- 8 -
De door u opgesomde lijst van ontwikkelingen in Zevenbergen is daar een goed
voorbeeld van. De uitbreiding van Caldic en de deal met Wihamij heeft naast
uitbreiding en behoud van werkgelegenheid, ook nog de plezierige voordelen van
de grondopbrengst voor de gemeente!
Toch moeten we bij dit optimistisch te noemen lijstje een paar kanttekeningen
zetten, zoals bijvoorbeeld:
- zal de xanthaanfabriek milieutechnisch mogelijk zijn op de plaats waar nu de
proeffabriek staat opgesteld?
- deze fabriek zal het verlies van de huidige werkgelegenheid, die ontstaat door
de sluiting van de Suikerfabriek, niet kompenseren!
De vernieuwde exploitatie-opzet en de daardoor gemiddeld lagere grondprijzen in
Zwanengat hebben zeker geleid tot de door u genoemde verhoogde belangstelling
van ondernemers. We mogen dit derhalve als een duidelijke bijdrage tot behoud
c.q. uitbreiding van werkgelegenheid aanmerken. Onze komplimenten in deze!
Tot slot nog enige vragen en opmerkingen op dit terrein:
- vorig jaar sprak u de verwachting uit dat de werkloosheid onder 19 jaar zou
afnemen. Is deze verwachting uitgekomen?
- in de beleidsuitgangspunten spreken wij uit dat de ATV-gelden volledig in
werkgelegenheid zullen worden omgezet. Kunt u ons een beeld van de huidige
stand van zaken in deze geven?
- in uw vertaling van de beleidsuitgangspunten in data en kosten plaatst u de
evaluatie van de werkgelegenheidsnota pas in 1988. Naar onze mening zou dit
kunnen en moeten samenvallen met uw nota "ontwikkeling industrieterreinen" en
derhalve in 1987 moeten plaatsvinden.
Gaarne uw reaktie.
OUDERENBELEID
In uw aanbiedingsnota konden we voor de eerste maal officieel van u vernemen dat
er reeds sinds augustus 1986 een platform ouderenbeleid in onze gemeente funk-
tioneert. En dat dit platform uw college gevraagd en ongevraagd gaat adviseren
terzake het te voeren ouderenbeleid.
Deze mededelingen roepen bij ons de volgende vragen op:
- wat is de status van het platform?
- waarom is de commissie onderwijs en welzijn tot nu toe niet geïnformeerd over
de instelling van dit platform?
Bovendien, op welke wijze wordt de aangekondigde nota ouderenbeleid geïntegreerd
in het totale welzijnsbeleid zoals dat deze raad in zijn beleidsuitgangspunten
voor ogen staat?
ONDERWIJS
In 1987 zal het eerste schoolgebouw vrijkomen in het kader van de WBO. Tijdens
de vorige begrotingsbehandeling meende u als antwoord op onze vragen te moeten
stellen, dat het nog niet opportuun is om een reserve te vormen voor de opvang
van mogelijke verliezen voor de vrijkomende gebouwen nu en volgende jaren.
Nu zegt u te trachten voor de vrijkomende schoolgebouwen een bestemming te vin
den, zodat de wegvallende stichtingskostenvergoeding van het rijk wordt gekom-
penseerd.
In dit licht bezien willen wij u enkele vragen stellen:
- Bent u nog steeds van mening de verschillende vrijkomende gebouwen te kunnen
verkopen?
- Op welke wijze meent uw college, bij onverhoopte tegenvallers bij verkoop, in
de verliezen te voorzien?
Wat betreft het voortgezet onderwijs willen we het volgende opmerken:
De P.v.d.A. betreurt het ten zeerste, dat de betrokken besturen niet zijn geko
men tot een vorm van voortgezet onderwijs in Zevenbergen, waarin de drie stro
mingen (RK, PC en openbaar) samen zouden kunnen optrekken, zoals in het beleids-
akkoord van 1982-1986 werd verwoord. Het belang van de sterkste heeft hier de
doorslag gegeven, boven een oecumenisch samengaan van de bestaande stromingen,
waarbij ook ruimte had kunnen ontstaan voor het voortgezet openbaar onderwijs.
