- 37 - 5. Ingekomen stukken en mededelingen. Ten aanzien van F1 en F2 merkt het lid REIJNDERS op dat er nogal harde noten worden gekraakt in het rapport van Bartels. De aanbeveling luidt om op het ge bied van de werkgelegenheid niet alles aan Den Haag over te laten. De uiteinde- li ike aanbeveling is om een gemeenschappelijk acquisitiebeleid te gaan voeren en dat te ondersteunen door de individuele gemeente in het Stadsgewest een aandeel houderschap te laten nemen in het R.I.W.Met name door de relatie met Moerdijk is Zevenbergen daar zeker belanghebbende in. Hij vraagt dan ook om deze kwestie te bezien, vooral in verband met het belang van Moerdijk. Ook zou dit in Zekluza-verband bekeken kunnen worden. De VOORZITTER zegt toe hierop nader terug te komen in commissie-verband. Ten aanzien van H. (Jaarverslag Groep Zevenbergen Rijkspolitie) informeert het lid REIJNDERS naar de toekomstige bouw van het politiebureau. Hij acht het z n vol indien die bouw op de lange baan geschoven zou worden, om als raden van Zevenbergen en Klundert, bijv. door een motie, die bouw zoveel mogelijk te be^ spoedigen. Tevens merkt hij op dat de reconstructie van het westelijk haventrace nog wel enige tijd zou kunnen duren. Hij doet daarom het voorstel om te overwe gen om de parkeerplaatsen via witte lijnen aan te geven, zodat zonder veel kos ten schuine vakken gerealiseerd zouden kunnen worden. Het lid WOLTMAN ziet met veel belangstelling het vervolg van de ontmoetingen met de rijkspolitie tegemoet. Tevens staat hij zeer positief t.a.v. de sociale, menselijke benadering van het beleid van de rijkspolitie. De VOORZITTER antwoordt dat het prematuur is om met een motie te komen. De koop som van de grond is betaald, de planning is zo dat in de loop van 1989 de nieuw bouw zal worden voorbereid. De verwachting is dat eind 1989/begin 1990 met de bouw zal worden begonnen. Dit is echter geen garantie. j Wat betreft de parkeerproblemen op het westelijke haventrace deelt hij mede dat bij herstrating de situatie opnieuw zal worden bekeken. Hij benadrukt echter dat niet zonder meer gezegd kan worden dat de parkeervakken verkeerd zijn ingedeeld. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 6. Voorstel tot het voorlopig vaststellen van de rekeningen van de takken van dienst en van de algemene dienst over het dienstjaar 1984. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 7. Voorstel met betrekking tot de le en 2e wijziging van de begroting 1988 van het Industrie- en Havenschap Moerdijk. Het lid WOLTMAN merkt op dat het college wil blijven streven naar kwijtschelding van de betreffende gelden. Hij stelt het op prijs dat bij de reactie naar het I.H.M dit ook nadrukkelijk wordt vermeld. - 38 - De VOORZITTER deelt mede dat hiervan melding zal worden gemaakt in het bericht aan het I.H.M. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 8. Voorstel tot omzetting van de kapitaalver strekking van het voormalig Woningbedrijf en aan de Stichting Woningbouw Zevenbergen in een drietal geldleningen, alsmede tot toekenning aan de Stichting Woningbouw van de rijksleningen ontvangen voor het voor malig woningbedrijf. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 9. Voorstel tot het aangaan van een gemeen schappelijke regeling inzake het verrich ten van automatiseringswerkzaamheden. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 10. Voorstel tot: a. Wijziging van de gemeenschappelijke regeling Industrie- en Havenschap Moerdijk; b. Instemming met de koersbepaling. Het lid WOLTMAN zegt bezwaren te hebben tegen de vertegenwoordiging van een collegelid in het bestuur van het I.H.M. Omdat daarin ook de verantwoordelijk heidsplicht en de informatieplicht nogal uitdrukkelijk wordt geregeld, zou het eigenlijk een gekozen lid moeten zijn. Hij hecht eraan om dat in principe zo in te vullen. Wat betreft de koersbepaling is het standpunt van zijn fractie be kend. Hij concludeert uit de discussie in de commissievergadering dat de inten tie is dat het nieuw bestuur tot taak heeft om het I.H.M. tot een financieel dragelijke situatie te brengen. Er zullen een aantal hardere maatregelen nodig zijn. Ook vanuit het rijk en de provincie zal een inspanning moeten worden ge pleegd. Het alternatief "uittreden" is nu eenmaal niet financieel haalbaar. Het rijk zal een duidelijke verantwoordelijkheid moeten worden gegeven. Er zullen een aantal stappen nodig zijn in de komende tijd (E.P.Z., TOP's, renteloze leningen op lange baan, 5 ha. per jaar verkopen). Het rijk moet daarvoor een bepaalde garantie in de plaats stellen. Ook zal door de gemeente Klundert de volledige onroerend goed belasting moeten worden ingebracht in de exploitatie, en niet slechts een klein gedeelte. Dit zou uitdrukkelijker gesteld moeten worden. Wat betreft de afslanking van het apparaat zou het goed zijn als de gemeente die taken voor een deel of geheel zou overnemen en misschien ook mensen van het I.H.M. daarvoor in dienst zou nemen. m i

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1988 | | pagina 29