-66-
Met ingang van 1 januari 1985 treedt de Wet op de Stadsvernieuwing in
werking, hetgeen betekent dat de gemeente dan bij de provincie terecht zal
komen. In juni 1984 zal hierover een gesprek plaatsvinden met een afvaardi
ging van het provinciaal bestuur.
Ten aanzien van D.4 vraagt het 'lid SCHIPPER op welke termijn de riole
ringswerkzaamheden aan de Driehoefijzersstraat zullen worden uitgevoerd.
Hij wijst daarbij op een brief van het college aan de bewoners, waarin is
gesteld dat vóór 1 juni 1984 moet worden gereageerd op het aanbod van
f 20, /m2. Hij denkt dat in overleg met de bewoners een andere oplossing
zeer wel mogelijk is.
Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat de termijn is gekoppeld aan de
aanleg van de riolering aan de overzijde van de Driehoefijzersstraat. De
bewoners is erop gewezen dat de grond in zijn totaliteit voor f 20,—/m2
kan worden verkocht. Op korte termijn wordt een reactie van de bewoners
verwacht. Dit zou alsdan tevens een verder overleg kunnen inhouden.
Ten aanzien van D.5 deelt dhr. DE HAAS mede dat door het college is
besloten om een bijsluiter toe te voegen, waarin op de mogelijkheden zou
worden gewezen om tot afschrijving van de onroerend-goedbelasting te komen.
Hij vraagt of terzake reeds met de desbetreffende instantie contact is op-
genomen. f
De VOORZITTER antwoordt dat dit is gebeurd. In principe zouden geen
oezwaren bestaan tegen het bijvoegen van een bijsluiter. Dit zal met de be
treffende instantie nader geregeld worden.
Ten aanzien van E.1+2 heeft het lid MAKKINK vragen over de grondverkopen
tegen verlaagde prijzen, omdat ook de bedrijventerreinen in Zevenbergen
verkocht moeten worden. Hij vraagt of aan het gesprek tussen de wethouders
van financiè'n, gelet op eerdere adviezen van de raad, zal worden deelgenomen.
Tot slot vraagt hij of de gemeente boer is geworden, t.a.v. de 50 ha.
De VOORZITTER deelt mede dat er een comité (de wethouders financiën)
zal bijeenkomen om na te gaan hoe de mogelijkheden van elke gemeente zijn.
De financiële mogelijkheden van Zevenbergen zijn praktisch nihil. M.b.t.
de overige vragen zal hij in de commissievergadering nadere informatie geven.
Het lid SCHIPPER deelt mede bereid te zijn om in de eerstkomende commis
sievergadering de zaak toe te lichten.
Het lid MAKKINK vraagt waarom er thans niet meer over wordt gezegd.
Hij dringt erop aan om als gemeenteraad de heer Schipper te steunen om bij de
provincie erop aan te dringen om aan de deelnemers van het I.H.M. opening
van zaken te geven.
De VOORZITTER concludeert dat de raad hier geen problemen mee heeft.
Ten aanzien van G.1 informeert het lid KRIJNEN of aan het verzoek gevolg
wordt gegeven. 6
Wethouder KAMP antwoordt dat een verpleegtehuis verplicht is om een be-
leidsplan op te stellen. Het bestuur zal hier zeker aan voldoen.
Ten aanzien van G.6 vraagt het lid MAKKINK naar de mogelijkheid om,
d.m.v. toezending van een aantal exemplaren naar de scholen, de scholen hier-
van op de hoogte te stellen.
Het lid KRIJNEN vraagt of het het college bekend is of inderdaad van de
reeds toegezonden exemplaren gebruik wordt gemaakt door de scholen.
an'trwoor(it dat dit op de openbare school zeer zeker gebeurt.
Wat betreft de bijzondere scholen kan dit worden nagegaan.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
5. Voorstel tot het voteren van een krediet
in verband met de aanschaf van automati
seringsapparatuur
Het lid HUIJSSOON informeert naar de mogelijkheid om met andere gemeenten
te gaan samenwerken, zodat tegenover kosten ook inkomsten staan.
-67-
Het verbaast hem daarbij dat reeds sinds eind 1982 het college hiermee bezig
is, terwijl pas vorige maand dit beleidsvoorbereidend in de commissie finan
ciën aan de orde is gekomen. Daarnaast verbaast het hèm dat de overheid niet
bijdraagt in de kosten, hoewel zij voorschrijft dat m.i.v. 1 januari 1985
alle gemeenten een micro-computer in hun bezit moeten hebben.
Hij heeft bedenkingen tegen het reeds voteren van een krediet, omdat
geen prijsofferte is gevraagd, doch enkel een kostenindicatieDe ervaring
leert dat een eenmaal gevoteerd krediet altijd geheel wordt gebruikt. Het
krediet van f 273.000,— zal wellicht ook niet lager worden. Hij vraagt tevens
of dit krediet, door kosten van b.v. instructies, cursussen, beveiliging,
nog zal worden overschreden. Tot slot heeft hij moeite met de blijvende jaar
lijkse lasten van f 27.070,waar ook een dekking voor gevonden zal moeten
worden.
Het lid MAKKINK heeft een paar bemerkingen. Er zal aandacht moeten worden
besteed aan de modernste apparatuur. Ook de toegang tot de diverse bestanden
zal goed geregeld moeten worden. Daarnaast zal aan de opleiding (vooral de
jongeren) veel aandacht moeten worden besteed.
De VOORZITTER antwoordt dat de automatisering goed begeleid zal worden
via instructies. Ook zullen voorwaarden m.b.t. de toegankelijkheid van de
bestanden worden gesteld.
Hij zegt verder dat nauw wordt samengewerkt met het M.W.B. Het M.W.B. is een
gemeenschappelijke regeling van een aantal gemeenten en treedt op als een advies
orgaan. Samenwerking met andere gemeenten is, aldus de voorzitter, niet haal
baar. Het is een autonome zaak van elke gemeente om de financiële administra
tie op de nieuwe manier te gaan bijhouden. Het is daarnaast een noodzaak om
een zo goed mogelijke automatisering op te zetten. Het krediet van f 273.000,—
zal daar zeker voldoende voor zijn.
Het lid MAKKINK wil graag de toezegging dat t.z.t. via de beleidsvoor
bereiding naar de raad wordt teruggekomen m.b.t. de persoonsgegevens-bewaking.
De VOORZITTER doet de gevraagde toezegging.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
6. Voorstel tot het in voorbereiding verkla
ren van een bestemmingsplan voor een ge
biedje ten oosten van de Nederlands Her
vormde kerk op de Markt
Het lid WOLTMAN zegt dat in het voorstel wordt gerefereerd aan het advies
van de commissie Ruimtelijke Ordening. Deze commissie heeft terzake echter
alleen geadviseerd wat betreft het R.O.-aspect en niet m.b.t. het sociaal
aspect.
De VOORZITTER antwoordt dat dit terecht is, omdat het hier een voorstel
betreft uit het oogpunt van de ruimtelijke ordening.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
7. Voorstel tot het in voorbereiding ver
klaren van een herziening van het be
stemmingsplan Bedrijventerrein Zwanengat.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
8. Voorstel tot wijziging van de begroting
1984 van de algemene dienst in verband
met een hogere bijdrage aan het Werkvoor
zieningsschap West Noord-Brabant.