Bij voortduring heeft onze fraktie aangedrongen op een aktief beleid in deze. Wij
zijn dan ook van mening dat u zich als belangenbehartiger van het openbaar on
derwijs te weinig geïnteresseerd en te passief heeft opgesteld in deze ontwikke
ling, zeker na de gewijzigde opheffingsnormen. U heeft hier kansen laten liggen
en de hele gang van zaken stemt ons dan ook tot bitterheid.
WELZIJN
Meneer de voorzitter, in onze beschouwingen zijn we nu toegekomen aan een be
leidsterrein, dat de laatste jaren een trieste ontwikkeling heeft doorgemaakt en
het einde van die ontwikkeling lijkt nog niet in zicht te zijn; we praten over
het welzijnswerk.
Een beleidsterrein waarop we als samenleving, vaak dwars door alle partijen
heen, hebben getracht enige vorm te geven aan onze zorg voor medemensen die wat
minder profijt konden trekken van de voordelen van onze welvaartstaat. Een ter
rein ook waarmee we ons erf- en kultuurgoed hebben getracht te behouden en ont
wikkelen.
Achterstanden wegwerken door edukatie en vorming, een vangnet van uitkeringen,
medezeggenschap en demokratisering, zinvolle vrijetijdsbesteding, zorgverlening
en solidariteit, allemaal begrippen die bij dit werk horen en die naar onze
mening ook thuishoren in een humane en rechtvaardige samenleving. Zaken ook,
waarvoor die samenleving de benodigde financiën moet opbrengen en dat tot op
heden ook deed.
Maar ja, het kabinet Lubbers heeft beschikt dat de verzorgingsstaat vervangen
moet worden door een zorgzame samenleving.
Er wordt een groot beroep gedaan op informele zorg (vrijwilligerswerk) en het
beroepswerk wordt weggesaneerd.
De zorgzame samenleving is echter niet meer gebleken dan een rechtvaardiging
voor bezuiniging en verzwakking van een rechtvaardige samenleving en een aanslag
op de bestaanszekerheid van burgers.
Juist op een moment dat naar onze mening het welzijnswerk het hardst nodig is
voor burgers om voor zichzelf en anderen op te kunnen komen, wordt het werk door
de minister zo goed als weggevaagd en vervolgens wacht hij af wat het worden
zal
Dat is dan wat gemeenten en gemeentebesturen op hun bord krijgen. Met toch al
sterk gekorte uitkeringen en slechte regelgeving er zelf wat van zien te maken.
Gelukkig zijn er vele gemeenten die zich een en ander niet laten aanleunen en
kreatief aan de slag gaan om een goed welzijnsbeleid te kontinueren of van de
grond krijgen en voor de mensen die daarin werkzaam zijn de noodzakelijke voor
waarden te kreëren om het werk goed te kunnen doen.
Wat biedt uw college nu met betrekking tot welzijn in 1987?
Als we de aanbiedingsbrief en de bijgaande subsidielijst doornemen, konkluderen
wij: niet bijster veel.
Natuurlijk is het triest dat de rijksoverheid zo slecht omgaat met de welzijns-
regelgeving en weinig inspirerend beleid uitzet.
Maar naar de mening van de P.v.d.A. is dat nog geen reden om deze werkwijze over
te nemen of je er volledig afhankelijk van te maken.
De gemeentelijke beleidsuitgangspunten voor 1987, verwoord in de subsidielijst
zijn niet meer dan een balans van wat niet is gelukt en geven weinig hoopvolle
perspektieven voor het komende jaar:
- U stelt opnieuw dat een gemeentelijk welzijnsplan (1987-1991? 1988-1991? 1988-
1992?) snel van de grond moet komen, een prioriteitsstelling die uw college
reeds in 1985 voor ogen stond. We hopen dat we aan het einde van dit jaar
eindelijk eens kunnen zeggen dat het niet bij voornemens is gebleven.
- De afgesproken procedures rond een nieuwe vorm van subsidiëring zijn niet
gehaald. Als gevolg daarvan is de gebruikelijke subsidiëring doorgevoerd,
volgens een systeem dat al jarenlang onderwerp van kritiek is.