-2b- 18. Voorstel inzake milieutechnische samen werking binnen het Stadsgewest Breda. Het lid SCHIPPER vindt het vreemd dat steden als Etten-Leur, Breda en Oosterhout niet in staat zijn om het niveau van de T.M.D. te halen. Hoe zijn daar deze zaken geregeld? Hij vraagt tevens op welke termijn het Stadsgewest zich in staat acht om deze dienstverlening te gaan uitvoeren. Het lid VAN AART pleit nogmaals voor de aansluiting bij het Stadsgewest, alleen al om de kosten, die 25% lager zijn. Hij vindt het verder een goede zaak dat een kosteloze uitbreiding thans mogelijk is gemaakt. Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat de gemeente Breda er thans nog niet toe in staat is. Momenteel kan het totale milieu-pakket nog niet worden overgenomen van de T.M.D. Derhalve is besloten om met name Zevenbergen en Klundert voorlopig nog niet van dienst te zijn. Er wordt van onder af aan begonnen en zo zal het pakket verder worden uitgebreid. Hij verwacht dat de komende jaren hiermede zeker haast zal worden gemaakt. Afhankelijk van de politieke druk en de finan ciën zal dat verder worden uitgevoerd, doch de verwachting is niet dat dit binnen deze zittingsperiode van de raad zover zal komen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 19. Voorstel tot het voteren van een kre diet ten behoeve van de aanplant van bomen op het oostelijk haventracé. Het lid HUIJSSOON is blij met het voorstel om het Centrum met wat meer groen op te frissen. Het voorliggende voorstel betreft echter een gedeeltelijke recon structie van het oostelijk haventracé. Daar is nooit om gevraagd. Zijn fractie heeft daar dan ook grote moeite mee. Om voor het planten van 23 bomen bijna f 60.000,beschikbaar te stellen gaat hem te ver. Hij steunt het voorstel dan ook niet. Aan de infrastructuur van het oostelijk haventracé behoeft naar zijn mening niets veranderd te worden. Het lid SCHIPPER heeft geen moeite met het bedrag van f 5.100,voor de bomen. Op dit moment gaat het echter te ver om f 52.000,voor civieltechnische werken uit te geven. Het komt hem daarnaast erg vreemd over dat reeds is begonnen met de werkzaam heden. Hij vraagt zich af of het nog zin heeft om dit in de raad te behandelen. Wat dat betreft vraagt hij liever aandacht voor andere zaken b.v. nog steeds onbeantwoorde brieven. Het lid KRAMER vindt het een goede zaak om het oostelijk haventracé te ver fraaien. Hij beziet het bedrag van f 57.000,echter vanuit een andere invalshoek, n.l. het verkeerscirculatieplan. Hij is akkoord met het voorstel omdat een aantal civieltechnische werkzaamheden worden uitgevoerd vooruitlopend op de definitieve uitvoering van het verkeerscirculatieplan. Hij merkt tot slot op dat op het westelijk haventracë, vanwege de ligging van de parkeervakken, nog steeds een onveilige situatie heerst. - 25 - Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat bij herstrating van het westelijk haven tracé de parkeervakken anders zullen worden aangelegd. De reconstructie van het oostelijk haventracé, alsmede het planten van de bomen, is inderdaad een onder deel van het verkeerscirculatieplan. Het is logisch dat bij herstrating de nieuwe plannen reeds worden uitgevoerd. Hij beaamt dat door een misverstand reeds een aanvang is gemaakt met de werk zaamheden. Dat werk is echter direct gestopt. Er wordt gewacht totdat de raad een uitspraak heeft gedaan. Hij deelt verder mede dat het krediet inderdaad uit het Centrumplan komt. Dit is in de financiering van het gehele Centrum meegenomen. De verkeersveiligheid voor de voetganger wordt wel degelijk verbeterd, eveneens wordt aan invaliden en rolstoelgebruikers de mogelijkheid geboden om veilig en snel over te steken. De bomen kunnen i.v.m. kabels e.d. niet op het trottoir geplant worden. Het lid HUIJSSOON is van mening dat f 2.500,per boom erg veel is. Het is dan een onderdeel van het verkeerscirculatieplan, maar de afspraak is dat bepaalde werken worden uitgesteld. Het steeds bijschrijven van kosten op het Centrumplan is niet reëel. Volgens hem zal het ook voor het wachtverkeer veel moeilijker worden, net als op het westelijk haventracé. De tijd zal dat echter leren. Ook grote evenementen, zoals Koninginnedag, op het oostelijk haventracé zullen moeilijker gehouden kunnen worden. Tot slot deelt hij mede dat in het voorstel helemaal niet wordt gesproken over het verkeerscirculatieplan. Hij vindt het krediet dan ook te hoog. Ook omwonenden hadden hierbij inspraak moeten hebben. Het lid SCHIPPER houdt problemen met de reconstructie. Hij vindt het jammer dat niet is aangegeven wat er ten behoeve van het verkeerscirculatieplan moest wor den ingevuld. Het voorstel gaat uitsluitend over de verfraaiing van het ooste lijk haventracé. Verder zegt hij dat er ook reeds opdrachten zijn uitgegaan, n.l. bestellingen van betonranden. Van een misverstand is naar zijn mening dan ook geen sprake. Wethouder VAN DE WETERING zegt dat de verbetering wel degelijk een element is van het verkeerscirculatieplan. De tekening is vorig jaar reeds goedgekeurd door de raad. Het voetgangersverkeer op het oostelijk haventracé was één van de knel punten van het verkeerscirculatieplan. Voor het vrachtverkeer wordt het ook beslist niet moeilijker, omdat het wegdek niet smaller wordt. Ook het probleem van een plaats voor evenementen speelt zeker niet. Er zijn voldoende lokaties om o.a. Koninginnedag te vieren. Dat het voorstel niet beleidsvoorbereidend aan de orde is geweest is juist. Dat komt omdat het geen nieuwe elementen betreft. Het is een deel van het vastgestelde plan. Hij deelt vervolgens mede dat alle omwo nenden een brief hebben ontvangen. Allen die het plan bekeken hebben waren positief over het plan. Ook de winkeliers zijn tevreden met deze uitwerking. Negatieve berichten zijn niet ontvangen. De VOORZITTER informeert of iemand stemming wenst. Het lid SCHIPPER is akkoord met het bedrag van f 5.100,voor de bomen. Hij wil t.a.v. de uitvoering van het verkeerscirculatieplan zijn goedkeuring niet ont houden, maar tekent daarbij aan dat uit te voeren werkzaamheden in de toekomst pas zullen plaatsvinden nadat de raad daarover een besluit heeft genomen. Het lid HUIJSSOON gaat eveneens akkoord.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1988 | | pagina 22