-16-
lijke bijdrage ad f 100.000,moet worden ingebracht.
Niets vernemen we over eventuele stappen van uw college om in overleg met
Hoeven te komen tot uitsplitsing van dat bedrag. Vij vragen u dan ook: heeft
uw college in deze richting al iets gedaan, zo niet, op welke termijn denkt u
dit dan te gaan doen?
Hoe sneller we inzicht krijgen in de door ons te maken kosten hoe beter.
Het nieuwe volkstuincomplex
Het verhaal, dat uw college nu houdt over de nieuwe volkstuintjes wijkt wel
héél erg af van wat u gesteld heeft in uw beleidsnota. Waar u eerst sprak van
een "symbolisch bedrag", deelt u ons nu mee, dat u de normale pachtprijs van
f 0,055 gaat vragen. Hierbij worden dan toch geen verdere investeringen door
de gemeente gedaan? Wij gaan er in ieder geval vanuit, dat dit niet gebeurd is
en hadden van uw college dan daar graag een duidelijk antwoord op.
Uitbreiding mogelijkheden sportvissers
We hadden hier van uw college toch wel een meer geïnspireerd antwoord verwacht
dan ze nu geeft mijnheer de voorzitter. Het volstaat voor u blijkbaar, dat er
een brief uit is naar het waterschap "De Ham" en dat u meent te begrijpen,
dat de sportraad ook met deze materie bezig is.
Mijnheer de voorzitter, in de huidige situatie, waarin de steeds smaller wor
dende beurs noopt tot het omzien naar goedkopere ontspanningsmogelijkheden
mogen we toch hopelijk van uw college wel verwachten, dat u juist voor deze
zaak alle nodige aandacht heeft.
Stortplaats Zevenbergen
Uw beantwoording hieromtrent roept bij ons toch wel enige vraagtekens op.
Moeten wij begrijpen mijnheer de voorzitter, dat u stortingsmogelijkheden voor
aanbieders van buiten de regio wilt gaan scheppen en denkt u dit te gaan be
vorderen door het hanteren van concurrerende tarieven? Wat dit laatste betreft
dit kan op korte termijn leuk zijn, op de langere termijn kom je echter duur
der uit, doordat je ook eerder naar nieuwe stortingsmogelijkheden dient uit
te zien. Hier zouden verschillende spreekwoorden aangevoerd kunnen worden, die
aangeven dat dit zeker geen winst is.
Routering vervoer gevaarlijke stoffen
Wij vragen ons af of de gekozen route voor bevoorrading van het autobedrijf
Hopmans wel de meest voor de hand liggende is. Er bevinden zich veel verkeers
knelpunten op deze route o.a. de door onze fractie in de Pastoor van Kessellaan
gesignaleerde. Dit zijn even zoveel punten met een verhoogd risico. Wat waren
de argumenten mijnheer de voorzitter om de bevoorrading via deHazeldonkse
Zandweg te laten verlopen in plaats van via de provinciale weg bij de Westrand?
Wij vernemen het graag van u.
Inderdaad mijnheer de voorzitter, u heeft gelijk, we zitten zeker niet met z'n
allen op een luxe-cruiseschip in een aangename omgeving. Het beeld van het
vrachtschip klopt beter met de werkelijkheid. Echter die wilde vaart mijnheer
de voorzitter? Als u daarmee doelt op het elan, waarmee ingespeeld wordt op
zich snel wijzigende omstandigheden?
Accoord. Het kan echter ook een beeld oproepen van: we zien maar wat we tegen
komen en we pakken dan maar wat we krijgen kunnen. Voor dit laatste voelen
we natuurlijk niks. We zouden dan de voorkeur geven aan het beeld van een
zwaar beladen vrachtschip, optornend tegen hoge golven, maar met,een vaste
koers voor ogen, opdat na verloop van tijd de door u gesignaleerde veilige
thuishaven bereikt kan worden. Op zo'n schip zouden wij dan vol vertrouwen mei
u varen.
