-26-
Het lijkt me ook verstandig de resultaten van de huidige acquisitiecampagne even
af te wachten en ook de ontwikkeling ten aanzien van het middengebied (een even
tuele vestiging van een milieu-technologisch centrum).
Via de commissie financiën kunnen we de ontwikkelingen dan op de voet volgen.
Beleidsuitgangspunten
Alle frakties hebben kritiek op de uitwerking en de financiële vertaling van de
beleidsuitgangspunten. Wij delen deze kritiek niet. Op de eerste plaats hebben
wij dit systeem uitdrukkelijk zo afgesproken in het seniorenconvent.
Voorts vinden we het op dit moment voldoende concreet; nadere uitwerking volgt
nog in de voorstellen die aan uw raad worden gedaan. Tevens is het zo dat sommi
ge beleidsuitgangspunten geen eenmalig, maar een continu, een permanent karakter
hebben.
Ook zijn wij het er niet mee eens dat uitvoering van een te groot gedeelte naar
de eind tachtiger jaren verschoven zou zijn. Mede gelet op de werkdruk voor de
ambtenaren hebben we gestreefd naar een verantwoorde spreiding.
Gemeenschappelijke regelingen
Behalve de gemeenschappelijke regeling IHM zijn in het kader van de nieuwe Wet
Gemeenschappelijke Regeling nog enige regelingen van bijzonder belang, namelijk
streekarchivariaatwerkvoorzieningsschap en T.M.D./C.M.D. Wat de 2 eerste rege
lingen betreft hebben de besturen zich reeds op het standpunt gesteld dat het
huidige werkgebied gehandhaafd dient te worden. In de commissievergadering van
27 januari aanstaande (algemeen financieel beheer) zal een en ander aan de hand
van een notitie nader besproken worden.
Automatisering
Sommige frakties vragen ook naar de huidige situatie aangaande de automatise
ring.
Los van de huidige aanwezige apparatuur, waarvan de mogelijkheden nog niet vol
ledig worden benut -oorzaak werkdruk- wordt er thans binnen een ambtelijke
werkgroep gestudeerd op de verdere mogelijkheden van automatisering in de nabije
toekomst. Een en ander zal ook leiden tot een aanpassing van het automatise
ringsplan; naar wij thans in kunnen schatten zal medio dit jaar uw raad hierbij
worden betrokken.
Rampenplan
In 1985 zijn in werking getreden de nieuwe Rampenwet en Brandweerwet. Daaruit
vloeit voort een nieuwe opzet voor de rampenbestrijding, waarbij wordt uitgegaan
van een model, dat bestaat uit de diensten brandweer (i.e. regionaal), Rode
Kruis, Mobiele Kolonne en de stadsgewestelijke gezondheidsdienst (basisgezond
heidsdienst en ambulancedienst). De brandweer is hierbij met de coördinatie
belast. De rampenbestrijdingsorganisatie wordt opgehangen aan een regio (d.w.z.
het geografische gebied van een regionale brandweer). De coördinatie binnen een
regio moet zo zijn, dat de genoemde diensten in principe een ramp binnen het
gebied aankunnen.
Met het oog op de gewijzigde wetgeving moet een nieuwe organisatie worden opge
bouwd. Ook de diverse gemeentelijke rampenplannen worden op elkaar afgestemd.
Bij het stadsgewest Breda, in casu de regionale brandweer, is men daar volop mee
bezig. Het oefenen zal binnen en in samenwerking met die nieuwe organisatie
moeten worden opgezet. De operationele spilfunktie is immers bij de regionale
brandweer gelegd. Die zal allereerst dus klaar moeten zijn voor een oefening (op
grotere schaal).
Onroerend goedbelastingen
Inderdaad is er een renteverlies indien deze belasting laat wordt geïnd. Ander
zijds is in de raad toegezegd om niet in één jaar met 2 belastingaanslagen te
komen. Het streven voor de komende jaren is erop gericht om de aanslag in het
najaar te doen uitgaan.
- 27 -
RUIMTELIJKE ORDENING
Dorpsplannen
Voor de uitwerking van de dorpsplannen voor Zevenbergschen Hoek en Langeweg
vraagt de P.v.d.A. om een konkrete planning. De Hoekse Lijst ziet konkrete voor
stellen tegemoet op het gebied van de verkeersveiligheid, woningbouw, sport en
rekreatie
In de beleidsnota is al aangegeven dat wij konkrete uitvoeringsplannen willen
ontwikkelen op basis van de dorpsplannen.
De reaktie van de provincie op de voor overleg ingezonden dorpsplannen wordt
verwacht zomer/najaar 1987. Zo spoedig mogelijk daarna willen wij ook de kon
krete uitvoeringsplannen gereed hebben zodat het geheel daarna door uw raad kan
worden vastgesteld.
Bestaande bestemmingsplannen
De P.v.d.A. zou graag meer informatie over de aanpak van het doorlichten van
bestaande gerealiseerde bestemmingsplannen en wil weten wanneer daarmee gestart
wordt
In de bestemmingsplannen Torenveld en Krooswijk is een bestemmingsregeling opge
nomen waarvan wij vinden dat die voor alle gelijksoortige situaties in de ge
meente zou moeten gelden. In de beleidsnota is herziening van plan Bosselaar als
eerstvolgende aktie opgenomen naast het plan Centrum. De bestemmingsplannen voor
de beide kerkdorpen zijn wij voornemens te herzien nadat de dorpsplannen met de
uitvoeringsplannen definitief zijn vastgesteld. De aanpak van de nog te herziene
bestemmingsplannen verschilt niet van degene die al herzien zijn.
Verkeerscirculatieplan
De P.v.d.A. stelt dat al een aantal in het VCP voorkomende maatregelen getroffen
zijn en de VVD informeert hoe en in hoeverre reeds vooruitgelopen wordt op het
nog vast te stellen VCP.
De maatregelen die vooruitlopend zijn getroffen zijn de reconstruktie van de
Pastoor van Kessellaan en de Kerkhofweg en de nog uit te voeren doortrekking van
de St. Jorisstraat naar de Kristallaan en de aanpassing van de kop van de haven.
Dit zijn allemaal maatregelen gelegen binnen het bestemmingsplan Centrum, dan
wel er onverbrekelijk mee verbonden (Kerkhofweg).
Over het bestemmingsplan Centrum en de daarbinnen geplande maatregelen in het
kader van het VCP is op 17 juni 1985 een informatie/inspraakavond gehouden. Voor
de voorgestelde verkeerscirculatiemaatregelen in Torenveld en Krooswijk zal nog
een informatie/inspraakavond gehouden worden in het voorjaar 1987. Daarna kan
het plan door uw raad vastgesteld en verder uitgevoerd worden.
Het C.D.A. stelt dat de toenemende (toegenomen) parkeerdruk op het westelijk en
soms ook op het oostelijk haventracé problemen veroorzaakt.
Na de uitbreiding van de voorzieningen op het westelijk haventracé is de par
keerdruk inderdaad enorm toegenomen ten opzichte van vroeger. Met het C.D.A.
zijn wij zonder meer van mening dat dit onze aandacht behoeft. Om de situatie te
verbeteren doet het C.D.A. een tweetal suggesties. Na een gericht onderzoek naar
de problemen en de oorzaken zullen deze zeker worden meegenomen bij het zoeken
naar mogelijke oplossingen. Een mogelijkheid zou ook zijn het instellen van een
blauwe zone.
In de loop van het jaar komen we hier nader op terug.