-6 -
Onze kritiek behelst met name:
- uw opmerkingen over het rampenplan. De mededelingen over de aktiviteiten van
het Stadsgewest nemen we voor kennisgeving aan, maar dat doét niets af aan de
in het beleidsuitgangspunt voorgestelde aktie en het ontslaat ons niet van een
eigen gemeentelijke verantwoordelijkheid in deze.
Gaarne uw reaktie.
- uw reaktie op de beleidsuitgangspunten over kommunikatie tussen gemeente en
burgers en over voorlichting. Welke aktie stelt u zich konkreet voor en waarom
is de termijn van uitvoering zo ruim gekozen respektievelijk niet ingevuld?
- wat stelt u zich voor bij de stimulering c.q. realisering van betere of goed
kopere gemeenschappelijke en intergemeentelijke regelingen? Kunt u ons in dit
kader wat meer vertellen over de toekomst van het streekarchivariaat?
- we verwachten van u een konkretere aanpak ten aanzien van de problematiek rond
het I.H.M. Verder in deze algemene beschouwingen komen we hierop nader terug.
Meneer de voorzitter, na de overstap van verschillende ambtenaren naar de Stich
ting Woningbouw Zevenbergen wilt u aanpassingen in werkwijzen en in de organisa
tie doorvoeren. U heeft zelfs opnieuw een organisatie-adviseur van de ODRP inge
schakeld en u bent inmiddels ook overgegaan tot het aantrekken van nieuw perso
neel voor de afdeling financiën.
Op welke wijze wilt u de raad bij deze ontwikkelingen betrekken en wanneer kun
nen wij een konkretere invulling van de nieuwe organisatiestruktuur van het
gemeentelijke apparaat van u verwachten?
En wat is de stand van zaken met betrekking tot het automatiseringsplan van de
gemeente?
Op deze plaats willen we ook onze waardering uitspreken voor de inzet van uw
ambtenaren, die gekonfronteerd worden met een toenemende werkdruk en steeds
hogere eisen vanuit de raad.
FINANCIËN
Algemeen
Zoals in een van de beleidsuitgangspunten wordt aangegeven, wenst de raad het
financiële beleid van de gemeente vertaald te zien in een meerjarenplanning,
welke regelmatig getoetst kan worden en zonodig bijgesteld. De vertaling van de
beleidsuitgangspunten, zoals die nu in de aanbiedingsnota is opgenomen, vormt
hiertoe een goede aanzet.
Onze fraktie (en naar wij hopen ook de andere frakties) zou een en ander graag
verder uitgewerkt zien met een prognose van dekkingsmiddelen en een fasering van
de uitgaven c.q. inkomsten, hetgeen geïntegreerd in het overzicht op pagina 43
een totaal mogelijk beeld van de financiën in de toekomst zou opleveren.
Gaarne uw reaktie.
Gezien het door de raad uitgesproken verlangen om de begroting voor de jaarwis
seling te behandelen en vast te stellen en gezien de nieuwe gemeentewet die
uitgaat van vaststelling voor 1 november (wat dan in ieder geval geldt voor de
begroting van 1989) vragen wij u analoog aan 1985 een schema op te stellen, dat
leidt tot behandeling van de begroting voor 1988 vóór de jaarwisseling en de
vorderingen in de commissie financiën te bewaken. In dit verband vragen wij ook
naar de stand van zaken met betrekking tot de automatisering van de begroting en
van de jaarrekening.
Financiën in de komende jaren.
In de inleiding van uw aanbiedingsnota vermeldt u met enige trots en tevreden
heid dat u er wederom in geslaagd bent een sluitende begroting aan te bieden,
waarin een post onvoorzien van f 75.751,is opgenomen. U vermeldt daarbij
tevens de uitgangspunten welke u heeft gehanteerd om tot deze "sluitende" begro
ting te komen.
Meneer de voorzitter, laat er geen misverstand over ontstaan, dat wij ook graag
uitgaan van gegevens, die leiden tot een sluitende begroting.
De werkelijkheid gebiedt echter, dat wij moeten rekenen op grote, door onze
fraktie reeds vele malen onderkende en dus voorziene uitgaven met betrekking tot
het I.H.M.
