9 t t p - 147 - Dit is echter in Zevenbergen, waar de afgelopen jaren enorm veel geld is uitgegeven aan sanering van vervuilde grond, noodzakelijk. Hij stelt dat de bedragen die genoemd zijn gerefereerd zijn aan de begrotingen van afgelopen jaren. Indien de controle wordt aangepakt zullen er extra fondsen voor beschikbaar moeten worden gesteld. Hij denkt met de voorliggende begroting 1988 dit programma voorlopig te kunnen aanpakken. De aktie Tankslag zal zonder lastenverzwaring kunnen worden voorbereid. De contrSle op de naleving van de lozingsverordening kan tegelijk met de contröle op de hinderwetvergunningen worden meegenomen, zonder grote kostenverzwaringen. T.a.v. de bezuiniging van f 15.000,in 1989 heeft hij met het college afgesproken om medio 1988 een voor stel te doen op welke manier dat zal kunnen gebeuren. Hij benadrukt nogmaals dat Zevenbergen niet hard loopt. Het is geen ambitieus plan, de meeste zaken vinden reeds plaats. Het voordeel van deze nota is dat per wetgeving nu inzichtelijk is geworden welke kosten dat met zich brengt, waar de knelpunten zitten en welke oplossing het college daarvoor denkt te vinden. Dat het de bedrijven geld kost is door de raad zelf eerder bepaald. De raad kan dat ook voor haar eigen rekening nemen. Er is daartoe een keuze gemaakt. Hij zegt verder dat door de vaststelling van deze nota de kennis, expertise, capaciteit en controle gewaarborgd zal zijn. Die activiteiten worden dan uitge voerd. De vraag over hoofdstuk 3.5 is in het commissieverslag reeds beantwoord. Wat betreft de intergemeentelijke samenwerking deelt hij mede dat deze van de grond zal komen, en dat Zevenbergen tot zolang bij de T.M.D. aangesloten zal blijven. Hij zegt verder dat een voorlichtingsboekje voor de bedrijven in de maak is en zal binnenkort worden verspreid. Tot slot is hij van oordeel dat van het rijk onvoldoende financiële middelen worden gekregen om de opgelegde taken adequaat uit te voeren. Het is echter niet juist om als één gemeente de zaken rond te hebben, terwijl de andere gemeenten zover nog niet zijn. Dat is een element dat niet vergeten mag worden. Het lid HUIJSSOON wil vasthouden aan de genoemde bedragen voor 1988 en 1989. Hij gaat accoord met het op een later tijdstip evalueren van de nota afvalstoffen, doch het klandestien storten gaat door. In een commissievergadering wil hij daarop terugkomen. Het lid SCHIPPER is het niet eens met de stelling dat bij het afkondigen van een a.m.v.b. de hoeveelheid werk niet zal verminderen. De kosten kunnen naar zijn mening in dat geval lager zijn. Graag zou hij een vergelijking hebben in finan ciële zin t.o.v. de landelijke cijfers. Hij heeft de indruk dat Zevenbergen ver vooraan loopt. Tevens vraagt hij of het college nog naar de raad komt voor in vesteringen die uit deze nota voortvloeien. Het lid KRAMER benadrukt dat voorlichting over het milieu ook in de nieuwe gemeentegids moet worden gegeven. Hij vraagt nogmaals om het afvalstoffen- beleidsplan in deze nota op te nemen. De bijlage over de stadsgewestelijke technische milieusamenwerking dient naar zijn mening geen deel uit te maken van de nota. Tot slot vraagt hij wat met de "veroorzaker" wordt bedoeld, de eigenaar van de grond of degene die de verontreiniging heeft veroorzaakt. Wie wordt aangesproken als de veroorzaker niet bekend is. Het lid POSTMA-VERHAGEN is ook van mening dat er aktieve voorlichting moet wor den verstrekt. Ze vraagt of ook de commissie zal worden ingeschakeld bij de bezuinigingsvoorstellen medio 1988. Verder stelt ze voor om de vertegenwoordi-

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1987 | | pagina 99