van mening dat daarom ook de begroting niet gezond is. Het zwembad en de 2e fase uitvoering akkommodatierapport hebben een uitgave nodig van ongeveer 6 ton. Daar is geen enkele dekking voor aangegeven. De meerjarenraming had moeten wor den bijgesteld toen er berichten uit Den Haag kwamen dat er moest worden betaald in verband met het IHM. Hij gaat met de begroting niet akkoord omdat de genoemde uitgaven niet worden veiliggesteld. Vóór 1 mei moeten dan ook dergelijke voor stellen worden voorbereid. Het antwoord op de voorstellen met betrekking tot het IHM vindt hij deerniswekkend. Hij begrijpt niet dat het college nog steeds ver wachtingen koestert ten aanzien van de lopende campagne tot verkoop van grond. Hij vindt dat een naïef standpunt. Het zit hem dwars dat het college niet ingaat op de argumenten om uit het IHM te stappen. Er is geen enkel nieuw argument te bedenken om in het IHM te blijven. Hij stelt dan ook voor om aan de Zevenbergse vertegenwoordigers in het IHM opdracht te geven om de opheffing van het IHM ter diskussie te stellen. Ten aanzien van het welzijn zijn er ondanks de bezuinigingen door de V.V.D. de nodige randvoorwaarden gesteld om het welzijnswerk en het verenigingswerk te kunnen laten funktioneren. Tot slot vraagt hij waar de P.v.d.A. de extra dekking van f 250.000,vandaan denkt te halen. Hierna spreekt namens de Hoekse Lijst het lid SCHIPPER: College, de 2e termijn van de algemene beschouwingen zullen we gebruiken om zaken aan de orde te stellen, welke niet, onvolledig of voor onze fraktie niet akseptabel zijn beantwoord. In het algemeen willen wij opmerken dat uw beant woording geen voldoende krijgt en dat op essentiële onderdelen uw visie ont breekt. C.D.A. en P.v.d.A. hebben ook al in deze richting gesproken. Ten aanzien van het IHM blijven we aandringen op een fundamentele diskussie in onze raad. Uiteraard hopen we dat het nieuwe acquisitieplan zal slagen en medio 1987 zal moeten blijken of er inderdaad sprake is van een duidelijk - opgaande lijn in de verkoop van gronden en of de doelstelling van 13/15 ha. per jaar wordt gehaald. Hierover bestaat thans echter geen zekerheid. Juist vanwege die onzekerheid willen wij nu een goede diskussie hebben om onze strategie in het beleid te bepalen. Een strategie welke gebaseerd is om een volledige mislukking van het Moerdijkprojekt tot het slagen van dit projekt en een aantal varianten hierop. Wanneer wij als gemeenteraad van Zevenbergen tot een gezamenlijke stand puntbepaling kunnen komen, kunnen we ieder moment tot verdere aktie overgaan. Onze fraktie is bereid tot augustus/september 1987 de ontwikkelingen af te wach ten indien u de toezegging doet om in maart 1987 de discussie in de raad te houden en de overeenkomsten en/of toezeggingen van kracht blijven. Deze zijn: P.N.E.M. blijft haar optie betalen; Rijk koppelt de terugbetaling met de opbrengsten uit het middengebied. Gezien de standpunten van de overige frakties verwachten wij een positief ant woord Uw beantwoording over de dorpsplannen vinden wij niet acceptabel. In concreto betekent het dat ook in 1987 geen enkele aktiviteit wordt ontwikkeld. Heel dui delijk hebben wij in eerste termijn gezegd dat we geen behoefte hebben aan nieu we papieren plannen. Waar we behoefte aan hebben is aan raadsvoorstellen, die tot enige verbetering leiden ten aanzien van het woon- en leefklimaat. Ruim 2 jaar wordt er gezwaaid met de dorpsplannen en bij een aantal voorstellen, denk bijvoorbeeld aan de verdeling van het bouwcontingent woningen, wordt steeds geschermd met de woorden zodra de plannen in de raad zijn aanvaard komen we met voorstellen. Nu is het wachten weer op de provincie. Na goedkeuring door de provincie gaat u weer uitvoeringsplannen opzetten en vervolgens weer bestem mingsplannen, zie uw reaktie onder bestaande bestemmingsplannen. Nogmaals duide lijk gesteld, op papier lijkt alles rozengeur en maneschijn, maar in de praktijk zien we niets tot stand komen. Nogmaals stellen we de vraag "welke raadsvoorstellen zijn in 1987 te verwachten waarin konkrete voorstellen worden gedaan" Om er enige te noemen: - wat verwacht u van en hoe wordt de woningverdeling in 1988? is in 1987 een voorstel te verwachten met betrekking