Kunt u ons inlichten over de wijze waarop u Gedeputeerde Staten heeft benaderd
met betrekking tot het verplaatsen van de verkeerslichten van de Oranjelaan naar
het kruispunt Westrand - S6?
Tot zover onze eerste instantie. Dank u.
Het lid JANSSON spreekt namens de V.V.D.-fraktie als volgt:
Voorzitter,
Het spreekwoord zegt "Grote gebeurtenissen werpen hun schaduwen vooruit". Met
recht is dit spreekwoord thans van toepassing op onze gemeente, nu wij per
31-12-1986 verplicht zijn f 850.000,op tafel te leggen, zijnde ons aandeel in
de terugbetalingsregeling van f 20 miljoen renteloze lening aan IHM. Staatsse-
kretaris Mevr. de Graaff-Nauta heeft dit zo gedikteerd.
Een schaduw over de begroting 1987 omdat deze een totaal irreële weergave van
onze financiële huishouding zal worden, wanneer dit bedrag inderdaad betaald
moet worden. De grote gebeurtenis die aan de horizon opdoemt is de zogenaamde
artikel 12 status, die het gevolg zou kunnen zijn van het diktaat van de CDA-
staatssecretaris
Op het moment dat deze algemene beschouwingen voorbereid en geschreven worden
vindt nog intensief beraad plaats. Van uw college en onze raad wordt veel krea-
tiviteit verwacht teneinde de problemen het hoofd te bieden. Daartoe zijn wij
genoodzaakt opdat:
- het Centrumplan volledig uitgevoerd kan worden op de manier zoals tot nu toe
gedacht, namelijk inklusief de hoog noodzakelijke opknapbeurt van het gebied
Lage Wipstraat/DrAriënslaan met de daarbij behorende rioleringswerken.
- de in het Beleidsakkoord vastgelegde wensen uitgevoerd kunnen worden.
Hoe de V.D.D.-fraktie tegen IHM aankijkt komt hierna nog aan de orde, doch dui
delijk zal zijn dat, mede gelet op de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regelingen,
de diskussie zo snel mogelijk moet worden opgestart.
Het totaalbeeld van uw lange-termijn ramingen is nog beperkter van betekenis dan
u zelf al aangeeft, gelet op het bovenstaande. Maar ook afgezien van Moerdijk is
het beeld verre van rooskleurig. Van uw optimistische verwachting bij de behan
deling van de begroting 1986 (uw antwoord op de le termijn), dat ombuigingen en
bezuinigingen minder van omvang zouden zijn, vinden wij thans niets meer terug.
Het geraamde tekort over de jaren 1988 tot en met 1991 ad f 400.000,is dan
ook nog sterk geflatteerd.
Daarenboven vinden wij het bijzonder kwalijk dat u nog geen pogingen in het werk
heeft gesteld dekking te vinden voor zaken waar we ons als Raad al aan hebben
gebonden, of bijna gebonden, zoals:
- 2e fase uitvoering akkommodatierapport f 320.00Ó,
- renovatie zwembad minimaal f 265.000,
De gedachte financiering uit eventuele voorschotten van 1985 en 1986 wordt wel
illusoir, zeker wanneer - als oplossing voor 1 jaar - via uitputting van begro
tingsposten voornoemde f 850.000,voor de Staatssecretaris boven tafel zouden
moeten komen. Inklusief de kosten als gevolg van leegstand van schoolgebouwen ad
f 100.000,komt het totale tekort voor de komende 4 jaren naar onze mening op
f 1.100.000,
Onze vraag is dan ook: hoe denkt u dit te gaan opvangen?
Voorzitter
Vorig jaar betichtte u onze fraktie er van verbolgen te zijn over het niet ont
wikkelen van bezuinigingsplannen. U vond dit een taak van de ni,euwe raad.
