- 76 -
De weg waarvoor u kiest is op korte termijn veel pijnlijker maar biedt op
langere termijn meer zekerheid. Zolang de ontwikkelingen rond het I.H.M. nog zo
onzeker zijn, heeft dat onze voorkeur, zoals wij reeds in eerste termijn
betoogden.
becijfert nog eens dat we de komende 10 jaar 1 miljoen per jaar zullen moeten
bijbetalen. Welke ideëen heeft u daarvoor. We zullen er een blijvende dekking
voor moeten vinden.
Dat houdt dan tevens in dat er buitengewoon weinig muziek ^in uw financiële
opstelling zit. Niettemin vragen wij ons af of het werkelijk z6 weinig is als u
beweert en volhoudt.
Steeds weer blijkt er toch ruimte te zijn voor nieuwe uitgaven zoals we hebben
kunnen constateren t.a.v. het zwembad, het kunstgrasveld en recent nog het p.c.-
project voor de ambtenaren.
Wij zullen, zoveel zult u uit onze beschouwingen al wel begrepen hebben, er voor
kiezen deze mogelijke ruimte, waarvoor u in uw beantwoording angstvallig ook
maar de geringste indicatie vermijdt, aan te wenden ter reparatie van wat wii
als onverstandige bezuinigingen zien.
Te denken valt daarbij aan de korting op het wegenonderhoudde welzijnssubsi-
dies, eventueel ook het schoolzwemmen.
Die laatste bezuiniging heeft nu nog slechts onze voorwaardelijke steun.
Het zal er van afhangen hoe u uw plannen uitwerkt en hoe die plannen in de prak
tijk uitwerken, of dit een begaanbare weg blijkt. Schoolzwemmen in ons eigen
gemeentelijk bad moet mogelijk zijn, wij willen uw college op dat punt het voor
deel van de twijfel geven. Zo gauw echter blijkt dat er toch een groep is die
niet wordt hereikt, dan zal herinvoering voor ons prioriteit nummer één zijn.
Over het belang van de zwemvaardigheid wijdden wij in onze eerste termijn al
uit.
Wat de districtscatechese betreft willen wij nog een stapje verder gaan. Nog in
1985 hebt u het dekenaat laten weten dat er ook voor de komende jaren op voort
zetting van de subsidiëring gerekend kon worden^ Wij vinden het dan ook geen
behoorlijk bestuur om daar nu het mes in te zetten.
Wat wij denken van het belang van de eigen identiteit van de onderscheiden
onderwijstypen behoeven wij hier niet te herhalen. Wij doen nogmaals een beroep
op u deze voorgenomen bezuiniging ongedaan te maken. Het iij£t ons sterk dat u
nu ineens geen 15 mille meer bij elkaar kunt sprokkelen. Hoe 'staat het b.v. met
verrekening van de bijdragen van de Stichting de Zevensprong? En is er geen
rentevoordeel van het krediet dat wij immers al een half jaar geleden uittrok
ken?
Overigens zijn wij blij met de overeenstemming die er dan ten lange leste toch
is. Het had van ons allemaal hest wat soepeler gemogen, maar er is een afspraak
uit de bus gekomen waarmee alle partijen moeten kunnen leven, dunkt ons. Die had
er veel eerder moeten zijn, maar beter laat dan nooit.
Onze suggestie om tot een periodiek overleg met werkgevers, werknemers en andere
bij de werkgelegenheid betrokken groeperingen te komen in de commissie finan
ciën, wijst u onder verwijzing naar de conclusies van de commissie ad hoc van de
hand. Van een ad hoc-inspraak komt naar ons oordeel te weinig terecht. Fén of
twee keer per jaar met deskundigen over de plaatselijke werkgelegenheid praten,
vinden wij beslist niet overdreven. Wij vragen u daarop minstens in de commissie
nog eens terug te komen en ook wat meer mee te delen over de resultaten van de
bedrij f sbezoeken
- 77 -
Het soortgelijke periodieke overleg met de politie verloopt immers ook uitste
kend. Zo goed dat wij er in onze beschouwingen niet eens meer over gesproken
hebben
Nu willen wij echter, na de recente berichten terzake, er bij u op aandringen om
samen met anderen (V.N.G.?) alles in het werk te stellen om minister Nijpels van
zijn onzalige idee om de behuizing van de rijkspolitie op de gemeenten af te
wentelen, af te brengen.
üw uitleg over het rampenplan is wederom correct, maar aan de beantwoording van
onze vraag hoe u de burger denkt te bereiken met handzame informatie komt u niet
toe.
Het verhaal doet opnieuw wat bureaucratisch aan. Er moet eerst een gemeentelijke
rampenstaf komen, stelt u. Dat moet toch vrij snel kunnen?
Wat de bodemvervuiling betreft stelt u dat alle verdachte plaatsen zijn onder
zocht. Maar over de risico's van de vuilstort kunt u pas over 10 tot 30 laar wat
zeggen.
Volgens ons zijn er echter voldoende ervaringsgegevens, de bodemstructuur is
bekend, zodat er best wat eerder wat over deze risico's te zeggen moet zijn.
Wat het ruimtelijk beleid betreft heeft voor onze fraktie de uitvoering van de
dorpsplannen prioriteit. Over de koers zijn wij het in grote lijnen wel eens, nu
alleen het tempo nog.
Bij de bezwaren van geluidhinder in ZevenbergschenHoek komt nu ook nog de moge
lijkheid van een T.G.V.-tracé. Onze inspanningen zullen er primair op gericht
moeten zijn om het toch al zwaar belaste Zevenbergschen Hoek te ontzien.
Op onze suggestie om in Langeweg desnoods wat uitnodigend te bouwen, gaat u niet
in. Wij houden echter vol dat het niet louter om die paar huizen gaat, maar om
de leefbaarheid in het dorp, die onder onaanvaardbare druk staat als er niet
gebouwd wordt. En dat is geen holle kreet, zoals de Langewegse verenigingen aan
den lijve ondervinden.
Ook op de vraag om nogmaals de verspreiding van bladen met gemeentelijke medede
lingen in het buitengebied te bezien, gaat u niet in. Wij herhalen die vraag
omdat het in onze ogen niet juist is dat u onze inwoners buiten de kernen op een
informatie-achterstand zet.
üit uw beantwoording leiden wij af dat u een bereidwillige houding aanneemt
tegenover de gebruikers van De Schakel, met name de bejaarden. Er is uiteinde
lijk ook speciaal ten behoeve van hen een lift aangebracht en u neemt ook nu hun
wensen serieus. Per slot was de betrokkenen in het vooruitzicht gesteld dat ze
er niet op achteruit zouden gaan. Wij vragen u ons voortdurend op de hoogte te
houden van het gebruik, de ervaringen van de gebruikers en de maatregelen die u
in dat verband treft.
Wij wachten uw antwoord af om te bezien of we nog met korrekties t.a.v. uw voor
stellen zullen komen.