-72-
Bepaalde sociale culturele activiteiten moeten worden uitgevoerd. Het C.D.A.
gaat ervan uit dat de wil er nog steeds is om de prioriteiten uit te voeren.
Er moet echter steeds een totale afweging gemaakt worden. Daarnaast heeft de
raad met andere sectoren te maken. De bezuinigingen hebben een grote rol ge
speeld. Cm die reden is een totale herbezinning dringend gewenst.
Zij is van mening dat de notitie een aantal grote lijnen uitzet waarmee
de komende jaren gewerkt moet kunnen worden.
Ook de suggesties m.b.t. de taak en opzet van de welzijnscommissie wordt door
haar onderschreven. De voorgestelde samenstelling van de welzijnscommissie
sluit beter aan bij de huidige mogelijkheden. De angst van de welzijnscommis
sie voor te grote belangenbehartiging door leden uit het verenigingsleven kan
worden weggenomen als deze leden duidelijk worden geïnstrueerd.
Het lid VAN BEZUIJE spreekt zijn waardering uit voor de uitgebreide noti
tie. De ontwikkelingen in Zevenbergen zijn helder geschetst. Door de bezuini
gingen is strijd ontstaan tussen oud en nieuw beleid. De problemen die de wel
zi jnscommissie heeft ervaren zijn genoegzaam bekend. Hij betwijfelt of de
voorgestelde verandering van samenstelling van de welzijnscommissie van door
slaggevende betekenis zal zijn. Het is van meer belang dat het college haar
intenties met de welzijnscommissie uitspreekt, waartoe hij het college dringend-
uitnodigt. De commissie is vrijwel alleen toegekomen aan het ad hoe adviseren
op de valreep en niet of nauwelijks aan beleidsadvisering, gericht op de toe
komst.
Hij ondersteunt de ideeën omtrent de toekomstplannen. De uitwerking daar
van moet plaatsvinden in een permanent overleg met de welzijnscommissie en de
betrokken instellingen/verenigingen. Uitgangspunt voor hem blijft dat de
burgers bij de beleidsvoorbereiding moeten worden betrokken nadat het beleids
voornemen is bekend gemaakt. Hij is het met het college eens dat het welzijns
beleid niet het kind van de rekening mag worden. Door de economische ontwik
kelingen en de grotere vrije tijd zal meer en meer een beroep worden gedaan
op activiteiten en voorzieningen.
Ten aanzien van de samenstelling van de welzijnscommissie merkt hij op
dat meer gekozen zal moeten worden voor subsidiëring van activiteiten in plaats
van instellingen. Om die reden kiest hij niet voor leden als belangenvertegen
woordigers, maar voor een voorzitter door de leden zelf te kiezen, hetgeen
betekent dat de voorzitter niet meer het lid namens het college behoeft te
zijn. Tot slot vraagt hij wanneer het college de samenstelling van de commissie
denkt aan te pakken.
Het lid JANSSON zegt het jammer te vinden dat de notitie met 8 pagina's is
gereduceerd. Het is duidelijk dat er een sociaal cultureel beleid gevoerd
moet worden en dat de welzijnscommissie daarin een rol vervult. Dat beleid
moet zoveel mogelijk worden ondersteund door inspraak. De komende tijd zal
naar zijn mening gebruikt moeten worden om het subsidiestelsel om te bouwen.
In het vervolg zullen alleen maar activiteiten moeten worden gesubsidieerd
en geen organisaties.
Hij heeft geen moeite met de samenstelling van de welzijnscommissie, maar in
de toekomst zal de samenstelling van de verschillende commissies bekeken
moeten worden en qua vertegenwoordiging vanuit de burgerij/gemeenteraad nader
onderzocht moeten worden.
Het lid HOUTENBRINK merkt op dat het college van oordeel is dat maatrege
len worden genomen die het functioneren van de commissie kunnen verbeteren.
Hij vraagt welke welzijnscommissie hier wordt bedoeld, de huidige of gaat het
college een nieuwe instellen.
Een wijziging in de samenstelling van de commissie kan eveneens ingaan bij de
instelling van een nieuwe commissie. Hij is toch van mening het advies van de
welzijnscommissie te moeten volgen voor wat betreft de samenstelling, nl.
6 leden a titre personel.
Wethouder KAMP is verheugd dat grotendeels accoord wordt gegaan met de
strekking van de notitie.
-73-
Er is een aantal zaken die in de toekomst op gemeentelijk niveau geregeld
moeten worden, o.a. het bibliotheekwerk.
De financiering is echter nog een groot vraagteken.
M.b.t. de belangenbehartiging in de welzijnscommissie is een parallel
getrokken met de sportraad. Het college vindt dat het verenigingsleven bij
het beleid moet worden betrokken. Uit welke groepen de vertegenwoordigers
moeten komen zal worden uitgewerkt in een nader voorstel.
Hij zegt dat het sociaal cultureel plan 1932-1985 is opgesteld toen er
nog geen welzijnscommissie was. De welzijnscommissie zal wel zeer nauw worden
betrokken bij het sociaal cultureel plan voor de komende jaren. Om ook de
burgers bij de beleidsvoorbereiding te betrekken is een goede zaak.
Spreker deelt mede dat, indien dit voorstel wordt aangenomen, binnen niet al te
lange tijd hieruit een voorstel zal voortkomen m.b.t. de welzijnscommissie
nieuwe vorm. Het beleid dat gevoerd moet worden zal met inspraak geschieden.
De welzijnscommissie zal daarom o.a. ook bestaan uit mensen uit het vereni
gingsleven.
Hij is tevens van mening dat geen parallel kan worden getrokken tussen de ver
schillende commissies. De welzijnscommissie is een heel aparte commissie.
Tot slot is hij van oordeel dat een belangenverstrengeling van de leden niet
aanwezig zal zijn.
Het lid JANSSON ondersteunt het voorstel. Hij vindt het een goede zaak
om de gebruikers van gemeenschapsgeld in de welzijnscommissie daarmee te con
fronteren.
Het lid HOUTENBRINK zegt dat er slechts 1 lid namens de gemeenteraad in
zit en 4 leden a titre personel. Daarnaast vraagt hij wat wordt verstaan onder
inspraak. De effectieve deelname blijft beperkt tot de direct belanghebbenden.
Hij vraagt met welke welzijnscommissie de zaak zal worden doorgesproken, de
oude of de nieuwe. Op welke termijn denkt het college dit te doen. Hij blijft
daarbij bij de stelling van 6 leden a titre personel. Dit is vanwege de be
langenverstrengeling juister.
Wethouder KAMP antwoordt dat waarschijnlijk eind dit jaar met een nader
voorstel zal worden gekomen om tijdig voorbereid te zijn op de planning van
1986 en volgende. Eventuele nieuwe leden zullen tijdig ingewerkt moeten zijn.
Hij is van oordeel dat het functioneren van de verenigingsvertegenwoordigers
tevoren nooit exact kan worden bekeken.
Deze kunnen b.v. komen uit het jeugdwerk, ouderenwerk, kuiturele werk, vormings
werk. Hierover is door het college nog geen definitief standpunt ingenomen.
De VOORZITTER concludeert dat met de in de notitie vermelde uitgangs
punten kan worden ingestemd.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
13. Voorstel tot vaststelling van de 20e
serie wijzigingen van de model-bouwver
ordening
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
14. Voorstel tot het voteren van een krediet
ten behoeve van het uitvoeren van her
stelwerkzaamheden aan het dak van "De
Meerenhof
De VOORZITTER deelt mede dat dit voorstel is afgevoerd van de agenda.