c -109— Het lid MAKKINK is van mening dat het een nationaal belang is dat het rijk medeverantwoordelijkheid draagt. Destijds was het ook een nationaal belang dat het I.E.M. er kwam. De uitbreiding van Shell moest voor Nederland behouden blijven. Het rijk zal derhalve moeten meebetalen. De bestuursstruktuur zal moeten worden gewijzigd. Hij pleit daarom, indien het rijk niet meedoet, voor een N.V.-vorm en een inkrimping van het aantal ha. Hij verzoekt nogmaals om het standpunt van het college kenbaar te maken aan de bevolking. Het lid De Haas zet nogmaals vraagtekens bij de toekomst van het I.H.M. Hij vraagt zich eveneens af of een nieuwe structuur dé oplossing zal zijn. Ook het teruggaan naar 100 hectaren ziet hij niet als een oplossing. Het lid SCHIPPER is van mening dat een nieuwe struktuur hoogst noodza kelijk is. Daarnaast is de prijs per m2 veel te hoog. De belangrijkste t£ak van het I.H.M. is om tot sanering van de schulden te komen. Het rijk zal zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Indien er echter een andere prijs stelling komt blijft hij vertrouwen hebben in het I.H.K. Het lid VAN BEZUIJE zegt dat internationale acquisitie nodig zal zijn. Dit kan uiteraard niet zonder daadwerkelijke steun van het rijk. Hij heeft hierin echter minder vertrouwen dan de voorzitter. Over de bestuursstruktuur zal nader gesproken moeten worden. Het lid REIJNDERS vindt de bijdrage van f 23,per inwoner acceptabel en voor Zevenbergen een maximale bijdrage. Zich over de toekomst uitspreken is op dit moment nog niet zinvol. De VOORZITTER is van mening dat het noodzaak is dat er een regeling voor de toekomst komt. Jaarlijkse bijschrijving van renteverliezen moet voorkomen worden. Het rijk zal zijn juridische en financiële verantwoordelijkheid moeten nemen. In gezamenlijk overleg met de deelnemers en het rijk zal moeten worden bezien hoe in de toekomst verder gegaan zal worden. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 8. Voorstel met betrekking tot het afgeven van een garantieverklaring ten behoeve van het Algemeen Financieringsbesluit 1985 van het Industrie- en Havenschap Moerdijk. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 9. Voorstel tot het in voorbereiding ver klaren van een herziening van het bestem mingsplan voor het buitengebied in ver band met de reconstructie van de Dirk de Botsdijk. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 10. Voorstel tot aanwijzing van het centraal archiefdepot van het Streekarchivariaat Nassau-Brabant tot gemeentelijke archief bewaarplaats Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. -110-n 11. Voorstel tot aanpassing van de tarieven van de gemeentelijke belastingen, hef fingen en rechten voor het jaar 1985 en tot wijziging van enkele bepalingen van de betreffende verordeningen. Het lid HIJIJSSOON zegt dat het verhogen/aanpassen van tarieven en leges geen automatisme mag worden. Daarnaast moet met het profijtbeginsel voorzichtig worden omgegaan. Bij volledige doorvoering hiervan zullen bepaalde voorzieningen voor de inwoners onbetaalbaar worden. Vervolgens vindt hij dat moet worden gestreefd naar het kostendekkend zijn van bepaalde voorzieningen,- doch niet alleen via tariefsverhoging. Verlaging van kosten, alsmede beheersing van, die kosten, moet daarbij worden bezien. Ook is hij van mening dat veranderende om standigheden in de financiële positie van de gemeente punt 71 van het Beleids- accoord geweld aandoen. Destijds waren b.v.. de inkomens hoger dan thans. Ten aanzien van de rioolrechten merkt hij op dat deze, ondanks overdekking, nu worden verhoogd. Hij vraagt hoeveel is gereserveerd voor de vernieuwing van de riolering in het centrum. Ten aanzien van de reinigingsheffingen vraagt hij of de exploitatie kosten aan een nader onderzoek onderworpen kunnen worden. Hij gaat niet akkoord met een verhoging van 14$. Hij is van oordeel dat in extreme gevallen slechts een verhoging van 10$ moet worden toegepast. Daarnaast zal het uitbesteden van de reiniging bekeken moeten worden. Het lid VAN BEZUIJE zegt dat door toepassing van het profijtbeginsel wordt gekort op de algemene uitkeringen van het rijk. Om die reden is er geen andere oplossing dan tariefsverhoging. Extra forse verhogingen moeten echter worden voorkomen. Tot slot deelt hij mede dat hij voorstellen m.b.t. de tarieven van hinderwetvergunningen afwacht. Het lid SCHIPPER onderschrijft het beleidsuitgangspunt dat schoksgewijze verhogingen moeten worden voorkomen. Hij constateert nu dat deze wel plaats vinden, n.l. de reinigingsheffingen. Ook de toezegging dat de reinigingsmethode zou worden geëvalueerd moet gestand worden gedaan. Ten aanzien van de rioolrechten vindt hij verhoging overbodig. Verhoging van de reinigingsheffingen steunt hij, onder de voorwaarde dat de rioolrechten niet worden 'verhoogd. Met de verhoging van de onroerend goedbelasting gaat hij op voorhand niet accoord. M.b.t. de tarieven van de volkstuinen merkt hij op dat er afspraken zijn gemaakt om deze kostendekkend te maken. Tot slot moeten de marktgelden in de toekomst kostendekkend worden. Wel moeten daarbij alle kosten, die met de markt verband houden, worden gesplitst van de uitgaven i.v.m. kermissen. Het lid DE HAAS vraagt waarom dit voorstel niet in de totale begrotings behandeling wordt meegenomen. Nu ontbreekt een "overall" blik. Ten aanzien van de reinigingsheffingen deelt hij mede dat destijds door de V.V.D. is gesteld dat deze kostendekkend dienen te zijn. De evaluatie ziet hij in mei/juni 1985 tegemoet. De verhoging van de onroerend goedbelasting is voor hem onaanvaardbaar. M.b.t. de tarieven van De Schuur is hij voor 1985 akkoord, voor 1986 zal echter een normale verhoging moeten worden doorgevoerd. Tot slot wil hij nadere informatie t.a.v. de tapieven van de volkstuinen. Er is vorig jaar gesteld dat gestreefd wordt naar een kostendekkend niveau, n.l. f 0,50 per m2. Het lid MAKKINK is van oordeel dat m.b.t. dit voorstel beschouwingen worden gehouden zonder dat de samenhang kan worden overzien. Dit voorstel zou een

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1984 | | pagina 57