-lOl- lend op bezuinigingen en fusies) deelt hij mede dat er jaarlijks getoetst moet worden. Er zal een constante evaluatie moeten zijn". Wat zijn de problemen in het fusieproces (zoals door de raad gewenst) die evalu atie en (norm) bijstelling van de uitgangspunten noodzakelijk maken. 1. Allereerst blijkt dat een zeer belangrijke doelstelling van de fusie niet gehaald kan worden, n.l. een integratie van de instellingen die een flexibele inzet van beroepskrachten mogelijk moest maken (i.v.m. de gedetailleerde B.E.-voorwaarden) 2. De over elkaar struikelende overheden die pogingen ondernemen om te bezuini gen en te (de)reguleren en waarbij voor zowel gemeenten als particuliere instellingen zo langzamerhand een volstrekte chaos creëren. Men weet nog nauwelijks waar men aan toe is. 3. De onderschatting, waarschijnlijk van alle betrokken partijen, dat twee totaal verschillende culturen als V.J.V. (onderwijs-kwantitatieve normen) en sociaal kultureel werk ((te) weinig struktuur) niet zomaar kunnen fuseren op wensen van buitenaf (u bent vanaf morgen 12 uur gelukkig) 4. Het ontbreken van voldoende deskundigheid (met name bij het S.K.W.) om vorm te kunnen geven aan de wensen van deze raad met betrekking tot het onderdeel opbouwwerk. 5. Het laatste punt: door de extern opgelegde voorwaarden (B.E.) moét de oor spronkelijke formatie-inkrimping van de totale instelling volledig worden verhaald op de fusiepartner S.K.W. Uit het voorgaande mag blijken dat de problemen waar we voor staan niet simpel weg zijn te herleiden tot een financieel punt. Betekent een en ander nu dat de fractie van de P.v.d.A. zegt, vergeet het april- besluit, vergeet het blauwe rapport, en gooi dit B. en W.-voorstel maar in de prullebak? Nee, mijnheer de voorzitter, zeker niet, ook wij zijn ervan overtuigd dat het grootste deel van de aanbeveling nu uit het blauwe rapport gerealiseerd dient te worden en zelfs van het voorstel wat u presenteert, echter niet op deze wijze. Op welke wijze dan wel zal ik zometeen formuleren. Eerst echter de essentie van onze kritiek op uw voorstel. a. Het fusie—proces is onvoldoende geëvalueerd om tot de huidige conclusie te kunnen komen. Teveel is een besluit als onomkeerbaar gegeven gehanteerd. Dit, in weerwil van de uitspraken van de wethouder uitgebreid te evalueren en op basis daarvan conclusies te trekken. Het voorstel wat u brengt is bovendien door de raadsleden nimmer beleidsvoor- bereidend voorbesproken, ondanks regelmatige aandrang van onze fractie en ondanks, ik herinner daar maar weer eens aan, de conclusies van de commissie ad hoe (meer beleidsvoorbereiding in de raadscommissies). Dit stuk, wat toch van enige importantie genoemd mag worden, is meteen als groen-licht stuk gepresenteerd) b. Voorbijgegaan wordt aan het gegeven dat het in de oorspronkelijke opzet zeker niet de bedoeling was om de door de me-.erderheid van de raad gewenste formatie—inkrimping volledig te verhalen op één van de fusiepartners,n.l. het S.K.W. Door zo te handelen, met bovendien te verwachten bezuinigingen in 1988, is de volledige afbraak van het sociaal kultureel werk ingezet (overigens moet je er in deze opzet niet aan denken dat de B.E. 120 uren toebedeeld zou krijgen, dan hadden we zek.er een voorstel gekregen 40 uren -102- S.K.W.). c. Er geen alternatief wordt geboden voor het gegeven dat flexibele inzet van beroepskrachten niet mogelijk is. De gewenste extra inzet van de discipline opbouwwerk, die in de huidige formatie S.K.W. onvoldoende aanwezig is, zal op deze wijze onvoldoende gerealiseerd kunnen worden. d. Het voorstel heeft een te beperkt doel, n.l. het realiseren van 160 formatie uren. Kwaliteit van het werk en realisering van de doelstelling zijn onder vertegenwoordigd e Tot slot, in uw voorstel wordt een (te) gedetailleerde invulling gegeven van uren waarop moet worden ingekrompen. (Wij zijn voor het creëren van randvoorwaarden). Mijnheer de voorzitter, Zojuist zei ik al dat ook wij ervan overtuigd zijn dat de essentie van het blauwe rapport overeind dient te blijven. Wat wij echter zeker willen is dat er naast de B.E. ook voor het S.K.W. de nood zakelijke voorwaarden worden gecreëerd om met name het gewenste opbouwwerk te kunnen realiseren. De afgelopen periode heeft voor het bestuur van de P.B.U. in het teken gestaan van moeizame fusieprocessen, bezuinigingen en ad-hoc reageren op maatregelen van buitenaf. Desalniettemin is het bestuur van de P.B.U. er in geslaagd om tot goede plannen te komen (een deel van de commissie onderwijs en wetenschappen heeft daarvan op 29 juni uitgebreid kennis van kunnen nemen). Voorwaarden zijn gecreëerd, plannen gemaakt. Deze moeten nog operationeel wor den. Dit zal, met de huidige bezetting (kwalitatief) en onder druk van 1-8-1987 zeker niet lukken met als uitgangspunt: komen tot goede kwaliteit op basis van onze beleidsuitgangspunten, waarvan het overgrote deel van het S.K.W.-werk opbouwwerk zal worden, willen wij uw voorstel op de volgende punten amenderen: 1. De S.K.W.-formatie voor uitvoering en coördinatie zo spoedig mogelijk vast te stellen op 90 formatie-uren. 2. Een sociaal aanvaardbare regeling te treffen voor het onvermijdelijke ontslag van een van de S.K.W.-medewerkers (discipline cultureel werk). 3. De P.B.U. tot 1 januari 1988 de gelegenheid te geven deze reorganisatie door te voeren. 4. De P.B.U. tot 1 januari 1988 middels extra inzet van 20 formatie-uren opbouw werk, op tijdelijke basis, tijd te geven de door de raad gewenste prioritei ten te operationaliseren. 5. Vanaf 1-9-1987 tot 1-1-1988 maandelijkse evaluatie met de P.B.U. te plannen in verband met voortgang van de werkzaamheden. Het lid JANSSON citeert uit het raadsvoorstel van 1 april 1986: "Er zou plaats moeten blijven voor sociaal-kultureel werk. Er zou een einde komen aan de malaise waarin dit werk zich momenteel bevindt. Kwaliteitsverbetering staat voorop. Nieuwe constellatie zou geen garantie kunnen zijn voor bloei van sociaal kultureel werk. Met komst van basiseducatie zou V.J.V. constellatie kunnen verdwijnen. Fusie was geen optelsom van 2 bestaande situaties. Fusie moest 1-1-1987 op papier rond zijn". Deze punten zijn niet aan de orde geweest in de commissie. Daarom is de commis sie ook gedeeltelijk verrast. Zijn fractie heeft echter vanaf het begin erg veel moeite gehad om het fusueproces als realistisch te aanvaarden. De fusie was gedoemd om te mislukken. Het college moet nu op haar schreden terugkeren en het fusieproces afblazen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1987 | | pagina 58