- 90 -
Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat de praktijk de huidigè vorm van
financiering zeker rechtvaardigt.
16. Voorstel tot instemming met de Nota
Huisvestingsbeleid in de gemeente
Zevenbergen.
Het lid HUIJSSOON is van mening dat de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het
volkshuisvestingsbeleid niet bij de Stichting Woningbouw Zevenbergen dient te
liggen. Uit blz. 18 blijkt dat er nogal wat bevoegdheden geregeld moeten worden.
Aan het college is een toezicht toegekend. Hij vraagt zich af of de raad niet
buiten spel is gezet. Daarbij komt dat de gemeente financieel aansprakelijk is
voor de Stichting Woningbouw Zevenbergen.
Een goed samenspel tussen de gemeente en de Stichting Woningbouw Zevenbergen is
echter noodzakelijk. Het instellen van een gestructureerd overleg is een goede
zaak. De samenstelling van dat overleg heeft niet zijn goedvinden. De bezetting
ervan zou hij willen uitbreiden/aanvullen met 1 (of enkele) raadsleden.
Verder merkt hij op dat huurwoningen niet op de minst gunstige lokaties moeten
worden gebouwd. Ook vindt hij het jammer dat de planning van de bouwlokaties
slechts is beperkt tot 1988. Waarom geen verdere visie? De instelling van een
huisvestingscommissie acht hij juist.
De samenstelling ervan is echter nog niet bekend, hierover had hij graag wat
meer duidelijkheid. Ook inzake de leden van de sociale indicatiecommissie is
geen zekerheid.
Omtrent de verkoop van woningen stelt hij zich op het standpunt dat de huurprijs
bevroren wordt op f 500,
Er moet ook een kans gegeven worden aan de minder draagkrachtigen om een woning
te kopen. Omtrent "noodgevallen" gaat hij accoord, doch het mag niet zo zijn dat
dit een bijstandsimport tot gevolg heeft.
Tot slot merkt hij nog op dat een minimalisering van de ruimtelijke expansie en
een maximalisering van de mogelijkheden binnen de dorpskern Zevenbergschen Hoek
geheel tegen de wens van de bewoners is. Ook voor Langeweg acht hij een voortdu
rend contact met Terheijden een dwingende voorwaarde. Er zal een strategie be
paald moeten worden die Langeweg leefbaar moet houden.
Het lid SCHIPPER vindt het eveneens jammer dat de visie slechts is beperkt t/m
het jaar 1988. Hij vraagt of de woningcontingentverdeling dit jaar wordt
geactualiseerd
Daarnaast informeert hij naar de aantallen te bouwen woningen. Tevens vraagt hij
naar de indeling van de bewoners van Langeweg. Door het college is destijds
gezegd dat bewoners van Langeweg ook in groep I worden ingedeeld. Ook vraagt hij
waarom er geen passage is opgenomen over combinatiebouw, gezien de problematiek
van de financiering van een beperkt aantal woningen in de kerkdorpen. Ook het
bepalen van de huurgrens op f 500,vindt hij niet in overeenstemming met het
beleidsaccoord. Minder draagkrachtigen komen zodoende nooit aan bod. Een grens
van f 400,is naar zijn mening beter.
Inzake het gestructureerd overleg volkshuisvesting vindt hij het juister dat één
of meerdere raadsleden daarvan deel uitmaken. Voor het college zijn er voldoende
mogelijkheden om met de Stichting Woningbouw Zevenbergen in overleg te treden.
Tot slot deelt hij mede dat de inspraak via de dorpenplannen niet wordt terugge
vonden in deze nota, hetgeen bijzonder jammer is.
- 91 -
Het lid JANSSON is eveneens van mening dat een planning tot en met 1988 niet
veel voorstelt en vraagt of het college met de planning voor de jaren 1989 en
verder niet in de knoop komt. Inzake de planning van de gronduitgifte komt het
hem voor dat door een meerjarenraming met de Stichting Woningbouw Zeven- bergen
er een voorkeursrecht voor de Stichting Woningbouw Zevenbergen ontstaat met
betrekking tot het claimen van bepaalde percelen. Het mag naar zijn mening niet
zo zijn dat de vrije- sector- bouw naar de slechtere lokaties wordt verbannen,
hetgeen ook deze financieringsbron in gevaar zou kunnen brengen.
Hij is verder van mening dat bij de woningtoewijzing de sociale rol van de
Stichting Woningbouw Zevenbergen sterk naar voren komt. Ook hier vraagt hij zich
echter af of de Stichting Woningbouw Zevenbergen niet op de stoel van de gemeen
telijke sociale dienst gaat zitten. Het oplossen van probleemgevallen zou voor
behouden moeten blijven aan het gemeentebestuur. Bovendien constateert hij hier
in de nota een tegenspraak inzake de ontruiming van woningen. Voorts heeft hij
opmerkingen t.a.v. de beroepsprocedure. Deze wordt door de Stichting Woningbouw
Zevenbergen erg sterk aan zichzelf gehouden. Het bestuur kan op die wijze voor
eigen rechter gaan spelen. Hij vindt dit geen goede situatie.
Tot slot vindt hij de relatie tussen de gemeente en de Stichting Woningbouw
Zevenbergen erg mager geregeld.
De raad staat hier buiten spel.In het gestructureerde overleg zou derhalve even
eens een raadslid plaats moeten hebben.
Het lid POSTMA-VERHAGEN vindt deze nota een goede stap in de ontwikkeling van
het volkshuisvestingsbeleid en een bewijs van de goede samenwerking tussen de
gemeente en de Stichting Woningbouw Zevenbergen. De verschillende verantwoor
delijkheden van de raad, het college en de Stichting Woningbouw Zevenbergen
komen hierin goed tot hun recht. Ze is het dan ook niet eens met de stelling van
vorige sprekers dat de raad buiten spel is gezet. Het is een goede zaak dat het
college zich heeft uitgesproken over een verdeling van de contingenten, met name
waar en hoeveel woningen. Bovendien is het een goede zaak dat de Stichting Wo
ningbouw Zevenbergen zich heeft gebonden om de toegezegde contingenten voor
Zevenbergschen Hoek en Langeweg te realiseren. Ook is het positief dat een eigen
ingesteld woningonderzoek deze uitspraken ondersteunt.
Ze zegt vervolgens dat het gaat om het goed uitvoeren van alle zaken die in de
nota besloten liggen.
Voor een goede uitvoering door de Stichting Woningbouw Zevenbergen zijn reeds
een aantal voorwaarden geschapen. Het is thans de taak van de raad om toe te
zien dat de afspraken worden nagekomen.
De verslagen van het gestructureerd overleg zullen ter kennisneming aan de raad
moeten worden gebracht. Bovendien stelt ze voor om over 2 jaar de nota en het
beleid te evalueren en zonodig bij te stellen.
Wethouder VAN DE WETERING is verbaasd dat er nog zoveel vragen naar voren zijn
gekomen, welke naar zijn mening tijdens de commissievergadering behandeld hadden
kunnen worden.
Hij deelt mede dat er tot heden nooit sprake is geweest van enige vorm van ge
structureerd overleg. De raad is nooit bij het volkshuisvestingsbeleid betrok
ken, behalve bij het vaststellen van de hoeveelheid woningen. Nu het college
probeert om meer grip te krijgen op de Stichting Woningbouw Zevenbergen is de
raad direct van mening dat deze er zelf meer bij betrokken moet worden. Hij is
van mening dat via een geregeld overleg met de commissies de raad volledig kan
worden geïnformeerd. Het idee is om dit eenmaal per 3 A 4 maanden te doen.