tot de verbouw van de school ten behoeve van sociaal kulturele aktiviteiten? Zou in 1988 operationeel zijn! welke verkeersvoorzieningen wilt u in 1987 realiseren in de kerkdorpen Langeweg en Zevenbergschen Hoek. Ook onze eerste opmerking over de woon-verdeling/toewijzing blijft van kracht. De opvatting verwoord door mevr. Krijnen-Boot onderschrijven we en we verwachten dat u een ander standpunt inneemt. De toegezegde nota "Ontwikkeling Industrieterrein" zal zich niet beperken tot het bedrijventerrein "Zwanengat". Welke andere terreinen wilt u hierbij betrek ken? Zit hier ook het industrieterrein Moerdijk bij? Gelukkig zijn wij met de vraagstelling van het C.D.A. en de P.v.d.A. over de verbetering van de informatie en de communicatie tussen gemeente en burger. Met name de verspreiding van het weekblad De Westhoek in het buitengebied kan frustraties voorkomen, omdat in het verleden essentiële informatie niet ter kennis is gebracht van betrokken burgers. Ieder jaar zegt u toe dat aan de kom- munikatie de nodige aandacht wordt besteed. Wij hebben de ervaring dat een aan tal vragen maanden lang onbeantwoord blijven. In de commissie algemeen finan cieel beheer willen wij eventueel konkrete voorbeelden noemen. Kunt u nu een toezegging doen binnen welk tijdsbestek brieven worden beantwoord? De huidige gang van zaken getuigt van weinig respekt voor de vragenstellers. Met betrekking tot het onderdeel welzijn blijven wij van mening dat het ontbre ken van het welzijnsplan voor een belangrijk deel oorzaak is van de forse kri tiek van de meeste frakties. Ook wij hebben gepleit voor een betere aanpak van deze sektor. Met daarbij een duidelijke uitspraak dat wij niet meer willen korten op het verenigingsleven, hetgeen impliceert dat noodzakelijke kortingen ten laste van de professionele instellingen moeten komen. Of dit een bedrag van 3 ton moet zijn, zoals de V.V.D. dit voorstelt hangt af van de prioriteiten en de financië le mogelijkheden. Gaarne vernemen wij uw standpunt over onze visie ten aanzien van het subsidiebe leid en de toezegging van de betreffende wethouder dat ruim voor de begrotings behandeling 1988 het meerjarenplan wordt behandeld. Juni 1987 lijkt ons het laatst mogelijke tijdstip. Uw mededelingen over het milieu roepen toch nog enige vragen op. Welke struktuur staat u voor? Is dit bij het eventueel overgaan naar het stadsgewest dezelfde? Dienen wij eerst de algemene regelgeving van het Rijk niet af te wachten alvo rens te besluiten om dit jaar meer bedrijven te gaan bezoeken? Misschien is het mogelijk om aan de hand van de algemene regelgeving ook een verordening op te stellen voor kleine ambachtelijke en middenstandsbedrijven? Of uw uitspraak ten opzichte van Hooge en Lage Zwaluwe, Terheijden en Prinsenbeek korrekt is be twijfelen wij ten zeerste omdat onze informatie bij het bedrijfsleven het tegen deel heeft bewezen, waardoor wij tot de konklusie zijn gekomen dat ook bij rela tief lage leges een verantwoord milieubeleid kan worden gevoerd. Wij zijn er een voorstander van om eerst de ontwikkelingen in het stadsgewest af te wachten, de lopende zaken te behandelen, maar nog geen akties te ondernemen om intensiever te gaan werken aan bedrijfsbezoeken en vervolgens een goede diskussie aan te gaan over de verdere invulling van ons milieubeleid. We zijn benieuwd naar uw reaktie Verwonderlijk is uw antwoord ten aanzien van De Langeweg, waar een gevelbelas ting van minder dan 65 db werd gemeten. Waarom is destijds de verbouwing van de Mariaschool afgewezen? Wij dachten vanwege een geluidsbelasting van 65 db of hoger. Is dit niet juist? Uw antwoord over de tennisakkommodatie van het Bossche Lijntje vinden wij be droevend. Het gaat niet om de vraag wat moet er minimaal gebeuren, neen. Uit drukkelijk is gesteld dat de sportakkommodaties in goede staat zouden worden overgedragen, waarna door zelfwerkzaamheid het onderhoud door verenigingen zou geschieden. Uw beschuldiging dat een aantal beschadigingen zijn terug te voeren tot de wijze van gebruik en achterstallig onderhoud vinden wij grof en niet getuigen van kennis van zaken. Gaat u met een deskundige nog eens poolshoogte

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1987 | | pagina 25