van mening dat daarom ook de begroting niet gezond is. Het zwembad en de 2e fase
uitvoering akkommodatierapport hebben een uitgave nodig van ongeveer 6 ton.
Daar is geen enkele dekking voor aangegeven. De meerjarenraming had moeten wor
den bijgesteld toen er berichten uit Den Haag kwamen dat er moest worden betaald
in verband met het IHM. Hij gaat met de begroting niet akkoord omdat de genoemde
uitgaven niet worden veiliggesteld. Vóór 1 mei moeten dan ook dergelijke voor
stellen worden voorbereid. Het antwoord op de voorstellen met betrekking tot het
IHM vindt hij deerniswekkend. Hij begrijpt niet dat het college nog steeds ver
wachtingen koestert ten aanzien van de lopende campagne tot verkoop van grond.
Hij vindt dat een naïef standpunt. Het zit hem dwars dat het college niet ingaat
op de argumenten om uit het IHM te stappen. Er is geen enkel nieuw argument te
bedenken om in het IHM te blijven. Hij stelt dan ook voor om aan de Zevenbergse
vertegenwoordigers in het IHM opdracht te geven om de opheffing van het IHM ter
diskussie te stellen.
Ten aanzien van het welzijn zijn er ondanks de bezuinigingen door de V.V.D. de
nodige randvoorwaarden gesteld om het welzijnswerk en het verenigingswerk te
kunnen laten funktioneren.
Tot slot vraagt hij waar de P.v.d.A. de extra dekking van f 250.000,vandaan
denkt te halen.
Hierna spreekt namens de Hoekse Lijst het lid SCHIPPER:
College, de 2e termijn van de algemene beschouwingen zullen we gebruiken om
zaken aan de orde te stellen, welke niet, onvolledig of voor onze fraktie niet
akseptabel zijn beantwoord. In het algemeen willen wij opmerken dat uw beant
woording geen voldoende krijgt en dat op essentiële onderdelen uw visie ont
breekt. C.D.A. en P.v.d.A. hebben ook al in deze richting gesproken.
Ten aanzien van het IHM blijven we aandringen op een fundamentele diskussie in
onze raad. Uiteraard hopen we dat het nieuwe acquisitieplan zal slagen en medio
1987 zal moeten blijken of er inderdaad sprake is van een duidelijk - opgaande
lijn in de verkoop van gronden en of de doelstelling van 13/15 ha. per jaar
wordt gehaald. Hierover bestaat thans echter geen zekerheid. Juist vanwege die
onzekerheid willen wij nu een goede diskussie hebben om onze strategie in het
beleid te bepalen. Een strategie welke gebaseerd is om een volledige mislukking
van het Moerdijkprojekt tot het slagen van dit projekt en een aantal varianten
hierop. Wanneer wij als gemeenteraad van Zevenbergen tot een gezamenlijke stand
puntbepaling kunnen komen, kunnen we ieder moment tot verdere aktie overgaan.
Onze fraktie is bereid tot augustus/september 1987 de ontwikkelingen af te wach
ten indien u de toezegging doet om in maart 1987 de discussie in de raad te
houden en de overeenkomsten en/of toezeggingen van kracht blijven.
Deze zijn:
P.N.E.M. blijft haar optie betalen;
Rijk koppelt de terugbetaling met de opbrengsten uit het middengebied.
Gezien de standpunten van de overige frakties verwachten wij een positief ant
woord
Uw beantwoording over de dorpsplannen vinden wij niet acceptabel. In concreto
betekent het dat ook in 1987 geen enkele aktiviteit wordt ontwikkeld. Heel dui
delijk hebben wij in eerste termijn gezegd dat we geen behoefte hebben aan nieu
we papieren plannen. Waar we behoefte aan hebben is aan raadsvoorstellen, die
tot enige verbetering leiden ten aanzien van het woon- en leefklimaat. Ruim 2
jaar wordt er gezwaaid met de dorpsplannen en bij een aantal voorstellen, denk
bijvoorbeeld aan de verdeling van het bouwcontingent woningen, wordt steeds
geschermd met de woorden zodra de plannen in de raad zijn aanvaard komen we met
voorstellen. Nu is het wachten weer op de provincie. Na goedkeuring door de
provincie gaat u weer uitvoeringsplannen opzetten en vervolgens weer bestem
mingsplannen, zie uw reaktie onder bestaande bestemmingsplannen. Nogmaals duide
lijk gesteld, op papier lijkt alles rozengeur en maneschijn, maar in de praktijk
zien we niets tot stand komen.
Nogmaals stellen we de vraag "welke raadsvoorstellen zijn in 1987 te verwachten
waarin konkrete voorstellen worden gedaan"
Om er enige te noemen:
- wat verwacht u van en hoe wordt de woningverdeling in 1988?
is in 1987 een voorstel te verwachten met betrekking tot de verbouw van de
school ten behoeve van sociaal kulturele aktiviteiten?
