-68- Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 9. Voorstel tot verdeling kosten welzijns voorzieningen te Langeweg. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 10. Voorstel met betrekking tot het eindrap port "Accommodatie-onderzoek". Het lid KRIJNEN vindt het rapport een gedegen stuk werk; er is geprobeerd om de kosten voor de gemeente te drukken. Het in de praktijk uitwerken van het rapport zal financiële konsekwenties hebben. Dit komt in het rapport onvol doende naar voren. Daarom moet, aldus de C.D.A.-fractiealles eerst rustig worden uitgewerkt, zodat de gevolgen beter kunnen worden overzien. Een belang rijke factor in het rapport is het feit dat de Schakel een geschikte ruimte is gebleken voor het onderbrengen van de bibliotheek. Daarvoor wordt zonder meer een goed lopend gemeenschapshuis opgeofferd. Daarnaast moet goed worden gerealiseerd dat in het rapport geen rekening is gehouden met de ontwikke- ling bij het V.J.V. en met de plannen van de rijksoverheid om het bibliotheek werk helemaal bij de gemeente onder te brengen. De financiële konsekwenties hiervan zijn nog niet bekend. Haar fractie deelt niet de stelling dat, omdat Het Anker zelfstandig wil blijven, dit gebouw helemaal buiten beeld wordt gehouden. Dit is niet helemaal logisch, o.a. gezien het feit dat onlangs is besloten tot privatisering van De Meerenhof. Zij onderschrijft verder de reacties van het college op het rapport en is eveneens van mening dat eventuele andere ruimten bij de accommodatie-invulling moeten worden betrokken, hoewel uit het rapport blijkt dat reeds ruim vol doende accommodaties aanwezig zijn. De ruimten die goed verkoopbaar blijken moeten zo snel mogelijk worden verkocht. Daarnaast constateert zij dat een lid van de welzijnscommissie met een aanvullende inventarisatie komt. Dit kan zij niet helemaal volgen. Tot slot bedankt spreekster de werkgroep en de welzijnscommissie voor het gedane werk. Het lid VAN BEZUIJE onderschrijft de uitgangspunten. Het rapport behandelt de analyse van de bestaande wensen binnen de sociaal-culturele sector en daar-^ naast het bereiken van lagere exploitatie-lasten van de accommodaties in de sociaal culturele sector. De belangrijkste conclusies worden door hem opgesomd. De diverse gebouwen worden niet optimaal en onevenwichtig gebruikt. De financiële exploitatie is vaak slecht. Alle bestaande wensen en te voorziene ontwikkelingen kunnen binnen de bestaande accommodaties worden gerealiseerd, zodat geen nieuwe accommodaties nodig zijn. Een vergaande samenwerking tussen de diverse besturen en beheerders, zal, volgens spreker, een lagere exploitatie en een beter gebruik van de gebouwen tot gevolg hebben. Verder dringt hij aan op het tot standkomen van een fede ratie van alle gemeenschapshuizen in Zevenbergen. Daardoor kunnen alle ge bouwen een goede financiële basis krijgen. De bezetting van alle gebouwen wordt daardoor ook evenwichtiger. Daarbij kan dan bereikt worden dat voor alle accommodaties sociale huren gevraagd kunnen werden. Omdat de gemeente groot belang heeft bij het instandhouden van ,d^ taande gemeenschapshuizen en ervan uitgaande dat de exploitatie in handenAran particuliere instellingen, moet onderzocht worden of de gemeente niet in alle gemeenschapshuizen de stichtings- kosten voor haar rekening moet gaan nemen. Tot slot is hij van mening dat extra vrijkomende middelen, door verlaging van de exploitatielasten van de accommodaties, voor de sociaal kulturele sektor beschikbaar dienen te blijven en ingezet worden in de activiteitensfeer. -69- Anders zal geen sprake zijn van medewerking van de particuliere instellingen en gebruikers. Het lid SCHIPPER is het eens met het. college t.a.v. de kritiek die geuit is waarom niet alle accommodaties bij het onderzoek zijn betrokken. Hij is blij met het