- 20 - Horecalawaai Ook onze fraktie is de mening toegedaan dat dergelijk lawaai, evenals gelijk soortig diskoachtig lawaai uit gewone woonhuizen niet alleen bijzonder hinder lijk kan zijn maar zelfs schadelijk voor de gezondheid. In grote lijnen delen wij derhalve uw standpunt terzake. Desalniettemin vragen wij u ons een overzicht te doen toekomen op welke gronden en feiten uit uw klachtenonderzoek, waarvan u immers het bestaan suggereert, u uw standpunt ba seert. Energiebesparing Wij stellen u voor uw aktiviteiten in dit verband te beperken tot het energie verbruik in de gemeentelijke gebouwen. Het gestelde onder de punten b en c wekt bij onze fraktie de indruk van het aantrekken van een grote broek. Het aspiratieniveau is veel te hoog, uw goede bedoelingen ten spijt met onder andere op maat gesneden adviezen. Mogen wij u herinneren aan het gestelde op bladzijde 35 onder punt IV a waar u toegeeft dat er slechts een beperkte deskun-1 dige menskracht beschikbaar is. Aangezien allerlei milieuzaken uiteindelijk door een beperkte groep moet worden behartigd, achten wij het zinvoller niet teveel hooi op de vork te nemen. Polderwegen Is de weg die u nu wilt gaan bewandelen met betrekking tot onderhoud van polder wegen, met het oog op de lange termijn, wel een verstandige? Tot slot Voorzitter, doorgaans zijn wij niet te beduusd voor het leveren van kritiek, daar waar wij denken dat die op zijn plaats is. Veel werk is er naar onze mening blijven liggen, maar ook: veel werk is verzet. De V.V.D. is hier erkentelijk voor. Wij hopen dat in wederzijds vertrouwen en in samenwerking tussen college, frak- ties en ambtenaren, de problemen die voor ons liggen, kunnen worden opgelost. Dank u. Namens de Hoekse Lijst spreekt tenslotte het lid BELJAARS als volgt: College Op zich is het uiteraard jammer dat de begroting niet in 1986 kon worden behan-; deld. Wij aanvaarden de door u aangegeven oorzaken en gaan er verder van uit dat de behandeling van de begroting dit jaar wel tijdig plaats zal vinden. De algemene uitgangspunten die u bij deze begroting gehanteerd heeft kunnen onze instemming hebben, behalve het onderdeel "bevriezing van de subsidies op het niveau van vorig jaar", waar we later nog op terug komen. Uw opmerking, dat er in de komende jaren een financieel zuinig beleid moet wor den gevoerd, is korrekt. Wij willen hier echter aan toevoegen dat men altijd een zuinig beleid moet voeren. Het verleden heeft namelijk duidelijk bewezen dat te grote bestedingen door de overheid (dus ook voor een gemeente) mede hebben ge leid tot een economische recessie, met alle nadelige gevolgen van dien. Daar naast vinden wij dat het werken met gemeenschapsgelden op zich al inhoudt dat uitgaven steeds kritisch worden bezien. Verder kan de financiële problematiek van het Industrie- en Havenschap Moerdijk ons nog voor grote problemen stellen. Dit onderdeel zal nog een nadere beschouwing krijgen. Ondanks het gegeven dat een aantal kostenplaatsen is opgeheven, waardoor een integrale vergelijking met vorig jaar moeilijk is, zijn wij tevreden met de presentatie en willen u verzoeken onze dank over te brengen aan de ambtenaren. Wij hopen dat er rust blijft op het loonfront, waardoor alle energie en aandacht besteed kan blijven aan gemeentelijke zaken. De passages over de beleidsuitgangspunten geven betrekkelijk weinig houvast. Vele zaken worden verschoven naar 1988 en enkele zelfs naar 1989. De tijdstippen zijn misschien nog akseptabel, maar er ontbreken bij een aantal onderdelen de door u te ontwikkelen aktiviteiten. De beleidsuitgangspunten zijn door het college geaksepteerdmaar tussen aksep- tatie en uitvoering zit een wereld van verschillen. Bij de financiële hoofdstuk ken zullen wij een aantal zaken aan de orde stellen. Ruimtelijke Ordening U mag inderdaad konkluderen dat aan het Centrumplan de meeste aandacht is