-50-
nemen dan kunt u konstateren dat de banen slecht zijn (wateren zelfs niet af) en
dat de uitgevoerde reparaties betiteld kunnen worden als ondeskundig amateuris
tisch geklungel. Wij gaan er van uit dat conform de toezegging aan de vereniging
deze akkommodatie wordt opgeleverd en zien uw antwoord tegemoet.
De informatie over de Molenberg baart ons veel zorgen vanwege de woorden: "op
dit moment". We zouden de vraag beantwoord willen zien in de sfeer van:
- bezettingsgraad 1986 ten opzichte van 1985 en
- ontvangen huren 1986 ten opzichte van 1985 gesplitst naar hoofdaktiviteiten
(zeker tennis). We zien uw antwoord met belangstelling tegemoet.
Kan het college ook antwoord geven op de vraag waarom Companen opnieuw moet
onderzoeken welke behoefte er is in de kerkdorpen? Is de informatie in de dorps
plannen niet korrekt.
Onze vraag met betrekking tot de Schansdijk, over de eventuele verkoop van gron
den aan Waterleiding Mij is onbeantwoord gebleven.
Onze vraag ©verde vrijkomende schoolgebouwen hebben wij via beantwoording aan uw
partij de P.v.d.A. kunnen oplossen.
College, zoals u ziet, hebben wij onze 2e termijn beperkt gehouden, enerzijds
vanwege de effektieviteit van het vergaderen, anderzijds door het gegeven dat
vele zaken via aparte voorstellen en notities nog terugkomen. Het lijkt ons
zinvol om alle toezeggingen in een besluitenlijstje vast te leggen en tegelijk
aktiedatums te vermelden. Tevens zouden wij het op prijs stellen een organisa
tieschema na opsplitsing van de Stichting Woningbouw te ontvangen.
Tenslotte, geacht college, willen wij nog aandacht vragen voor de meerjarenra
ming. Ondanks het gegeven dat omvangrijke investeringen worden uitgevoerd nadat
middelen zijn vrijgekomen, vinden wij de informatie te beperkt. We dienen een
globaal inzicht te hebben over de gewenste investeringen met geschatte bedragen.
We denken hierbij aan een jaarindeling met een periode van 5 jaren. Deze opstel
ling geeft in ieder geval het voordeel dat bij vrijkomende middelen een totaal
overzicht aanwezig is en daardoor beter een politieke beslissing genomen kan
worden. De eerste opzet vraagt natuurlijk wat tijd, maar op termijn levert dit
alleen maar tijdsvoordeel op. Het systeem moet uiteraard wel aktueel blijven en
ieder jaar worden bijgesteld.
Onze dank voor uw aandachtig luisteren en de complimenten aan de overige frak-
ties voor hun kritische doch eerlijke benadering van een aantal vraagstukken.
De VOORZITTER schorst hierop de vergadering voor nader beraad in het col
lege.
De VOORZITTER heropent de vergadering.
Over de wijze van behandeling van de begroting is ook het college niet
helemaal tevreden. In het voorjaar zal dit nader worden geëvalueerd.
Hij konstateert dat alle frakties een diskussie wensen over het IHM. Dat
gesprek zal binnen enkele maanden in de raad plaatsvinden.Ook de opzet daarvan
zal in de commissie financiën nader worden besproken. Het lijkt hem het beste
daarover nu niet verder uit te wijden.
Het lid DE HAAS vraagt bij interruptie naar de mening van het college met
betrekking tot de uitgangspunten. Ook zal aan de vertegenwoordigers van de ge
meente in het IHM duidelijk moeten worden gemaakt binnen welke grenzen ze kunnen
spreken in het IHM.
De VOORZITTER antwoordt dat dan wordt vooruitgelopen op die diskussie.
Het lid DE HAAS is van mening dat er duidelijkheid moet zijn voor de raad.
Zonder nu een uitgangspunt te formuleren is het voor hem moeilijk om de begro
ting te aksepteren. Terzake wil hij dan ook graag een motie indienen.
Het lid WOLTMAN is van oordeel dat de toegezegde diskussie zo snel mogelijk
moet plaatsvinden. Daarnaast moet er een diskussie komen over wat te doen met
het IHM. Daar moet echter gefundeerd over besloten worden.