feit dat gesteld is dat er over voldoende accommodaties wordt beschikt. Of alle accommodaties op een juiste manier en goed op elkaar worden afgestemd is voor h^m een vraagteken. Indien de bibliotheek een haalbare kaart zal zijn is/voor hem een goede zaak. Dit zou o.a. een betere benutting van de accommodaties in de welzijnssector betekenen. Hij merkt op dat in het rapport geen eenstemmigheid is in het beleid t.a.v. bepaalde huizen. Bij de gemeenschapshuizen in Zevenbergen wordt een overkoe pelend beheersorgaan voorgesteld, terwijl andere gemeenschapshuizen in de particuliere sfeer dienen te blijven. De kosten van het gemeenschapshuis in Zevenbergschen Hoek staan in relatie tot de kosten van de andere gemeenschaps huizen in schrille tegenstelling. Het is geen haalbare kaart om dit gemeen schapshuis te blijven exploiteren op basis van dit rapport. Anderzijds heeft de raad de uitspraak gedaan dat zoveel mogelijk moet worden geprivatiseerd. Daarnaast wordt van overheidswege een flankerend beleid verplicht gesteld. Ook de bejaardentehuizen moeten ruimten beschikbaar stellen voor activiteiten die de totale bevolking raken. Het is daarom nu moeilijker om uitspraken te doen, omdat dit ook ten koste kan gaan van de gemeenschapshuizen. Hij is er voorstander van dat bejaardentehuizen hun eigen verantwoordelijkheid hebben t.a.v. een sociaal cultureel beleid t.o.v. hun bewoners. Over het financiële plaatje kan hij op dit moment weinig zeggen. Als de bibliotheek erbij wordt betrokken, zal dit er voer de toekomst erg goed kunnen uitzien. Hij is het tot slot met het college eens dat eventuele vrijkomende middelen in de grote pot moeten worden gedaan. Het lid JANSSON vindt het een foutieve formulering dat een ambtenaar is toegevoegd ter ambtelijke ondersteuning. Het rapport is naar zijn mening het resultaat van een gecombineerd onderzoek van de welzijnscommissie en het college. Er zal zo snel mogelijk begonnen moeten worden aan de uitwerking van het rapport. Het rapport geeft duidelijk aan dat de exploitatie van enkele gemeenschaps huizen bijzonder ondoorzichtig is geweest, mede door de verwevenheid gebrui ker/verhuurder. Op grond van het onderzoek is een grondige sanering mogelijk. Hij is van oordeel dat de werkgroep erg zorgvuldig is omgegaan met de sociaal culturele gevoeligheden in Zevenbergen. Naar zijn mening is het gehele onderzoek niet opgebouwd rondom de eventuele verhuizing van de bibliotheek naar de Schakel. Een efficiënt gebruik van de accommodaties heeft centraal gestaan. Het rapport laat niet zien wat de gevolgen zouden zijn indien heroriën tatie niet plaats zou vinden. De financiële gevol^claarvan staan niet naast elkaar. Hij neemt aan dat dit het gevolg is van tijdgebrek. Hij deelt mede met verbazing kennis genomen te hebben van de notitie van de P.v.d.A.-fractie, waarin gevraagd wordt het onderzoek uit te breiden met een reeks van gebouwen. Dit zou nog een periode van 2 h 3 jaar vereisen. Spreker zegt dat de commissie heeft becijferd dat het voorlopig voordeel f 65,000,zal zijn. Hiervan kunnen naar zijn mening niet veel zaken worden gefinancierd. Tot slot ondersteunt hij de opmerking dat de vrijkomende gelden naar de algemene middelen moeten toevloeien. Het lid HOUTENBRINK zegt dat het onderzoek een gevolg is van de beleids uitgangspunten 1932 van de raad. Het rapport is een startpunt met aanbevelin gen voor een efficiënt gebruik van de gebouwen. Volgens de aanbiedingsbrief was er te weinig tijd om alles uit te zoeken. Dit houdt in dat er nog veel zaken overblijven di9 uitgezocht dienen te worden. Daarnaast blijkt dat de werkgroep geen claim legt op andere gebouwen in de gemeenteOm die redenen is zijn fractie van oordeel dat alle gebouwen moeten worden onderzocht.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1984 | | pagina 36