- 92 - Inzake de planning tot en met 1988 zegt hij dat er wel percentages zijn genoemd,n.l. 90, 8 en 2. Daar zal mee worden gewerkt. Het is niet gepast om het op gang zijnde overleg op regeringsniveau nu te negeren. Tot en met 1988 is het contingent verzekerd, daarna moeten we afwachten. Hij is van mening dat de samenstelling van de sociale indicatiecommissie niet verandert. Er verschuiven wat mensen. Alle instanties blijven vertegenwoordigd. Verder deelt hij mede dat in Zevenbergschen Hoek een combinatiebouw van 6 wonin gen is verzekerd. M.b.t. de f 500,grens is hij van oordeel dat betaalbare huurwoningen behouden moeten blijven voor die categorie bewoners. Over de lokaties zegt hij dat daarbij ook de Stichting Woningbouw Zevenbergen wordt betrokken als gesprekspartner. Daarnaast zal de Stichting Woningbouw Zevenbergen zeker niet op de stoel van de sociale dienst gaan zitten. De sociale indicatiecommissie blijft functioneren. M.b.t. de beroepsprocedure is hij van oordeel dat deze gezien moet worden als bij b.v. de gemeenteraad. Uiteindelijk zal het algemeen bestuur een beslissing moeten nemen. Daarnaast is er altijd nog de mogelijkheid om zich tot de kantonrechter te wen den. De relatie van de nota tot het dorpenplan levert thans geen probleem op. De bestaande bestemmingsplannen zullen eerst gerealiseerd worden. Voor de kerk dorpen betekent dit dat tot ongeveer het jaar 2000 voldoende grond beschikbaar is Hij zegt dat inwoners van het Terheijdens gedeelte uit Langeweg de gelegenheid krijgen om in Zevenbergen te komen wonen. Dat staat in de nota. Over de tegenspraak inzake woningontruiming is hij van mening dat blz. 11 uit gaat van de plicht van de Stichting Woningbouw Zevenbergen om het uiterste te doen om een probleem op te lossen. Op blz. 13 wordt uitgegaan van een vonnis. Dat is het verschil. Wel zal de gemeente samen met andere disciplines de nodige moeite doen om een probleem op te lossen. Het lid HUIJSSOON vraagt welke samenstelling het gestructureerd overleg heeft. Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat van alle vergaderingen een verslag wordt gemaakt. Dat verslag gaat naar het college en het college beslist. Het overleg moet dan ook gezien worden als het verkondigen van een collegestandpunt. De samenstelling van het overleg is dan ook: één lid van het college, alsmede het dagelijks bestuur van de Stichting Woningbouw Zevenbergen. Het lid HUIJSSOON is van mening dat paritair betekent: naar gelijkheid verdeeld, hetgeen inhoudt dat 3 leden van het dagelijks bestuur van de Stichting Woning bouw Zevenbergen en één wethouder het volkshuisvestingsbeleid bepalen. Hij vraagt daarom of er in het overleg ook een raadslid aanwezig kan zijn. Het lid SCHIPPER is het eens met het voorstel van de vorige spreker om de verte genwoordiging in het overleg uit te breiden met een raadslid. Daarnaast is hij van mening dat de f 500,grens erg hoog ligt. Hij stelt voor om de verkoop van woningwetwoningen op termijn nader te bekijken en daarna, in relatie tot het inkomen, ook de mensen met de lagere inkomens de gelegenheid te geven een huurwoning te kopen. Hij zegt vervolgens dat in de nota op blz. 12 staat dat getracht zal worden om tot afspraken te komen. Dit is niet hetzelfde als hetgeen eerder door de wethou der is medegedeeld. - 93 - Het lid JANSSON is eveneens van oordeel dat de vertegenwoordiging van de raad door een raadslid erg nuttig is, omdat beleidszaken aan de orde komen. De f 500,grens is inderdaad subjectief. Hij stipt verder de procedure aan bij weigering van een aangeboden huurwoning. Achterwege blijft echter het noemen van weigeringsgronden. Deze zou hij graag nader genoemd zien. Tot slot is hij van mening dat de beroepsprocedure nader bezien dient te worden. Het lid POSTMA-VERHAGEN blijft van oordeel dat de vertegenwoordiging door een raadslid in het overleg niet juist is. Het raadslid komt dan in de knoei met de contröle achteraf omdat het zich bezig heeft gehouden met de invulling van het beleid. Verder zegt ze dat ervoor gewaakt moet worden dat er teveel huurwoningen in de lagere prijsklasse worden verkocht. Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat de f 500,grens nog niet is beslist. Dit bedrag komt voort uit het rapport Companen. Aan woningen met een lagere huur is een grote behoefte, zodat deze behouden dienen te blijven. Hij deelt verder mede dat de Stichting Woningbouw Zevenbergen zich heeft verplicht om het uiterste te doen om te voorkomen dat de gemeente zal opdraaien voor mensen die wegens wanbetaling uit de woning zijn gezet. Ook de gemeentelijke sociale dienst zal daarbij worden betrokken. Over de inspraak over bestemmingsplannen zegt hij dat ook de Stichting Woning bouw Zevenbergen daarbij zal worden betrokken. Tevens zal rekening worden gehou den met de verschillende te bouwen categorieën woningen. Op basis van wederkerigheid zal met de gemeente Terheijden. de afspraak worden gemaakt dat inwoners van Langeweg aan woonruimte zullen worden geholpen. De in tentie van het college is duidelijk. Ten aanzien van de vertegenwoordiging in het overleg blijft hij bij het gedane voorstel. Het lid JANSSON stelt dat er een amendement zal komen om het overleg uit te breiden met een raadslid. Het lid DE HAAS vraagt nog naar een verduidelijking van de weigeringsgronden voor een huurwoning. Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat de nota tezijnertijd zal worden aange past aan de tot heden gehanteerde kriteria. Het lid P0STMA verduidelijkt nogmaals haar mening ten aanzien van het gestructu reerd overleg. Het lid REIJNDERS doet het volgende voorstel: een gestructureerd overleg, bestaande uit 4 personen, waarvan 2 aan te wijzen door de Stichting Woningbouw Zevenbergen en 1 door en uit het college en 1 door en uit de raad. De VOORZITTER constateert dat dit voorstel wordt ondersteund. De stemming heeft het volgende resultaat. V66r stemmen de leden: Reijnders, Vrolings, Huijssoon, Jansson, van Opdorp, Beljaars, Schipper, van Aart en de Haas. Tegen stemmen de leden: Postma-Verhagen, Woltman, Houtenbrink, van de Wetering en Krijnen-Boot

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1987 | | pagina 53