i
I)
- 151 -
Die notitie is tevens een mooie aanleiding om een een deugdelijke
investeringslijst voor de komende jaren te maken. Ook de P.v.d.A. vraagt om zo'n
wensenpakket
Uw college wil daar, onder verwijzing naar de IHM-problematiek, niet aan. U
wijst er ons ook op dat de grote overschotten in het verleden toch altijd goed
zijn besteed. Daar hadden wij ook geen kritiek op. Het ging ons niet om de be
steding als zodanig maar om de methodiek. Daarom willen wij nog steeds dat
lijstje met noodzakelijke en wenselijk geachte investeringen voor de komende
jaren. Al zullen we er vrijwel niets van kunnen realiseren doordat we in de
houdgreep van Moerdijk zitten, dan nog moeten die wensen duidelijk op tafel
liggen, zodat we in elk geval steeds een goede afweging kunnen maken tussen die
wensen onderling, het beschikbare geld en mogelijke bezuinigingen.
Sprekende over het I.H.M. stelt u dat dit probleem zeker geen open eind mag
blijven. Wij vinden dat een loffelijke uitspraak, maar zien nog niet hoe u die
denkt waar te kunnen maken. De provincie is daar in haar stappenplan in elk
geval niet in geslaagd.
Naar ons oordeel hangt alles van de ontwikkelingen af. Zo gauw je zeker weet dat
je grond verkoopt of juist niet verkoopt kun je daar een financiële vertaling
richting deelnemers van geven, anders is dat heel moeilijk.
Dat u niettemin in een eigen notitie ons aandeel zo helder mogelijk in kaart
probeert te brengen, heeft zoals u weet onze volle steun. Hopelijk komt ons hele
financieel beleid daarmee in een wat reëler kader te staan. Het is uit een oog
punt van takt verstandig om de gedachtenvorming hierover in eerste aanleg ver
trouwelijk te houden. Maar besluitvorming, met de belangen van onze burgers zo
nadrukkelijk in het geding, zal altijd openbaar moeten zijn.
Gelukkig zijn wij er in geslaagd ook voor 1988 een heel terughoudend beleid in
belastingen en tarieven te handhaven. Voor de burger is alleen de 3 procent
verhoging van de reinigingsrechten van belang. Dat is vrij fors, maar noodzake
lijk door de overgang naar Bavel/Dorst. We zullen trouwens in de toekomst aan
hogere milieulasten moeten wennen, al zullen wij veel meer dan tot nu toe de
burger de mogelijkheid moeten bieden om door zelf milieubewust te handelen min
der belast te worden. Hopelijk wil uw college daar eens over denken als follow
up van de milieunota.
Bij de tarieven haalt u ook het profijtbeginsel nog even van stal. Prima, alleen
jammer dat u dat bij het debat over de speelautomaten wat minder helder voor de
gesst stond. Ons was het daarbij om te doen om degene die veruit het meeste
profijt trekken, ook het volle pond te laten betalen.
Over de gewestelijke milieudienst merkt u op dat een keuze tussen die dienst en
de TMD nog niet te maken is. Ons hebben recent geluiden bereikt dat er met de
TMD heel wel te praten zou zijn over een scheiding tussen haar grootschalige
aktiviteiten in Moerdijk en het kleinschalige lokale kruimelwerk. De TMD zit op
dat laatste ook niet te wachten, zo hebben wij begrepen. Terwijl in de hoge
kosten daarvan voor onze plaatselijke bedrijvigheid juist altijd ons belangrijk
ste bezwaar tegen de TMD lag. Anderzijds is niet te verwachten dat Breda het
I.H.M. binnen afzienbare tijd kan behappen. Mogelijk ligt hier dan toch nog
betrekkelijk eenvoudig een oplossing in het verschiet.
Op een aantal punten in uw beantwoording geeft u op vragen onzerzijds duidelijk
aan wat er allemaal gebeuren kan en moet, zonder keihard toe te zeggen dat het
ook gebeurt. Dat geldt bijvoorbeeld voor het dorpsplan in Langeweg, waar Zeven
bergen en Terheyden niet kinderachtig mogen doen over de vraag naar woningbouw.
De wens van de inwoners dient hier centraal te staan. Dat geldt ook voor de door
ons gesignaleerde parkeerperikelen in het centrum. Wij kunnen ons eenvoudig niet
voorstellen dat u onze bij herhaling gedane suggesties in de wind slaat, hoewel
uw beantwoording niet eenduidig is.