be steed. Wij achten nu het tijdstip gekomen om ook aan andere plannen wat meer tijd te besteden en konkrete zaken te realiseren. Het Centrumplan moest de hoog ste prioriteit hebben vanwege de financiële problematiek. Nu er in bepaalde mate sprake is van een redelijke financiële basis, dank zij een behoorlijke bijdrage van de provincie, dient weer een evenwichtig beleid gevoerd te worden. In uw nota schrijft u onder andere dat in het kader van de dorpsplannen weer uitvoe ringsplannen opgesteld worden. Wij hebben geen behoefte aan nieuwe rapporten. De bestaande rapporten leveren voldoende informatie, maar prefereren konkrete voor stellen op het gebied van verkeersveiligheid, woningbouw, sport en rekreatie. Wij vragen niet om grote projekten voor beide kerkdorpen, maar willen wel enige uitbreiding van de voorzieningen ten behoeve van de leefbaarheid. De afgelopen 3 jaar is er geen enkele uitbreiding op welk gebied dan ook gerealiseerd en een verdere stilstand is desastreus voor de beide kerkdorpen. Werkgelegenheid Het doet ons genoegen te kunnen konstateren dat de werkgelegenheid binnen onze gemeente redelijk te noemen is. De belangstelling voor het bedrijventerrein Zwanengat is groeiende en over een gedeeltelijke vervanging van aktiviteiten in de suikerfabriek kunnen we gematigd optimistisch zijn-. De door u toegezegde notitie "Ontwikkeling Industrieterrein" zien we met belangstelling tegemoet. Wij verwachten dan dat deze notitie niet beperkt blijft tot het terrein Zwanengat, maar dat ook Moerdijk en Schansdijk hierbij betrokken worden. Wij zijn van oordeel dat onze gemeentelijke voorzieningen niet verder uitgebreid moeten worden, omdat de bestaande terreinen voldoende soulaas bieden voor de gevestigde bedrijven. Over de gereserveerde 9 hectaren ten behoeve van de water leidingmaatschappij dient midden 1987 een beslissing genomen te worden. Verder uitstel achten wij een slechte zaak. Met betrekking tot het industrieterrein Moerdijk merken wij op dat het inmiddels vijf voor twaalf is geworden. Het le halfjaar 1987 moeten er minstens 10 a 15 hectaren worden verkocht, anders kunnen we onze aanvraag voor een artikel 12- gemeente rustig indienen. Wij verzoeken het college onze ernstige zorgen over de verkoop van gronden in het 132 hectaren-gebied kenbaar te maken aan het I.H.M. en hen nogmaals te attenderen op de noodzaak om maximale inspanningen te ver richten op het gebied van de acquisitie. Verder dienen we als gemeente een goede diskussie te gaan voeren over onze opstelling naar het I.H.M. mede in verband met de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Uitspraken in de zin van "we moeten onze deelname stoppen" zijn loze woorden en in de praktijk niet uitvoer baar omdat we deelnemer zijn in een gemeenschappelijke regeling en tevens de bestuursovereenkomst hebben getekend. Ook mededelingen zoals onder andere we hebben dit voorspeld" zijn wel waar, maar geven geen oplossing. Onze fraktie heeft bij de behandeling van het bestemmingsplan destijds zelfs tegengestemd. Ondanks dit gegeven respekteren wij demokratisch genomen besluiten en vinden het een plicht om positief mee te werken aan het slagen van het Moerdijkprojekt in haar huidige vorm. Niet de betaling op zich, maar wel het tijdstip waarop be taald moet worden. Zowel bij het aangaan van de bestuursovereenkomst als bij een aantal gesprekken op het Ministerie is duidelijk naar voren gekomen dat terugbe taling gekoppeld was aan de opbrengsten van het Middengebied. Deze relatie is voor ons een hard gegeven en derhalve dient hiernaar gehandeld te worden. De deelnemers hebben hun maximale verplichting geleverd konform de gemaakte afspra ken en de Centrale Overheid moet nu haar verplichting nakomen. Uw reaktie over heel de I.H.M.-problematiek zien wij tegemoet.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1987 | | pagina 11