-6 - Onze kritiek behelst met name: - uw opmerkingen over het rampenplan. De mededelingen over de aktiviteiten van het Stadsgewest nemen we voor kennisgeving aan, maar dat doét niets af aan de in het beleidsuitgangspunt voorgestelde aktie en het ontslaat ons niet van een eigen gemeentelijke verantwoordelijkheid in deze. Gaarne uw reaktie. - uw reaktie op de beleidsuitgangspunten over kommunikatie tussen gemeente en burgers en over voorlichting. Welke aktie stelt u zich konkreet voor en waarom is de termijn van uitvoering zo ruim gekozen respektievelijk niet ingevuld? - wat stelt u zich voor bij de stimulering c.q. realisering van betere of goed kopere gemeenschappelijke en intergemeentelijke regelingen? Kunt u ons in dit kader wat meer vertellen over de toekomst van het streekarchivariaat? - we verwachten van u een konkretere aanpak ten aanzien van de problematiek rond het I.H.M. Verder in deze algemene beschouwingen komen we hierop nader terug. Meneer de voorzitter, na de overstap van verschillende ambtenaren naar de Stich ting Woningbouw Zevenbergen wilt u aanpassingen in werkwijzen en in de organisa tie doorvoeren. U heeft zelfs opnieuw een organisatie-adviseur van de ODRP inge schakeld en u bent inmiddels ook overgegaan tot het aantrekken van nieuw perso neel voor de afdeling financiën. Op welke wijze wilt u de raad bij deze ontwikkelingen betrekken en wanneer kun nen wij een konkretere invulling van de nieuwe organisatiestruktuur van het gemeentelijke apparaat van u verwachten? En wat is de stand van zaken met betrekking tot het automatiseringsplan van de gemeente? Op deze plaats willen we ook onze waardering uitspreken voor de inzet van uw ambtenaren, die gekonfronteerd worden met een toenemende werkdruk en steeds hogere eisen vanuit de raad. FINANCIËN Algemeen Zoals in een van de beleidsuitgangspunten wordt aangegeven, wenst de raad het financiële beleid van de gemeente vertaald te zien in een meerjarenplanning, welke regelmatig getoetst kan worden en zonodig bijgesteld. De vertaling van de beleidsuitgangspunten, zoals die nu in de aanbiedingsnota is opgenomen, vormt hiertoe een goede aanzet. Onze fraktie (en naar wij hopen ook de andere frakties) zou een en ander graag verder uitgewerkt zien met een prognose van dekkingsmiddelen en een fasering van de uitgaven c.q. inkomsten, hetgeen geïntegreerd in het overzicht op pagina 43 een totaal mogelijk beeld van de financiën in de toekomst zou opleveren. Gaarne uw reaktie. Gezien het door de raad uitgesproken verlangen om de begroting voor de jaarwis seling te behandelen en vast te stellen en gezien de nieuwe gemeentewet die uitgaat van vaststelling voor 1 november (wat dan in ieder geval geldt voor de begroting van 1989) vragen wij u analoog aan 1985 een schema op te stellen, dat leidt tot behandeling van de begroting voor 1988 vóór de jaarwisseling en de vorderingen in de commissie financiën te bewaken. In dit verband vragen wij ook naar de stand van zaken met betrekking tot de automatisering van de begroting en van de jaarrekening. Financiën in de komende jaren. In de inleiding van uw aanbiedingsnota vermeldt u met enige trots en tevreden heid dat u er wederom in geslaagd bent een sluitende begroting aan te bieden, waarin een post onvoorzien van f 75.751,is opgenomen. U vermeldt daarbij tevens de uitgangspunten welke u heeft gehanteerd om tot deze "sluitende" begro ting te komen. Meneer de voorzitter, laat er geen misverstand over ontstaan, dat wij ook graag uitgaan van gegevens, die leiden tot een sluitende begroting. De werkelijkheid gebiedt echter, dat wij moeten rekenen op grote, door onze fraktie reeds vele malen onderkende en dus voorziene uitgaven met betrekking tot het I.H.M. De