-70- Wethouder KAMP deelt mede dat het college er uiteraard vóór is om eerst alles te bespreken zodat geen overhaaste besluitvorming plaats vindt. Het gebruiken van De Schakel als bibliotheek is een oplossing. Alle voorzie ningen moeten echter op elkaar worden afgestemd, waartoe eerst de nodige be sprekingen zullen moeten volgen. Het feit dat niet alle gebouwen optimaal worden benut en nieuwe accommo daties niet gewenst zijn, vergt overleg met de gebruikers. Gekomen moet worden tot een samenwerkingsyorm met de gemeenschapshuizen. Hiertoe zal een gesprek moeten komen. Hij is van mening dat de vrijkomende gelden op grond van de beleidsuitgangs punten eerst moeten toevloeien naar de algemene middelen, waarna ze eventueel kunnen terugkomen bij de activiteiten. Ook spreker is van oordeel dat rekening gehouden moet worden met de maatschap pelijke factoren. De bibliotheek overbrengen naar De Schakel is een goede zaak, indien dit geen andere instellingen in de wielen zal rijden. Dit zal eerst doorgesproken moeten worden met de instellingen. Het uitgangspunt is dat de kosten zoveel mogelijk worden beperkt. Het gemeenschapshuis te Zeven- bergschen Hoek is een probleem op zich. Het gebruik van dit gebouw kan niet worden aangewakkerd, omdat er niet meer verenigingen zijn. Hij zegt dat het flankerend beleid niet is het inschakelen van de bejaarden- I tehuizen, het zijn extra gelden die vrijgemaakt worden voor de jaren 84, 85 en 86 door het ministerie van W.V.C. om een stuk beleid te hanteren om de be jaarden zoveel mogelijk zelfstandig te kunnen laten functioneren. De bejaarden tehuizen zullen worden ingeschakeld voor culturele activiteiten, afhankelijk van het beleid van het bestuur van het bejaardentehuis. Hij deelt mede dat zo snel mogelijk zal worden begonnen met de uitwerking van het rapport, waarbij zeker zal worden teruggekoppeld naar de commissie onderwijs en welzijn. Met betrekking tot de status van het rapport deelt hij mede dat het een opdracht is geweest vanuit de gemeenteraad en de beleidsuitgangspunten, omge zet door de welzijnscommissieZodra het rapport is aangenomen is het een rap port van de gemeenteraad, waarbij de uitvoering aan het college behoort. Het lid VAN BEZUIJE is van oordeel dat het een rapport is van het college dat aan de raad wordt aangeboden. Het lid MAKKINK is van mening dat het advies van de welzijns commissie, becommentarieerd door het college, plus de notitie van de P.v.d.A., worden aangeboden aan de raad voor een nadere uitwerking. Het lid JANSSON is het hier niet mee eens, de notitie van de P.v.d.A. moet worden weggelaten. Er is een gecombineerd onderzoek, voortvloeiende uit het - sociaal cultureel plan 1982-1985 en het beleidsaccoord van de raad 1982-1986, nader gestipuleerd bij de begrotingsbehandeling 1983. De VOORZITTER is van mening dat teveel een formeel standpunt wordt inge nomen. Indien de raad het rapport aanvaardt is het een rapport van de raad geworden, hetwelk verder zal worden uitgewerkt door burgemeester en wethouders. Wethouder KAMP zegt tot slot dat de notitie van de P.v.d.A. duidt op an dere gebouwen die erbij betrokken zouden moeten worden. Indien onverhoopt andere ruimten vrijkomen zullen m.b.t. deze ruimten zeker via de welzijnscommis sie discussies op gang moeten komen. Het lid KRIJNEN vraagt nog naar de positie van het gemeenschapshuis Het Anker. Het lid VAN BEZUIJE zegt dat de bibliotheek een van de reële wensen is op het sociaal culturele vlak. De Schakel is zeer goed bereikbaar, er zijn voldoende prkeermogelijkheden, het ligt zeer centraal. Hij gaat verder in op de bestemming van de vrijkomende gelden. Het zou een stimulans moeten zijn voor de gebruikers bij een eventuele verhuizing. Het lid SCHIPPER vraagt of Het Anker dezelfde plaats wordt toegekend als de andere gemeenschapshuizen. Daarnaast is hij van mening dat nauwelijks is ingegaan op de tweeslachtigheid die door hem is genoemd. Hij kan het beleid van het college moeilijk volgen. Volgens hem moet, indien mogelijk, worden overgegaan tot privatisering. Spreker vindt dat niet voldoende is ingegaan op het flankerend beleid. Het is een verplichting die aan de bejaardentehuizen zal worden opgelegd. Hij is verder van mening dat er best een aantal meetpunten zijn, zoals bezettings graad, het aantal bezoekers, de grootte van de ruimte in relatie tot het aan tal bezoekers. Tot slot zou volgens het rapport het gemeenschapshuis te Zeven- bergschen Hoek in haar eigen bestaan kunnen voorzien met een bijdrage van f 12.000,De overname van het gemeenschapshuis door de gemeente is echter ook een alternatief, dat meegenomen zou moeten worden. Het lid JANSSON vindt dat, nu vaststaat dat het een rapport is van het college, het college wat meer affiniteit met de conclusies van het rapport zou moeten hebben. Het lid HOUTENBRINK is verheugd dat andere accommodaties eventueel later ter sprake zullen komen. Hij bespeurt dat enkele andere fracties de notitie van de P.v.d.A. ondersteunen. Door het multi-functionele gebruik van accommo daties zijn er mogelijkheden. Hij wijst het rapport niet af, doch merkt nog maals de beperktheid ervan op. Om die reden wil hij de notitie meenemen. Wethouder KAMP is voorstander van om met het bestuur van Stichting Her vormd Verenigingsleven rondom tafel te gaan zitten. Ook Het Anker heeft zijn taak in de gemeenschap Zevenbergen. Met betrekking tot De Schakel zullen even eens de nodige besprekingen moeten plaatsvinden met de daar gevestigde instel lingen. Hij deelt mede dat het college voorstander is van privatisering. Dit zal eveneens m.b.t. de andere gemeenschapshuizen overeind blijven. Spreker is van mening dat aan het flankerend beleid de nodige aandacht moet worden besteed. Hierdoor zou De Zevensprong nog minder bezet worden, het geen een nog groter tekort zou opleveren. In Zevenbergschen Hoek zou daarom een bespreking tussen het bejaardentehuis, het gemeenschapshuis en het gemeen tebestuur moeten plaatsvinden. Hij deelt mede dat de nodige terughoudendheid zal moeten plaatsvinden bij de besprekingen met de instellingen die gebruik maken van De Schakel. Daarnaast zal rekening gehouden moeten worden met leegkomende ruimten in de toekomst. De VOORZITTER concludeert dat de raad in het rapport, met de daarbij ge plaatste opmerkingen, voldoende basis vindt om het rapport uit te werken. Het lid MAKKINK stelt voor deze aangelegenheid in het seniorenconvent aan de orde te stellen. De VOORZITTER antwoord dat het lid Makkink deze vrijheid heeft. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 11. Voorstel als bedoeld in artikel 54 van de Wet op het Basisonderwijs (al dan niet opname van openbare scholen in het scholenplan) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 12. Voorstel tot het instemmen met de "Notitie inzake het Welzijnsbeleid in de komende jaren. Het lid KRIJNEN zegt dat het ontbreken van de financiën in deze een grote rol heeft gespeeld. Er is veel tijd en energie verbruikt. Met zo weinig mogelijk middelen moet nu getracht worden het optimale te bereiken.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1984 | | pagina 37