Mijnheer de voorzitter tot zover onze tweede instantie.
Dank u".
-17-
Vervolgens spreekt namens de P.v.d.A.-fractie het lid MAKKINK als volgt:
"Mijnheer de voorzitter,
De tijd die uw college heeft gehad om de op schrift staande beschouwingen van
de raadsfracties te lezen en te beantwoorden, is ruim genoeg bemeten om zorg
vuldig het een en ander tegen elkaar af te zetten.
Dit is naar onze mening niet gebeurd in die mate welke verwacht mag worden
van uw college.
Bijvoorbeeld, op pag. 1 van uw beleidsnota zegt u dat het door het Rijk gevoer
de beleid ten aanzien van het profijtbeginsel, niet juist is.
Letterlijk zegt u: "Bij alle andere ontwikkelingen, zoals stijgende energie
prijzen, kortingen op uitkeringen en inkomens, achten wij dit geen juist beleid".
In onze le instantie hebben wij u als P.v.d.A.-fractie daarin gesteund.
Groot is dan ook onze verbazing als wij in uw antwoord lezen op pag. 1
"met name aandacht moet worden besteed aan privatisering van overheidstaken en
verantwoorde toepassing van het profijtbeginsel1'.
Wellicht hebt u een verklaring voor deze twee, van uw college afkomstige, haaks
op elkaar staande stellingen.
Hoewel de fractie van D'66 zeer wel voor zich zelf zal spreken ten aanzien van
hun kritiek op de wethouder van financiën vinden wij wel het volgende.
In uw verantwoording tegen het gestelde van D*66 lezen wij van alles, maar
niet één keer welke initiatieven u mijnheer de voorzitter als beheerder van
gemeentefinanciën heeft genomen. Daarop komen wij in het slot van ons betoog
terug. Overigens willen wij één aspect uit uw antwoord er nu uitlichten.
In dat antwoord n.l. stelt u, dat het terugbrengen van het personeelsbestand
één van de bezuinigingspijlers is.
In één adem zegt u dat het nog onzeker is of ambtenaren gebruik zullen maken
van de VUT.
Daarnaast staat in de door de raad aanvaarde notitie "werkgelegenheid" ver
vroegd uittreden als een werkgelegenheidsaspect.
Dit is een voorbeeld zoals in de aanhef gesteld t.a.v. zorgvuldigheid.
Mijnheer de voorzitter, u stelt de raad een notitie in het vooruitzicht, bevat
tende ideeën om de begroting 1985/1986 sluitend te krijgen.
U geeft in 3 hoofdpunten aan, wat de inhoud zou zijn.
Het treft ons, dat u niet in uw beleidsnota, die nu ter discussie staat, aan
dacht besteedt binnen het kader zoals nu uit uw antwoorden blijkt.
Beschouwingen zijn daarvoor; op pagina 17 van onze schriftelijke inbreng geven
wij enige richting aan.
Dat is nu precies wat enkeleiu verwijten: het nalaten van hoofdlijnen voor een
sluitende begroting in de toekomst.
De notitie "Lastenverlichting voor de minima", zien wij met veel verwachting
tegemoet
Terecht stelt u dat verlening van kwijtschelding ten aanzien van de onroerend-
goedbelasting een autonome bevoegdheid is van de ontvanger der directe belas
tingen. Edoch, u bent in staat vast te stellen het tijdstip waarop de aanslag
onroerend-goedbelastingen bij de belastingplichtigen arriveert.
U bent dan ook in staat om op een vroegtijdig tijdstip de doelgroep minima te
berichten hoe en op welke wijze deze dienen te handelen om kwijtschelding
te verkrijgen.
Los van de te voeren discussie bij de notitie: lastenverlichting minima, vragen
wij u dit reeds te regelen.
Samenwerking met naburige gemeenten:
Op onze vraag een dialoog aan te gaan met ons omtrent samenwerking op andere
terreinen dan alleen gemeentebedrijven, antwoordt u, dat ambtelijk overleg is
gestart op dit gebied.