te verwachten lasten zijn te onderscheiden in twee hoofdposten, namelijk 1. de aflossing van het renteloze voorschot van 20 miljoen; 2. de exploitatielasten van het huidige, tot ca. 132 ha verkleinde, industrie terrein. Met betrekking tot de problematiek van de 20 miljoen kent u het standpunt van onze fraktie. Wij zijn van mening dat hier sprake is van een onzindelijke politieke aktie van de rijksoverheid, waar u als lagere overheid, ondanks herhaaldelijke waarschu wingen, bent ingetuind. Bijkbaar is uw voltallige college daar inmiddels ook van doordrongen, gezien uw geplande aktie, in samenspraak met Klundert en Hooge en Lage Zwaluwe, om de onderhandelingen met de rijksoverheid op dit punt heropend te krijgen. Wij willen u in deze het voordeel van de twijfel geven en ons derhalve niet verzetten tegen deze aktie. Wat betreft het tweede punt, de exploitatielasten, zijn wij van mening dat de door ons al zoveel keer gevraagde diskussie over de toekomstige status van het I.H.M. niet langer kan worden uitgesteld. Het is nu toch hopelijk een ieder duidelijk dat de exploitatie van de 132 ha. op basis van de huidige gemeenschappelijke regeling in feite voor Zevenbergen geen houdbare situatie is. De inmiddels bekende cijfers geven aan dat de verliezen alleen maar toenemen en dat op het moment dat de optie van de PNEM wegvalt de ramp niet meer te overzien zal zijn. We hebben berichten gehoord dat er een grootschalig milieu-centrum zal worden gevestigd. Een dergelijk centrum zou dan perspektief moeten bieden voor de op lossing van het financiële probleem. De laatste jaren heeft het probleem van het I.H.M. zich toegespitst op de financiële aspekten. De fraktie van de P.v.d.A. wil de plannen serieus in overweging nemen, maar deze ook uitdrukkelijk beoor delen op milieu- en werkgelegenheidsaspekten. Wij vragen u dan ook konkreet om op zeer korte termijn kontakt op te nemen met de PNEM om meer informatie en, lopende de onderhandelingen over de 20 miljoen, in onze raad een diskussie op gang te brengen omtrent de toekomst van het I.H.M. en met name de rol van Zevenbergen. RUIMTELIJKE ORDENING In zijn beleidsuitgangspunten heeft de raad bepaald dat van de diverse vast te stellen bestemmingsplannen een gecoördineerde planning zou worden opgezet, voor zien van een financiële paragraaf. In uw aanbiedingsnota is min of meer sprake van een dergelijke planning voor de nabije toekomst, echter zonder specifikatie van tijd en financiën. Een en ander zou toch zeker mede in verband met de inspraak geregeld moeten worden (wij den ken met name aan het verkeerscirkulatieplan en de dorpsplannen). Voor de uitwerking van de dorpsplannen voor Zevenbergschen Hoek en Langeweg vragen wij u om een konkretere planning. In deze uitwerking zou meteen het over zicht van verkeersmaatregelen (beleidspunt 25) dienen te worden meegenomen. Een en ander zou, zoals u zelf aangeeft in het hoofdstuk "Verkeer", in 1987 in kaart moeten zijn gebracht, waarna in 1988 een uitvoerings- en faseringsplan kan wor den vastgesteld. De inventarisatie van "monumenten" (beleidsuitgangspunt 27) zou geintegreerd kunnen worden in de herziening van het struktuurplan kern Zevenbergen, zodat een en ander uiterlijk in 1988 kan zijn afgewerkt. Hoe ziet u de aanpak van de doorlichting van bestaande bestemmingsplannen (be leidsuitgangspunt 30) en wanneer start u hiermee? WERKGELEGENHEID Evenals vorig jaar stellen wij met u vast dat er een zekere stabilisatie ont staat in de werkloosheidscijfers en dat dit een niet ongunstig beeld geeft. De lage rentecijfers en daardoor redelijk gunstige investeringsmogelijkheden zullen hier zeker toe bijdragen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1987 | | pagina 4