D t- D r. - 156 - Politie en bevolking Het is wel degelijk in de commissie financiën besproken om zo nu en dan, of periodiek zoals wij dat noemen, met het politiekorps van gedachten te wisselen, onder andere ter voorkoming van een teleurstellende behandeling van hun jaarver slag als aan het begin van dit jaar. Personeel Uw houding ten opzichte van de commissie Georganiseerd Overleg komt ons als hovaardig over. Het is niet aan u maar aan de commissie om te beoordelen of u zich aan eerdere afspraken heeft gehouden of dat er aanleiding is om de commis sie in zaken te betrekken. Centrumplan Zoals wij in onze schriftelijke vragen reeds stelden, willen wij gaarne een herziene eindwaarde-berekening van het centrumplan van u zien. Het is ons niet duidelijk of de 1.960.000,een tekort is voor 1988 of dat dit het eindwaarde-tekort is. Ook wij hebben onze nieuwsgierigheid naar uw aanvrage naar GS in onze eerste instantie aangegeven. Zou u ons eveneens een afschrift hiervan kunnen doen toe komen, zoals u kennelijk aan de VVD deed, althans, dit maken wij op uit uw ant woord. Maatschappelijke zaken In algemene zin, meneer de voorzitter, zijn we blij met het gegeven dat ook het college de moeilijke positie van de minima erkent en in principe bereid is te gaan onderzoeken welke maatregelen kunnen worden genomen om hieraan wat te gaan doen. Uw college heeft daarbij echter enige aarzelingen en vragen, waar wij op in willen gaan teneinde uw twijfels weg te nemen en de weg vrij te maken voor een goed minimabeleid in Zevenbergen. Uw opmerking over het uitgangspunt dat een gemeentelijke overheid geen inkomens beleid mag voeren omdat dit een taak is van de landelijke overheid, geeft ons aanleiding tot de volgende reaktie: Al jaren onttrekken vele gemeentes zich aan hun verantwoordelijkheid door ten aanzien van de minima te verwijzen naar de rol van de centrale overheid in deze. Zij bepaalt de hoogte van het minimum-inkomen en de hoogte van de bijstandsuit keringen, zo is de redenering. Juist omdat de centrale overheid hierin faalt, en vele gemeentes erkennen dat inmiddels, juist omdat wij menen dat wij als gemeente de zorg hebben voor al die inwoners die de dupe worden van dit beleid, dringen wij aan op een gemeentelijk beleid in deze. Dat mag dan best individueel zijn, als u maar beseft dat de oorzaak van de pro blemen, waarvoor de meeste minima zich geplaatst zien, gelegen is in cumulatieve slecht doorgerekende collectieve maatregelen, welke door de centrale overheid worden genomen (in 1988 weer een achteruitgang van 0,5 Enkele voorbeelden: - de landelijke normeringen bieden onvoldoende mogelijkheden, omdat deze uitgaan van strikt noodzakelijke kosten van het bestaan. De kosten van medische en maatschappelijke dienstverlening zijn uitgesloten. De eenmalige uitkering, die al werd verstrekt vanwege de lage uitkeringen, sluit betalingsverplichtingen als alimentatie etc. uit (bovendien wordt deze nu opgeheven)

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1987 | | pagina 108