-46- ringen kunnen we dan besteden aan de inhoudelijke hoofdpunten en de diskussie daarover Financiën in de komende jaren Meneer de voorzitter, uw reaktie op de funktie van de meerjarenplanning, in kombinatie met de uitvoering van de beleidsuitgangspunten (waarbij we hier na drukkelijk de financiële vertaling bedoelen) vinden we zoals gezegd onder de maat Natuurlijk zijn er overal onzekerheden, maar wanneer we die met elkaar onderken nen, kan er sprake zijn van een voor ieder duidelijk financieel beleid. Een goede dialoog in deze tussen college en raad zal ook voorkomen dat frakties zelf met berekeningen en bezuinigingsplannen komen. Mocht dit dan toch gebeuren, dan zullen ze in elk geval doordachter zijn (c.q. kunnen zijn). Dan nu het IHM. Zeker, meneer de voorzitter, het hoe en waarom van de 20 miljoen is ons genoeg zaam bekend, maar laat dat ons niet in slaap sussen. Bekend is ook, dat uw college, althans de meerderheid, akkoord is gegaan met een regeling waarvan nu de rekening gepresenteerd dreigt te worden en dat het toch af zal hangen van het simpele tellen van koppen in de Raad van Bestuur van het IHM donderdag aanstaande of het scenario van "terug naar de onderhandelingsta fel" gevolgd gaat worden. Al onze sympathie voor uw argumenten en die van Klun- dert en Zwaluwe ten spijt. Wat betreft de exploitatielasten van de 132 ha. vinden wij uw houding wat schi zofreen. In uw (onze) eigen begroting werkt u op basis van ramingen en aannames, overi gens zeer gebruikelijk en juist. Maar wat betreft de geraamde exploitatieverlie zen van het IHM stelt u zich ineens op het standpunt dat, zolang hier sprake is van ramingen, u daarmee geen rekening houdt totdat de rekening is vastgesteld. Dit lijkt ons problemen voor ons uitschuiven, waar we natuurlijk met betrekking tot het IHM erg aan gewend zijn. Uw benadering lijkt ons geen goede en vraagt zeker om een verdere toelichting. Uw standpunt van "even wachten" met een fundamentele diskussie in onze raad over het IHM wordt naar onze mening te veel gevoed door een angst voor het resultaat van dergelijke gedachtenwisseling Wij zijn van mening dat, los van een mogelijk resultaat, nu een fundamentele diskussie met de raad noodzakelijk is. De laatste tijd wordt die noodzaak steeds duidelijker; wij wijzen u in dit verband op de vragen vanuit het CDA en de hui dige beschouwingen van de V.V.D.. Nogmaals, meneer de voorzitter, een goede open gedachtenwisseling over de IHM- problematiek tussen raad en college, waarbij alle mogelijke informatie op tafel komt, kan alleen maar leiden tot het nemen van een goed en gewogen besluit wan neer het moment daar is Met dit laatste geven wij nog eens duidelijk aan, dat het er ons niet om gaat om nu tot boude uitspraken te komen, zoals de V.V.D.-fraktie meent te moeten doen, maar dat wij wat betreft kennis van zaken voorbereid willen zijn op een duide lijke besluitvorming. Welzijn Meneer de voorzitter, in uw repliek ten aanzien van het onderdeel welzijn kon- kludeert u dat wij met kracht de opzet van een meerjarenplan op zullen moeten nemen Weliswaar hebben wij meer woorden gebruikt om een en ander te bepleiten -wij hebben tenslotte ook een poging gedaan om aan te geven welke richting dat uit zou moeten gaan- maar we vinden het al een vooruitgang dat u een en ander nu op zijn minst krachtiger toezegt. Ook menen wij, en dat vinden we verheugend, te mogen konkluderen dat u niet voetstoots meegaat met de onzalige voorstellen die de V.V.D.