Terzake de huurvergoeding van de Zevensprong wordt getreden in de positie van een particuliere instelling. Het is alleen een taak voor de gemeente om te bevorderen dat de accommodatie gevuld is. Hiertoe is reeds een accommodatie- onderzoek gaande. Met betrekking tot een concurrentie-positie t.a.v. de verschillende in stellingen/gemeenschapshuizen deelt hij mede dat deze niet zal worden nage streefd. Ten aanzien van de jubileum-gratificatie/vUT zegt hij dat pas in 1997 de eerstvolgende in aanmerking zal komen voor een jubileum-gratificatie. Terzake het ODRP-rapport deelt hij mede dat dit thans wordt uitgewerkt. Op basis van de suggesties in dat rapport heeft reeds een herindeling van de afdeling financiën plaatsgevonden en is men thans bezig met de afdeling interne zaken. Het lid JANSSON vraagt bij interruptie hoe in de praktijk zal blijken dat een aantal zaken minder goed gedaan zal gaan worden. Wethouder KAMP antwoordt dat er langere wachttijden zullen optreden, dus minder service-verlening voor het publiek. Ten aanzien van een gemeentelijke vertegenwoordiger in het bestuur van het SKW deelt hij mede dat reeds besloten is om dit in het seniorenoverleg te brengen. Terzake de fietsbrug over de Mark is door het ministerie van landbouw medewerking toegezegd voor een totaal kostenbedrag van f 800.000, Het ministerie verleent hiertoe een bijdrage van f 600.000,de provincie zal het resterend gedeelte voor 50$ financieren en de overige kosten zullen door Hoeven en Zevenbergen gezamenlijk moeten worden gedragen (elk 50$). In het structuurplan voor de kern Zevenbergen is aangegeven dat de aanleg van deze brug wenselijk is en dat de lasten ten laste zouden moeten komen van het fonds grote werken. Indien dat niet toereikend zou zijn, moeten er andere dekkings middelen gezocht worden. Bij de realisering van de fietsbrug heeft het ministe rie wel enkele voorwaarden gesteld: 65$ van de totale rijksbijdrage zal betaalbaar moeten worden gesteld in 1984, hetgeen betekent dat dit jaar met de bouw begonnen moet worden, de bouw dient te worden uitgevoerd met minimaal 70$ langdurig werklozen (meer dan 1 jaar werkzoekenden) en tot slot mag het project de concurrentie-verhoudingen niet verstoren, zodat tot openbare aanbesteding zal moeten worden overgegaan. g De provincie daarentegen heeft geen bezwaar tegen een onderhandse aanbesteding De bouw van de brug is echter niet zonder meer mogelijk door langdurig werk lozen die door een aannemer- moeten worden aangetrokken. De verwachting is dat de besprekingen hierover, gevoerd door de Baronie van Breda, binnen enkele weken tot resultaat zullen leiden. Daarna zal er met de gemeenten Hoeven en Zevenbergen een gesprek worden vastgesteld. Het lid KRIJNEN-BOOT vraagt of de bouw van de brug in de loop van 1984 haalbaar is. Het lid REIJNDERS informeert of de gemeente Hoeven wel bereid is om mee te doen. Wethouder KAMP antwoordt dat dit haalbaar zal zijn en dat het fietspaden plan ook voor Hoeven een halszaak is, zodat de brug nodig zal zijn om het recreatieve verkeer naar die gemeente toe te halen. Het lid MAKKINK informeert of het fonds grote werken hiertoe zal dienen te worden bijgesteld. Dit dient zo spoedig mogelijk in de desbetreffende commissie aan de orde te worden gesteld. De VOORZITTER doet de toezegging dit in de commissie nader te bekijken. Wethouder KAMP antwoordt met betrekking tot de afschrijving van de nood- lokalen dat er t.a.v. deze noodlokalen een versnelde afschrijving is toegepast, zodat er lokalen zijn die afgeschreven zijn maar nog wel gebruikt worden. -35- Zolang deze gebruikt worden wordt er een rijksvergoeding verstrekt, welke in de algemene middelen