- 20 -
Horecalawaai
Ook onze fraktie is de mening toegedaan dat dergelijk lawaai, evenals gelijk
soortig diskoachtig lawaai uit gewone woonhuizen niet alleen bijzonder hinder
lijk kan zijn maar zelfs schadelijk voor de gezondheid.
In grote lijnen delen wij derhalve uw standpunt terzake. Desalniettemin vragen
wij u ons een overzicht te doen toekomen op welke gronden en feiten uit uw
klachtenonderzoek, waarvan u immers het bestaan suggereert, u uw standpunt ba
seert.
Energiebesparing
Wij stellen u voor uw aktiviteiten in dit verband te beperken tot het energie
verbruik in de gemeentelijke gebouwen. Het gestelde onder de punten b en c wekt
bij onze fraktie de indruk van het aantrekken van een grote broek.
Het aspiratieniveau is veel te hoog, uw goede bedoelingen ten spijt met onder
andere op maat gesneden adviezen. Mogen wij u herinneren aan het gestelde op
bladzijde 35 onder punt IV a waar u toegeeft dat er slechts een beperkte deskun-1
dige menskracht beschikbaar is. Aangezien allerlei milieuzaken uiteindelijk door
een beperkte groep moet worden behartigd, achten wij het zinvoller niet teveel
hooi op de vork te nemen.
Polderwegen
Is de weg die u nu wilt gaan bewandelen met betrekking tot onderhoud van polder
wegen, met het oog op de lange termijn, wel een verstandige?
Tot slot
Voorzitter, doorgaans zijn wij niet te beduusd voor het leveren van kritiek,
daar waar wij denken dat die op zijn plaats is.
Veel werk is er naar onze mening blijven liggen, maar ook: veel werk is verzet.
De V.V.D. is hier erkentelijk voor.
Wij hopen dat in wederzijds vertrouwen en in samenwerking tussen college, frak-
ties en ambtenaren, de problemen die voor ons liggen, kunnen worden opgelost.
Dank u.
Namens de Hoekse Lijst spreekt tenslotte het lid BELJAARS als volgt:
College
Op zich is het uiteraard jammer dat de begroting niet in 1986 kon worden behan-;
deld. Wij aanvaarden de door u aangegeven oorzaken en gaan er verder van uit dat
de behandeling van de begroting dit jaar wel tijdig plaats zal vinden.
De algemene uitgangspunten die u bij deze begroting gehanteerd heeft kunnen onze
instemming hebben, behalve het onderdeel "bevriezing van de subsidies op het
niveau van vorig jaar", waar we later nog op terug komen.
Uw opmerking, dat er in de komende jaren een financieel zuinig beleid moet wor
den gevoerd, is korrekt. Wij willen hier echter aan toevoegen dat men altijd een
zuinig beleid moet voeren. Het verleden heeft namelijk duidelijk bewezen dat te
grote bestedingen door de overheid (dus ook voor een gemeente) mede hebben ge
leid tot een economische recessie, met alle nadelige gevolgen van dien. Daar
naast vinden wij dat het werken met gemeenschapsgelden op zich al inhoudt dat
uitgaven steeds kritisch worden bezien. Verder kan de financiële problematiek
van het Industrie- en Havenschap Moerdijk ons nog voor grote problemen stellen.
Dit onderdeel zal nog een nadere beschouwing krijgen.
Ondanks het gegeven dat een aantal kostenplaatsen is opgeheven, waardoor een
integrale vergelijking met vorig jaar moeilijk is, zijn wij tevreden met de
presentatie en willen u verzoeken onze dank over te brengen aan de ambtenaren.
Wij hopen dat er rust blijft op het loonfront, waardoor alle energie en aandacht
besteed kan blijven aan gemeentelijke zaken.
De passages over de beleidsuitgangspunten geven betrekkelijk weinig houvast.
Vele zaken worden verschoven naar 1988 en enkele zelfs naar 1989. De tijdstippen
zijn misschien nog akseptabel, maar er ontbreken bij een aantal onderdelen de
door u te ontwikkelen aktiviteiten.
De beleidsuitgangspunten zijn door het college geaksepteerdmaar tussen aksep-
tatie en uitvoering zit een wereld van verschillen. Bij de financiële hoofdstuk
ken zullen wij een aantal zaken aan de orde stellen.
