- 8 - De door u opgesomde lijst van ontwikkelingen in Zevenbergen is daar een goed voorbeeld van. De uitbreiding van Caldic en de deal met Wihamij heeft naast uitbreiding en behoud van werkgelegenheid, ook nog de plezierige voordelen van de grondopbrengst voor de gemeente! Toch moeten we bij dit optimistisch te noemen lijstje een paar kanttekeningen zetten, zoals bijvoorbeeld: - zal de xanthaanfabriek milieutechnisch mogelijk zijn op de plaats waar nu de proeffabriek staat opgesteld? - deze fabriek zal het verlies van de huidige werkgelegenheid, die ontstaat door de sluiting van de Suikerfabriek, niet kompenseren! De vernieuwde exploitatie-opzet en de daardoor gemiddeld lagere grondprijzen in Zwanengat hebben zeker geleid tot de door u genoemde verhoogde belangstelling van ondernemers. We mogen dit derhalve als een duidelijke bijdrage tot behoud c.q. uitbreiding van werkgelegenheid aanmerken. Onze komplimenten in deze! Tot slot nog enige vragen en opmerkingen op dit terrein: - vorig jaar sprak u de verwachting uit dat de werkloosheid onder 19 jaar zou afnemen. Is deze verwachting uitgekomen? - in de beleidsuitgangspunten spreken wij uit dat de ATV-gelden volledig in werkgelegenheid zullen worden omgezet. Kunt u ons een beeld van de huidige stand van zaken in deze geven? - in uw vertaling van de beleidsuitgangspunten in data en kosten plaatst u de evaluatie van de werkgelegenheidsnota pas in 1988. Naar onze mening zou dit kunnen en moeten samenvallen met uw nota "ontwikkeling industrieterreinen" en derhalve in 1987 moeten plaatsvinden. Gaarne uw reaktie. OUDERENBELEID In uw aanbiedingsnota konden we voor de eerste maal officieel van u vernemen dat er reeds sinds augustus 1986 een platform ouderenbeleid in onze gemeente funk- tioneert. En dat dit platform uw college gevraagd en ongevraagd gaat adviseren terzake het te voeren ouderenbeleid. Deze mededelingen roepen bij ons de volgende vragen op: - wat is de status van het platform? - waarom is de commissie onderwijs en welzijn tot nu toe niet geïnformeerd over de instelling van dit platform? Bovendien, op welke wijze wordt de aangekondigde nota ouderenbeleid geïntegreerd in het totale welzijnsbeleid zoals dat deze raad in zijn beleidsuitgangspunten voor ogen staat? ONDERWIJS In 1987 zal het eerste schoolgebouw vrijkomen in het kader van de WBO. Tijdens de vorige begrotingsbehandeling meende u als antwoord op onze vragen te moeten stellen, dat het nog niet opportuun is om een reserve te vormen voor de opvang van mogelijke verliezen voor de vrijkomende gebouwen nu en volgende jaren. Nu zegt u te trachten voor de vrijkomende schoolgebouwen een bestemming te vin den, zodat de wegvallende stichtingskostenvergoeding van het rijk wordt gekom- penseerd. In dit licht bezien willen wij u enkele vragen stellen: - Bent u nog steeds van mening de verschillende vrijkomende gebouwen te kunnen verkopen? - Op welke wijze meent uw college, bij onverhoopte tegenvallers bij verkoop, in de verliezen te voorzien? Wat betreft het voortgezet onderwijs willen we het volgende opmerken: De P.v.d.A. betreurt het ten zeerste, dat de betrokken besturen niet zijn geko men tot een vorm van voortgezet onderwijs in Zevenbergen, waarin de drie stro mingen (RK, PC en openbaar) samen zouden kunnen optrekken, zoals in het beleids- akkoord van 1982-1986 werd verwoord. Het belang van de sterkste heeft hier de doorslag gegeven, boven een oecumenisch samengaan van de bestaande stromingen, waarbij ook ruimte had kunnen ontstaan voor het voortgezet openbaar onderwijs. Bij voortduring heeft onze fraktie aangedrongen op een aktief beleid in