f
- 168 -
Indien u toch nog eens kritisch gaat kijken naar de bezetting op de afdeling
Maatschappelijke Zaken, neem dan ook mee de totale organisatie-struktuur waarbij
wij met name denken aan de technische diensten. Welke bijna een autonome groep
vormen in de organisatie.
Ten aanzien van de dorpsplannen blijft u vaag evenals ten opzichte van het over
leg met Terheijden. Wanneer u op deze punten uw beantwoording van vorig jaar in
ogenschouw neemt is er bijna sprake van schabloon-werk. Is één jaar nog te kort
om tot konkrete afspraken met de gemeente Terheijden te komen? Kunt u niet meer
meedelen dat een belangrijk gesprekspunt is, wie en wat bouwt en wanneer?
Onze vraag over het overleg met de provincie over de dorpsplannen is onbeant
woord gebleven, evenals de vraag over de noodzakelijke verkeers-technische
maatregelen. Over dit laatste onderwerp zou in 1987 een notitie verschenen zijn.
Onze konklusie dat tot en met 1987 bijna niets is gebeurd blijft van kracht. We
kunnen geen konkrete zaken vermelden.
Het "twee-sporen-beleid" in het welzijnsbeleid heeft zijn intrede al gedaan bij
de vaststelling van de subsidieverordening. Enerzijds zijn normen gesteld ten
aanzien van de grootte van een vereniging zonder rekening te houden met de
grootte van een plaats, om voor subsidie in aanmerking te komen.
Anderzijds wordt wel een differentiatie in de subsidiehoogte toegepast, waarbij
dan wel uitgegaan wordt van de grootte van een plaats.
Wij zullen bij de behandeling van het welzijnsplan deze onbillijkheid weer aan
de orde stellen. Van het college verwachten wij in dit kader betere voorstellen
in 1988.
Met de V.V.D. zijn wij van mening dat er blunders zijn gemaakt in het onderhoud
op de terreinen van de hockey-velden. Uw motivering dat diepbeluchten in kombi-
natie met extra bezanden een averechtse uitwerking hebben gehad kan technisch
niet verklaard worden, tenzij de hoeveelheid zand veel te groot is geweest. Dit
laatste is naar onze mening de oorzaak van de ellende. Ook de sporen door het
bezanden op het veld hadden minder diep hoeven te zijn als men de juiste eisen
had gesteld aan de strooiwagen.
Op dit moment zijn wij niet op de hoogte van de bespeelbaarheid van het veld. We
wachten nu informatie af in de commissie gemeentebedrijven, waarbij wij nu al
willen stellen dat gemaakte fouten niet afgewenteld mogen worden op een vereni
ging.
Ook bij dit onderwerp bleek heel duidelijk dat beantwoording van brieven, waar
over we reeds bericht hebben, veel te lang op zich laten wachten.
Uw mededeling op bladzijde 18 dat in 1989 de bouw van een nieuw bejaardenhuis
plaatsvindt is volgens onze informatie onjuist. Wij beschikken over een konkrete
mededeling dat in april 1988 begonnen wordt met deze bouw. Welke info is juist?
Wij begrijpen niet dat in het kader van het H.U.P. de agrarische bedrijven wor
den geïnventariseerd teneinde te kunnen beoordelen welke bedrijven onder de
algemene maatregel van bestuur vallen en welke bedrijven vergunningsplichtig
blijven. Het konsept van deze algemene maatregel van bestuur is recentelijk
gereed gekomen en er is nu overleg met de landbouworganisaties gaande.
Met welke opdracht is de T.M.D. nu de baan opgestuurd en op welk raadsbesluit
berust deze aktiviteit en wie betaalt de kosten van deze inventarisatie?
Ten aanzien van de vraag of bouwaanvragen al behandeld worden in een plaatselij
ke commissie is onbeantwoord gebleven evenals de vraag over de samenstelling van
deze commissie.
Hoe lang kan de beslissing van de waterleidingmaatschappij nog uitblijven, ten
aanzien van het industrieterrein "De Koekoek"
Tenslotte willen wij nog reageren op enkele punten van de algemene beschouwingen
van andere frakties.