-fraktie ons op dit terrein meent te moeten presenteren. Die voorstellen houden niet meer of minder in dan een volledige opheffing van het welzijnswerk, met name in de sociaal-kulturele sektor. Gelukkig denkt uw college daar wat genuanceerder over en blijft er ruimte om op zijn minst een gedegen afweging te maken welke richting we met dit werk heen moeten. -47- Aangezien u de gulden middenweg wilt bewandelen, stellen wij u voor het budget voor het welzijnswerk met f 250.000,te verhogen, zodat we in ieder geval de huidige mogelijkheden kunnen handhaven! (t.o. de korting van f 250.000,van de V.V.D. Als de f raktie van de V.V.D. dan toch een volledige afbraak van het sociaal- kulturele werk voorstaat, dan had ze een aantal maanden geleden wellicht wat beter kunnen nadenken over hun steun voor het voorstel met betrekking tot de verbouwing van de Schakel. Waarom een sociaal-kulturele akkommodatie voor 1,5 miljoen verbouwen als je de aktiviteiten om zeep wilt helpen? Overigens heeft de V.V.D. weer eens geëtaleerd hoe men in deze samenleving staat: ieder voor zich en de overheid voor de sterksten. Zij gaan in hun ongenuanceerdheid zo ver dat zij zelfs onmogelijke voorstellen presenteren, zoals de samenvoeging van jongerenwerk en basisedukatieiets wat wettelijk niet mogelijk is! Bovendien is deze fraktie blijkbaar van plan het rijksbeleid te volgen en dus zonodig afstand te nemen van het beleidsuitgangs punt, dat het lenen van boeken bij de bibliotheek gratis moet blijven tot 18 jaar. Kennelijk had de V.V.D. de verwachting met een ongenuanceerde, onevenwichtige en populistische houding in de raad meer resultaat te boeken. De P.v.d.A.-fraktie kan deze partij adviseren daar wat rustiger en evenwichtiger mee om te gaan en zich te bezinnen op de konsequenties van eigen voorstellen. Wie weet wordt het dan nog eens een grote politieke partij! Meneer de voorzitter, we willen hier nogmaals onze analyse van de ontwikkelingen op het welzijnsterrein, gegeven in onze eerste instantie, onderstrepen: vrijwilligerswerk wordt louter en alleen ingezet om het beroepswerk te kunnen saneren. Met betrekking tot uw opmerkingen over de Personele Bestuurs Unie van SKW/VJV willen we het volgende zeggen: Het is zeker zo dat uw college (en de betrokken ambtenaren) bij de start van de samenvoeging mede de kar heeft getrokken. Natuurlijk, financieel gezien was daar alle reden toe. In onze kritiek doelen wij dan ook veel meer op de verdere inhoudelijke ontwik keling van de fusie. Deze fusie is een start van een nieuwe, inhoudelijke werkwijze ten aanzien van het welzijnswerk in Zevenbergen. Daarin past naar onze mening meer ondersteuning en inspiratie uwerzijds in goede dialoog met SKW/VJV. Tot slot, wij blijven met u van mening verschillen over de passage met betrek king tot de wachtgelden die u in de begroting heeft opgenomen (in de subsidie- lijst). In alle gevallen is het zo, dat de PBU een partikuliere instelling blijft, die zelf zijn bestuurlijke problemen dient op te lossen, inklusief het eigen perso neelsbeleid. Uw college heeft nog nimmer, bij geen enkele instelling, gestuurd zoals u nu wilt doen. Bovendien, dat wat u voorstelt is, gezien de huidige verordening, niet mogelijk. Wederom stellen we voor deze passage te schrappen, ook om een goede dialoog met SKW/VJV open te houden. Voorts zullen we, zoals aangekondigd, alle pogingen in het werk blijven stellen om een goed, ook wat ons betreft aan de mogelijkheden aangepast, welzijnsbeleid te stimuleren en waar nodig van de grond te krijgen. Het lid JANSSON spreekt namens de V.V.D.-fraktie als volgt: Doel van deze procedure van behandeling van de begroting was tweeledig, namelijk komen tot een spoedige begrotingsbehandeling en een verlevendiging van de behan deling. Nergens is afgesproken dat de begrotingsbehandeling zou moeten inboeten aan kwaliteit. Dat is door uw antwoord zeker gebeurd. Hij vindt het jammer dat veel vragen onbeantwoord zijn gebleven. Helemaal is niet ingegaan op de argumen ten om te komen tot een sanering van het IHM. Tekenend is tevens dat een bewust opgenomen telfout in de bezuinigingen niet door het college is gekonstateerd De meerjarenraming moet zeker zo gezond zijn als de begroting voor het komende jaar. Die is echter niet gezond, getuige het tekort van f 1,1 miljoen. Hij is

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1987 | | pagina 24