-122- 10. Voorstel tot het verlenen van medewerking als bedoeld in artikel 72 van de Lager-onderwijs wet 1920, aan de Vereniging voor Christelijk Schoolonderwijs in verband met het treffen van voorzieningen aan de kelderruimte van christe lijke lagere school "Het Kompas", onder gelijktijdige votering van het benodigde krediet. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 11. Stand van zaken met betrekking tot het beheer van "De Meerenhof". Het lid SCHIPPER vraagt of er nog voorstellen komen ten aanzien van de dekking van het extra verlies. Hij informeert daarbij hoe dit verlies^ ontstaan kan zijn. Hij zet grote vraagtekens bij de strukturele bezuiniging van 136.500,met name omdat het multifunktionele gebruik grote verplich tingen met zich brengt. Tot slot informeert hij op welke termijn de bezuiniging^ in zal gaan. Het lid JANSSON merkt op dat de subsidie afgebouwd zal worden van 39.000,= naar nihil in 5 jaar. Er blijven echter nog steeds kosten voor rekening van de gemeente. Er is dan ook in de toekomst nog steeds sprake van een gesubsidieerd gemeenschapshuis. Hij deelt vervolgens mede dat bij de horeca in Zevenbergen nogal onvrede heerst over de in De Meerenhof plaatsvindende aktiviteiten, met name recepties en jubilea, mede omdat de prijsstelling van De Meerenhof onder die van de horeca blijft. Hij hoort graag het standpunt van het college ten aanzien van een zo eerlijk mogelijke konkurrentie. Daarnaast verneemt hij graag het standpunt ten aanzien van de acquisitie van De Meerenhof. Het lid MAKKINK zegt dat zijn zorg reeds is uitgesproken bij het besluit tot privatisering. Hij deelt mede dat het huidige stichtingsbestuur met moeite akkoord is gegaan met een subsidie van J>9.000, Aanvankelijk wilde het stich tingsbestuur meer hebben. De bezuinigingen zijn dus opgelegd door de politiek. Daarnaast was het bij het van start gaan de bedoeling dat de hoofdbeheerder zou blijven. Zijn salaris zou dan opgebracht worden door de stichting. Het komt nu op de begroting van de gemeente. Beide personeelsleden van de stichting zijn bij de gemeentelijke binnendienst geplaatst. Van de feitelijke besparingen op De Meerenhof moeten deze salarissen dan ook, volgens hem, worden afgetrokken. Tot slot zet hij vraagtekens bij het feit dat er 2 bodes in dienst moeten zijn. Wethouder KAMP antwoordt dat via de afbouw in 5 jaar een strukturele bezuiniging kan worden bereikt van 136.500,Voor rekening van de gemeente blijven dan het groot onderhoud, de verzekeringen en belastingen. De praktijk zal een en ander moeten uitwijzen. Hij beaamt dat er sprake is van een gesubsidieerd gemeenschapshuis. Op een andere wijze is dit echter niet mogelijk. Een dergelijke akkommodatie in deze wijk is echter noodzakelijk. Het stichtingsbestuur probeert om binnen 5 jaar kostendekkend te worden. Om die reden is zij ook op het horecaterrein aktief. Hier wordt zijns inziens echter de horeca geen geweld mee aangedaan. Een aantal aktiviteiten zouden nl. ook niet in de. horeca plaatsvinden. Ten aanzien van de prijsstelling is hij van mening dat deze niet helemaal te ver gelijken is, omdat de horeca geen zaalhuur rekent. Hij is vervolgens van mening dat de acquisitie niet te agressief is. Er is een folder gegaan naar de bevolking en naar bedrijven die reeds gebruik maakten van De Meerenhof. -123- Spreker zegt dat inderdaad met moeite is overeengekomen een subsidie van 39.000,Het aftrekken van de salarissen van de personeelsleden van de besparingen is niet helemaal juist. De