- 14 - In overleg met Het Anker zal wellicht tot een oplossing kunnen worden gekomen. Tot slot neemt hij aan dat tussentijds wijzigingen in de beleidsvoering mogelijk kunnen zijn. Het lid VAN HAM is van mening dat door het aan zoveel partijen toe te geven er geen sprake meer kan zijn van een acceptabel beleid. Dit is te merken aan het voorstel. Terecht blijft De Meerenhof een gemeenschapsvoorziening. Daaraan kleven echter nadelen die het college al tijden probeert te omzeilen. Die nadelen zijn: gemeenschapsvoorzieningen worden vaak gebruikt door instellingen die worden gesubsidieerd of over weinig middelen beschikken. Dat betekent dat er geld bij moet. Dat is op zich acceptabel. De exploitatie komt na de privatisering echter ook niet rond. Vandaar dat zijn fraktie heeft aange drongen op samenwerking tussen de gemeenschapshuizen teneinde de totale exploitatie acceptabel te maken. Naar zijn mening is een geprivatiseerde gemeenschapsvoorziening niet mogelijk. Dit wordt o.a. bevestigd door de revenuen van de verhuur aan de Kruisvereniging ten gunste van de exploitatie van De Meerenhof te brengen, deze vast te stellen op f 10.000,en de onderhandelingen zelf te doen. Een private instelling zou dat zelf moeten doen. Ook voor de muziekschool wordt het huurtarief door het college vastgesteld. Dit verhoudt zich echter niet met de door de stichting gewenste positie. In het voorstel wordt gesproken over het mogen loslaten van de sociale tarifering. Dit is in tegenspraak met de sociale tarifering die bij gemeenschapsvoorzie ningen hoort. Het stichtingsbestuur moet echter een basis hebben om haar werk te kunnen blijven doen. Met een deel van de notitie stemt hij schoorvoetend in, op een paar punten worden echter amendementen voorgesteld. Hij is het met het college eens dat De Meerenhof een gemeenschapsvoorziening dient te blijven. Aan de handhaving van het huidige subsidiecontract wil hij "vooralsnog" toevoegen, omdat er nog een evaluatie dient plaats te vinden. Opheffing van de sociale tarifering vindt hij niet acceptabel. Dat de personeelslasten omlaag gaan vindt hij uiteraard aanvaardbaar. Het voorstel om de ontstane verliezen over de jaren tot 1-1-1988 ten laste van de eigen reserves te brengen vindt hij niet verstandig. De exploitatieverliezen die er nu zijn zouden ten laste van de algemene middelen kunnen worden gebracht. Daarnaast wil hij het voorstel m.b.t. de evaluatie als volgt formuleren: de situatie binnen alle gemeenschapshuizen, alsmede het effect van de sanerings maatregelen voor De Meerenhof, zullen voor 1-1-1991 geëvalueerd worden. Dit omdat dan een vergelijkende en meer reële toets kan worden gehouden. Hij zegt tot slot dat de raad zou moeten vaststellen welke akkommodaties in Zevenbergen als gemeenschapsvoorziening zouden moeten worden aangemerkt en welke functie ze zouden moeten vervullen. T.b.v. die voorzieningen moet een totaal exploitatieplan worden opgesteld, waarbij de volgende uitgangspunten worden gehanteerd: één beheersvorm voor alle gemeenschapsvoorzieningen, gelijke tarifering, evenwichtige verdeling van de gesubsidieerde aktiviteiten in de diverse voorzieningen, personeelspouling en een centraal inkoopbeleid. Wethouder KRIJNEN-BOOT onderschrijft dat het bedrag van f 9.000,een hard gegeven dient te zijn. Met de f 10.000,voor de sociaal-medische ruimte, de korting op de personeelslasten met f 7.000,en vervolgens het werken met de tarieven, zal het blijvend tekort opgelost kunnen worden. Uiteraard zal de vinger aan de pols worden gehouden. Ook is het college bereid om de totale evaluatie te doen plaatsvinden. Het gaat echter te ver om de uitgangspunten van het lid van Ham te onderschrijven. De financiële consequenties daarvan zullen eerst duidelik moeten zijn.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1988 | | pagina 14