Kunt u ons inlichten over de wijze waarop u Gedeputeerde Staten heeft benaderd met betrekking tot het verplaatsen van de verkeerslichten van de Oranjelaan naar het kruispunt Westrand - S6? Tot zover onze eerste instantie. Dank u. Het lid JANSSON spreekt namens de V.V.D.-fraktie als volgt: Voorzitter, Het spreekwoord zegt "Grote gebeurtenissen werpen hun schaduwen vooruit". Met recht is dit spreekwoord thans van toepassing op onze gemeente, nu wij per 31-12-1986 verplicht zijn f 850.000,op tafel te leggen, zijnde ons aandeel in de terugbetalingsregeling van f 20 miljoen renteloze lening aan IHM. Staatsse- kretaris Mevr. de Graaff-Nauta heeft dit zo gedikteerd. Een schaduw over de begroting 1987 omdat deze een totaal irreële weergave van onze financiële huishouding zal worden, wanneer dit bedrag inderdaad betaald moet worden. De grote gebeurtenis die aan de horizon opdoemt is de zogenaamde artikel 12 status, die het gevolg zou kunnen zijn van het diktaat van de CDA- staatssecretaris Op het moment dat deze algemene beschouwingen voorbereid en geschreven worden vindt nog intensief beraad plaats. Van uw college en onze raad wordt veel krea- tiviteit verwacht teneinde de problemen het hoofd te bieden. Daartoe zijn wij genoodzaakt opdat: - het Centrumplan volledig uitgevoerd kan worden op de manier zoals tot nu toe gedacht, namelijk inklusief de hoog noodzakelijke opknapbeurt van het gebied Lage Wipstraat/DrAriënslaan met de daarbij behorende rioleringswerken. - de in het Beleidsakkoord vastgelegde wensen uitgevoerd kunnen worden. Hoe de V.D.D.-fraktie tegen IHM aankijkt komt hierna nog aan de orde, doch dui delijk zal zijn dat, mede gelet op de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regelingen, de diskussie zo snel mogelijk moet worden opgestart. Het totaalbeeld van uw lange-termijn ramingen is nog beperkter van betekenis dan u zelf al aangeeft, gelet op het bovenstaande. Maar ook afgezien van Moerdijk is het beeld verre van rooskleurig. Van uw optimistische verwachting bij de behan deling van de begroting 1986 (uw antwoord op de le termijn), dat ombuigingen en bezuinigingen minder van omvang zouden zijn, vinden wij thans niets meer terug. Het geraamde tekort over de jaren 1988 tot en met 1991 ad f 400.000,is dan ook nog sterk geflatteerd. Daarenboven vinden wij het bijzonder kwalijk dat u nog geen pogingen in het werk heeft gesteld dekking te vinden voor zaken waar we ons als Raad al aan hebben gebonden, of bijna gebonden, zoals: - 2e fase uitvoering akkommodatierapport f 320.00Ó, - renovatie zwembad minimaal f 265.000, De gedachte financiering uit eventuele voorschotten van 1985 en 1986 wordt wel illusoir, zeker wanneer - als oplossing voor 1 jaar - via uitputting van begro tingsposten voornoemde f 850.000,voor de Staatssecretaris boven tafel zouden moeten komen. Inklusief de kosten als gevolg van leegstand van schoolgebouwen ad f 100.000,komt het totale tekort voor de komende 4 jaren naar onze mening op f 1.100.000, Onze vraag is dan ook: hoe denkt u dit te gaan opvangen? Voorzitter Vorig jaar betichtte u onze fraktie er van verbolgen te zijn over het niet ont wikkelen van bezuinigingsplannen. U vond dit een taak van de ni,euwe raad. Het zal u inmiddels duidelijk zijn dat de meeste problemen zich totaal niets van Raadsverkiezingen aantrekken. De kontinuïteit van het bestuur was zeker gebaat geweest bij het ontwikkelen van lange termijn bezuinigingsplannen. Dat dit niet tijdig is gebeurd mag zeker ook de Raad worden verweten. Tegelijkertijd zou echter verwacht mogen worden dat uw college meer inhoud geeft aan punt 14 van het beleidsakkoord. Een lange termijn visie op aktiviteiten en financiën behelst méér dan de obligate tekst die u ons telkenjare onder het hoofd "Financiën in de komende jaren" voorschotelt. - 13 - In dit verband hebben wij ook veel moeite met uw stelling in de Beleidsuitgangs punten bij het sociaal kultureel programma 1987 namelijk dat de bezuinigingswoe de van de rijksoverheid weer heeft toegeslagen. Bij het gemis aan eigen visie ontstaan zulke ongenuanceerde kreten. U toont daarmee aan geen enkel begrip te hebben voor het regeringsbeleid dat thans gevoerd wordt. Een beleid dat door zijn bezuinigingen weliswaar pijnlijk is, doch wel suksesvol in zijn bestrijding van de werkloosheid. Een beleid ook waaraan Zevenbergen zulke mooie lage werk loosheidscijfers te danken heeft. Voorzitter, De V.V.D. wil de verantwoordelijkheid voor noodzakelijke bezuinigingen niet uit de weg gaan. De volgende punten willen wij inbrengen in het overleg dat zal worden gevoerd over mogelijkheden de begroting in de komende jaren sluitend te houden: 1. Verdere toepassing van het profijtbeginsel in samenhang met de renovatie van het zwembad- Streef bezuiniging f 20.000, 2. Taakstellende bezuinigingen in de welzijnssektor Aan het sociaal kultureel plan 1988-1991 dient voor wat betreft het specifieke welzijnsgedeelte een financieel kader meegegeven te worden dat per 1991 ruimte geeft aan: a. Uitvoering Wet Basiseducatie b. De mogelijkheid exploitatiekosten van gemeen schapshuizen voor rekening van de gemeente te houden. De overige aktiviteiten dienen voor wat betreft subsidiëring te worden afgebouwd. Geschatte bezuiniging f 250.000, 3. Nadere bezinning op de post Bijdrage aan School advies- en begeleidingsdienst ad f 121.000, Streefbezuiniging f 25.000, 4. Toepassing van punt 2 b op "De Schuur". Besparing struktureel f 10.000, 5. Afstoting gymnastiekzaal Dr. Ariënslaan Besparing structureel f 10.000, 6. Herschikking gebruik gemeenschapshuizen volgens akkommodatierapport Besparing struktureel f 15.000, 7. Opzegging van het kontrakt met T.M.D. In plaats daarvan milieutechnische ondersteuning vanuit geprivatiseerde instellingen binnen het Stadsgewest Streefbezuiniging f 20.000, Totaal f 330.000,— Uiteraard zijn deze voorstellen voorlopig en dienen deze te worden ingepast in een al of niet definitieve oplossing voor Ï.H.M. Maar gelet op het reeds gesig naleerde tekort ad f 1,1 miljoen nodigen wij u uit u nu reeds over deze voor stellen uit te spreken. Overigens zijn wij akkoord met de bezuinigingen die al wèl door u zijn voorgesteld, zij het dat wij hier en daar wat kritische kantte keningen hebben. Tot slot van deze inleiding willen wij niet onvermeld laten dat het een betreurenswaardige zaak is dat de onroerend goedbelasting over 1986 zodanig laat wordt geïnkasseerd dat een verlies aan rente wordt geleden van f 75.000,(uitgaande van cirka 6 maanden vertraging). Tijdige inkassering zou dus een voordeel hebben opgeleverd dat we in 1987 zeer goed hadden kunnen gebruiken. Onze vraag is: deelt u onze mening? Voorzitter,

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1987 | | pagina 7