Veel verenigingen zitten in de hoek waar de klappen vallen. Minder bestedings
ruimte bij de burger en vergrijzing spelen daarbij een belangrijke rol. Het
gemeentebestuur zal zich hierin in onze ogen soepel moeten opstellen. Waar mo
gelijk kan trouwens meer zelfwerkzaamheid soelaas bieden.
In elk geval staat onze fraktie, in het licht van het voorgaande en van de fi
nanciële positie van de gemeente, zeer gereserveerd ten aanzien van nieuwe
investeringen in de sportsektor.
Wel moeten aangegane verplichtingen zorgvuldig worden nagekomen. In dit licht is
het zeer te betreuren dat de tennisakkommodatie in Zevenbergschen Hoek nog al
tijd niet goed is opgeleverd. Er moeten trouwens in dit kerkdorp nog meer voor
zieningen worden veiliggesteld (DHV) voordat we aan nieuw beleid, zoals u met de
korfbalakkommodatie beoogt, toekomen.
De totstandkoming en uitwerking van het Verkeerscirkulatieplan is wel erg een
zaak van lange-baan-schaatsen geworden. Anderzijds onderschrijven wij de nauwe
samenhang met het Centrumplan en zijn wij ons bewust van de in dit kader reeds
gemaakte vorderingen. Het toenemende gekrioel van ons zo aan betekenis winnend
winkelcentrum blijft ons echter zorgen baren. We mogen in dit verband de betref
fende passage in ons beschouwingen van vorig jaar nogmaals ter lezing aanbeve
len. Toch zijn er enkele verbeteringen gerealiseerd zoals het parkeerterrein
tegenover Sancta Maria.
De parkeersituatie op het westelijk, en soms trouwens ook het oostelijk, haven
tracé doet nog steeds afbreuk aan de aantrekkelijkheid van het winkelcentrum.
Intussen is de situatie voor fietsers tussen al het krioelende blik bijna on
houdbaar geworden. De oplossing hebben wij ook niet direkt voorhanden. Regule
ring via betaald parkeren staan wij in elk geval niet voor. Een simpel systeem
van verwijzing naar parkeerterreinen, waarop wij reeds vaker aandrongen, kan
misschien enige lucht geven. Wellicht is er toch op vrijwillige basis nog wel
iets te verbeteren. Wij zouden ons kunnen voorstellen, dat u, al dan niet via
Shoppy, kontakt legt met de betreffende neringdoenden om te bereiken dat in elk
geval zij en hun personeelsleden op vrijwillige basis de ruimte op de beide
haventracés vrijhouden voor het winkelend publiek. Een dergelijke afspraak zou
immers ook in hun eigen belang zijn, aangezien ze de slagkracht van het winkel
centrum ten goede komt.
Voordat wij afsluiten met een enkele opmerking over Moerdijk nog een kantteke
ning bij de voorlichting. Gemeentelijke voorlichting via huis-aan-huis bladen
blijkt niet of slecht door te komen in het buitengebied. De bezorging laat het
daar eenvoudig veelal afweten. Wilt u bekijken of tegen geringe kosten een aan
gepaste bezorging mogelijk is in gevallen die daarvoor vanuit gemeentelijk oog
punt aanleiding geven?
De problematiek Moerdijk is in de diskussie verworden tot een puur financieel
thema. Stond aanvankelijk de werkgelegenheid centraal, later koncentreerde de
aandacht zich op het milieu. In arren moede lijken wij deze gezichtspunten uit
het oog te hebben verloren, nu we aanhoudend met donkere financiële wolken wor
den gekonfronteerd.
Wij zijn best bereid een steentje bij te dragen zoals we ook in het oktober-
akkoord van 1985 hebben laten blijken. Maar dat ons nu een zesde deel van de
terugbetaling van de fameuze 20 miljoen op het bord geschoven wordt, ervaren wij
als buitengewoon onrechtvaardig. Allereerst is de oude verdeelsleutel van de
gemeenschappelijke regeling nooit bedoeld geweest voor dit soort bijzondere
situaties. Elk zinnig mens kan toch begrijpen dat het volslagen onredelijk is
een gemeente als Zwaluwe dezelfde lasten op te leggen als het veertig keer gro
tere Breda. Zou er dus nu van betaling sprake moeten zijn, dan zou dat volgens
een formule als de Delfzijl-variant moeten worden verdeeld, die immers gemeenten
naar evenredigheid aanslaat. Maar terugbetaling van de 20 miljoen mag naar ons
oordeel nu niet aan de orde zijn, ook niet in etappes. Er is immers ook door de
regering een koppeling gelegd met grondverkopenmet name voor radio-aktief
afval. Dat moet dan maar de opslagplaats en verwerkingsindustrie voor vervuilde
grond worden.
