-47-
Wethouder KAMP deelt mede dat in 1974 voor een openbare school is gekozen.
In verband met de groei van de school moest een dependance worden opgericht.
In het bestemmingsplan Lindonk is een plaats gereserveerd voor de bouw van een
scholencomplex. Omdat het hoofdgebouw te klein werd is overgegaan tot de bouw
van een aantal noodlokalen in de staat Lindonk.
Thans moet er een beslissing genomen worden op grond van de Overgangswet m.b.t.
de behoefte aan het aantal scholen voor openbaar onderwijs in Zevenbergen.
Deze uitspraak moet ieder jaar vö<5r 1 april door de gemeenteraad worden gedaan.
Op dit moment is de ruimte voor het geven van openbaar onderwijs voldoende.
Er is een teruggang van het aantal leerlingen. Er zijn thans 300 leerlingen van
0-54aar minder, hetgeen betekent dat naar het openbaar onderwijs 75 leerlingen
(257°) minder komen, verdeeld over de 6 leerjaren. Afgezet op het huidige aantal
leerlingen zou dit aantal de eerstkomende 6 jaar zodanig teruglopen dat de
dependance in Lindonk zou moeten worden verlaten.
De tijd tot het stichten van een tweede openbare school is dan ook nu nog niet
rijp. Hij sluit echter niet uit dat de stichting van een tweede openbare school
in de toekomst mogelijk zal zijn.
Het lid HOUTENBRINK zegt dat de prognosecijfers goed zijn voor 50 leerliif
gen, hetgeen betekent dat er voor de gemeente een taak is om een openbare school
te stichten. Vandaar ons voorstel om de huidige school te splitsen. In de
basiswet staat dat de school zoveel mogelijk in één gebouw gevestigd moet worden.
Om die reden moet bf de school gesplitst worden, bf worden afgewacht of de
noodlokalen weg kunnen. Daarom stelt hij nogmaals de vraag of bij een herziening
van het bestemmingsplan Lindonk tegelijkertijd een definitieve plaats kan wor
den aangewezen voor de tweede openbare school. Daarna kan ieder jaar worden
bezien of deze school er daadwerkelijk zal komen.
Wethouder KAMP antwoordt dat in het bestemmingsplan Lindonk openbare be
bouwing zal worden opgenomen, waar dan de eventuele tweede openbare school
gesticht kan worden. Over de financiële gevolgen is niet gesproken, uitsluitend
over de onderwijskundige zaken.
De VOORZITTER vult aan dat in het huidige bestemmingsplan Lindonk een deel
is bestemd tot openbare bebouwing. In de herziening van dat plan zal dat deel
aanzienlijk kleiner worden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
17. Voorstel tot vaststelling vergoedingen
kleuterscholen te Zevenbergen over 1983.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
18. Voorstel met -betrekking tot het verzoek
om medewerking, als bedoeld in artikel 50
van de Kleuteronderwijswet van de Stich
ting Katholiek Onderwijs Zevenbergen ten
behoeve van de aanschaf van leer- en hulp
middelen voor de r.k. kleuterschool
"De Eerste Stap".
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
-48-
19. Voorstel tot het vaststellen van de exploi
tatievergoeding als bedoeld in artikel 101
van de Lager-onderwijswet 1920 ten behoeve
van het bijzonder lager onderwijs over het
jaar 1983.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
20. Voorstel tot het voteren van aan krediet in
verband met het treffen van voorzieningen
aan de Pius X-school, Olavstraat 31 te
Zevenbergschen Hoek.
Het lid SCHIPPER vindt het een mager voorstel. Het offer van het school
bestuur is erg groot. Hij begrijpt niet dat b.v. de post "dakgoten" geschrapt
wordt van de lijst in het kader van de noodzakelijke verbouwingen. Indien
het dak eraf gaat betekent dit ook vervanging van de dakgoten. Ook de afwij
zing van het dubbel glas wordt niet begrepen. Terwijl overal allerlei voor
zieningen worden getroffen in het kader van energiebesparende maatregelen,
wordt dubbel glas afgewezen, in die zin dat de kosten voor rekening komen
van het schoolbestuur.
Ten aanzien van de financiering heeft hij geen problemen. De afwijzing
van genoemde onderdelen is voor hem echter onbegrijpelijk.
Hij vraagt tot slot of een schoolbestuur in staat is om voor deze voor
zieningen te reserveren. Door de wethouder is in de vorige raadsvergadering
gezegd dat dit niet kan. Nu wordt gesteld dat er wel gereserveerd kan worden.
Dit begrijpt hij niet.
Het lid REIJNDERS vindt het bedrag van f 20.000,-, dat bespaard wordt
via de wijziging van de verzekeringsvorm erg hoog. Daarnaast vraagt hij wélke
vacatures, welke een besparing opleveren van f 55.000, bedoeld worden.
Heeft dit gevolgen voor de begroting 1985.
De VOORZITTER gaat in op de vragen gesteld door het lid Reijnders.Hij
deelt mede dat door bemiddeling van de V.N.G. de verzekering van. scholen is
gewijzigd, in zoverre dat nu volstaan kan worden met een verzekering tegen
de boekwaarde. Dit levert een voordeel op van f 20.000,per jaar. De vacatures
die niet worden opgevuld hebben betrekking op sociale zaken, algemene zaken en
financiën. De vacature op financiën zal waarschijnlijk gedeeltelijk worden
opgevuld.
Wethouder KAMP antwoordt dat, indien de dakgoten zijn afgeschreven, het
schoolbestuur tot vervanging moet overgaan. Dit is het normaal onderhoud,
dat uit reserveringen ex art. 101 bekostigd moet worden. Het vernieuwen van
het dak doet niet af aan het normale onderhoud van de dakgoten.
Het dubbel glas wordt in het kader van het Bouwbesluit niet bekostigd. Geen
enkele school krijgt dit vergoed. Dit zal door de school zelf moeten worden
gefinancierd.
Het lid SCHIPPER vraagt op welke manier een bijzondere school kan.reserve
ren. Bij de openbare scholen zijn de bijzondere kosten eruit gehaald. Hiermee
wordt duidelijk gemaakt dat geen enkele school in staat is deze bedragen te
reserveren uit art. 101. Daarnaast vraagt hij hoe de opstelling van het
college zou zijn t.a.v. de opgevoerde bedragen indien deze verbouwing noodza
kelijk zou zijn bij de openbare school.
Tot slot vindt hij de financiering helemaal niet moeilijk, omdat in prin
cipe over 4 jaar alleen uit de extra vergoeding art. 101 ter alles gefinancierd
zal zijn.