deze. Wij zijn dan ook van mening dat u zich als belangenbehartiger van het openbaar on derwijs te weinig geïnteresseerd en te passief heeft opgesteld in deze ontwikke ling, zeker na de gewijzigde opheffingsnormen. U heeft hier kansen laten liggen en de hele gang van zaken stemt ons dan ook tot bitterheid. WELZIJN Meneer de voorzitter, in onze beschouwingen zijn we nu toegekomen aan een be leidsterrein, dat de laatste jaren een trieste ontwikkeling heeft doorgemaakt en het einde van die ontwikkeling lijkt nog niet in zicht te zijn; we praten over het welzijnswerk. Een beleidsterrein waarop we als samenleving, vaak dwars door alle partijen heen, hebben getracht enige vorm te geven aan onze zorg voor medemensen die wat minder profijt konden trekken van de voordelen van onze welvaartstaat. Een ter rein ook waarmee we ons erf- en kultuurgoed hebben getracht te behouden en ont wikkelen. Achterstanden wegwerken door edukatie en vorming, een vangnet van uitkeringen, medezeggenschap en demokratisering, zinvolle vrijetijdsbesteding, zorgverlening en solidariteit, allemaal begrippen die bij dit werk horen en die naar onze mening ook thuishoren in een humane en rechtvaardige samenleving. Zaken ook, waarvoor die samenleving de benodigde financiën moet opbrengen en dat tot op heden ook deed. Maar ja, het kabinet Lubbers heeft beschikt dat de verzorgingsstaat vervangen moet worden door een zorgzame samenleving. Er wordt een groot beroep gedaan op informele zorg (vrijwilligerswerk) en het beroepswerk wordt weggesaneerd. De zorgzame samenleving is echter niet meer gebleken dan een rechtvaardiging voor bezuiniging en verzwakking van een rechtvaardige samenleving en een aanslag op de bestaanszekerheid van burgers. Juist op een moment dat naar onze mening het welzijnswerk het hardst nodig is voor burgers om voor zichzelf en anderen op te kunnen komen, wordt het werk door de minister zo goed als weggevaagd en vervolgens wacht hij af wat het worden zal Dat is dan wat gemeenten en gemeentebesturen op hun bord krijgen. Met toch al sterk gekorte uitkeringen en slechte regelgeving er zelf wat van zien te maken. Gelukkig zijn er vele gemeenten die zich een en ander niet laten aanleunen en kreatief aan de slag gaan om een goed welzijnsbeleid te kontinueren of van de grond krijgen en voor de mensen die daarin werkzaam zijn de noodzakelijke voor waarden te kreëren om het werk goed te kunnen doen. Wat biedt uw college nu met betrekking tot welzijn in 1987? Als we de aanbiedingsbrief en de bijgaande subsidielijst doornemen, konkluderen wij: niet bijster veel. Natuurlijk is het triest dat de rijksoverheid zo slecht omgaat met de welzijns- regelgeving en weinig inspirerend beleid uitzet. Maar naar de mening van de P.v.d.A. is dat nog geen reden om deze werkwijze over te nemen of je er volledig afhankelijk van te maken. De gemeentelijke beleidsuitgangspunten voor 1987, verwoord in de subsidielijst zijn niet meer dan een balans van wat niet is gelukt en geven weinig hoopvolle perspektieven voor het komende jaar: - U stelt opnieuw dat een gemeentelijk welzijnsplan (1987-1991? 1988-1991? 1988- 1992?) snel van de grond moet komen, een prioriteitsstelling die uw college reeds in 1985 voor ogen stond. We hopen dat we aan het einde van dit jaar eindelijk eens kunnen zeggen dat het niet bij voornemens is gebleven. - De afgesproken procedures rond een nieuwe vorm van subsidiëring zijn niet gehaald. Als gevolg daarvan is de gebruikelijke subsidiëring doorgevoerd, volgens een systeem dat al jarenlang onderwerp van kritiek is.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1987 | | pagina 5