Veel verenigingen zitten in de hoek waar de klappen vallen. Minder bestedings ruimte bij de burger en vergrijzing spelen daarbij een belangrijke rol. Het gemeentebestuur zal zich hierin in onze ogen soepel moeten opstellen. Waar mo gelijk kan trouwens meer zelfwerkzaamheid soelaas bieden. In elk geval staat onze fraktie, in het licht van het voorgaande en van de fi nanciële positie van de gemeente, zeer gereserveerd ten aanzien van nieuwe investeringen in de sportsektor. Wel moeten aangegane verplichtingen zorgvuldig worden nagekomen. In dit licht is het zeer te betreuren dat de tennisakkommodatie in Zevenbergschen Hoek nog al tijd niet goed is opgeleverd. Er moeten trouwens in dit kerkdorp nog meer voor zieningen worden veiliggesteld (DHV) voordat we aan nieuw beleid, zoals u met de korfbalakkommodatie beoogt, toekomen. De totstandkoming en uitwerking van het Verkeerscirkulatieplan is wel erg een zaak van lange-baan-schaatsen geworden. Anderzijds onderschrijven wij de nauwe samenhang met het Centrumplan en zijn wij ons bewust van de in dit kader reeds gemaakte vorderingen. Het toenemende gekrioel van ons zo aan betekenis winnend winkelcentrum blijft ons echter zorgen baren. We mogen in dit verband de betref fende passage in ons beschouwingen van vorig jaar nogmaals ter lezing aanbeve len. Toch zijn er enkele verbeteringen gerealiseerd zoals het parkeerterrein tegenover Sancta Maria. De parkeersituatie op het westelijk, en soms trouwens ook het oostelijk, haven tracé doet nog steeds afbreuk aan de aantrekkelijkheid van het winkelcentrum. Intussen is de situatie voor fietsers tussen al het krioelende blik bijna on houdbaar geworden. De oplossing hebben wij ook niet direkt voorhanden. Regule ring via betaald parkeren staan wij in elk geval niet voor. Een simpel systeem van verwijzing naar parkeerterreinen, waarop wij reeds vaker aandrongen, kan misschien enige lucht geven. Wellicht is er toch op vrijwillige basis nog wel iets te verbeteren. Wij zouden ons kunnen voorstellen, dat u, al dan niet via Shoppy, kontakt legt met de betreffende neringdoenden om te bereiken dat in elk geval zij en hun personeelsleden op vrijwillige basis de ruimte op de beide haventracés vrijhouden voor het winkelend publiek. Een dergelijke afspraak zou immers ook in hun eigen belang zijn, aangezien ze de slagkracht van het winkel centrum ten goede komt. Voordat wij afsluiten met een enkele opmerking over Moerdijk nog een kantteke ning bij de voorlichting. Gemeentelijke voorlichting via huis-aan-huis bladen blijkt niet of slecht door te komen in het buitengebied. De bezorging laat het daar eenvoudig veelal afweten. Wilt u bekijken of tegen geringe kosten een aan gepaste bezorging mogelijk is in gevallen die daarvoor vanuit gemeentelijk oog punt aanleiding geven? De problematiek Moerdijk is in de diskussie verworden tot een puur financieel thema. Stond aanvankelijk de werkgelegenheid centraal, later koncentreerde de aandacht zich op het milieu. In arren moede lijken wij deze gezichtspunten uit het oog te hebben verloren, nu we aanhoudend met donkere financiële wolken wor den gekonfronteerd. Wij zijn best bereid een steentje bij te dragen zoals we ook in het oktober- akkoord van 1985 hebben laten blijken. Maar dat ons nu een zesde deel van de terugbetaling van de fameuze 20 miljoen op het bord geschoven wordt, ervaren wij als buitengewoon onrechtvaardig. Allereerst is de oude verdeelsleutel van de gemeenschappelijke regeling nooit bedoeld geweest voor dit soort bijzondere situaties. Elk zinnig mens kan toch begrijpen dat het volslagen onredelijk is een gemeente als Zwaluwe dezelfde lasten op te leggen als het veertig keer gro tere Breda. Zou er dus nu van betaling sprake moeten zijn, dan zou dat volgens een formule als de Delfzijl-variant moeten worden verdeeld, die immers gemeenten naar evenredigheid aanslaat. Maar terugbetaling van de 20 miljoen mag naar ons oordeel nu