r^;;^i r- zr.
wrstèrrafJuiLVlnNdrr "V eISenlllk Politieke gemakzucht dat
ÏÏE bet iVlVnat 06 h°Ud1"8 da PkdA da
ra"" U 8 SOT„r11186"- .D" twintigjarige loopbaan aU
- /O -
Ook deze keer hebben we de onderhandelingen in een konstrukcieve geest gevoerd
en heeft iedereen een duidelijke inbreng kunnen leveren.
Met als resultaat een algemeen onderschreven beleldsprogram, waarbij met name de
VVD blijkbaar nu wel een voorbehoud wenst te maken voor wat betreft het hoofd
stuk financiën. Op basis daarvan zal een beleidsplan dienen te worden opgesteld
waarin de financiële vertaling (meerjarenraming) aangegeven wordt.
Komende maanden zal aan dit plan gewerkt dienen te worden, zodat de raad gelijk
tijdig met de begroting voor 1991 dit beleidsplan kan behandelen c.q. vaststel
len. Zodoende kan op de meest voortvarende wijze de uitvoering van het beleids-
akkoord ter hand worden genomen
De bijna afronding van het Centrum, ontwikkelingen op het industrieterrein
Moerdijk, om de belangrijkste zaken te noemen, geven aanleiding tot een gerecht
vaardigd optimisme. Waarmee nog niet gezegd kan worden, dat het de komende peri
ode zal overhouden wat de beschikbare middelen betreft.
De nodige zelfbeheersing zal voor iedereen een vereiste zijn.
Hantering van de geformuleerde financiële randvoorwaarden zal tot maximale be
nutting van financiële verruimingsmogelijkheden moeten leiden.
Er liggen een aantal wensen. Door middel van de financiële inschattingen, die
reeds gemaakt zijn hebben we kunnen konstateren, dat er een behoorlijk bedrag
aan dekkingsmiddelen mee gemoeid is.
Om een goed leef- en woonklimaat te bevorderen, waarin het welbevinden van de
burger centraal staat, zullen door de overheid een aantal voorwaarden vervuld
moeten worden. Maar dat is niet voldoende.
Alleen door een goed samenspel overheid-maatschappelijke groeperingen-individu
ele burgers komen we waar we zijn moeten. Bescheidenheid past hier een gemeente
bestuur.
Van een gemeentebestuur mag verwacht worden, dat ze tijdig ontwikkelingen onder
kent en daar alert op reageert. Een bestuursapparaat zal doelgericht en effi
ciënt moeten kunnen werken.
We weten dat er in het kader van decentralisatie meer op het gemeentelijk be-
leidsbord komt te liggen. Bestuur en ambtelijke organisatie zullen daarom langs
genoemde lijnen dienen te werken.
Opdat we er zeker van kunnen zijn, dat de taken die in de komende 4 jaar op ons
liggen te wachten tot een goed einde gebracht kunnen worden.
In ieder geval wordt het begin vanavond gemaakt. De opstelling van een belelds
program heeft plaats gevonden in het gezamenlijk vooroverleg. De vaststelling
zal vanavond door deze raad dienen te geschieden.
Door middel van een raadsuitspraak, schriftelijk neergelegd in een tekst, die ik
u gaarne wil overhandigen, meneer de voorzitter, kan het dan een feit worden.
Ik doe dat dus bij deze.
Het lid' SCHIPPER vindt het een goede zaak dat er een beleidsakkoord tot stand is
gekomen. Persoonlijk heeft hij echter ervaren dat de 2 eerste besprekingen in
een uitermate goede verstandhouding en sfeer zijn verlopen, de laatste 2 bespre
kingen waren echter, door allerlei omstandigheden, van minder gehalte. Hij hoopt
dat de raad inderdaad in het belang van de burger zal kunnen funktioneren. Tot
slot verklaart hij dat de afgelopen 4 jaar verre van rooskleurig zijn geweest
voor Zevenbergschen Hoek. Met de konkreet opgenomen punten in het beleidsakkoord
is hij derhalve erg blij. Hij hoopt dat het nieuwe college met voortvarendheid
dat beleidsakkoord zal uitvoeren, waarbij zeker het woon- en leefklimaat voor de
beide kerkdorpen zal worden verbeterd.
Het lid JANSSON spreekt vervolgens als volgt:
- 21 -
Voorzitter,
Gaarne willen wij wat kanttekeningen maken bij het aantreden van deze Raad
pa«giafBeleid8akk00r,i be"e£t mSakt de '«"behoud bij de financiële
Allereerst de collegevorming.
stabilise!^en 3 Weth°Udersn het gro°tst is, wat een garantie is voor politieke
binnen niet al trniSaUnSge ti1dde Tl'Tt Ned6rland heeft dat 20 begrepen:
LenVeDbbeeiragnegtirkrPliCht ^-houdïïs - SSL™
tiid isT argument voor een derde wethouder is het volgende. Reeds geruime
L'«togonwoordlgers van CDA en PvdA zou gaan bestaan is door de VVD de
clï. .flH a Va° Ede wethouders de verantwoordelijkheid voor finan-
daartor^Cb8ereid!°Uel ",eVr°™ KRIJNEN-B00T "eer VA» DE WETERING
aanzienli nrliskaarti S semakkellJk als bet formuleren van wensen met een
a Prijskaartje. Het mag echter nooit zo zijn dat de financiële verta-
d t8nuntrzVninieU„° IttC""r8alatf" "n turn of aan de ambtenaren. 0«rent
dit punt zullen wij om een uitspraak van de raad vragen.
Die had P7rA !tegen ?e,rd0 wethouder zou ziJn was vanaf het begin duidelijk,
zo» ïfV i Ve° P0ll"eke nederlaaS opzitten en met een derde wethouder er bij
TrLT 1°vloed °P Dheb bestuur alleen nog maar minder worden. Wij denken dat het
jaafdnidnïïïk nana'd beeHTarAtandl8 Standpl",t 'S' De PkdA «e bold. 5
Lhl duidellJk Senadebrood uit de handen van het CDA. Een voorproefje daarvan
dat"frcSA8da!rTb»het n° t0e SUedS «°<""«llJk gebleven. Misschien
CDA daar thans nog wat meer inzicht In kan verschaffen. Wij geloven niet
dat het uitsluitend een financieel argument is geweest.
Voorzitter ook bij een college van slechts 2 wethouders waren er genoeg argu
menten om de samenstelling te wijzigen. Weliswaar is bij 7+4 de afspiegeling
gro er dan bij 7+3, maar je mag in deze overweging de kwaliteit van de samen-
meni ?6v h8eft het CDA nu Sekozen ala partner voor de ko
mende 4 jaar. Voorzitter, ik citeer thans de heer Huyssoon in een van de laatste
raadslid nog nimmer zo'n knullige en Infame wijze van bestuur tegengekomen-
bovendien vond hij dat de wethouder van de PvdA de zaak van de vrachtwfjenpar-
keerproblematiek op decadente wijze had aangepakt.