- 92 -
Inzake de planning tot en met 1988 zegt hij dat er wel percentages zijn
genoemd,n.l. 90, 8 en 2. Daar zal mee worden gewerkt. Het is niet gepast om het
op gang zijnde overleg op regeringsniveau nu te negeren. Tot en met 1988 is het
contingent verzekerd, daarna moeten we afwachten.
Hij is van mening dat de samenstelling van de sociale indicatiecommissie niet
verandert. Er verschuiven wat mensen. Alle instanties blijven vertegenwoordigd.
Verder deelt hij mede dat in Zevenbergschen Hoek een combinatiebouw van 6 wonin
gen is verzekerd. M.b.t. de f 500,grens is hij van oordeel dat betaalbare
huurwoningen behouden moeten blijven voor die categorie bewoners.
Over de lokaties zegt hij dat daarbij ook de Stichting Woningbouw Zevenbergen
wordt betrokken als gesprekspartner. Daarnaast zal de Stichting Woningbouw
Zevenbergen zeker niet op de stoel van de sociale dienst gaan zitten. De sociale
indicatiecommissie blijft functioneren. M.b.t. de beroepsprocedure is hij van
oordeel dat deze gezien moet worden als bij b.v. de gemeenteraad. Uiteindelijk
zal het algemeen bestuur een beslissing moeten nemen.
Daarnaast is er altijd nog de mogelijkheid om zich tot de kantonrechter te wen
den.
De relatie van de nota tot het dorpenplan levert thans geen probleem op. De
bestaande bestemmingsplannen zullen eerst gerealiseerd worden. Voor de kerk
dorpen betekent dit dat tot ongeveer het jaar 2000 voldoende grond beschikbaar
is
Hij zegt dat inwoners van het Terheijdens gedeelte uit Langeweg de gelegenheid
krijgen om in Zevenbergen te komen wonen. Dat staat in de nota.
Over de tegenspraak inzake woningontruiming is hij van mening dat blz. 11 uit
gaat van de plicht van de Stichting Woningbouw Zevenbergen om het uiterste te
doen om een probleem op te lossen. Op blz. 13 wordt uitgegaan van een vonnis.
Dat is het verschil. Wel zal de gemeente samen met andere disciplines de nodige
moeite doen om een probleem op te lossen.
Het lid HUIJSSOON vraagt welke samenstelling het gestructureerd overleg heeft.
Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat van alle vergaderingen een verslag wordt
gemaakt. Dat verslag gaat naar het college en het college beslist. Het overleg
moet dan ook gezien worden als het verkondigen van een collegestandpunt. De
samenstelling van het overleg is dan ook: één lid van het college, alsmede het
dagelijks bestuur van de Stichting Woningbouw Zevenbergen.
Het lid HUIJSSOON is van mening dat paritair betekent: naar gelijkheid verdeeld,
hetgeen inhoudt dat 3 leden van het dagelijks bestuur van de Stichting Woning
bouw Zevenbergen en één wethouder het volkshuisvestingsbeleid bepalen. Hij
vraagt daarom of er in het overleg ook een raadslid aanwezig kan zijn.
Het lid SCHIPPER is het eens met het voorstel van de vorige spreker om de verte
genwoordiging in het overleg uit te breiden met een raadslid. Daarnaast is hij
van mening dat de f 500,grens erg hoog ligt.
Hij stelt voor om de verkoop van woningwetwoningen op termijn nader te bekijken
en daarna, in relatie tot het inkomen, ook de mensen met de lagere inkomens de
gelegenheid te geven een huurwoning te kopen.
Hij zegt vervolgens dat in de nota op blz. 12 staat dat getracht zal worden om
tot afspraken te komen. Dit is niet hetzelfde als hetgeen eerder door de wethou
der is medegedeeld.
- 93 -
Het lid JANSSON is eveneens van oordeel dat de vertegenwoordiging van de raad
door een raadslid erg nuttig is, omdat beleidszaken aan de orde komen. De
f 500,grens is inderdaad subjectief.
Hij stipt verder de procedure aan bij weigering van een aangeboden huurwoning.
Achterwege blijft echter het noemen van weigeringsgronden. Deze zou hij graag
nader genoemd zien. Tot slot is hij van mening dat de beroepsprocedure nader
bezien dient te worden.
Het lid POSTMA-VERHAGEN blijft van oordeel dat de vertegenwoordiging door een
raadslid in het overleg niet juist is. Het raadslid komt dan in de knoei met de
contröle achteraf omdat het zich bezig heeft gehouden met de invulling van het
beleid. Verder zegt ze dat ervoor gewaakt moet worden dat er teveel huurwoningen
in de lagere prijsklasse worden verkocht.
Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat de f 500,grens nog niet is beslist.
Dit bedrag komt voort uit het rapport Companen. Aan woningen met een lagere huur
is een grote behoefte, zodat deze behouden dienen te blijven. Hij deelt verder
mede dat de Stichting Woningbouw Zevenbergen zich heeft verplicht om het
uiterste te doen om te voorkomen dat de gemeente zal opdraaien voor mensen die
wegens wanbetaling uit de woning zijn gezet. Ook de gemeentelijke sociale dienst
zal daarbij worden betrokken.
Over de inspraak over bestemmingsplannen zegt hij dat ook de Stichting Woning
bouw Zevenbergen daarbij zal worden betrokken. Tevens zal rekening worden gehou
den met de verschillende te bouwen categorieën woningen.
Op basis van wederkerigheid zal met de gemeente Terheijden. de afspraak worden
gemaakt dat inwoners van Langeweg aan woonruimte zullen worden geholpen. De in
tentie van het college is duidelijk.
Ten aanzien van de vertegenwoordiging in het overleg blijft hij bij het gedane
voorstel.
Het lid JANSSON stelt dat er een amendement zal komen om het overleg uit te
breiden met een raadslid.
Het lid DE HAAS vraagt nog naar een verduidelijking van de weigeringsgronden
voor een huurwoning.
Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat de nota tezijnertijd zal worden aange
past aan de tot heden gehanteerde kriteria.
Het lid P0STMA verduidelijkt nogmaals haar mening ten aanzien van het gestructu
reerd overleg.
Het lid REIJNDERS doet het volgende voorstel:
een gestructureerd overleg, bestaande uit 4 personen, waarvan 2 aan te wijzen
door de Stichting Woningbouw Zevenbergen en 1 door en uit het college en 1 door
en uit de raad.
De VOORZITTER constateert dat dit voorstel wordt ondersteund. De stemming heeft
het volgende resultaat.
V66r stemmen de leden: Reijnders, Vrolings, Huijssoon, Jansson, van Opdorp,
Beljaars, Schipper, van Aart en de Haas.
Tegen stemmen de leden: Postma-Verhagen, Woltman, Houtenbrink, van de Wetering
en Krijnen-Boot