niet aan de orde zijn, ook niet in etappes. Er is immers ook door de regering een koppeling gelegd met grondverkopenmet name voor radio-aktief afval. Dat moet dan maar de opslagplaats en verwerkingsindustrie voor vervuilde grond worden. - 5 - Maar het gaat niet aan de terugbetaling nü eenzijdig op ons te verhalen. Onder tussen is nog niemand erin geslaagd ons van een optimistischer toekomstbeeld te overtuigen. Alle LCM-kastelen, Masterplannen en exklusieve acquisitiebureaus ten spijt, wordt nog steeds hoegenaamd geen grond verkocht. En dat is de enige goede remedie tegen de hardnekkige Moerdijk-kwaal. Wij zullen ons diepgaand over de Moerdijkse toekomst en onze rol daarin moeten bezinnen. Wellicht kan een verhelderend gesprek tussen het IHM-bestuur en onze raad een goede basis vormen voor die bezinning. Bespiegelingen over onze finan ciële toekomst hebben immers weinig zin zolang wij niet weten waar wij met het IHM aan toe zijn. Wij hopen dat het indringende belang van onze gemeente ons als raadsfrakties op één noemer brengt. Waartoe een van harte gedragen gemeenschappelijke inspanning ons kan brengen, hebben we bij de operatie-Stadsvernieuwing mogen ervaren. Dank u. Vervolgens spreekt namens de P.v.d.A.-fraktie mevrouw POSTMA-VERHAGEN: INLEIDING De P.v.d.A. wil deze algemene beschouwingen beginnen met de begroting van 1987 zoals die door u wordt gepresenteerd, te kwalificeren als "rooskleurig zwart". Had onze fraktie jarenlang moeite met de wijze waarop het I.H.M. zijn begroting sluitend kreeg, namelijk door bijschrijving van de verliezen, uw college over treft deze werkwijze door deze verliezen gewoon niet in de begroting op te ne men Op korte termijn rooskleurig, op wat langere termijn donkere wolken. Ons algemene oordeel over de aanbiedingsnota is er een van gemengde gevoelens. Enerzijds moeten we vaststellen dat u er op vele terreinen in slaagt de raad duidelijke informatie te geven over wat er in 1987 en daaropvolgende jaren te gebeuren staat, anderzijds echter ontbreekt er op enkele hoofdpunten een duide lijke beleidsvisie uwerzijds. We noemen in dit kader: - een eigen visie op de ontwikkelingen rond het I.H.M. en de rol van Zevenbergen in deze gemeenschappelijke regeling; - een eigen beleidsvisie op de ontwikkelingen op het welzijnsterrein. Onze kritiek op deze punten zal u niet nieuw in de oren klinken! De gemengde gevoelens hebben ook betrekking op uw vertaling van het programma van beleidsuitgangspunten van deze raad. Op een aantal punten sluit deze nauwe lijks aan op de intentie, waarmee de raad deze uitgangspunten heeft opgesteld,op andere plaatsen ontbreekt een tijdsplanning in zijn geheel. Wij verwachten van u een toelichting bij deze omissies. We zullen de voortgang in de uitvoering van de verschillende beleidsuitgangspun ten op de voet volgen en regelmatig met u evalueren. BESTUUR De fraktie van de P.v.d.A. wil hier nogmaals benadrukken dat 1986 in algemeen bestuurlijke zin een slecht jaar is geweest voor het demokratisch gehalte van ons bestuur. Het is beschamend te moeten konkluderen dat raad en college een half jaar nodig hadden om hun bestuurlijke zaken te regelen, met name tegenover de burgerleden van de advieskommissies. Bovendien is de manier, waarop de meer derheid van de kommissie ad hoe heeft gemeend haar taak te moeten vervullen, naar onze mening niet voor herhaling vatbaar. We hopen dat u na de vaststelling van de begroting en beleidspunten voor 1987 voortvarend met de nieuwe adviesor ganen aan de slag zult gaan. Uw reaktie op de door onze raad vastgestelde beleidsuitgangspunten omtrent be stuurlijke zaken is een voorbeeld van onze eerder geuite kritiek op uw vertaling van het beleidsakkoordWe herkennen hierin helaas niet de door de raad uitge sproken intenties en hadden hier een adekwaat en snel in uitvoering te nemen aktieplan van u verwacht.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1987 | | pagina 3