Het lid SCHIPPER is het ermee eens dat eerst alle konsekwenties moeten
worden overzien. Alle zaken zullen eerst op een rijtje worden gezet.
Het lid DE HAAS dient hierop de volgende motie in:
De raad van de gemeente Zevenbergen in vergadering bijeen op 26 januari 1987
Overwegende
dat thans en ook binnen de afzienbare toekomst een verantwoord exploiteren van
- 51 -
het Industrie- en Havenschap Moerdijk tot de onmogelijkheden behoort en ook zal
behoren;
dat als gevolg hiervan het voor een deelnemer aan de terzake geldende regeling,
zoals daar is Zevenbergen, onmogelijk is een reële begroting op te stellen, dus
ook reëel beleid te voeren;
dat een oplossing voor dit IHM gebeuren alleen via de landelijke politieke par
tijen te realiseren is;
besluit:
aan haar vertegenwoordigers binnen het IHM de opdracht te geven zich hard te
maken voor een algehele sanering van het IHM;
via de landelijke politieke partijen te bewerkstelligen dat deze algehele sane
ring op een voor Zevenbergen verantwoorde wijze wordt geregeld;
en gaat over tot de orde van de dag.
De fraktie van de V.V.D.
Hans Jansson,
Siebe Kramer,
Melt de Haas.
Het lid WOLTMAN informeert nog naar de dekking van de exploitatieverliezen
van de 132 ha. Dat vergt nog een toelichting. De begroting houdt hier geen reke
ning mee.
De VOORZITTER antwoordt dat de financiële reikwijdte van de begroting niet
zodanig is dat daarvoor gereserveerd kon worden.
Het lid WOLTMAN zegt dat via de nieuwe regeling een dekking gevonden moet
worden voor de verliezen.
De VOORZITTER antwoordt dat er geen andere mogelijkheden waren. Hij deelt
vervolgens mede dat het college geen behoefte heeft aan de motie van de V.V.D.-
fraktie
Het lid REIJNDERS vindt het in dit stadium een onverantwoorde motie. Er zal
eerst een verantwoorde diskussie moeten plaatsvinden.
Het lid SCHIPPER heeft ook geen behoefte aan de motie.
Het lid POSTMA-VERHAGEN wil ook eerst de diskussie afwachten.
De VOORZITTER brengt hierna de motie in stemming:
VÖÖR stemmen de leden: Jansson, de Haas en Kramer.
TEGEN stemmen de leden: Krijnen-BootReijnders, Huijssoon, Vrolings, van Aart,
v.d. Wetering, Postma-Verhagen, van Ham, Woltman, Houtenbrink, Schipper en van
Opdorp, zodat de motie met 12 tegen en 3 vóör is verworpen.
De VOORZITTER deelt vervolgens mede dat het gevolgde systeem met betrekking
tot het afschrijven van investeringen naar zijn mening een goed systeem is. Er
zal hierover een notitie worden gemaakt in relatie tot de meerjarenramingen. Hij
stelt dat een diskussie zal volgen over de manier waarop de meerjarenramingen in
de toekomst zullen worden opgesteld in relatie tot de afschrijving van de inves
teringen.
Het lid JANSSON zegt dat door hem is gezegd dat de meerjarenramingen onge
zond zijn. Bepaalde aangegane toezeggingen lopen gevaar.
Het lid WOLTMAN vindt dat er een integratie moet worden gemaakt tussen de
vertalingen van de beleidsuitgangspunten en datgene wat nog meer is toegezegd.
Daartegenover zal een dekkingsplan moeten worden gezet. Dan zal er een gezond
financieel beleid kunnen worden gevoerd.
Het lid SCHIPPER zegt dat door de commissie financiën eerder om inzicht in
de totale financiën van de gemeente is gevraagd. Het gaat om de investeringen
gedurende een termijn van 5 jaar.
De VOORZITTER zegt toe dat de gemaakte opmerkingen zullen worden betrokken
in de toegezegde notitie.
Hij deelt vervolgens mede dat afgesproken is dat de uitvoering van de 2e
fase akkommodatierapport uit de overschotten van 1985 en 1986 betaald zou wor
den. Deze zijn nog niet bekend. Over de dekking van de renovatie van het zwembad
is thans nog geen beslissing genomen door het college- Daar zal het college zich