heer Stoop is geplaatst in een vakature van een WSW-kracht. De beide bodes zijn daarnaast ook belast met andere werkzaamheden en thans worden vrijwel geen overuren meer gemaakt. Het stichtingsbestuur heeft gemeend het zonder beheerder te kunnen stellen. De gemeente kan dan ook niet anders dan hem in een andere funktie te plaat sen, hangende een toekomstige andere funktie. Het lid SCHIPPER informeert nogmaals naar het tekort van 75.000, Daarnaast vraagt hij welke bedragen er voor rekening van de gemeente blijven en wat de strukturele bezuiniging werkelijk is per jaar. Volgens hem kan deze pas ingaan over 6 jaar. Het lid JANSSON ziet de noodzakelijkheid van een gemeenschapshuis in deze wijk niet. Het vrije ondernemerschap zal best in staat zijn om dit te realiseren indien hier de behoefte aan zou bestaan. Hij wenst tot slot het stichtingsbestuur alle succes toe. Het lid MAKKINK is van mening, dat door de inzet van vrijwilligers kostenverlagend gewerkt kan worden. Dit is prijsdrukkend doch met goedkeuring van de raad bij de privatisering destijds. Hij is daarnaast van mening dat de beoogde bezuinigingen niet zijn gehaald. De kosten zijn namelijk niet gedrukt. Zolang herplaatsing van de hoofdbeheerder niet plaatsvindt, blijft zijn sala ris drukken op de gemeentelijke begroting. Dit moet dan worden opgeteld bij die van De Meerenhof. Om die reden is het bedrag van 136.500,— geflatteerd. Ook hij heeft zijn bedenkingen tegen het uiteindelijk slagen. Hij is van mening dat het privatiseren niet is geslaagd. Hij wijst erop dat het draaien met vrijwilligers eveneens niet is gelukt; er werkt nu reeds voor 20 uur een betaalde kracht. Hij hoopt tot slot, dat bezuinigingen die in 1984 niet hebben plaatsgevonden, uiteindelijk wel zullen plaatsvinden. Wethouder KAMP antwoordt dat, indien één van de personeelsleden in een vakature benoemd gaat worden, wel sprake is van een strukturele bezuiniging. Na de afbouw van 5 jaar vervallen de salarisposten en de subsidie. Bij her plaatsing zal dat doel bereikt zijn, dat kan ook binnen 5 jaar. Het lid SCHIPPER zegt dat de salariskosten toch op de gemeentelijke begroting drukken. De VOORZITTER deelt mede dat de hoofdbeheerder tot 1 september 1984 in dienst is geweest bij De Meerenhof. De kosten van de hoofdbeheerder worden in de begroting 1985 meegenomen. Het lid JANSSON is van mening dat de strukturele bezuiniging pas gerealiseerd kan worden als de 2 personeelsleden in een echte vakature worden geplaatst. Dit had echter in de notitie moeten staan. Wethouder KAMP zegt dat de hoofdbeheerder in een vakature is geplaatst. Dat het stichtingsbestuur er niet in is geslaagd om uitsluitend met vrijwil ligers te werken is inderdaad een feit. Het beleid tot bezuinigen is echter uitgestippeld door de beheerscommissie. Dat hierin niet is geslaagd is jammer. Tot slot deelt hij mede dat de horeca in het gemeenschapshuis een stuk gemeenschapsverzorging in die wijk is. Met het stichtingsbestuur zal direkt na de rekening 1984 worden geëvalueerd door de commissie. De VOORZITTER spreekt tot slot de hoop uit dat het stichtingsbestuur erin zal slagen om De Meerenhof tot leven te doen komen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 12. Voorstel tot het voteren van een krediet voor de aankoop van de woning Molenberg straat 12. De VOORZITTER deelt mede dat het voorstel dient te luiden als volgt: Voorstel tot aankoop van de woning Molenbergstraat 12.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1984 | | pagina 64