-72- Bepaalde sociale culturele activiteiten moeten worden uitgevoerd. Het C.D.A. gaat ervan uit dat de wil er nog steeds is om de prioriteiten uit te voeren. Er moet echter steeds een totale afweging gemaakt worden. Daarnaast heeft de raad met andere sectoren te maken. De bezuinigingen hebben een grote rol ge speeld. Cm die reden is een totale herbezinning dringend gewenst. Zij is van mening dat de notitie een aantal grote lijnen uitzet waarmee de komende jaren gewerkt moet kunnen worden. Ook de suggesties m.b.t. de taak en opzet van de welzijnscommissie wordt door haar onderschreven. De voorgestelde samenstelling van de welzijnscommissie sluit beter aan bij de huidige mogelijkheden. De angst van de welzijnscommis sie voor te grote belangenbehartiging door leden uit het verenigingsleven kan worden weggenomen als deze leden duidelijk worden geïnstrueerd. Het lid VAN BEZUIJE spreekt zijn waardering uit voor de uitgebreide noti tie. De ontwikkelingen in Zevenbergen zijn helder geschetst. Door de bezuini gingen is strijd ontstaan tussen oud en nieuw beleid. De problemen die de wel zi jnscommissie heeft ervaren zijn genoegzaam bekend. Hij betwijfelt of de voorgestelde verandering van samenstelling van de welzijnscommissie van door slaggevende betekenis zal zijn. Het is van meer belang dat het college haar intenties met de welzijnscommissie uitspreekt, waartoe hij het college dringend- uitnodigt. De commissie is vrijwel alleen toegekomen aan het ad hoe adviseren op de valreep en niet of nauwelijks aan beleidsadvisering, gericht op de toe komst. Hij ondersteunt de ideeën omtrent de toekomstplannen. De uitwerking daar van moet plaatsvinden in een permanent overleg met de welzijnscommissie en de betrokken instellingen/verenigingen. Uitgangspunt voor hem blijft dat de burgers bij de beleidsvoorbereiding moeten worden betrokken nadat het beleids voornemen is bekend gemaakt. Hij is het met het college eens dat het welzijns beleid niet het kind van de rekening mag worden. Door de economische ontwik kelingen en de grotere vrije tijd zal meer en meer een beroep worden gedaan op activiteiten en voorzieningen. Ten aanzien van de samenstelling van de welzijnscommissie merkt hij op dat meer gekozen zal moeten worden voor subsidiëring van activiteiten in plaats van instellingen. Om die reden kiest hij niet voor leden als belangenvertegen woordigers, maar voor een voorzitter door de leden zelf te kiezen, hetgeen betekent dat de voorzitter niet meer het lid namens het college behoeft te zijn. Tot slot vraagt hij wanneer het college de samenstelling van de commissie denkt aan te pakken. Het lid JANSSON zegt het jammer te vinden dat de notitie met 8 pagina's is gereduceerd. Het is duidelijk dat er een sociaal cultureel beleid gevoerd moet worden en dat de welzijnscommissie daarin een rol vervult. Dat beleid moet zoveel mogelijk worden ondersteund door inspraak. De komende tijd zal naar zijn mening gebruikt moeten worden om het subsidiestelsel om te bouwen. In het vervolg zullen alleen maar activiteiten moeten worden gesubsidieerd en geen organisaties. Hij heeft geen moeite met de samenstelling van de welzijnscommissie, maar in de toekomst zal de samenstelling van de verschillende commissies bekeken moeten worden en qua vertegenwoordiging vanuit de burgerij/gemeenteraad nader onderzocht moeten worden. Het lid HOUTENBRINK merkt op dat het college van oordeel is dat maatrege len worden genomen die het functioneren van de commissie kunnen verbeteren. Hij vraagt welke welzijnscommissie hier wordt bedoeld, de huidige of gaat het college een nieuwe instellen. Een wijziging in de samenstelling van de commissie kan eveneens ingaan bij de instelling van een nieuwe commissie. Hij is toch van mening het advies van de welzijnscommissie te moeten volgen voor wat betreft de samenstelling, nl. 6 leden a titre personel. Wethouder KAMP is verheugd dat grotendeels accoord wordt gegaan met de strekking van de notitie. -73- Er is een aantal zaken die in de toekomst op gemeentelijk niveau geregeld moeten worden, o.a. het bibliotheekwerk. De financiering is echter nog een groot vraagteken. M.b.t. de belangenbehartiging in de welzijnscommissie is een parallel getrokken met de sportraad. Het college vindt dat het verenigingsleven bij het beleid moet worden betrokken. Uit welke groepen de vertegenwoordigers moeten komen zal worden uitgewerkt in een nader voorstel. Hij zegt dat het sociaal cultureel plan 1932-1985 is opgesteld toen er nog geen welzijnscommissie was. De welzijnscommissie zal wel zeer nauw worden betrokken bij het sociaal cultureel plan voor de komende jaren. Om ook de burgers bij de beleidsvoorbereiding te betrekken is een goede zaak. Spreker deelt mede dat, indien dit voorstel wordt aangenomen, binnen niet al te lange tijd hieruit een voorstel zal voortkomen m.b.t. de welzijnscommissie nieuwe vorm. Het beleid dat gevoerd moet worden zal met inspraak geschieden. De welzijnscommissie zal daarom o.a. ook bestaan uit mensen uit het vereni gingsleven. Hij is tevens van mening dat geen parallel kan worden getrokken tussen de ver schillende commissies. De welzijnscommissie is een heel aparte commissie. Tot slot is hij van oordeel dat een belangenverstrengeling van de leden niet aanwezig zal zijn. Het lid JANSSON ondersteunt het voorstel. Hij vindt het een goede zaak om de gebruikers van gemeenschapsgeld in de welzijnscommissie daarmee te con fronteren. Het lid HOUTENBRINK zegt dat er slechts 1 lid namens de gemeenteraad in zit en 4 leden a titre personel. Daarnaast vraagt hij wat wordt verstaan onder inspraak. De effectieve deelname blijft beperkt tot de direct belanghebbenden. Hij vraagt met welke welzijnscommissie de zaak zal worden doorgesproken, de oude of de nieuwe. Op welke termijn denkt het college dit te doen. Hij blijft daarbij bij de stelling van 6 leden a titre personel. Dit is vanwege de be langenverstrengeling juister. Wethouder KAMP antwoordt dat waarschijnlijk eind dit jaar met een nader voorstel zal worden gekomen om tijdig voorbereid te zijn op de planning van 1986 en volgende. Eventuele nieuwe leden zullen tijdig ingewerkt moeten zijn. Hij is van oordeel dat het functioneren van de verenigingsvertegenwoordigers tevoren nooit exact kan worden bekeken. Deze kunnen b.v. komen uit het jeugdwerk, ouderenwerk, kuiturele werk, vormings werk. Hierover is door het college nog geen definitief standpunt ingenomen. De VOORZITTER concludeert dat met de in de notitie vermelde uitgangs punten kan worden ingestemd. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 13. Voorstel tot vaststelling van de 20e serie wijzigingen van de model-bouwver ordening Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 14. Voorstel tot het voteren van een krediet ten behoeve van het uitvoeren van her stelwerkzaamheden aan het dak van "De Meerenhof De VOORZITTER deelt mede dat dit voorstel is afgevoerd van de agenda.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1984 | | pagina 38