-49-
Het lid REIJNDERS vindt de dekking enigszins bij elkaar geraapt. Daarnaast
komt hij terug op de besparing van f 20.000,Hem lijkt de kwestie van de
boekwaarde een hachelijke zaak. Hij wil graag nader de consequenties horen
welke deze in voorkomende gevallen zouden kunnen hebben.
De VOORZITTER zegt toe dat de circulaire van de V.N.G. in de commissie
financiën aan de orde zal worden gesteld.
Wethouder KAMP deelt mede dat bij een openbare school een bedrag wordt
begroot voor het normaal onderhoud. Ditzelfde bedrag wordt doorbetaald aan de
besturen van de bijzondere scholen. Indien de openbare school het geld niet
uitgeeft komt het in mindering op de begroting. De bijzondere scholen blijven
dit bedrag echter houden, of het wel of niet wordt uitgegeven.
Uit dat bedrag kunnen de bijzondere scholen reserveren. Dit is wettelijk gere
geld.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
21. Voorstel tot wijziging van de begroting 1984
van de algemene dienst in verband met de
bijdrage aan het Woonwagenschap Breda.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
22. Voorstel tot wijziging van de begroting 1984
van de algemene dienst in verband met het
verstrekken van een rijkslening aan de
Stichting Woningbouw Zevenbergen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
23. Voorstel tot wijziging van de begroting 1984
in verband met de toekenning van geldelijke
steun voor 8 woningwetwoningen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burg^
meester en wethouders.
24. Voorstel tot het voteren van een krediet
ten behoeve van de aanschaf van een nieuwe
kolkenzuiger
Het lid KRAMER zegt moeite te hebben met de wijze waarop een en ander tot
stand is gekomen. Op 18 augustus 1983 heeft het college geconcludeerd dat,
gebaseerd op 1700 gebruiksurende bestaande situatie m.b.t. de uitvoer in
eigen beheer bij de aanschaf van een nieuwe auto kan worden gecontinueerd.
Op 9 november 1983 komt het college tot de conclusie dat niet hoeft te worden
overgegaan tot de aanschaf van de zgn. combinatiewagen. Op 11 januari 1984
komt het college tot een aantal gebruiksuren van 1220 i.p.v. 1700. Dit neemt
niet weg dat de uitvoering in eigen beheer de voorkeur blijft genieten, aldus
het college. Hij verbaast zich hierover. Tot slot acht het college het pas op
24 januari 1984 gewenst om in overleg te treden met enkele nabuurgemeenten,
zodat tot een nog efficiënter gebruik van de kolkenzuiger kan worden gekomen.
-50-
Naar zijn mening is dit een te late echte kosten-baten analyse.
Hij zegt vervolgens dat het besluit van het college op een brokkelige manier
tot stand is gekomen. Hij kan zich niet aan de indruk onttrekken dat in eerste
instantie door het college naar de aanschaf van de bedoelde wagen en de uit
voering in eigen beheer is toegerekend. Het voorliggende voorstel wordt des
ondanks toch gesteund.
Wethouder VAM DE WETERING zegt de opmerkingen van het lid Kramer niet te
kunnen accepteren. Het is niet juist dat door het college naar een bepaalde
oplossing is toegeschreven. Alle fracties hebben inzage gehad in alle stukken
vanuit de ambtenarij naar het college. Er is een volledig inzicht gegeven in
de ontwikkelingen vanaf augustus 1983. Het is daarom onjuist dat wordt gezegd
dat naar een bepaalde oplossing wordt toegeschreven.
Hij licht toe dat vorig jaar reeds opdracht is gegeven aan de-dienst gemeente
werken om een rapport samen te stellen over de eventuele vervanging van een
kolkenzuiger. Dit rapport was voor het college niet voldoende om daaromtrent
een besluit te nemen. Er heeft daarna een vervolgonderzoek plaatsgevonden.
Ook is het aantal uren kritisch nagegaan. Dat bleek 500 uur lager te zijn
dan geraamd was.
Hij concludeert dat het een feit is dat bij 1220 uur gebruik
een gemeentelijke kolkenzuiger goedkoper is dan het inhuren van een particu
lier voor 1220 uur. Dit is voor het college de overweging geweest om met een
voorstel te komen om een nieuwe kolkenzuiger aan te schaffen.
Daarnaast hebben de besprekingen met de nabuurgemeenten tot resultaat gehad
dat een tweetal gemeenten naar de prijsopgave heeft gevraagd. Hierop zal door
die gemeenten nog worden gereageerd. Extrauren zullen alleen maar gunstiger zijn
voor de exploitatie-lasten van de kolkenzuiger.
Het lid KRAMER blijft het geen goed onderbouwd voorstel vinden. Overleg
met de nabuurgemeenten had vooraf dienen te geschieden. Hij steunt echter het
in eigen beheer houden. Daarnaast stemt de weerlegging van de wethouder hem
tot tevredenheid.
Het lid WOLTMAN zegt begrepen te hebben in de commissievergadering dat
het gebruik door de nabuurgemeenten los staat van de exploitatie-opzet op
grond waarvan de kolkenzuiger wordt aangeschaft. Dit zou dan ook buiten de
discussie kunnen blijven.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
25. Voorstel tot het aangaan van een overeenkomst
met de provincie Noord-Brabant, inzake de
regeling van het beheer en onderhoud van
het gereconstrueerde provinciale wegvak
Zevenb ergen-Zwar t enb erg
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
26. Voorstel tot het pachtvrij maken van een
perceel grond nabij de Hazeldohkse Zandweg.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten confonn het voorstel van burge
meester en wethouders.