-66- Met ingang van 1 januari 1985 treedt de Wet op de Stadsvernieuwing in werking, hetgeen betekent dat de gemeente dan bij de provincie terecht zal komen. In juni 1984 zal hierover een gesprek plaatsvinden met een afvaardi ging van het provinciaal bestuur. Ten aanzien van D.4 vraagt het 'lid SCHIPPER op welke termijn de riole ringswerkzaamheden aan de Driehoefijzersstraat zullen worden uitgevoerd. Hij wijst daarbij op een brief van het college aan de bewoners, waarin is gesteld dat vóór 1 juni 1984 moet worden gereageerd op het aanbod van f 20, /m2. Hij denkt dat in overleg met de bewoners een andere oplossing zeer wel mogelijk is. Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat de termijn is gekoppeld aan de aanleg van de riolering aan de overzijde van de Driehoefijzersstraat. De bewoners is erop gewezen dat de grond in zijn totaliteit voor f 20,—/m2 kan worden verkocht. Op korte termijn wordt een reactie van de bewoners verwacht. Dit zou alsdan tevens een verder overleg kunnen inhouden. Ten aanzien van D.5 deelt dhr. DE HAAS mede dat door het college is besloten om een bijsluiter toe te voegen, waarin op de mogelijkheden zou worden gewezen om tot afschrijving van de onroerend-goedbelasting te komen. Hij vraagt of terzake reeds met de desbetreffende instantie contact is op- genomen. f De VOORZITTER antwoordt dat dit is gebeurd. In principe zouden geen oezwaren bestaan tegen het bijvoegen van een bijsluiter. Dit zal met de be treffende instantie nader geregeld worden. Ten aanzien van E.1+2 heeft het lid MAKKINK vragen over de grondverkopen tegen verlaagde prijzen, omdat ook de bedrijventerreinen in Zevenbergen verkocht moeten worden. Hij vraagt of aan het gesprek tussen de wethouders van financiè'n, gelet op eerdere adviezen van de raad, zal worden deelgenomen. Tot slot vraagt hij of de gemeente boer is geworden, t.a.v. de 50 ha. De VOORZITTER deelt mede dat er een comité (de wethouders financiën) zal bijeenkomen om na te gaan hoe de mogelijkheden van elke gemeente zijn. De financiële mogelijkheden van Zevenbergen zijn praktisch nihil. M.b.t. de overige vragen zal hij in de commissievergadering nadere informatie geven. Het lid SCHIPPER deelt mede bereid te zijn om in de eerstkomende commis sievergadering de zaak toe te lichten. Het lid MAKKINK vraagt waarom er thans niet meer over wordt gezegd. Hij dringt erop aan om als gemeenteraad de heer Schipper te steunen om bij de provincie erop aan te dringen om aan de deelnemers van het I.H.M. opening van zaken te geven. De VOORZITTER concludeert dat de raad hier geen problemen mee heeft. Ten aanzien van G.1 informeert het lid KRIJNEN of aan het verzoek gevolg wordt gegeven. 6 Wethouder KAMP antwoordt dat een verpleegtehuis verplicht is om een be- leidsplan op te stellen. Het bestuur zal hier zeker aan voldoen. Ten aanzien van G.6 vraagt het lid MAKKINK naar de mogelijkheid om, d.m.v. toezending van een aantal exemplaren naar de scholen, de scholen hier- van op de hoogte te stellen. Het lid KRIJNEN vraagt of het het college bekend is of inderdaad van de reeds toegezonden exemplaren gebruik wordt gemaakt door de scholen. an'trwoor(it dat dit op de openbare school zeer zeker gebeurt. Wat betreft de bijzondere scholen kan dit worden nagegaan. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 5. Voorstel tot het voteren van een krediet in verband met de aanschaf van automati seringsapparatuur Het lid HUIJSSOON informeert naar de mogelijkheid om met andere gemeenten te gaan samenwerken, zodat tegenover kosten ook inkomsten staan. -67- Het verbaast hem daarbij dat reeds sinds eind 1982 het college hiermee bezig is, terwijl pas vorige maand dit beleidsvoorbereidend in de commissie finan ciën aan de orde is gekomen. Daarnaast verbaast het hèm dat de overheid niet bijdraagt in de kosten, hoewel zij voorschrijft dat m.i.v. 1 januari 1985 alle gemeenten een micro-computer in hun bezit moeten hebben. Hij heeft bedenkingen tegen het reeds voteren van een krediet, omdat geen prijsofferte is gevraagd, doch enkel een kostenindicatieDe ervaring leert dat een eenmaal gevoteerd krediet altijd geheel wordt gebruikt. Het krediet van f 273.000,— zal wellicht ook niet lager worden. Hij vraagt tevens of dit krediet, door kosten van b.v. instructies, cursussen, beveiliging, nog zal worden overschreden. Tot slot heeft hij moeite met de blijvende jaar lijkse lasten van f 27.070,waar ook een dekking voor gevonden zal moeten worden. Het lid MAKKINK heeft een paar bemerkingen. Er zal aandacht moeten worden besteed aan de modernste apparatuur. Ook de toegang tot de diverse bestanden zal goed geregeld moeten worden. Daarnaast zal aan de opleiding (vooral de jongeren) veel aandacht moeten worden besteed. De VOORZITTER antwoordt dat de automatisering goed begeleid zal worden via instructies. Ook zullen voorwaarden m.b.t. de toegankelijkheid van de bestanden worden gesteld. Hij zegt verder dat nauw wordt samengewerkt met het M.W.B. Het M.W.B. is een gemeenschappelijke regeling van een aantal gemeenten en treedt op als een advies orgaan. Samenwerking met andere gemeenten is, aldus de voorzitter, niet haal baar. Het is een autonome zaak van elke gemeente om de financiële administra tie op de nieuwe manier te gaan bijhouden. Het is daarnaast een noodzaak om een zo goed mogelijke automatisering op te zetten. Het krediet van f 273.000,— zal daar zeker voldoende voor zijn. Het lid MAKKINK wil graag de toezegging dat t.z.t. via de beleidsvoor bereiding naar de raad wordt teruggekomen m.b.t. de persoonsgegevens-bewaking. De VOORZITTER doet de gevraagde toezegging. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 6. Voorstel tot het in voorbereiding verkla ren van een bestemmingsplan voor een ge biedje ten oosten van de Nederlands Her vormde kerk op de Markt Het lid WOLTMAN zegt dat in het voorstel wordt gerefereerd aan het advies van de commissie Ruimtelijke Ordening. Deze commissie heeft terzake echter alleen geadviseerd wat betreft het R.O.-aspect en niet m.b.t. het sociaal aspect. De VOORZITTER antwoordt dat dit terecht is, omdat het hier een voorstel betreft uit het oogpunt van de ruimtelijke ordening. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 7. Voorstel tot het in voorbereiding ver klaren van een herziening van het be stemmingsplan Bedrijventerrein Zwanengat. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 8. Voorstel tot wijziging van de begroting 1984 van de algemene dienst in verband met een hogere bijdrage aan het Werkvoor zieningsschap West Noord-Brabant.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1984 | | pagina 35