Ruimtelijke Ordening
U mag inderdaad konkluderen dat aan het Centrumplan de meeste aandacht is be
steed. Wij achten nu het tijdstip gekomen om ook aan andere plannen wat meer
tijd te besteden en konkrete zaken te realiseren. Het Centrumplan moest de hoog
ste prioriteit hebben vanwege de financiële problematiek. Nu er in bepaalde mate
sprake is van een redelijke financiële basis, dank zij een behoorlijke bijdrage
van de provincie, dient weer een evenwichtig beleid gevoerd te worden. In uw
nota schrijft u onder andere dat in het kader van de dorpsplannen weer uitvoe
ringsplannen opgesteld worden. Wij hebben geen behoefte aan nieuwe rapporten. De
bestaande rapporten leveren voldoende informatie, maar prefereren konkrete voor
stellen op het gebied van verkeersveiligheid, woningbouw, sport en rekreatie.
Wij vragen niet om grote projekten voor beide kerkdorpen, maar willen wel enige
uitbreiding van de voorzieningen ten behoeve van de leefbaarheid. De afgelopen 3
jaar is er geen enkele uitbreiding op welk gebied dan ook gerealiseerd en een
verdere stilstand is desastreus voor de beide kerkdorpen.
Werkgelegenheid
Het doet ons genoegen te kunnen konstateren dat de werkgelegenheid binnen onze
gemeente redelijk te noemen is. De belangstelling voor het bedrijventerrein
Zwanengat is groeiende en over een gedeeltelijke vervanging van aktiviteiten in
de suikerfabriek kunnen we gematigd optimistisch zijn-. De door u toegezegde
notitie "Ontwikkeling Industrieterrein" zien we met belangstelling tegemoet. Wij
verwachten dan dat deze notitie niet beperkt blijft tot het terrein Zwanengat,
maar dat ook Moerdijk en Schansdijk hierbij betrokken worden.
Wij zijn van oordeel dat onze gemeentelijke voorzieningen niet verder uitgebreid
moeten worden, omdat de bestaande terreinen voldoende soulaas bieden voor de
gevestigde bedrijven. Over de gereserveerde 9 hectaren ten behoeve van de water
leidingmaatschappij dient midden 1987 een beslissing genomen te worden. Verder
uitstel achten wij een slechte zaak.
Met betrekking tot het industrieterrein Moerdijk merken wij op dat het inmiddels
vijf voor twaalf is geworden. Het le halfjaar 1987 moeten er minstens 10 a 15
hectaren worden verkocht, anders kunnen we onze aanvraag voor een artikel 12-
gemeente rustig indienen. Wij verzoeken het college onze ernstige zorgen over de
verkoop van gronden in het 132 hectaren-gebied kenbaar te maken aan het I.H.M.
en hen nogmaals te attenderen op de noodzaak om maximale inspanningen te ver
richten op het gebied van de acquisitie. Verder dienen we als gemeente een goede
diskussie te gaan voeren over onze opstelling naar het I.H.M. mede in verband
met de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Uitspraken in de zin van "we
moeten onze deelname stoppen" zijn loze woorden en in de praktijk niet uitvoer
baar omdat we deelnemer zijn in een gemeenschappelijke regeling en tevens de
bestuursovereenkomst hebben getekend. Ook mededelingen zoals onder andere we
hebben dit voorspeld" zijn wel waar, maar geven geen oplossing. Onze fraktie
heeft bij de behandeling van het bestemmingsplan destijds zelfs tegengestemd.
Ondanks dit gegeven respekteren wij demokratisch genomen besluiten en vinden het
een plicht om positief mee te werken aan het slagen van het Moerdijkprojekt in
haar huidige vorm. Niet de betaling op zich, maar wel het tijdstip waarop be
taald moet worden. Zowel bij het aangaan van de bestuursovereenkomst als bij een
aantal gesprekken op het Ministerie is duidelijk naar voren gekomen dat terugbe
taling gekoppeld was aan de opbrengsten van het Middengebied. Deze relatie is
voor ons een hard gegeven en derhalve dient hiernaar gehandeld te worden. De
deelnemers hebben hun maximale verplichting geleverd konform de gemaakte afspra
ken en de Centrale Overheid moet nu haar verplichting nakomen. Uw reaktie over
heel de I.H.M.-problematiek zien wij tegemoet.