zal een egalisatiefonds "Deelnemerslasten/baten IHM'\worden gevormd. 3. Op korte termijn (voor 1 januari 1991) zal onderzoek worden verricht naar de mogelijkheid van additionele financieringsbronnen zoals: specifieke subsidies ten behoeve van aanleg en herstrukturering van grond voorzieningen; - het opzetten van projekten met medewerking van een projektontwikkelaar teneinde delen van dit beleidsakkoord te kunnen realiseren. 4. Op grond van een goede kosten/baten-analyse kan privatisering de voorkeur verdienen boven uitvoering door de eigen gemeentelijke dienst. Nog in 1990 zal daarom onderzoek worden opgestart naar privatisering van de huisvuilop haaldienst. De betreffende nota uit 1983 zal worden geaktualiseerd. 5. Voor de financiering van extra uitgaven ten behoeve van de bescherming van het milieu (boven het huidige niveau van uitgaven) zal worden afgewacht welke extra middelen uit hoofde van de invoering van het Nationaal Milieu Beleids plan aan de gemeente ter beschikking worden gesteld. - 25 - Daarnaast zullen eventuele besparingen ten gunste van privatisering van de huisvuilophaaldienst worden aangewend. Pas in de derde plaats kan in dit kader worden gedacht aan (milieu-)lastenverhoging voor de burger. 6. Extra uitgaven in het kader van kinderopvang zullen moeten worden gefinan cierd met doelgerichte subsidies van hogere overheid en/of bijdragen van ouders/verzorgers respektievelijk bedrijfsleven. 7. Bij onvoldoende additionele middelen ter financiering van nieuw beleid zal de regel nieuw beleid voor oud beleid" kunnen worden gehanteerd. 8. Bij het aanbesteden van werk zal worden uitgegaan van de volgende punten: Aannemers van werk dienen gelijke kansen te hebben. De kosten van het aan te besteden werk dienen zo laag mogelijk te zijn. Lagere kosten door openbare aanbesteding mag niet leiden tot hogere* kosten van begeleiding vanuit het gemeentehuis en tot verlaging van kwaliteit. Het lid SCHIPPER zegt dat ondersteuning van deze motie in strijd is met het ondertekende beleidsakkoord. Wel staan In de bijlage bij de motie uitgangspunten die uitgevoerd zouden moeten worden. Zijn fraktie onderschrijft echter het be leidsakkoord en heeft op dit moment geen behoefte aan ondertekening van deze motie. Het lid REIJNDERS heeft eveneens geen behoefte aan de motie. Overigens staan er een aantal zaken in die ook in het beleidsakkoord zijn opgenomen. Het lid VAN HAM heeft ook geen behoefte aan de motie. De VOORZITTER konkludeert dat deze motie door de meerderheid van de raad Is afgewezen. De VOORZITTER gaat nu over tot de motie inzake de vrachtwagenparkeerplaats, welke luidt als volgt: De gemeenteraad van Zevenbergen in de eerste zitting van de raadsperiode 1990- 1994 op 1 mei 1990 bijeen, overwegende dat, het college van B W uit de Raadsperiode 1986-1990 voornemens was een parkeer plaats voor vrachtwagens aan te leggen nabij de Koekoeksedijk op het terrein van de Suikerunie, dat realisatie op korte termijn, wegens ongeschiktheid van bedoeld terrein, onmogelijk zal zijn, dat, getuige uitspraken van deze raad in haar vergadering van 10 april jongst leden, de vrachtwagenproblematiek voor de inwerkingtreding van het nieuwe Beleidsakkoord moet zijn opgelost (CDA: deze trein rijdt voor het Beleidsakkoord uit) besluit, het nieuw te vormen college van B W op te dragen onverwijld over te gaan tot aanleg van een parkeerplaats voor vrachtwagens aan de Schansdijk, en gaat over tot de orde van de dag, VVD Fraktie.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1990 | | pagina 17