- 28 -
WERKGELEGENHEID
Alle frakties hebben zich uitgesproken over de werkgelegenheid in de ruimste zin
en zich daarbij niet ontevreden getoond over de ontwikkelingen.
Ik denk te mogen stellen dat de acquisitie van nieuwe bedrijven vorm heeft ge
kregen, naast de algemeen verbeterde economische situatie, door:
- verlaging van de grondprijzen, zodat een betere op de markt afgestelde prijs
is verkregen;
- sterk verbeterde ontsluiting Zwanengat;
- een bedrijfsvriendelijker en cliëntgerichter ambtelijk en bestuurlijk optre
den. (Wij willen de kontakten tussen het bedrijfsleven en de gemeente Zeven
bergen aanhalen.);
- het aktief zoeken naar nieuwe bedrijven die zich èn in Zevenbergen willen
vestigen èn qua omvang en milieuhinder in Zevenbergen passen (middels direkt-
mailing en advertentie-plaatsing).
De kosten van de gevoerde acquisitie zijn binnen het geraamde bedrag (ad
f 10.000,gebleven.
Het één loket-systeem funktioneert naar behoren en wordt al naar gelang de be
hoefte regelmatig bijgesteld.
Ook de ervaringen met de werkgroep werkgelegenheid, die nog steeds funktioneert,
zijn positief.
Zoals gezegd ligt het in de bedoeling om in 1987 een nota "Ontwikkeling Indus
trieterrein" uit te brengen waarin onder andere de verwachtingen van de toekom
stige behoefte aan industrie grond/-terrein in een wat bredier verband zullen
worden bekeken. De nota zal zich dan ook niet beperken tot het bedrijventerrein
"Zwanengat"
Dat de werkgelegenheidsnota pas in 1988 zal worden geëvalueerd vindt zijn oor
zaak in
de beperkte beschikbare tijd voor dergelijke werkzaamheden welke naast c.q.
boven de normale werkzaamheden moeten worden verricht;
in 1988 pas bekend zal zijn of het gevoerde acquisitie-beleid ook in 1987 aan
de verwachtingen heeft voldaan en verder op de goede weg is.
Het feit dat we het in 1988 evalueren, wil niet zeggen dat we nu niets doen,
integendeel
De werkloosheid van mensen jonger dan 19 jaar heeft zich in Noord-Brabant als
volgt ontwikkeld:
november 1985 30.362
november 1986 23.978.
Er is derhalve duidelijk een dalende tendens waar te nemen.
Wat Zevenbergen betreft heeft er een daling plaatsgevonden van 53 naar 36.
- 29 -
VOORLICHTING
De P.v.d.A.-fraktie vraagt welke aktie ons college zich konkreet voorstelt bij
de verbetering van de communicatie tussen gemeente en burger.
Wij menen te mogen volstaan met een verwijzing naar het eindrapport van de com
missie ad hoe en de daarop door ons college gegeven reaktie.
De aanbevelingen van de commissie ad hoe zal ons college dit jaar zoveel moge
lijk concretiseren.
De CDA-fraktie kunnen wij mededelen dat wij in de loop van dit jaar zullen na
gaan of er mogelijkheden zijn om de verspreiding van weekblad De Westhoek in het
buitengebied te verbeteren.
Personeel
De gevolgen van de verzelfstandiging van de S.W.Z. voor de organisatiestruktuur
van de gemeentelijke diensten worden door ons college voorgelegd aan de commis
sie voor Georganiseerd Overleg. In die commissie is uw raad met 3 leden verte^
genwoordigd. Zodra de wijzigingen door ons college zijn vastgesteld zullen wij
de betreffende raadscommissie inschakelen en tevens de commissie Onderwijs en
Welzijn informeren.
De gelden welke onze gemeente in 1985 ontving in het kader van de herbezetting
vanwege de verdere doorvoering van de A.T.V. zijn volledig voor dat doel ge
bruikt. Voor het grootste deel door benoeming van nieuw personeel. Voor een
kleiner deel door het aantrekken van personeel via een uitzendbureau tijdens
pieken.
Welzijn
De welzijnssector staat onder zware financiële druk. Niet alleen op rijksniveau,
ook van gemeentewege ontkomen we er niet aan ons nogmaals kritisch over deze
sektor te buigen. Alle frakties konstateren dit in hun beschouwingen, maar gaan
er vervolgens op hun eigen wijze mee om.
Zo vindt de VVD dat de welzijnssektor nog eens om en nabij de 3 ton in moet
leveren, terwijl de P.v.d.A. van mening is dat de nodige middelen vrij moeten
komen voor het uitvoeren van prioriteiten.
Wij zullen moeten trachten een gulden middenweg te bewandelen, waarbij we kri
tisch zullen moeten aangeven wat wel en wat niet met gemeenschapsgelden plaats
kan vinden.
Zowel VVD als P.v.d.A. verwijten ons een gebrek aan visie op het welzijnster
rein. In antwoord hierop willen we stellen dat het feit dat de ontwikkeling van
een welzijnsbeleid op dit moment stroef verloopt veeleer te maken heeft met de
omstandigheid dat we als gemeenten de laatste jaren steeds weer achter de
rijksfeiten aan moeten lopen. Ook de V.N.G. heeft reeds meerdere malen toe
moeten geven, dat op het welzijnsterrein nauwelijks vaste afspraken zijn te
maken. De bezuinigingen voor 1987 zijn hiervan een goed voorbeeld. Desondanks
zijn wij het met uw raad eens dat wij met kracht de opzet van een meerjarenplan
voor de periode 1988-1992 dit jaar op zullen moeten nemen. Wij gaan er van uit,
dat de komst van de welzijnswet, alsmede de afronding van een aantal lokale
zaken de nakoming van deze toezegging zullen vergemakkelijken. Hij zegt toe dat
het welzijnsplan dit jaar in de raad zal worden behandeld. Daarin zullen een
aantal belangrijke keuzes aan de orde komen. Aan de ene kant hoe het nu reilt en
zeilt, wat is de praktische behoefte, aan de andere kant, de financiële moge
lijkheden van de gemeente. Er zal tot een goede afweging moeten worden gekomen.
Over de voorstellen, gedaan door de VVD, zal binnen het kader van dat welzijns
plan moeten worden gediscussiëerd
Wij zijn het niet eens met de kritiek op de voorstellen inzake de opvang van
rijksbezuinigingen. Wij zijn er in geslaagd, een groot gat dat door de rijkskor
ting dreigde te ontstaan, nagenoeg geheel op te vangen, zonder daar de aktivi-
teiten direkt door aan te tasten. Daarbij hebben wij uiteraard gebruik gemaakt
van de mogelijkheden welke ons werden aangeboden. Ook gedwongen ontslagen konden
worden vermeden.