-107-
nomen, hoewel in de raadsvergadering van 8 oktober 1984 toezeggingen zijn
gedaan m.b.t. de uitbetaling van de uitkeringen.
Het lid VAN BEZUIJE vraagt eveneens waarom in de brief niet wordt gerept
over de gedane toezeggingen.
Wethouder KAMP antwoordt dat de in de raadsvergadering van 8 oktober 1984
gedane toezeggingen zullen worden nagekomen. Aan beide toezeggingen zal tijdig
uitvoering worden gegeven.
Ten aanzien van F.3 (brief Landelijke Organisatie Belangengroepen
Huisvesting dd. 8 februari 1984) vraagt het lid MAKKINK waarom deze brief
niet terstond in de vergadering van de raad ter kennis is gebracht.
De VOORZITTER antwoordt dat in het vervolg hieraan aandacht zal worden
besteed.
Het lid MAKKINK informeert naar het ontbreken van het rapport van Divosa
op de lijst van ingekomen stukken. Hij vraagt of dit rapport is ingekomen.
De VOORZITTER zegt dat dit zal worden nagegaan. Als het is ingekomen
zal dit bij de ingekomen stukken voor de decembervergadering worden opgenomen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
5. Voorstel met betrekking tot de ontwerp
begroting 1985 en de 1e tot en met de
4e wijziging van deze begroting van het
Industrie- en Havenschap Moerdijk (voor
stel teruggenomen in de raadsvergadering
van 8 oktober 1984).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
6. Voorstel met betrekking tot de jaarreke
ning 1982 met bijlagen van het Industrie-
en Havenschap Moerdijk.
Het lid SCHIPPER merkt op dat dagblad De Stem schrijft, dat de vertegen
woordiger van Zevenbergen zijn burgemeester zou hebben "verraden". Hij deelt
mede dat echter in alle openheid is gesproken, zelfs met mensen van Klundert 1
en Lage Zwaluwe.
De VOORZITTER beaamt dit.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
7. Voorstel met betrekking tot de 3e en 4e
wijziging van de begroting 1984 van het
Industrie- en Havenschap Moerdijk.
Het lid MAKKINK is van oordeel dat het I.H.M. in de huidige vorm een
flop is. Zijn fractie is van oordeel dat:
1de bestuursstruktuur drastisch gewijzigd moet worden. Gedacht wordt aan
een N.V., waarin de gemeente door middel van commissarissen invloed kan
uitoefenen. Deze commissarissen behoeven niet persé uit de gemeenteraad
te komen;
2. hetaantal uit te geven hectaren dient te worden teruggebracht naar 100;
3. de belastingen dienen als inkomsten naar het I.H.M. te komen, zodat er een
evenwichtige verdeling van de kosten kan komen;
-108-
4. er zal een duidelijke definitie van de term "indexering" moeten worden
gegeven. Daarnaast zal aan de bevolking duidelijk moeten worden gemaakt
dat de f 23,— nog niet definitief zijn, en dat dit niet betekent dat
ieder gezin aangeslagen zal gaan worden voor f 23,per gezinslid.
Het lid DE HAAS heeft er de behoefte aan om duidelijk naar voren te
brengen dat de V.V.D.-fraktie m.b.t. deze kwestie niet optimistisch is.
Op dit moment zijn Rotterdam en Rijnmond een ernstige concurrent van het
I.H.M. Deze slag zal het I.H.M. volgens hem waarschijnlijk verliezen. Ook
het optimisme vanuit de provincie deelt hij niet. Hij geeft in overweging om
zich als gemeente af te vragen of het niet beter is om te stoppen met het
I.H.M. Op voorhand is hij echter niet tegen vestiging van nieuwe bedrijven.
Het lid SCHIPPER is van mening dat het rijk zijn verantwoordelijkheid
ten aanzien van de Shell-transaktie moet accepteren.
Op zeer korte termijn zal een gesprek met alle deelnemers worden aangegaan.
Op de huidige basis doorgaan is niet mogelijk. Structureel moet er iets ge
beuren. De belangstelling is groeiende, doch niet met het huidige prijsniveau.
Tot slot hoopt hij op de vestiging van een distributie-centrum.
Het lid VAN BEZUIJE is eveneens van oordeel dat het rijk daadwerkelijk
zal moeten bijdragen. De f 23,per inwoner vanaf 1-1-1984 is voor wat hem
betreft de maximale bijdrage van Zevenbergen. In de nieuwe opzet van het
I.H.M. zal een oplossing gevonden moeten worden voor de jaarlijkse exploitatie
verliezen. Hij verwacht van het college pas na definitieve toezegging van het
rijk een voorstel tot wijziging van de begroting 1984 een toekomstig dek
kingsplan.
Het lid REIJNDERS zegt dat het begin van een oplossing in zicht is gebracht.
Thans is het rijk aan de beurt. De bijdrage van f 23,— per inwoner dient op
een zo neutraal mogelijke wijze te worden gefinancierd.
De VOORZITTER deelt mede dat het vanaf 1-1-1984 betalen van f 23,per
inwoner neerkomt op ruim f 350.000,— per jaar. Dit moet echter noodgedwongen
op grond van de gemeenschappelijke regeling. Het rijk heeft in gesprekken
haar medeverantwoordelijkheid erkend, maar heeft daarbij gesteld dat de deel
nemers van het I.H.M. eerst moeten aangeven hoever zij kunnen gaan in het
dekken van de tekorten. In de commissievergadering van de Tweede Kamer is het
standpunt ingenomen dat met de maximale inspanning de Delfzijl-variant wordt
gelijk gesteld. Dit bedrag zal niet direct ten laste van de inwoners worden
gebracht. Een dekkingsplan is er echter nog niet. In de begroting 1985 zal
dit worden aangegeven. Voordat deze f 23,per inwoner echter betaald zullen
worden, zal eerst het rijk moeten reageren t.a.v. de overige verliezen.
Hij deelt vervolgens mede dat de minister van Binnenlandse Zaken tevreden
is dat door de Raad van Bestuur binnen de gestelde termijn is gereageerd.
De minister is echter van mening dat enkele deelnemers de maximale inspanning
niet halen en is daarom niet bereid de concept-wijziging van de begroting
1984 voor te dragen ter goedkeuring. De minister beraadt zich over de volgende
te nemen stappen.
Met betrekking tot de indexering van het bedrag van f 23,per inwcner
deelt de voorzitter mede dat hierover thans nog geen zekerheid is.
Voordat hierover een definitieve beslissing wordt genomen zal vol
ledige zekerheid van het rijk moeten worden gekregen.
Op de toekomst van het I.H.M. wordt door hem niet uitvoerig ingegaan.
Hij is van mening dat het rijk eerst moet deelnemen.
Tot slot is ook hij van mening dat er een nieuwe struktuur zal moeten
komen. Het is wenselijk dat er een basis gemeenschappelijke regeling komt met
daarop gebaseerd een N.V. Persoonlijk ziet hij voor de toekomst nog mogelijk
heden voor het I.H.M.