-49- Het lid REIJNDERS vindt de dekking enigszins bij elkaar geraapt. Daarnaast komt hij terug op de besparing van f 20.000,Hem lijkt de kwestie van de boekwaarde een hachelijke zaak. Hij wil graag nader de consequenties horen welke deze in voorkomende gevallen zouden kunnen hebben. De VOORZITTER zegt toe dat de circulaire van de V.N.G. in de commissie financiën aan de orde zal worden gesteld. Wethouder KAMP deelt mede dat bij een openbare school een bedrag wordt begroot voor het normaal onderhoud. Ditzelfde bedrag wordt doorbetaald aan de besturen van de bijzondere scholen. Indien de openbare school het geld niet uitgeeft komt het in mindering op de begroting. De bijzondere scholen blijven dit bedrag echter houden, of het wel of niet wordt uitgegeven. Uit dat bedrag kunnen de bijzondere scholen reserveren. Dit is wettelijk gere geld. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 21. Voorstel tot wijziging van de begroting 1984 van de algemene dienst in verband met de bijdrage aan het Woonwagenschap Breda. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 22. Voorstel tot wijziging van de begroting 1984 van de algemene dienst in verband met het verstrekken van een rijkslening aan de Stichting Woningbouw Zevenbergen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 23. Voorstel tot wijziging van de begroting 1984 in verband met de toekenning van geldelijke steun voor 8 woningwetwoningen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burg^ meester en wethouders. 24. Voorstel tot het voteren van een krediet ten behoeve van de aanschaf van een nieuwe kolkenzuiger Het lid KRAMER zegt moeite te hebben met de wijze waarop een en ander tot stand is gekomen. Op 18 augustus 1983 heeft het college geconcludeerd dat, gebaseerd op 1700 gebruiksurende bestaande situatie m.b.t. de uitvoer in eigen beheer bij de aanschaf van een nieuwe auto kan worden gecontinueerd. Op 9 november 1983 komt het college tot de conclusie dat niet hoeft te worden overgegaan tot de aanschaf van de zgn. combinatiewagen. Op 11 januari 1984 komt het college tot een aantal gebruiksuren van 1220 i.p.v. 1700. Dit neemt niet weg dat de uitvoering in eigen beheer de voorkeur blijft genieten, aldus het college. Hij verbaast zich hierover. Tot slot acht het college het pas op 24 januari 1984 gewenst om in overleg te treden met enkele nabuurgemeenten, zodat tot een nog efficiënter gebruik van de kolkenzuiger kan worden gekomen. -50- Naar zijn mening is dit een te late echte kosten-baten analyse. Hij zegt vervolgens dat het besluit van het college op een brokkelige manier tot stand is gekomen. Hij kan zich niet aan de indruk onttrekken dat in eerste instantie door het college naar de aanschaf van de bedoelde wagen en de uit voering in eigen beheer is toegerekend. Het voorliggende voorstel wordt des ondanks toch gesteund. Wethouder VAM DE WETERING zegt de opmerkingen van het lid Kramer niet te kunnen accepteren. Het is niet juist dat door het college naar een bepaalde oplossing is toegeschreven. Alle fracties hebben inzage gehad in alle stukken vanuit de ambtenarij naar het college. Er is een volledig inzicht gegeven in de ontwikkelingen vanaf augustus 1983. Het is daarom onjuist dat wordt gezegd dat naar een bepaalde oplossing wordt toegeschreven. Hij licht toe dat vorig jaar reeds opdracht is gegeven aan de-dienst gemeente werken om een rapport samen te stellen over de eventuele vervanging van een kolkenzuiger. Dit rapport was voor het college niet voldoende om daaromtrent een besluit te nemen. Er heeft daarna een vervolgonderzoek plaatsgevonden. Ook is het aantal uren kritisch nagegaan. Dat bleek 500 uur lager te zijn dan geraamd was. Hij concludeert dat het een feit is dat bij 1220 uur gebruik een gemeentelijke kolkenzuiger goedkoper is dan het inhuren van een particu lier voor 1220 uur. Dit is voor het college de overweging geweest om met een voorstel te komen om een nieuwe kolkenzuiger aan te schaffen. Daarnaast hebben de besprekingen met de nabuurgemeenten tot resultaat gehad dat een tweetal gemeenten naar de prijsopgave heeft gevraagd. Hierop zal door die gemeenten nog worden gereageerd. Extrauren zullen alleen maar gunstiger zijn voor de exploitatie-lasten van de kolkenzuiger. Het lid KRAMER blijft het geen goed onderbouwd voorstel vinden. Overleg met de nabuurgemeenten had vooraf dienen te geschieden. Hij steunt echter het in eigen beheer houden. Daarnaast stemt de weerlegging van de wethouder hem tot tevredenheid. Het lid WOLTMAN zegt begrepen te hebben in de commissievergadering dat het gebruik door de nabuurgemeenten los staat van de exploitatie-opzet op grond waarvan de kolkenzuiger wordt aangeschaft. Dit zou dan ook buiten de discussie kunnen blijven. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 25. Voorstel tot het aangaan van een overeenkomst met de provincie Noord-Brabant, inzake de regeling van het beheer en onderhoud van het gereconstrueerde provinciale wegvak Zevenb ergen-Zwar t enb erg Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 26. Voorstel tot het pachtvrij maken van een perceel grond nabij de Hazeldohkse Zandweg. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten confonn het voorstel van burge meester en wethouders.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1984 | | pagina 26