-26- Het lijkt me ook verstandig de resultaten van de huidige acquisitiecampagne even af te wachten en ook de ontwikkeling ten aanzien van het middengebied (een even tuele vestiging van een milieu-technologisch centrum). Via de commissie financiën kunnen we de ontwikkelingen dan op de voet volgen. Beleidsuitgangspunten Alle frakties hebben kritiek op de uitwerking en de financiële vertaling van de beleidsuitgangspunten. Wij delen deze kritiek niet. Op de eerste plaats hebben wij dit systeem uitdrukkelijk zo afgesproken in het seniorenconvent. Voorts vinden we het op dit moment voldoende concreet; nadere uitwerking volgt nog in de voorstellen die aan uw raad worden gedaan. Tevens is het zo dat sommi ge beleidsuitgangspunten geen eenmalig, maar een continu, een permanent karakter hebben. Ook zijn wij het er niet mee eens dat uitvoering van een te groot gedeelte naar de eind tachtiger jaren verschoven zou zijn. Mede gelet op de werkdruk voor de ambtenaren hebben we gestreefd naar een verantwoorde spreiding. Gemeenschappelijke regelingen Behalve de gemeenschappelijke regeling IHM zijn in het kader van de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regeling nog enige regelingen van bijzonder belang, namelijk streekarchivariaatwerkvoorzieningsschap en T.M.D./C.M.D. Wat de 2 eerste rege lingen betreft hebben de besturen zich reeds op het standpunt gesteld dat het huidige werkgebied gehandhaafd dient te worden. In de commissievergadering van 27 januari aanstaande (algemeen financieel beheer) zal een en ander aan de hand van een notitie nader besproken worden. Automatisering Sommige frakties vragen ook naar de huidige situatie aangaande de automatise ring. Los van de huidige aanwezige apparatuur, waarvan de mogelijkheden nog niet vol ledig worden benut -oorzaak werkdruk- wordt er thans binnen een ambtelijke werkgroep gestudeerd op de verdere mogelijkheden van automatisering in de nabije toekomst. Een en ander zal ook leiden tot een aanpassing van het automatise ringsplan; naar wij thans in kunnen schatten zal medio dit jaar uw raad hierbij worden betrokken. Rampenplan In 1985 zijn in werking getreden de nieuwe Rampenwet en Brandweerwet. Daaruit vloeit voort een nieuwe opzet voor de rampenbestrijding, waarbij wordt uitgegaan van een model, dat bestaat uit de diensten brandweer (i.e. regionaal), Rode Kruis, Mobiele Kolonne en de stadsgewestelijke gezondheidsdienst (basisgezond heidsdienst en ambulancedienst). De brandweer is hierbij met de coördinatie belast. De rampenbestrijdingsorganisatie wordt opgehangen aan een regio (d.w.z. het geografische gebied van een regionale brandweer). De coördinatie binnen een regio moet zo zijn, dat de genoemde diensten in principe een ramp binnen het gebied aankunnen. Met het oog op de gewijzigde wetgeving moet een nieuwe organisatie worden opge bouwd. Ook de diverse gemeentelijke rampenplannen worden op elkaar afgestemd. Bij het stadsgewest Breda, in casu de regionale brandweer, is men daar volop mee bezig. Het oefenen zal binnen en in samenwerking met die nieuwe organisatie moeten worden opgezet. De operationele spilfunktie is immers bij de regionale brandweer gelegd. Die zal allereerst dus klaar moeten zijn voor een oefening (op grotere schaal). Onroerend goedbelastingen Inderdaad is er een renteverlies indien deze belasting laat wordt geïnd. Ander zijds is in de raad toegezegd om niet in één jaar met 2 belastingaanslagen te komen. Het streven voor de komende jaren is erop gericht om de aanslag in het najaar te doen uitgaan. - 27 - RUIMTELIJKE ORDENING Dorpsplannen Voor de uitwerking van de dorpsplannen voor Zevenbergschen Hoek en Langeweg vraagt de P.v.d.A. om een konkrete planning. De Hoekse Lijst ziet konkrete voor stellen tegemoet op het gebied van de verkeersveiligheid, woningbouw, sport en rekreatie In de beleidsnota is al aangegeven dat wij konkrete uitvoeringsplannen willen ontwikkelen op basis van de dorpsplannen. De reaktie van de provincie op de voor overleg ingezonden dorpsplannen wordt verwacht zomer/najaar 1987. Zo spoedig mogelijk daarna willen wij ook de kon krete uitvoeringsplannen gereed hebben zodat het geheel daarna door uw raad kan worden vastgesteld. Bestaande bestemmingsplannen De P.v.d.A. zou graag meer informatie over de aanpak van het doorlichten van bestaande gerealiseerde bestemmingsplannen en wil weten wanneer daarmee gestart wordt In de bestemmingsplannen Torenveld en Krooswijk is een bestemmingsregeling opge nomen waarvan wij vinden dat die voor alle gelijksoortige situaties in de ge meente zou moeten gelden. In de beleidsnota is herziening van plan Bosselaar als eerstvolgende aktie opgenomen naast het plan Centrum. De bestemmingsplannen voor de beide kerkdorpen zijn wij voornemens te herzien nadat de dorpsplannen met de uitvoeringsplannen definitief zijn vastgesteld. De aanpak van de nog te herziene bestemmingsplannen verschilt niet van degene die al herzien zijn. Verkeerscirculatieplan De P.v.d.A. stelt dat al een aantal in het VCP voorkomende maatregelen getroffen zijn en de VVD informeert hoe en in hoeverre reeds vooruitgelopen wordt op het nog vast te stellen VCP. De maatregelen die vooruitlopend zijn getroffen zijn de reconstruktie van de Pastoor van Kessellaan en de Kerkhofweg en de nog uit te voeren doortrekking van de St. Jorisstraat naar de Kristallaan en de aanpassing van de kop van de haven. Dit zijn allemaal maatregelen gelegen binnen het bestemmingsplan Centrum, dan wel er onverbrekelijk mee verbonden (Kerkhofweg). Over het bestemmingsplan Centrum en de daarbinnen geplande maatregelen in het kader van het VCP is op 17 juni 1985 een informatie/inspraakavond gehouden. Voor de voorgestelde verkeerscirculatiemaatregelen in Torenveld en Krooswijk zal nog een informatie/inspraakavond gehouden worden in het voorjaar 1987. Daarna kan het plan door uw raad vastgesteld en verder uitgevoerd worden. Het C.D.A. stelt dat de toenemende (toegenomen) parkeerdruk op het westelijk en soms ook op het oostelijk haventracé problemen veroorzaakt. Na de uitbreiding van de voorzieningen op het westelijk haventracé is de par keerdruk inderdaad enorm toegenomen ten opzichte van vroeger. Met het C.D.A. zijn wij zonder meer van mening dat dit onze aandacht behoeft. Om de situatie te verbeteren doet het C.D.A. een tweetal suggesties. Na een gericht onderzoek naar de problemen en de oorzaken zullen deze zeker worden meegenomen bij het zoeken naar mogelijke oplossingen. Een mogelijkheid zou ook zijn het instellen van een blauwe zone. In de loop van het jaar komen we hier nader op terug.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1987 | | pagina 14