- 37 -
5. Ingekomen stukken en mededelingen.
Ten aanzien van F1 en F2 merkt het lid REIJNDERS op dat er nogal harde noten
worden gekraakt in het rapport van Bartels. De aanbeveling luidt om op het ge
bied van de werkgelegenheid niet alles aan Den Haag over te laten. De uiteinde-
li ike aanbeveling is om een gemeenschappelijk acquisitiebeleid te gaan voeren en
dat te ondersteunen door de individuele gemeente in het Stadsgewest een aandeel
houderschap te laten nemen in het R.I.W.Met name door de relatie met Moerdijk
is Zevenbergen daar zeker belanghebbende in.
Hij vraagt dan ook om deze kwestie te bezien, vooral in verband met het belang
van Moerdijk. Ook zou dit in Zekluza-verband bekeken kunnen worden.
De VOORZITTER zegt toe hierop nader terug te komen in commissie-verband.
Ten aanzien van H. (Jaarverslag Groep Zevenbergen Rijkspolitie) informeert het
lid REIJNDERS naar de toekomstige bouw van het politiebureau. Hij acht het z n
vol indien die bouw op de lange baan geschoven zou worden, om als raden van
Zevenbergen en Klundert, bijv. door een motie, die bouw zoveel mogelijk te be^
spoedigen. Tevens merkt hij op dat de reconstructie van het westelijk haventrace
nog wel enige tijd zou kunnen duren. Hij doet daarom het voorstel om te overwe
gen om de parkeerplaatsen via witte lijnen aan te geven, zodat zonder veel kos
ten schuine vakken gerealiseerd zouden kunnen worden.
Het lid WOLTMAN ziet met veel belangstelling het vervolg van de ontmoetingen met
de rijkspolitie tegemoet. Tevens staat hij zeer positief t.a.v. de sociale,
menselijke benadering van het beleid van de rijkspolitie.
De VOORZITTER antwoordt dat het prematuur is om met een motie te komen. De koop
som van de grond is betaald, de planning is zo dat in de loop van 1989 de nieuw
bouw zal worden voorbereid. De verwachting is dat eind 1989/begin 1990 met de
bouw zal worden begonnen.
Dit is echter geen garantie. j
Wat betreft de parkeerproblemen op het westelijke haventrace deelt hij mede dat
bij herstrating de situatie opnieuw zal worden bekeken. Hij benadrukt echter dat
niet zonder meer gezegd kan worden dat de parkeervakken verkeerd zijn ingedeeld.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
6. Voorstel tot het voorlopig vaststellen van
de rekeningen van de takken van dienst en
van de algemene dienst over het dienstjaar
1984.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
7. Voorstel met betrekking tot de le en 2e
wijziging van de begroting 1988 van het
Industrie- en Havenschap Moerdijk.
Het lid WOLTMAN merkt op dat het college wil blijven streven naar kwijtschelding
van de betreffende gelden. Hij stelt het op prijs dat bij de reactie naar het
I.H.M dit ook nadrukkelijk wordt vermeld.
- 38 -
De VOORZITTER deelt mede dat hiervan melding zal worden gemaakt in het bericht
aan het I.H.M.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
8. Voorstel tot omzetting van de kapitaalver
strekking van het voormalig Woningbedrijf
en aan de Stichting Woningbouw Zevenbergen
in een drietal geldleningen, alsmede tot
toekenning aan de Stichting Woningbouw van
de rijksleningen ontvangen voor het voor
malig woningbedrijf.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
9. Voorstel tot het aangaan van een gemeen
schappelijke regeling inzake het verrich
ten van automatiseringswerkzaamheden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
10. Voorstel tot:
a. Wijziging van de gemeenschappelijke
regeling Industrie- en Havenschap
Moerdijk;
b. Instemming met de koersbepaling.
Het lid WOLTMAN zegt bezwaren te hebben tegen de vertegenwoordiging van een
collegelid in het bestuur van het I.H.M. Omdat daarin ook de verantwoordelijk
heidsplicht en de informatieplicht nogal uitdrukkelijk wordt geregeld, zou het
eigenlijk een gekozen lid moeten zijn. Hij hecht eraan om dat in principe zo in
te vullen. Wat betreft de koersbepaling is het standpunt van zijn fractie be
kend. Hij concludeert uit de discussie in de commissievergadering dat de inten
tie is dat het nieuw bestuur tot taak heeft om het I.H.M. tot een financieel
dragelijke situatie te brengen. Er zullen een aantal hardere maatregelen nodig
zijn. Ook vanuit het rijk en de provincie zal een inspanning moeten worden ge
pleegd. Het alternatief "uittreden" is nu eenmaal niet financieel haalbaar. Het
rijk zal een duidelijke verantwoordelijkheid moeten worden gegeven. Er zullen
een aantal stappen nodig zijn in de komende tijd (E.P.Z., TOP's, renteloze
leningen op lange baan, 5 ha. per jaar verkopen). Het rijk moet daarvoor een
bepaalde garantie in de plaats stellen. Ook zal door de gemeente Klundert de
volledige onroerend goed belasting moeten worden ingebracht in de exploitatie,
en niet slechts een klein gedeelte. Dit zou uitdrukkelijker gesteld moeten
worden. Wat betreft de afslanking van het apparaat zou het goed zijn als de
gemeente die taken voor een deel of geheel zou overnemen en misschien ook mensen
van het I.H.M. daarvoor in dienst zou nemen.
m i