- 5 -
Maar het gaat niet aan de terugbetaling nü eenzijdig op ons te verhalen. Onder
tussen is nog niemand erin geslaagd ons van een optimistischer toekomstbeeld te
overtuigen. Alle LCM-kastelen, Masterplannen en exklusieve acquisitiebureaus ten
spijt, wordt nog steeds hoegenaamd geen grond verkocht. En dat is de enige goede
remedie tegen de hardnekkige Moerdijk-kwaal.
Wij zullen ons diepgaand over de Moerdijkse toekomst en onze rol daarin moeten
bezinnen. Wellicht kan een verhelderend gesprek tussen het IHM-bestuur en onze
raad een goede basis vormen voor die bezinning. Bespiegelingen over onze finan
ciële toekomst hebben immers weinig zin zolang wij niet weten waar wij met het
IHM aan toe zijn.
Wij hopen dat het indringende belang van onze gemeente ons als raadsfrakties op
één noemer brengt. Waartoe een van harte gedragen gemeenschappelijke inspanning
ons kan brengen, hebben we bij de operatie-Stadsvernieuwing mogen ervaren.
Dank u.
Vervolgens spreekt namens de P.v.d.A.-fraktie mevrouw POSTMA-VERHAGEN:
INLEIDING
De P.v.d.A. wil deze algemene beschouwingen beginnen met de begroting van 1987
zoals die door u wordt gepresenteerd, te kwalificeren als "rooskleurig zwart".
Had onze fraktie jarenlang moeite met de wijze waarop het I.H.M. zijn begroting
sluitend kreeg, namelijk door bijschrijving van de verliezen, uw college over
treft deze werkwijze door deze verliezen gewoon niet in de begroting op te ne
men
Op korte termijn rooskleurig, op wat langere termijn donkere wolken.
Ons algemene oordeel over de aanbiedingsnota is er een van gemengde gevoelens.
Enerzijds moeten we vaststellen dat u er op vele terreinen in slaagt de raad
duidelijke informatie te geven over wat er in 1987 en daaropvolgende jaren te
gebeuren staat, anderzijds echter ontbreekt er op enkele hoofdpunten een duide
lijke beleidsvisie uwerzijds.
We noemen in dit kader:
- een eigen visie op de ontwikkelingen rond het I.H.M. en de rol van Zevenbergen
in deze gemeenschappelijke regeling;
- een eigen beleidsvisie op de ontwikkelingen op het welzijnsterrein.
Onze kritiek op deze punten zal u niet nieuw in de oren klinken!
De gemengde gevoelens hebben ook betrekking op uw vertaling van het programma
van beleidsuitgangspunten van deze raad. Op een aantal punten sluit deze nauwe
lijks aan op de intentie, waarmee de raad deze uitgangspunten heeft opgesteld,op
andere plaatsen ontbreekt een tijdsplanning in zijn geheel.
Wij verwachten van u een toelichting bij deze omissies.
We zullen de voortgang in de uitvoering van de verschillende beleidsuitgangspun
ten op de voet volgen en regelmatig met u evalueren.
BESTUUR
De fraktie van de P.v.d.A. wil hier nogmaals benadrukken dat 1986 in algemeen
bestuurlijke zin een slecht jaar is geweest voor het demokratisch gehalte van
ons bestuur. Het is beschamend te moeten konkluderen dat raad en college een
half jaar nodig hadden om hun bestuurlijke zaken te regelen, met name tegenover
de burgerleden van de advieskommissies. Bovendien is de manier, waarop de meer
derheid van de kommissie ad hoe heeft gemeend haar taak te moeten vervullen,
naar onze mening niet voor herhaling vatbaar. We hopen dat u na de vaststelling
van de begroting en beleidspunten voor 1987 voortvarend met de nieuwe adviesor
ganen aan de slag zult gaan.
Uw reaktie op de door onze raad vastgestelde beleidsuitgangspunten omtrent be
stuurlijke zaken is een voorbeeld van onze eerder geuite kritiek op uw vertaling
van het beleidsakkoordWe herkennen hierin helaas niet de door de raad uitge
sproken intenties en hadden hier een adekwaat en snel in uitvoering te nemen
aktieplan van u verwacht.