- 60 - ren. Er moet een omvangrijke voorlichtingscampagne plaatsvinden. Hij wil daarbij een duidelijker antwoord over de financiële gevolgen van dit plan. Het lid POSTMA-VERHAGEN zegt dat de nota wordt ondersteund. Inzake de recy cling van bouw- en sloopafval wil ze het plan aanvullen door het hergebruik van dat afval te stimuleren. In de wegenbouw kan dat gebruik worden voorgeschreven. Ze stelt tevens voor om konkreet speciaal plaatsen aan te wijzen waar honden kunnen worden uitgelaten. Tot slot is ze van mening dat het principe van het draagkrachtbeginsel van belang is. De tarieven voor mensen met een minimum inkomen zouden moeten worden aangepast. Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat een mentaliteitsverandering van de burgers inderdaad van groot belang zal zijn. Zoiets moet echter groeien. Er zullen wegen moeten worden aangegeven om daartoe te komen. Over de kwestie van de hondenpoep is hij eveneens van mening dat dit goed moet worden aangepakt. In eerste instantie zal dat gebeuren via een bijsluiter bij de aanslag hondenbelasting. Zeker zal worden bekeken om speciaal aangewezen terreinen be schikbaar te stellen. Gelet op het huidige ophaalsysteem is het onmogelijk om minikontainers in te schakelen. Als de ene vuilnisauto onvoldoende zou worden, dan ontstaat er een nieuwe situatie. Alsdan zou bekeken kunnen worden of het mogelijk is de minikon- tainer in te voeren. Er zullen een aantal punten worden aangepakt: komposteringsbakken, textiel-, papier- en glasinzameling, het uitbreiden van de probleemstoffen, recyclingpark. De hoeveelheid op te halen vuil zal hierdoor zeker worden terug gebracht. Dat betekent dat er meer afval hergebruikt zal gaan worden. Hij zegt dat er inderdaad bij de verenigingen nog niet is onderzocht of er medewerking zal worden verleend. Met de verenigingen zal daarover kontakt worden opgenomen. Wat betreft de voorlichting deelt hij mede dat het de opzet is om het stadsgewest in te schakelen. Eveneens van belang is het melden aan de gemeente van illegale stortplaatsen van vuil. Dat is één van de aspekten van de mentaliteitsverandering van de be volking. Hij deelt mede dat het de opzet is om het groot vuil voortaan met de norma le ophaaldienst mee te nemen. Dat zal al spoedig gebeuren. Hij verwacht dat daarmee geen behoefte meer zal zijn aan de mogelijkheid om in het weekeinde nog vuil weg te brengen. Aan de hand van de nota zijn inmiddels 14 aktie-punten opgesteld die nadere uitwerking behoeven. Eén ervan is het bouw- en sloopafval. Hetzelfde geldt voor de instelling van de milieuprijs. Hij zegt dat er in het begin eveneens een veegploeg achter de vuilniswagen zal aangaan, zodat er zo min mogelijk overlast zal ontstaan. Tevens zal onderzocht worden de mogelijkheid om de tariefstelling voor alleenstaanden te verlagen. Het draagkrachtbeginsel is nog niet mogelijk. Het kriterium is het besluit op een verzoek tot verlaging van de onroerend-goedbe- lastingen. Verdere zaken worden dan door het college voor bijstand bekeken. Het lid DE HAAS merkt bij interruptie op dat dat alleen betreft de betaling van belastingen. Hier is echter sprake van verleende diensten, die daarbij uit drukkelijk zijn uitgesloten. Het lid VAN AART zegt dat de voorlichting zodanig moet geschieden dat ie dereen daarvan op de hoogte wordt gebracht, ook de mensen in de buitengebieden. Daar er nog geen onderzoek bij scholen en verenigingen heeft plaatsgehad is ook de genoemde besparing van f 20.000,een slag in de lucht. Over de plaatsing van een kontainer bij de gemeentewerf wil hij zeker de vinger aan de pols houden teneinde het ontstaan van zwerfvuil te voorkomen. Hij vraagt tot slot nog wie - 61 - konkreet de milieuprijs zal toekennen. Het lid SCHIPPER vraagt nog aandacht voor een kontinue stroom van voorlich ting bij de uitvoering van de aktiepunten. De proef van een kontainer bij de gemeentewerf is voor hem zeker de moeite waard. De praktijk zal moeten uitwijzen hoe het verdere beleid ten aanzien van de nota zal moeten worden ingevuld. Voor de aktiepunten zullen aparte voorstellen met een financiële onderbouwing moeten worden gedaan aan de raad. Het lid KRAMER vraagt of de aktiepunten te zijner tijd in de commissie kun nen worden besproken. Het voeren van een inkomenspolitiek is naar zijn mening niet juist. Het plan wordt door hem in grote lijnen ondersteund. Toch vraagt hij nog extra aandacht voor de voorlichting en het probleem van de hondenuitwerpse len. Het lid POSTMA-VERHAGEN deelt mede dat het hergebruik van het bouw- en sloopafval in de wegenbouw moet worden gestimuleerd. Verder vraagt ze of de gemeente haar beleid ten aanzien van het draagkrachtbeginsel aktief bekend zal maken bij de burgers. Het lid SCHIPPER informeert nog naar de mogelijkheid dat mensen geen vuil aanbieden. Worden deze vrijgesteld van betaling? Tevens vraagt hij om met de buurgemeenten goede afspraken te maken inzake het ophalen van huisvuil. Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat het beleid van het draagkrachtbe ginsel reeds enige jaren bij de aanslag van de onroerend-goedbelastingen bekend wordt gemaakt door middel van een bijsluiter. Over het verplicht stellen van het hergebruik van bouw— en sloopafval zal hij kontakt opnemen met de betreffende diensten. Hierop zal in de commissie gemeentebedrijven, tesamen met de aktiepun ten, worden teruggekomen. Wat betreft de overhead-kosten deelt hij mede dat dit plan inderdaad meer tijd kost. Dit is echter niet in cijfers uit te drukken. Inderdaad zal er een kontinue voorlichting plaatsvinden. Ieder projekt zal een eigen voorlichting krijgen. In het afvalstoffenplan is de verplichting opgenomen om bij elk perceel vuil op te halen. Elk adres is opgenomen in de route en ieder wordt daarom aan geslagen. Er is geen enkele uitzondering gemaakt. Het lid SCHIPPER merkt bij interruptie op dat het de intentie is om zo weinig mogelijk huisvuil mee te geven. Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat het niet is aan te tonen of te bewijzen dat iemand geen huisvuil meegeeft via bijvoorbeeld de buren. De milieu prijs zal door het college worden toegewezen. Dat zal gebeuren aan de hand van een aantal kriteria en via een commissie. Tot slot deelt hij mede dat de kontöle op afvalstoffen zal gebeuren via de hinderwet-wetgeving. Wat betreft de energie zal dat gebeuren via een aparte aktie. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 19. Behandeling van eventuele vragen die v66r of op de dag der vergadering zijn ingekomen en eventuele rondvraag (ingevolge artikel 37 van het regle ment van orde). Er zijn geen vragen ingekomen. 20. Sluiting.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1987 | | pagina 31