i I) - 151 - Die notitie is tevens een mooie aanleiding om een een deugdelijke investeringslijst voor de komende jaren te maken. Ook de P.v.d.A. vraagt om zo'n wensenpakket Uw college wil daar, onder verwijzing naar de IHM-problematiek, niet aan. U wijst er ons ook op dat de grote overschotten in het verleden toch altijd goed zijn besteed. Daar hadden wij ook geen kritiek op. Het ging ons niet om de be steding als zodanig maar om de methodiek. Daarom willen wij nog steeds dat lijstje met noodzakelijke en wenselijk geachte investeringen voor de komende jaren. Al zullen we er vrijwel niets van kunnen realiseren doordat we in de houdgreep van Moerdijk zitten, dan nog moeten die wensen duidelijk op tafel liggen, zodat we in elk geval steeds een goede afweging kunnen maken tussen die wensen onderling, het beschikbare geld en mogelijke bezuinigingen. Sprekende over het I.H.M. stelt u dat dit probleem zeker geen open eind mag blijven. Wij vinden dat een loffelijke uitspraak, maar zien nog niet hoe u die denkt waar te kunnen maken. De provincie is daar in haar stappenplan in elk geval niet in geslaagd. Naar ons oordeel hangt alles van de ontwikkelingen af. Zo gauw je zeker weet dat je grond verkoopt of juist niet verkoopt kun je daar een financiële vertaling richting deelnemers van geven, anders is dat heel moeilijk. Dat u niettemin in een eigen notitie ons aandeel zo helder mogelijk in kaart probeert te brengen, heeft zoals u weet onze volle steun. Hopelijk komt ons hele financieel beleid daarmee in een wat reëler kader te staan. Het is uit een oog punt van takt verstandig om de gedachtenvorming hierover in eerste aanleg ver trouwelijk te houden. Maar besluitvorming, met de belangen van onze burgers zo nadrukkelijk in het geding, zal altijd openbaar moeten zijn. Gelukkig zijn wij er in geslaagd ook voor 1988 een heel terughoudend beleid in belastingen en tarieven te handhaven. Voor de burger is alleen de 3 procent verhoging van de reinigingsrechten van belang. Dat is vrij fors, maar noodzake lijk door de overgang naar Bavel/Dorst. We zullen trouwens in de toekomst aan hogere milieulasten moeten wennen, al zullen wij veel meer dan tot nu toe de burger de mogelijkheid moeten bieden om door zelf milieubewust te handelen min der belast te worden. Hopelijk wil uw college daar eens over denken als follow up van de milieunota. Bij de tarieven haalt u ook het profijtbeginsel nog even van stal. Prima, alleen jammer dat u dat bij het debat over de speelautomaten wat minder helder voor de gesst stond. Ons was het daarbij om te doen om degene die veruit het meeste profijt trekken, ook het volle pond te laten betalen. Over de gewestelijke milieudienst merkt u op dat een keuze tussen die dienst en de TMD nog niet te maken is. Ons hebben recent geluiden bereikt dat er met de TMD heel wel te praten zou zijn over een scheiding tussen haar grootschalige aktiviteiten in Moerdijk en het kleinschalige lokale kruimelwerk. De TMD zit op dat laatste ook niet te wachten, zo hebben wij begrepen. Terwijl in de hoge kosten daarvan voor onze plaatselijke bedrijvigheid juist altijd ons belangrijk ste bezwaar tegen de TMD lag. Anderzijds is niet te verwachten dat Breda het I.H.M. binnen afzienbare tijd kan behappen. Mogelijk ligt hier dan toch nog betrekkelijk eenvoudig een oplossing in het verschiet. Op een aantal punten in uw beantwoording geeft u op vragen onzerzijds duidelijk aan wat er allemaal gebeuren kan en moet, zonder keihard toe te zeggen dat het ook gebeurt. Dat geldt bijvoorbeeld voor het dorpsplan in Langeweg, waar Zeven bergen en Terheyden niet kinderachtig mogen doen over de vraag naar woningbouw. De wens van de inwoners dient hier centraal te staan. Dat geldt ook voor de door ons gesignaleerde parkeerperikelen in het centrum. Wij kunnen ons eenvoudig niet voorstellen dat u onze bij herhaling gedane suggesties in de wind slaat, hoewel uw beantwoording niet eenduidig is.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1987 | | pagina 103