Het zal u inmiddels duidelijk zijn dat de meeste problemen zich totaal niets van
Raadsverkiezingen aantrekken. De kontinuïteit van het bestuur was zeker gebaat
geweest bij het ontwikkelen van lange termijn bezuinigingsplannen. Dat dit niet
tijdig is gebeurd mag zeker ook de Raad worden verweten. Tegelijkertijd zou
echter verwacht mogen worden dat uw college meer inhoud geeft aan punt 14 van
het beleidsakkoord. Een lange termijn visie op aktiviteiten en financiën behelst
méér dan de obligate tekst die u ons telkenjare onder het hoofd "Financiën in de
komende jaren" voorschotelt.
- 13 -
In dit verband hebben wij ook veel moeite met uw stelling in de Beleidsuitgangs
punten bij het sociaal kultureel programma 1987 namelijk dat de bezuinigingswoe
de van de rijksoverheid weer heeft toegeslagen. Bij het gemis aan eigen visie
ontstaan zulke ongenuanceerde kreten. U toont daarmee aan geen enkel begrip te
hebben voor het regeringsbeleid dat thans gevoerd wordt. Een beleid dat door
zijn bezuinigingen weliswaar pijnlijk is, doch wel suksesvol in zijn bestrijding
van de werkloosheid. Een beleid ook waaraan Zevenbergen zulke mooie lage werk
loosheidscijfers te danken heeft.
Voorzitter,
De V.V.D. wil de verantwoordelijkheid voor noodzakelijke bezuinigingen niet uit
de weg gaan.
De volgende punten willen wij inbrengen in het overleg dat zal worden gevoerd
over mogelijkheden de begroting in de komende jaren sluitend te houden:
1. Verdere toepassing van het profijtbeginsel
in samenhang met de renovatie van het zwembad-
Streef bezuiniging f 20.000,
2. Taakstellende bezuinigingen in de welzijnssektor
Aan het sociaal kultureel plan 1988-1991 dient voor
wat betreft het specifieke welzijnsgedeelte een
financieel kader meegegeven te worden dat per 1991
ruimte geeft aan:
a. Uitvoering Wet Basiseducatie
b. De mogelijkheid exploitatiekosten van gemeen
schapshuizen voor rekening van de gemeente
te houden.
De overige aktiviteiten dienen voor wat betreft
subsidiëring te worden afgebouwd.
Geschatte bezuiniging f 250.000,
3. Nadere bezinning op de post Bijdrage aan School
advies- en begeleidingsdienst ad f 121.000,
Streefbezuiniging f 25.000,
4. Toepassing van punt 2 b op "De Schuur".
Besparing struktureel f 10.000,
5. Afstoting gymnastiekzaal Dr. Ariënslaan
Besparing structureel f 10.000,
6. Herschikking gebruik gemeenschapshuizen volgens
akkommodatierapport
Besparing struktureel f 15.000,
7. Opzegging van het kontrakt met T.M.D.
In plaats daarvan milieutechnische ondersteuning
vanuit geprivatiseerde instellingen binnen het
Stadsgewest
Streefbezuiniging f 20.000,
Totaal f 330.000,—
Uiteraard zijn deze voorstellen voorlopig en dienen deze te worden ingepast in
een al of niet definitieve oplossing voor Ï.H.M. Maar gelet op het reeds gesig
naleerde tekort ad f 1,1 miljoen nodigen wij u uit u nu reeds over deze voor
stellen uit te spreken. Overigens zijn wij akkoord met de bezuinigingen die al
wèl door u zijn voorgesteld, zij het dat wij hier en daar wat kritische kantte
keningen hebben. Tot slot van deze inleiding willen wij niet onvermeld laten dat
het een betreurenswaardige zaak is dat de onroerend goedbelasting over 1986
zodanig laat wordt geïnkasseerd dat een verlies aan rente wordt geleden van
f 75.000,(uitgaande van cirka 6 maanden vertraging).
Tijdige inkassering zou dus een voordeel hebben opgeleverd dat we in 1987 zeer
goed hadden kunnen gebruiken.
Onze vraag is: deelt u onze mening?
Voorzitter,