- 58 -
gemeenschap. De exploitatie van De Meerenhof zou daardoor zeker niet verbeterd
worden. Een uitnodigende wervende kracht wordt door hem betwijfeld. Daarnaast
beschouwt de horeca het wel degelijk als een inbreuk op de konkurrentie-verhou-
dingen. Hij vraagt zich dan nog steeds af wat de werkelijke redenen zijn voor de
gemeente om het terras te gaan financiëren.
Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat aan het stichtingsbestuur de taak
is meegegeven om binnen 5 jaar het verlies op de exploitatie met 20 te doen
verminderen. Het bestuur wil die taakstelling gerealiseerd krijgen. Het voorstel
van het bestuur om het pleintje daarbij te betrekken wordt door het college
ondersteund. De omgeving zal daardoor bovendien aantrekkelijker worden. De be
staande horeca is daar zeker 2 km. van verwijderd, zodat van een inbreuk op de
konkurrentieverhoudingen zeker geen sprake is.
Het lid JANSSON zegt dat uit het verslag blijkt dat de stichting niet veel
extra inkomsten verwacht via het terras. Hij betwijfelt dan ook de genoemde
funktie. Het neemt tevens niet weg dat er gesubsidiëerd wordt voor een stichting
die gelijkgesteld wil worden met de bestaande horeca. Hij vraagt zich af of de
subsidie dan ook terecht is.
Wethouder VAN DE WETERING deelt mede dat de beeldvorming ter plaatse tevens
een reden is. Daarbij kan het stichtingsbestuur niet worden gelijkgesteld met
andere ondernemers. Het is hier een heel andere situatie.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders, waarbij de V.V.D.-fraktie wordt geacht te hebben tegenge
stemd.
15. Voorstel tot het voteren van een
krediet ten behoeve van de herbouw
van de pandjes Lage Wipstraat 118-
122.
Het lid REIJNDERS vraagt zich af of het bedrag van f 100.000,uit het
stadsvernieuwingsfonds daarvoor was beschikbaar gesteld. Over de dekking van het
restant van f 7.000,wordt verder niets vermeld.
Het lid SCHIPPER geeft de voorkeur aan de twijfel, in de hoop dat het in
derdaad een verfraaiTng voor de omgeving zal zijn. Hij wil tevens geregeld zien
dat deze woningen niet door de bewoners gekocht kunnen worden, doch in eigendom
blijven van de S.W.Z.
Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat het gehele krediet komt uit het
stadsvernieuwingsfonds. Daar was rekening mee gehouden. Hij is het eens met de
eis dat deze woningen in eigendom dienen te blijven van de S.W.Z. Daarbij komt
dat alle nieuwe woningen die gebouwd worden op grond van de nieuwe financie
ringsregeling niet meer verkocht kunnen worden. Er zal echter daartoe een aparte
clausule worden opgenomen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
16. Voorstel tot het voteren van een
krediet voor de plaatsing van een
hekwerk rond handbalcomplex De Knip.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
- 59 -
17. Voorstel tot wijziging van de begro
ting 1987 in verband met de toeken
ning van geldelijke steun ten behoeve
van de bouw van 31 woningwetwoningen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
18. Voorstel tot vaststelling van de nota
"beleidsplan afvalverwijdering ge
meente Zevenbergen"
Het lid VAN AART is van mening dat bij degenen die er niet van overtuigd
zijn dat een schoon milieu noodzaak is, een mentaliteitsverandering dient plaats
te vinden. Een groot probleem is de overlast die wordt veroorzaakt door honden
uitwerpselen. Hij vraagt hoe het college deze kwestie denkt aan te pakken. Te
vens vraagt hij waarom er niet meer onderzoek is verricht naar de wil van vere
nigingen en dergelijke inzake het ophalen van oud papier. Zijn deze verenigingen
daartoe bereid?
Inzake de mogelijkheid om bij kontrSle op de naleving van de milieuwetge
ving voorlichting te geven over energie- en grondstoffenbeheer vraagt hij zich
af of dat door één gemeente-ambtenaar dan wel door 3 dure specialisten van de
TMD dient te geschieden. Het lijkt hem onmogelijk dat dit door één ambtenaar kan
plaatsvinden.
Hij stelt voor om bij de gemeentewerf een grote kontainer te plaatsen waar
in men grof vuil kan deponeren. Dit is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing.
Hij ziet verder in het voorliggende plan geen enkele stimulans om minder huis
vuil aan te bieden. Dat is jammer. Tot slot vraagt hij naar de kriteria voor het
in aanmerking komen voor een milieuprijs.
Het lid SCHIPPER zegt dat het een kwestie is van een mentaliteitsverande
ring bij de burgers. Hoe dient dat bereikt te worden? Dat zal een proces moeten
zijn via veel voorlichting. De ondersteuning naar de bevolking zou in stadsge
westelijk verband moeten gebeuren. Het verwondert hem tevens dat de kontainers
thans weer naar voren worden gebracht. Op basis van de kosten is destijds geko
zen voor vuilniszakken.
Hij zegt dat er in Zevenbergen nogal wat losse stortplaatsen van vuil zijn
ontstaan. De gemeente zal eerst moeten zorgen dat dergelijke stortplaatsen ver
dwijnen zodat er een voorbeeld wordt gesteld voor de burgers.
Het lid KRAMER zegt dat het plan voor de burgers wezenlijke veranderingen
met zich brengt. Dat vergt begeleiding, voorlichting, kontrole en toezicht. Een
kontainer bij de gemeentewerf zal naar zijn mening leiden tot zwerfvuil. Het
meegeven van dozen kan bij regen leiden tot rommel.
In het plan zal tevens de instelling van een veegploeg moeten worden opge
nomen. Ook het wijkrecyclingpark is een goede zaak. Wel mist hij de honden- en
speelterreinen. Er moeten goede maatregelen getroffen worden om aan te geven
welke speelterreinen gebruikt kunnen worden voor kinderen en welke terreinen
gebruikt kunnen worden door honden. Er moeten duidelijke afzettingen/borden
worden aangebracht.
Hij is voorstander van het profijtbeginsel dat de vervuiler betaalt. Het
bedrijven van een inkomenspolitiek is echter niet juist. Het terugbrengen van de
hoeveelheid vuil is een zaak die de burgers een financieel voordeel oplevert.
Dat wordt door de burgers nog te weinig beseft. Het scheiden aan de bron is erg
belangrijk. Dat moet de burger van het begin af aan zoveel mogelijk worden bij
gebracht. De voorlichting daarover zal dan ook zo goed mogelijk dienen te gebeu-