- 58 - gemeenschap. De exploitatie van De Meerenhof zou daardoor zeker niet verbeterd worden. Een uitnodigende wervende kracht wordt door hem betwijfeld. Daarnaast beschouwt de horeca het wel degelijk als een inbreuk op de konkurrentie-verhou- dingen. Hij vraagt zich dan nog steeds af wat de werkelijke redenen zijn voor de gemeente om het terras te gaan financiëren. Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat aan het stichtingsbestuur de taak is meegegeven om binnen 5 jaar het verlies op de exploitatie met 20 te doen verminderen. Het bestuur wil die taakstelling gerealiseerd krijgen. Het voorstel van het bestuur om het pleintje daarbij te betrekken wordt door het college ondersteund. De omgeving zal daardoor bovendien aantrekkelijker worden. De be staande horeca is daar zeker 2 km. van verwijderd, zodat van een inbreuk op de konkurrentieverhoudingen zeker geen sprake is. Het lid JANSSON zegt dat uit het verslag blijkt dat de stichting niet veel extra inkomsten verwacht via het terras. Hij betwijfelt dan ook de genoemde funktie. Het neemt tevens niet weg dat er gesubsidiëerd wordt voor een stichting die gelijkgesteld wil worden met de bestaande horeca. Hij vraagt zich af of de subsidie dan ook terecht is. Wethouder VAN DE WETERING deelt mede dat de beeldvorming ter plaatse tevens een reden is. Daarbij kan het stichtingsbestuur niet worden gelijkgesteld met andere ondernemers. Het is hier een heel andere situatie. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders, waarbij de V.V.D.-fraktie wordt geacht te hebben tegenge stemd. 15. Voorstel tot het voteren van een krediet ten behoeve van de herbouw van de pandjes Lage Wipstraat 118- 122. Het lid REIJNDERS vraagt zich af of het bedrag van f 100.000,uit het stadsvernieuwingsfonds daarvoor was beschikbaar gesteld. Over de dekking van het restant van f 7.000,wordt verder niets vermeld. Het lid SCHIPPER geeft de voorkeur aan de twijfel, in de hoop dat het in derdaad een verfraaiTng voor de omgeving zal zijn. Hij wil tevens geregeld zien dat deze woningen niet door de bewoners gekocht kunnen worden, doch in eigendom blijven van de S.W.Z. Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat het gehele krediet komt uit het stadsvernieuwingsfonds. Daar was rekening mee gehouden. Hij is het eens met de eis dat deze woningen in eigendom dienen te blijven van de S.W.Z. Daarbij komt dat alle nieuwe woningen die gebouwd worden op grond van de nieuwe financie ringsregeling niet meer verkocht kunnen worden. Er zal echter daartoe een aparte clausule worden opgenomen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 16. Voorstel tot het voteren van een krediet voor de plaatsing van een hekwerk rond handbalcomplex De Knip. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. - 59 - 17. Voorstel tot wijziging van de begro ting 1987 in verband met de toeken ning van geldelijke steun ten behoeve van de bouw van 31 woningwetwoningen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 18. Voorstel tot vaststelling van de nota "beleidsplan afvalverwijdering ge meente Zevenbergen" Het lid VAN AART is van mening dat bij degenen die er niet van overtuigd zijn dat een schoon milieu noodzaak is, een mentaliteitsverandering dient plaats te vinden. Een groot probleem is de overlast die wordt veroorzaakt door honden uitwerpselen. Hij vraagt hoe het college deze kwestie denkt aan te pakken. Te vens vraagt hij waarom er niet meer onderzoek is verricht naar de wil van vere nigingen en dergelijke inzake het ophalen van oud papier. Zijn deze verenigingen daartoe bereid? Inzake de mogelijkheid om bij kontrSle op de naleving van de milieuwetge ving voorlichting te geven over energie- en grondstoffenbeheer vraagt hij zich af of dat door één gemeente-ambtenaar dan wel door 3 dure specialisten van de TMD dient te geschieden. Het lijkt hem onmogelijk dat dit door één ambtenaar kan plaatsvinden. Hij stelt voor om bij de gemeentewerf een grote kontainer te plaatsen waar in men grof vuil kan deponeren. Dit is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing. Hij ziet verder in het voorliggende plan geen enkele stimulans om minder huis vuil aan te bieden. Dat is jammer. Tot slot vraagt hij naar de kriteria voor het in aanmerking komen voor een milieuprijs. Het lid SCHIPPER zegt dat het een kwestie is van een mentaliteitsverande ring bij de burgers. Hoe dient dat bereikt te worden? Dat zal een proces moeten zijn via veel voorlichting. De ondersteuning naar de bevolking zou in stadsge westelijk verband moeten gebeuren. Het verwondert hem tevens dat de kontainers thans weer naar voren worden gebracht. Op basis van de kosten is destijds geko zen voor vuilniszakken. Hij zegt dat er in Zevenbergen nogal wat losse stortplaatsen van vuil zijn ontstaan. De gemeente zal eerst moeten zorgen dat dergelijke stortplaatsen ver dwijnen zodat er een voorbeeld wordt gesteld voor de burgers. Het lid KRAMER zegt dat het plan voor de burgers wezenlijke veranderingen met zich brengt. Dat vergt begeleiding, voorlichting, kontrole en toezicht. Een kontainer bij de gemeentewerf zal naar zijn mening leiden tot zwerfvuil. Het meegeven van dozen kan bij regen leiden tot rommel. In het plan zal tevens de instelling van een veegploeg moeten worden opge nomen. Ook het wijkrecyclingpark is een goede zaak. Wel mist hij de honden- en speelterreinen. Er moeten goede maatregelen getroffen worden om aan te geven welke speelterreinen gebruikt kunnen worden voor kinderen en welke terreinen gebruikt kunnen worden door honden. Er moeten duidelijke afzettingen/borden worden aangebracht. Hij is voorstander van het profijtbeginsel dat de vervuiler betaalt. Het bedrijven van een inkomenspolitiek is echter niet juist. Het terugbrengen van de hoeveelheid vuil is een zaak die de burgers een financieel voordeel oplevert. Dat wordt door de burgers nog te weinig beseft. Het scheiden aan de bron is erg belangrijk. Dat moet de burger van het begin af aan zoveel mogelijk worden bij gebracht. De voorlichting daarover zal dan ook zo goed mogelijk dienen te gebeu-

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1987 | | pagina 30