Terzake de huurvergoeding van de Zevensprong wordt getreden in de positie
van een particuliere instelling. Het is alleen een taak voor de gemeente om
te bevorderen dat de accommodatie gevuld is. Hiertoe is reeds een accommodatie-
onderzoek gaande.
Met betrekking tot een concurrentie-positie t.a.v. de verschillende in
stellingen/gemeenschapshuizen deelt hij mede dat deze niet zal worden nage
streefd.
Ten aanzien van de jubileum-gratificatie/vUT zegt hij dat pas in 1997
de eerstvolgende in aanmerking zal komen voor een jubileum-gratificatie.
Terzake het ODRP-rapport deelt hij mede dat dit thans wordt uitgewerkt.
Op basis van de suggesties in dat rapport heeft reeds een herindeling van de
afdeling financiën plaatsgevonden en is men thans bezig met de afdeling interne
zaken.
Het lid JANSSON vraagt bij interruptie hoe in de praktijk zal blijken dat
een aantal zaken minder goed gedaan zal gaan worden.
Wethouder KAMP antwoordt dat er langere wachttijden zullen optreden,
dus minder service-verlening voor het publiek.
Ten aanzien van een gemeentelijke vertegenwoordiger in het bestuur van
het SKW deelt hij mede dat reeds besloten is om dit in het seniorenoverleg
te brengen.
Terzake de fietsbrug over de Mark is door het ministerie van landbouw
medewerking toegezegd voor een totaal kostenbedrag van f 800.000,
Het ministerie verleent hiertoe een bijdrage van f 600.000,de provincie
zal het resterend gedeelte voor 50$ financieren en de overige kosten zullen
door Hoeven en Zevenbergen gezamenlijk moeten worden gedragen (elk 50$). In het
structuurplan voor de kern Zevenbergen is aangegeven dat de aanleg van deze
brug wenselijk is en dat de lasten ten laste zouden moeten komen van het fonds
grote werken. Indien dat niet toereikend zou zijn, moeten er andere dekkings
middelen gezocht worden. Bij de realisering van de fietsbrug heeft het ministe
rie wel enkele voorwaarden gesteld:
65$ van de totale rijksbijdrage zal betaalbaar moeten worden gesteld in 1984,
hetgeen betekent dat dit jaar met de bouw begonnen moet worden, de bouw dient
te worden uitgevoerd met minimaal 70$ langdurig werklozen (meer dan 1 jaar
werkzoekenden) en tot slot mag het project de concurrentie-verhoudingen niet
verstoren, zodat tot openbare aanbesteding zal moeten worden overgegaan. g
De provincie daarentegen heeft geen bezwaar tegen een onderhandse aanbesteding
De bouw van de brug is echter niet zonder meer mogelijk door langdurig werk
lozen die door een aannemer- moeten worden aangetrokken. De verwachting is dat
de besprekingen hierover, gevoerd door de Baronie van Breda, binnen enkele
weken tot resultaat zullen leiden. Daarna zal er met de gemeenten Hoeven en
Zevenbergen een gesprek worden vastgesteld.
Het lid KRIJNEN-BOOT vraagt of de bouw van de brug in de loop van 1984
haalbaar is. Het lid REIJNDERS informeert of de gemeente Hoeven wel bereid
is om mee te doen.
Wethouder KAMP antwoordt dat dit haalbaar zal zijn en dat het fietspaden
plan ook voor Hoeven een halszaak is, zodat de brug nodig zal zijn om het
recreatieve verkeer naar die gemeente toe te halen.
Het lid MAKKINK informeert of het fonds grote werken hiertoe zal dienen te
worden bijgesteld. Dit dient zo spoedig mogelijk in de desbetreffende commissie
aan de orde te worden gesteld.
De VOORZITTER doet de toezegging dit in de commissie nader te bekijken.
Wethouder KAMP antwoordt met betrekking tot de afschrijving van de nood-
lokalen dat er t.a.v. deze noodlokalen een versnelde afschrijving is toegepast,
zodat er lokalen zijn die afgeschreven zijn maar nog wel gebruikt worden.
-35-
Zolang deze gebruikt worden wordt er een rijksvergoeding verstrekt, welke in
de algemene middelen vloeit. Zodra de lokalen buiten gebruik worden gesteld
vervalt deze rijksvergoeding en vervalt deze post in de begroting.
Wethouder VAN DE WETERING antwoordt vervolgens op de gestelde vragen welke
tot zijn portefeuille behoren.
Ten aanzien van de woningbouw in de kerkdorpen deelt hij mede dat dit
jaar gestart wordt met de dorpenplannen. Indien de behoefte binnen de kernen
aanleiding geeft tot het starten van plannen, zal dit geen enkel probleem zijn.
Wat betreft de premie C-woningen zegt hij dat er vorig jaar 56 reserveringen
zijn aangevraagd. Het wachten is op de bouwplannen van de betreffende onder
nemers
Met betrekking tot de samenwerking van de verschillende gemeenten heeft
hij bestuurlijk contact gehad met de nabuurgemeenten. In de ambtelijke sfeer
is eveneens contact geweest. De eerste gesprekken hebben inmiddels plaatsge
vonden. