Namens het CDA spreekt het lid KRIJNEN-BOOT als volgt: Begrotingsbehandeling De wijze waarop wij de begroting 1987 behandelen stemt ons ook na de ervaringen in de eerste ronde niet tot tevredenheid. Wij vinden dat onze waarschuwing, neergelegd in de gezamenlijke brief van de frakties van P.v.d.A. en C.D.A. van 15 november, dat deze wijze van behandeling zeker niet aan kwaliteit wint, ten volle is uitgekomen. Bij de behandeling zoals die de afgelopen jaren gebruikelijk was waren de ant woorden van uw college (duidelijker) en meer gedegen. Dit kwaliteitsverlies wordt in geen enkel opzicht goedgemaakt door de verlevendiging, die u ten on rechte van deze geheel mondelinge behandeling verwachtte. Vooruitlopend op de evaluatie kunnen we nu al zeggen, dat het een beter alternatief zal moeten zijn dan dit willen wij overtuigd afstappen van het oude model. Investeringen Uw opmerking dat wij de meerjarenramingen als niet meer dan indicatief moeten beschouwen, kunnen we onderschrijven of in elk geval billijken. Wij zijn het met u eens dat de marges klein en de onzekerheden groot zijn, waardoor dit soort ramingen een betrekkelijke waarde hebben. Dat u daaraan toevoegt ook in de toekomst weer van plan te zijn eventuele inves teringen op te hangen aan incidentele overschotten is ons enigszins in het ver keerde keelgat geschoten. We zouden nu juist -u heeft dat eerder ook toegezegd- wat planmatiger met toekomstige investeringen omspringen. Dat wil in onze ogen zeggen: prioriteitenlijsten met alternatieven, ook voor wat betreft de dekking. Overigens zijn we het volkomen met u eens, dat we de komende jaren uiterst terughoudend zullen moeten zijn met nieuwe investeringen. Moerdijk Uw pogingen in Zekluzaverband om tot heropening van de onderhandelingen te komen over de verrekening van de f 20 miljoen Moerdijk voorschot hebben onze volle steun. Dat de grote deelnemers provincie en Breda, die een wezenlijk andere positie innamen bij het Oktober-Akkoord met het Rijk van 1985, nu de kleine in de kou laten staan, is een teken aan de wand vrezen wij. Die f 20 miljoen is immers afgegaan van het bedrag dat in eerste aanleg via de Delfzijlvariant zou worden betaald. Via een achterdeur wordt nu toch geprobeerd de last hiervan door toepassing van de gemeenschappelijke regeling voor een onevenredig groot deel op de Zekluza-partners te verhalen. Mocht een en ander niet haalbaar zijn, dan achten wij verrekening na vaststelling van de rekening over de opeenvolgende jaren meer voor de hand liggen dan een klakkeloze betaling van 5, resp. 5 en 10 miljoen. Vooralsnog blijven wij echter vinden dat verreke ning uit de opbrengsten uit het middengebied in de geest van het akkoord met het Rijk van 1985 het meest in de rede ligt. Voor wat de toekomstige struktuur van Moerdijk betreft moeteq we inderdaad het goede tijdstip uitkiezen om onze positie te bepalen, zoals u stelt. Wij hebben ook niet bepleit om reeds komende maand tot uittreding te beslissen, zoals u bij wijze van voorbeeld aangeeft. Evenmin kiezen we nu reeds voor een algehele sane ring, zoals door de V.V.D. bepleit, en bij een niet haalbaar blijken daarvan voor een artikel 12 status. "Dan kunnen we eindelijk op een meer realistische wijze de financiën van onze gemeente op een rijtje zetten", merkt die fraktie op. Dat doet ons denken aan de man die vol zelfspot opmerkt dat, als hij maar een maal dood was, hij zeker geen hoofdpijn meer zou hebben. Meneer de voorzitter, dat op een realistische wijze op een rijtje hebben van financiën is natuurlijk nauwelijks een doel in zichzelf. Veel belangrijker is de werkelijke toekomst van Moerdijk en van onze gemeente en haar inwoners. Beter wat ordeloos papieren geld in een haveloze geldkist dan een keurig geordende gulden in een prachtig geldkistje. Dit neemt niet weg, dat wij de discussie over Moerdijk snel willen aangaan. De voorbereidingen die de provincie gaat treffen voor de nieuwe gemeenschappelijke regeling, die in 1990 van kracht moet worden, geven daar alle aanleiding toe. Dat hoeft niet te leiden tot overhaaste beslissingen, waarvoor u kennelijk be ducht bent. Maar de discussie op zich verdraagt volgens ons geen verder uitstel. -43- De acquisitieresultaten afwachten, zoals u voorstelt, spreekt ons niet aan. Natuurlijk zullen die zwaar mee wegen, eventueel zelfs de vooruitzichten daarop, maar voor afwachten is nu geen tijd meer. Inderdaad, meneer Jansson, zitten we met het dictaat van een C.D.A.-secretaris. En dankzij de inspanningen van een C.D.A.-commissaris hebben we nog niet zolang geleden de beurs opengekregen van een zeker niet welwillende V.V.D.-minister van Economische Zaken. Beleidsuitgangspunten Meneer de voorzitter, u mag dan gelijk hebben dat over de uitwerking en finan ciële vertaling van het beleidsakkoord afspraken gemaakt zijn met het senioren convent. Hoe dit echter te rijmen valt met de lege vakjes achter de vele be leidsuitgangspunten is ons niet duidelijk. Een kleine moeite zou het geweest zijn om met een enkele korte zin achter ieder uitgangspunt het hoe of wat aan te geven. Gemeenschappelijke regelingen Wij zijn blij met de inspanningen van streekarchivariaat en Werkvoorzienings schap om hun huidige werkgebied te handhaven. Beide instellingen fungeren naar volle tevredenheid van onze gemeente. Wij zullen ons erop moeten beraden hoe we de poging om beide regelingen omver te kegelen, gezamenlijk kunnen verijdelen. Automatisering Bij dit onderdeel van uw antwoord wordt sterk de indruk gewekt, dat geprobeerd gaat worden wederom het wiel uit te vinden. Waarom geen advies inwinnen bijvoor beeld bij het V.N.G. Dit ligt toch veel meer voor de hand. Onroerend-goedbelastingen Inderdaad, meneer de voorzitter, de V.V.D.-fraktie heeft gelijk. De lijn bij de inning van de onroerend-goedbelastingen is er een beetje uit. Dit is nadelig voor de gemeentelijke financiën. Het is eveneens nadelig voor de belastingbeta ler, die nu maar af moet wachten op welk tijdstip de blauwe envelop in de bus valt. Betalen moet hij in ieder geval toch. Graag dus weer meer regelmaat. Parkeren Onze suggestie om de parkeerperikelen in het centrum aan te pakken wilt u in uw gedegen onderzoek betrekken. Uiteraard zijn wij daarmee akkoord. Maar ook hier geldt: mits het niet te lang duurt, want de winkelende burger zit wekelijks met dit euvel en hij heeft geen boodschap aan een gemakkelijker inpassing in het Verkeerscirculatieplan. Acquisitie Ten aanzien van de acquisitie merkt u op dat, behalve de reeds genoemde redenen, ook betere ambtelijke en bestuurlijke begeleiding en de ontsluiting van het Zwanengat aan de vorderingen hebben bijgedragen. Wij nemen dat graag aan. En wij vragen u, nu de commissie economische aangelegenheden is opgeheven, de commissie algemeen financieel beheer hierover nader te informeren. Dat zou eventueel kun nen in het kader van de toegezegde nota industrieterreinen, mits die op korte termijn te verwachten is. Voorlichting Na de door uw college gedane toezegging mogen we er vanuit gaan, dat de spreiding van gemeentelijke informatie via het door u genoemde weekblad adequater zal geschieden. Welzijn Als een boekhouder is de V.V.D.-fraktie met de welzijnssektor bezig geweest. Een boekhouder, die dan wel wat slordig is met optellen, moeten we konstateren. Het boekhoudkundig c.q. zakelijk verband ontgaat ons echter waar zij enerzijds er geen gat in zien het welzijnswerk tot op het bot uit te kleden, anderzijds weer met loopbruggen en kunstgrasvelden komen aandragen. De Schakel V66r het einde van dit jaar komen de verbouwwerkzaamheden aan de Schakel klaar, antwoord uw college de raad. Een dergelijke vlotte afwikkeling doet ons deugd, meneer de voorzitter. De tijdelijke opvang van de gebruikers verloopt niet zo vlot, moeten we helaas konstateren. Misschien doelde hierop de Pv.dA.-fraktie toen ze sprak van een "treurige vertoning". In dat geval valt die opmerking nog enigszins te plaatsen. Wij vragen uw college speciale aandacht voor dit opvang-

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1987 | | pagina 22