-2b-
18. Voorstel inzake milieutechnische samen
werking binnen het Stadsgewest Breda.
Het lid SCHIPPER vindt het vreemd dat steden als Etten-Leur, Breda en Oosterhout
niet in staat zijn om het niveau van de T.M.D. te halen. Hoe zijn daar deze
zaken geregeld? Hij vraagt tevens op welke termijn het Stadsgewest zich in
staat acht om deze dienstverlening te gaan uitvoeren.
Het lid VAN AART pleit nogmaals voor de aansluiting bij het Stadsgewest, alleen
al om de kosten, die 25% lager zijn. Hij vindt het verder een goede zaak dat een
kosteloze uitbreiding thans mogelijk is gemaakt.
Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat de gemeente Breda er thans nog niet toe
in staat is. Momenteel kan het totale milieu-pakket nog niet worden overgenomen
van de T.M.D. Derhalve is besloten om met name Zevenbergen en Klundert voorlopig
nog niet van dienst te zijn. Er wordt van onder af aan begonnen en zo zal het
pakket verder worden uitgebreid. Hij verwacht dat de komende jaren hiermede
zeker haast zal worden gemaakt. Afhankelijk van de politieke druk en de finan
ciën zal dat verder worden uitgevoerd, doch de verwachting is niet dat dit
binnen deze zittingsperiode van de raad zover zal komen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
19. Voorstel tot het voteren van een kre
diet ten behoeve van de aanplant van
bomen op het oostelijk haventracé.
Het lid HUIJSSOON is blij met het voorstel om het Centrum met wat meer groen op
te frissen. Het voorliggende voorstel betreft echter een gedeeltelijke recon
structie van het oostelijk haventracé. Daar is nooit om gevraagd. Zijn fractie
heeft daar dan ook grote moeite mee. Om voor het planten van 23 bomen bijna
f 60.000,beschikbaar te stellen gaat hem te ver. Hij steunt het voorstel dan
ook niet. Aan de infrastructuur van het oostelijk haventracé behoeft naar zijn
mening niets veranderd te worden.
Het lid SCHIPPER heeft geen moeite met het bedrag van f 5.100,voor de bomen.
Op dit moment gaat het echter te ver om f 52.000,voor civieltechnische werken
uit te geven.
Het komt hem daarnaast erg vreemd over dat reeds is begonnen met de werkzaam
heden. Hij vraagt zich af of het nog zin heeft om dit in de raad te behandelen.
Wat dat betreft vraagt hij liever aandacht voor andere zaken b.v. nog steeds
onbeantwoorde brieven.
Het lid KRAMER vindt het een goede zaak om het oostelijk haventracé te ver
fraaien. Hij beziet het bedrag van f 57.000,echter vanuit een andere
invalshoek, n.l. het verkeerscirculatieplan. Hij is akkoord met het voorstel
omdat een aantal civieltechnische werkzaamheden worden uitgevoerd vooruitlopend
op de definitieve uitvoering van het verkeerscirculatieplan. Hij merkt tot slot
op dat op het westelijk haventracë, vanwege de ligging van de parkeervakken, nog
steeds een onveilige situatie heerst.
- 25 -
Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat bij herstrating van het westelijk haven
tracé de parkeervakken anders zullen worden aangelegd. De reconstructie van het
oostelijk haventracé, alsmede het planten van de bomen, is inderdaad een onder
deel van het verkeerscirculatieplan. Het is logisch dat bij herstrating de
nieuwe plannen reeds worden uitgevoerd.
Hij beaamt dat door een misverstand reeds een aanvang is gemaakt met de werk
zaamheden. Dat werk is echter direct gestopt. Er wordt gewacht totdat de raad
een uitspraak heeft gedaan. Hij deelt verder mede dat het krediet inderdaad uit
het Centrumplan komt. Dit is in de financiering van het gehele Centrum
meegenomen. De verkeersveiligheid voor de voetganger wordt wel degelijk
verbeterd, eveneens wordt aan invaliden en rolstoelgebruikers de mogelijkheid
geboden om veilig en snel over te steken. De bomen kunnen i.v.m. kabels e.d.
niet op het trottoir geplant worden.
Het lid HUIJSSOON is van mening dat f 2.500,per boom erg veel is. Het is dan
een onderdeel van het verkeerscirculatieplan, maar de afspraak is dat bepaalde
werken worden uitgesteld.
Het steeds bijschrijven van kosten op het Centrumplan is niet reëel.
Volgens hem zal het ook voor het wachtverkeer veel moeilijker worden, net als op
het westelijk haventracé. De tijd zal dat echter leren. Ook grote evenementen,
zoals Koninginnedag, op het oostelijk haventracé zullen moeilijker gehouden
kunnen worden.
Tot slot deelt hij mede dat in het voorstel helemaal niet wordt gesproken over
het verkeerscirculatieplan. Hij vindt het krediet dan ook te hoog.
Ook omwonenden hadden hierbij inspraak moeten hebben.
Het lid SCHIPPER houdt problemen met de reconstructie. Hij vindt het jammer dat
niet is aangegeven wat er ten behoeve van het verkeerscirculatieplan moest wor
den ingevuld. Het voorstel gaat uitsluitend over de verfraaiing van het ooste
lijk haventracé. Verder zegt hij dat er ook reeds opdrachten zijn uitgegaan,
n.l. bestellingen van betonranden. Van een misverstand is naar zijn mening dan
ook geen sprake.
Wethouder VAN DE WETERING zegt dat de verbetering wel degelijk een element is
van het verkeerscirculatieplan. De tekening is vorig jaar reeds goedgekeurd door
de raad. Het voetgangersverkeer op het oostelijk haventracé was één van de knel
punten van het verkeerscirculatieplan. Voor het vrachtverkeer wordt het ook
beslist niet moeilijker, omdat het wegdek niet smaller wordt. Ook het probleem
van een plaats voor evenementen speelt zeker niet. Er zijn voldoende lokaties om
o.a. Koninginnedag te vieren. Dat het voorstel niet beleidsvoorbereidend aan de
orde is geweest is juist. Dat komt omdat het geen nieuwe elementen betreft. Het
is een deel van het vastgestelde plan. Hij deelt vervolgens mede dat alle omwo
nenden een brief hebben ontvangen. Allen die het plan bekeken hebben waren
positief over het plan. Ook de winkeliers zijn tevreden met deze uitwerking.
Negatieve berichten zijn niet ontvangen.
De VOORZITTER informeert of iemand stemming wenst.
Het lid SCHIPPER is akkoord met het bedrag van f 5.100,voor de bomen. Hij wil
t.a.v. de uitvoering van het verkeerscirculatieplan zijn goedkeuring niet ont
houden, maar tekent daarbij aan dat uit te voeren werkzaamheden in de toekomst
pas zullen plaatsvinden nadat de raad daarover een besluit heeft genomen.
Het lid HUIJSSOON gaat eveneens akkoord.