Zou in 1988 operationeel zijn!
welke verkeersvoorzieningen wilt u in 1987 realiseren in de kerkdorpen
Langeweg en Zevenbergschen Hoek.
Ook onze eerste opmerking over de woon-verdeling/toewijzing blijft van kracht.
De opvatting verwoord door mevr. Krijnen-Boot onderschrijven we en we verwachten
dat u een ander standpunt inneemt.
De toegezegde nota "Ontwikkeling Industrieterrein" zal zich niet beperken tot
het bedrijventerrein "Zwanengat". Welke andere terreinen wilt u hierbij betrek
ken? Zit hier ook het industrieterrein Moerdijk bij?
Gelukkig zijn wij met de vraagstelling van het C.D.A. en de P.v.d.A. over de
verbetering van de informatie en de communicatie tussen gemeente en burger.
Met name de verspreiding van het weekblad De Westhoek in het buitengebied kan
frustraties voorkomen, omdat in het verleden essentiële informatie niet ter
kennis is gebracht van betrokken burgers. Ieder jaar zegt u toe dat aan de kom-
munikatie de nodige aandacht wordt besteed. Wij hebben de ervaring dat een aan
tal vragen maanden lang onbeantwoord blijven. In de commissie algemeen finan
cieel beheer willen wij eventueel konkrete voorbeelden noemen.
Kunt u nu een toezegging doen binnen welk tijdsbestek brieven worden beantwoord?
De huidige gang van zaken getuigt van weinig respekt voor de vragenstellers.
Met betrekking tot het onderdeel welzijn blijven wij van mening dat het ontbre
ken van het welzijnsplan voor een belangrijk deel oorzaak is van de forse kri
tiek van de meeste frakties. Ook wij hebben gepleit voor een betere aanpak van
deze sektor.
Met daarbij een duidelijke uitspraak dat wij niet meer willen korten op het
verenigingsleven, hetgeen impliceert dat noodzakelijke kortingen ten laste van
de professionele instellingen moeten komen. Of dit een bedrag van 3 ton moet
zijn, zoals de V.V.D. dit voorstelt hangt af van de prioriteiten en de financië
le mogelijkheden.
Gaarne vernemen wij uw standpunt over onze visie ten aanzien van het subsidiebe
leid en de toezegging van de betreffende wethouder dat ruim voor de begrotings
behandeling 1988 het meerjarenplan wordt behandeld. Juni 1987 lijkt ons het
laatst mogelijke tijdstip.
Uw mededelingen over het milieu roepen toch nog enige vragen op. Welke struktuur
staat u voor? Is dit bij het eventueel overgaan naar het stadsgewest dezelfde?
Dienen wij eerst de algemene regelgeving van het Rijk niet af te wachten alvo
rens te besluiten om dit jaar meer bedrijven te gaan bezoeken? Misschien is het
mogelijk om aan de hand van de algemene regelgeving ook een verordening op te
stellen voor kleine ambachtelijke en middenstandsbedrijven? Of uw uitspraak ten
opzichte van Hooge en Lage Zwaluwe, Terheijden en Prinsenbeek korrekt is be
twijfelen wij ten zeerste omdat onze informatie bij het bedrijfsleven het tegen
deel heeft bewezen, waardoor wij tot de konklusie zijn gekomen dat ook bij rela
tief lage leges een verantwoord milieubeleid kan worden gevoerd. Wij zijn er een
voorstander van om eerst de ontwikkelingen in het stadsgewest af te wachten, de
lopende zaken te behandelen, maar nog geen akties te ondernemen om intensiever
te gaan werken aan bedrijfsbezoeken en vervolgens een goede diskussie aan te
gaan over de verdere invulling van ons milieubeleid. We zijn benieuwd naar uw
reaktie
Verwonderlijk is uw antwoord ten aanzien van De Langeweg, waar een gevelbelas
ting van minder dan 65 db werd gemeten. Waarom is destijds de verbouwing van de
Mariaschool afgewezen? Wij dachten vanwege een geluidsbelasting van 65 db of
hoger. Is dit niet juist?
Uw antwoord over de tennisakkommodatie van het Bossche Lijntje vinden wij be
droevend. Het gaat niet om de vraag wat moet er minimaal gebeuren, neen. Uit
drukkelijk is gesteld dat de sportakkommodaties in goede staat zouden worden
overgedragen, waarna door zelfwerkzaamheid het onderhoud door verenigingen zou
geschieden. Uw beschuldiging dat een aantal beschadigingen zijn terug te voeren
tot de wijze van gebruik en achterstallig onderhoud vinden wij grof en niet
getuigen van kennis van zaken. Gaat u met een deskundige nog eens poolshoogte