vloeit. Zodra de lokalen buiten gebruik worden gesteld vervalt deze rijksvergoeding en vervalt deze post in de begroting. Wethouder VAN DE WETERING antwoordt vervolgens op de gestelde vragen welke tot zijn portefeuille behoren. Ten aanzien van de woningbouw in de kerkdorpen deelt hij mede dat dit jaar gestart wordt met de dorpenplannen. Indien de behoefte binnen de kernen aanleiding geeft tot het starten van plannen, zal dit geen enkel probleem zijn. Wat betreft de premie C-woningen zegt hij dat er vorig jaar 56 reserveringen zijn aangevraagd. Het wachten is op de bouwplannen van de betreffende onder nemers Met betrekking tot de samenwerking van de verschillende gemeenten heeft hij bestuurlijk contact gehad met de nabuurgemeenten. In de ambtelijke sfeer is eveneens contact geweest. De eerste gesprekken hebben inmiddels plaatsge vonden. Resultaten zijn o.a. dat het ophalen van huisvuil in de buitengebieden op elkaar is afgestemd. Daarnaast wordt gesproken over het straten vegen en het kolkenzuigen. Tevens is gesproken over poolvorming van personeel. Er is reeds een ambtenaar voor 70$ van zijn werktijd uitbesteed aan het Stadsgewest. Terzake het tractiefonds is in eerste instantie de huisvuilophaaldienst bekeken. Het bleek niet rendabel om deze te privatiseren. Bovendien moet de serviceverlening aan de bevolking in de gaten worden gehouden. Het kolkenzuigen zal eveneens niet worden geprivatiseerd, zodat binnenkort gekomen zal worden met het voorstel tot het aankopen van een nieuwe kolkenzuiger. Ten aanzien van de daken, met name van de sportzaal Bloemendaal, deelt hij mede dat kleine reparaties aan daken worden hersteld. Er is een rapport in voorbereiding om de hele platte-daken-problematiek in kaart te brengen. Voorzover thans bekeken kan worden is de isolatie van niet al te beste kwali teit. Het Bouwcentrum zal worden benaderd m.b.t. een eventuele aansprakelijk heid. Terzake de polderwegen zal er na de vorstperiode een inventarisatie worden gehouden van alle wegen in de gemeente. Aan de hand daarvan zal een prioritei tenlijst worden opgesteld m.b.t. het onderhoud van deze wegen in de komende jaren. Met betrekking tot het energiebeleid is er inmiddels een brief naar de woningstichting gezonden waarin de bouw van energiezuinige woningen wordt benadrukt. Daarnaast is men met het gasbedrijf bezig om een regeling te tref fen om de opgebouwde reserves te gaan benutten voor energiebesparende maatrege len. Tot slot zegt hij toe dat de organisaties die (harvan gebruik kunnen maken hiervan in kennis zullen worden gesteld. Wat betreft het grondbeleid deelt hij mede dat de totale investering in Lindonk II is 1,8 miljoen guldens. De marktwaarde wordt nu geschat op ongeveer f 500.000,Deze verliezen komen voort uit de hoge aankoopprijs van destijds (f 7,50 /m2) en de hoge rentebijschrijvingen (10$). Ten aanzien van de volkstuinen zegt hij dat er een deel van de groen- gordel van plan Krooswijk hiervoor wordt gebruikt. De inrichting van deze volkstuinen is derhalve meegenomen in de totale exploitatiekosten van de wijk Krooswijk. Daarnaast is het zo, dat, indien hier geen volkstuinen worden aan gelegd, op deze grond haar recreatieve bestemming zal moeten worden verwezen lijkt, hetgeen geld zou kosten. Het lid KRIJNEN-BOOT merkt bij interruptie op dat er derhalve van de ge meente geen geld bij zal moeten worden gelegd. Wethouder VAN DE WETERING bevestigt dit; buiten wat palen, draad en zand zal het de gemeente niets kosten. De vereniging die zal worden opgericht zal naar buiten treden zodra van de gemeente bericht is ontvangen m.b.t. de voor waarden.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1984 | | pagina 18