- 76 - De weg waarvoor u kiest is op korte termijn veel pijnlijker maar biedt op langere termijn meer zekerheid. Zolang de ontwikkelingen rond het I.H.M. nog zo onzeker zijn, heeft dat onze voorkeur, zoals wij reeds in eerste termijn betoogden. becijfert nog eens dat we de komende 10 jaar 1 miljoen per jaar zullen moeten bijbetalen. Welke ideëen heeft u daarvoor. We zullen er een blijvende dekking voor moeten vinden. Dat houdt dan tevens in dat er buitengewoon weinig muziek ^in uw financiële opstelling zit. Niettemin vragen wij ons af of het werkelijk z6 weinig is als u beweert en volhoudt. Steeds weer blijkt er toch ruimte te zijn voor nieuwe uitgaven zoals we hebben kunnen constateren t.a.v. het zwembad, het kunstgrasveld en recent nog het p.c.- project voor de ambtenaren. Wij zullen, zoveel zult u uit onze beschouwingen al wel begrepen hebben, er voor kiezen deze mogelijke ruimte, waarvoor u in uw beantwoording angstvallig ook maar de geringste indicatie vermijdt, aan te wenden ter reparatie van wat wii als onverstandige bezuinigingen zien. Te denken valt daarbij aan de korting op het wegenonderhoudde welzijnssubsi- dies, eventueel ook het schoolzwemmen. Die laatste bezuiniging heeft nu nog slechts onze voorwaardelijke steun. Het zal er van afhangen hoe u uw plannen uitwerkt en hoe die plannen in de prak tijk uitwerken, of dit een begaanbare weg blijkt. Schoolzwemmen in ons eigen gemeentelijk bad moet mogelijk zijn, wij willen uw college op dat punt het voor deel van de twijfel geven. Zo gauw echter blijkt dat er toch een groep is die niet wordt hereikt, dan zal herinvoering voor ons prioriteit nummer één zijn. Over het belang van de zwemvaardigheid wijdden wij in onze eerste termijn al uit. Wat de districtscatechese betreft willen wij nog een stapje verder gaan. Nog in 1985 hebt u het dekenaat laten weten dat er ook voor de komende jaren op voort zetting van de subsidiëring gerekend kon worden^ Wij vinden het dan ook geen behoorlijk bestuur om daar nu het mes in te zetten. Wat wij denken van het belang van de eigen identiteit van de onderscheiden onderwijstypen behoeven wij hier niet te herhalen. Wij doen nogmaals een beroep op u deze voorgenomen bezuiniging ongedaan te maken. Het iij£t ons sterk dat u nu ineens geen 15 mille meer bij elkaar kunt sprokkelen. Hoe 'staat het b.v. met verrekening van de bijdragen van de Stichting de Zevensprong? En is er geen rentevoordeel van het krediet dat wij immers al een half jaar geleden uittrok ken? Overigens zijn wij blij met de overeenstemming die er dan ten lange leste toch is. Het had van ons allemaal hest wat soepeler gemogen, maar er is een afspraak uit de bus gekomen waarmee alle partijen moeten kunnen leven, dunkt ons. Die had er veel eerder moeten zijn, maar beter laat dan nooit. Onze suggestie om tot een periodiek overleg met werkgevers, werknemers en andere bij de werkgelegenheid betrokken groeperingen te komen in de commissie finan ciën, wijst u onder verwijzing naar de conclusies van de commissie ad hoc van de hand. Van een ad hoc-inspraak komt naar ons oordeel te weinig terecht. Fén of twee keer per jaar met deskundigen over de plaatselijke werkgelegenheid praten, vinden wij beslist niet overdreven. Wij vragen u daarop minstens in de commissie nog eens terug te komen en ook wat meer mee te delen over de resultaten van de bedrij f sbezoeken - 77 - Het soortgelijke periodieke overleg met de politie verloopt immers ook uitste kend. Zo goed dat wij er in onze beschouwingen niet eens meer over gesproken hebben Nu willen wij echter, na de recente berichten terzake, er bij u op aandringen om samen met anderen (V.N.G.?) alles in het werk te stellen om minister Nijpels van zijn onzalige idee om de behuizing van de rijkspolitie op de gemeenten af te wentelen, af te brengen. üw uitleg over het rampenplan is wederom correct, maar aan de beantwoording van onze vraag hoe u de burger denkt te bereiken met handzame informatie komt u niet toe. Het verhaal doet opnieuw wat bureaucratisch aan. Er moet eerst een gemeentelijke rampenstaf komen, stelt u. Dat moet toch vrij snel kunnen? Wat de bodemvervuiling betreft stelt u dat alle verdachte plaatsen zijn onder zocht. Maar over de risico's van de vuilstort kunt u pas over 10 tot 30 laar wat zeggen. Volgens ons zijn er echter voldoende ervaringsgegevens, de bodemstructuur is bekend, zodat er best wat eerder wat over deze risico's te zeggen moet zijn. Wat het ruimtelijk beleid betreft heeft voor onze fraktie de uitvoering van de dorpsplannen prioriteit. Over de koers zijn wij het in grote lijnen wel eens, nu alleen het tempo nog. Bij de bezwaren van geluidhinder in ZevenbergschenHoek komt nu ook nog de moge lijkheid van een T.G.V.-tracé. Onze inspanningen zullen er primair op gericht moeten zijn om het toch al zwaar belaste Zevenbergschen Hoek te ontzien. Op onze suggestie om in Langeweg desnoods wat uitnodigend te bouwen, gaat u niet in. Wij houden echter vol dat het niet louter om die paar huizen gaat, maar om de leefbaarheid in het dorp, die onder onaanvaardbare druk staat als er niet gebouwd wordt. En dat is geen holle kreet, zoals de Langewegse verenigingen aan den lijve ondervinden. Ook op de vraag om nogmaals de verspreiding van bladen met gemeentelijke medede lingen in het buitengebied te bezien, gaat u niet in. Wij herhalen die vraag omdat het in onze ogen niet juist is dat u onze inwoners buiten de kernen op een informatie-achterstand zet. üit uw beantwoording leiden wij af dat u een bereidwillige houding aanneemt tegenover de gebruikers van De Schakel, met name de bejaarden. Er is uiteinde lijk ook speciaal ten behoeve van hen een lift aangebracht en u neemt ook nu hun wensen serieus. Per slot was de betrokkenen in het vooruitzicht gesteld dat ze er niet op achteruit zouden gaan. Wij vragen u ons voortdurend op de hoogte te houden van het gebruik, de ervaringen van de gebruikers en de maatregelen die u in dat verband treft. Wij wachten uw antwoord af om te bezien of we nog met korrekties t.a.v. uw voor stellen zullen komen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1988 | | pagina 60