De te verwachten lasten zijn te onderscheiden in twee hoofdposten, namelijk
1. de aflossing van het renteloze voorschot van 20 miljoen;
2. de exploitatielasten van het huidige, tot ca. 132 ha verkleinde, industrie
terrein.
Met betrekking tot de problematiek van de 20 miljoen kent u het standpunt van
onze fraktie.
Wij zijn van mening dat hier sprake is van een onzindelijke politieke aktie van
de rijksoverheid, waar u als lagere overheid, ondanks herhaaldelijke waarschu
wingen, bent ingetuind.
Bijkbaar is uw voltallige college daar inmiddels ook van doordrongen, gezien uw
geplande aktie, in samenspraak met Klundert en Hooge en Lage Zwaluwe, om de
onderhandelingen met de rijksoverheid op dit punt heropend te krijgen.
Wij willen u in deze het voordeel van de twijfel geven en ons derhalve niet
verzetten tegen deze aktie.
Wat betreft het tweede punt, de exploitatielasten, zijn wij van mening dat de
door ons al zoveel keer gevraagde diskussie over de toekomstige status van het
I.H.M. niet langer kan worden uitgesteld.
Het is nu toch hopelijk een ieder duidelijk dat de exploitatie van de 132 ha. op
basis van de huidige gemeenschappelijke regeling in feite voor Zevenbergen geen
houdbare situatie is. De inmiddels bekende cijfers geven aan dat de verliezen
alleen maar toenemen en dat op het moment dat de optie van de PNEM wegvalt de
ramp niet meer te overzien zal zijn.
We hebben berichten gehoord dat er een grootschalig milieu-centrum zal worden
gevestigd. Een dergelijk centrum zou dan perspektief moeten bieden voor de op
lossing van het financiële probleem. De laatste jaren heeft het probleem van het
I.H.M. zich toegespitst op de financiële aspekten. De fraktie van de P.v.d.A.
wil de plannen serieus in overweging nemen, maar deze ook uitdrukkelijk beoor
delen op milieu- en werkgelegenheidsaspekten.
Wij vragen u dan ook konkreet om op zeer korte termijn kontakt op te nemen met
de PNEM om meer informatie en, lopende de onderhandelingen over de 20 miljoen,
in onze raad een diskussie op gang te brengen omtrent de toekomst van het I.H.M.
en met name de rol van Zevenbergen.
RUIMTELIJKE ORDENING
In zijn beleidsuitgangspunten heeft de raad bepaald dat van de diverse vast te
stellen bestemmingsplannen een gecoördineerde planning zou worden opgezet, voor
zien van een financiële paragraaf.
In uw aanbiedingsnota is min of meer sprake van een dergelijke planning voor de
nabije toekomst, echter zonder specifikatie van tijd en financiën. Een en ander
zou toch zeker mede in verband met de inspraak geregeld moeten worden (wij den
ken met name aan het verkeerscirkulatieplan en de dorpsplannen).
Voor de uitwerking van de dorpsplannen voor Zevenbergschen Hoek en Langeweg
vragen wij u om een konkretere planning. In deze uitwerking zou meteen het over
zicht van verkeersmaatregelen (beleidspunt 25) dienen te worden meegenomen. Een
en ander zou, zoals u zelf aangeeft in het hoofdstuk "Verkeer", in 1987 in kaart
moeten zijn gebracht, waarna in 1988 een uitvoerings- en faseringsplan kan wor
den vastgesteld.
De inventarisatie van "monumenten" (beleidsuitgangspunt 27) zou geintegreerd
kunnen worden in de herziening van het struktuurplan kern Zevenbergen, zodat een
en ander uiterlijk in 1988 kan zijn afgewerkt.
Hoe ziet u de aanpak van de doorlichting van bestaande bestemmingsplannen (be
leidsuitgangspunt 30) en wanneer start u hiermee?
WERKGELEGENHEID
Evenals vorig jaar stellen wij met u vast dat er een zekere stabilisatie ont
staat in de werkloosheidscijfers en dat dit een niet ongunstig beeld geeft.
De lage rentecijfers en daardoor redelijk gunstige investeringsmogelijkheden
zullen hier zeker toe bijdragen.