-107- nomen, hoewel in de raadsvergadering van 8 oktober 1984 toezeggingen zijn gedaan m.b.t. de uitbetaling van de uitkeringen. Het lid VAN BEZUIJE vraagt eveneens waarom in de brief niet wordt gerept over de gedane toezeggingen. Wethouder KAMP antwoordt dat de in de raadsvergadering van 8 oktober 1984 gedane toezeggingen zullen worden nagekomen. Aan beide toezeggingen zal tijdig uitvoering worden gegeven. Ten aanzien van F.3 (brief Landelijke Organisatie Belangengroepen Huisvesting dd. 8 februari 1984) vraagt het lid MAKKINK waarom deze brief niet terstond in de vergadering van de raad ter kennis is gebracht. De VOORZITTER antwoordt dat in het vervolg hieraan aandacht zal worden besteed. Het lid MAKKINK informeert naar het ontbreken van het rapport van Divosa op de lijst van ingekomen stukken. Hij vraagt of dit rapport is ingekomen. De VOORZITTER zegt dat dit zal worden nagegaan. Als het is ingekomen zal dit bij de ingekomen stukken voor de decembervergadering worden opgenomen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 5. Voorstel met betrekking tot de ontwerp begroting 1985 en de 1e tot en met de 4e wijziging van deze begroting van het Industrie- en Havenschap Moerdijk (voor stel teruggenomen in de raadsvergadering van 8 oktober 1984). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 6. Voorstel met betrekking tot de jaarreke ning 1982 met bijlagen van het Industrie- en Havenschap Moerdijk. Het lid SCHIPPER merkt op dat dagblad De Stem schrijft, dat de vertegen woordiger van Zevenbergen zijn burgemeester zou hebben "verraden". Hij deelt mede dat echter in alle openheid is gesproken, zelfs met mensen van Klundert 1 en Lage Zwaluwe. De VOORZITTER beaamt dit. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 7. Voorstel met betrekking tot de 3e en 4e wijziging van de begroting 1984 van het Industrie- en Havenschap Moerdijk. Het lid MAKKINK is van oordeel dat het I.H.M. in de huidige vorm een flop is. Zijn fractie is van oordeel dat: 1de bestuursstruktuur drastisch gewijzigd moet worden. Gedacht wordt aan een N.V., waarin de gemeente door middel van commissarissen invloed kan uitoefenen. Deze commissarissen behoeven niet persé uit de gemeenteraad te komen; 2. hetaantal uit te geven hectaren dient te worden teruggebracht naar 100; 3. de belastingen dienen als inkomsten naar het I.H.M. te komen, zodat er een evenwichtige verdeling van de kosten kan komen; -108- 4. er zal een duidelijke definitie van de term "indexering" moeten worden gegeven. Daarnaast zal aan de bevolking duidelijk moeten worden gemaakt dat de f 23,— nog niet definitief zijn, en dat dit niet betekent dat ieder gezin aangeslagen zal gaan worden voor f 23,per gezinslid. Het lid DE HAAS heeft er de behoefte aan om duidelijk naar voren te brengen dat de V.V.D.-fraktie m.b.t. deze kwestie niet optimistisch is. Op dit moment zijn Rotterdam en Rijnmond een ernstige concurrent van het I.H.M. Deze slag zal het I.H.M. volgens hem waarschijnlijk verliezen. Ook het optimisme vanuit de provincie deelt hij niet. Hij geeft in overweging om zich als gemeente af te vragen of het niet beter is om te stoppen met het I.H.M. Op voorhand is hij echter niet tegen vestiging van nieuwe bedrijven. Het lid SCHIPPER is van mening dat het rijk zijn verantwoordelijkheid ten aanzien van de Shell-transaktie moet accepteren. Op zeer korte termijn zal een gesprek met alle deelnemers worden aangegaan. Op de huidige basis doorgaan is niet mogelijk. Structureel moet er iets ge beuren. De belangstelling is groeiende, doch niet met het huidige prijsniveau. Tot slot hoopt hij op de vestiging van een distributie-centrum. Het lid VAN BEZUIJE is eveneens van oordeel dat het rijk daadwerkelijk zal moeten bijdragen. De f 23,per inwoner vanaf 1-1-1984 is voor wat hem betreft de maximale bijdrage van Zevenbergen. In de nieuwe opzet van het I.H.M. zal een oplossing gevonden moeten worden voor de jaarlijkse exploitatie verliezen. Hij verwacht van het college pas na definitieve toezegging van het rijk een voorstel tot wijziging van de begroting 1984 een toekomstig dek kingsplan. Het lid REIJNDERS zegt dat het begin van een oplossing in zicht is gebracht. Thans is het rijk aan de beurt. De bijdrage van f 23,— per inwoner dient op een zo neutraal mogelijke wijze te worden gefinancierd. De VOORZITTER deelt mede dat het vanaf 1-1-1984 betalen van f 23,per inwoner neerkomt op ruim f 350.000,— per jaar. Dit moet echter noodgedwongen op grond van de gemeenschappelijke regeling. Het rijk heeft in gesprekken haar medeverantwoordelijkheid erkend, maar heeft daarbij gesteld dat de deel nemers van het I.H.M. eerst moeten aangeven hoever zij kunnen gaan in het dekken van de tekorten. In de commissievergadering van de Tweede Kamer is het standpunt ingenomen dat met de maximale inspanning de Delfzijl-variant wordt gelijk gesteld. Dit bedrag zal niet direct ten laste van de inwoners worden gebracht. Een dekkingsplan is er echter nog niet. In de begroting 1985 zal dit worden aangegeven. Voordat deze f 23,per inwoner echter betaald zullen worden, zal eerst het rijk moeten reageren t.a.v. de overige verliezen. Hij deelt vervolgens mede dat de minister van Binnenlandse Zaken tevreden is dat door de Raad van Bestuur binnen de gestelde termijn is gereageerd. De minister is echter van mening dat enkele deelnemers de maximale inspanning niet halen en is daarom niet bereid de concept-wijziging van de begroting 1984 voor te dragen ter goedkeuring. De minister beraadt zich over de volgende te nemen stappen. Met betrekking tot de indexering van het bedrag van f 23,per inwcner deelt de voorzitter mede dat hierover thans nog geen zekerheid is. Voordat hierover een definitieve beslissing wordt genomen zal vol ledige zekerheid van het rijk moeten worden gekregen. Op de toekomst van het I.H.M. wordt door hem niet uitvoerig ingegaan. Hij is van mening dat het rijk eerst moet deelnemen. Tot slot is ook hij van mening dat er een nieuwe struktuur zal moeten komen. Het is wenselijk dat er een basis gemeenschappelijke regeling komt met daarop gebaseerd een N.V. Persoonlijk ziet hij voor de toekomst nog mogelijk heden voor het I.H.M.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1984 | | pagina 56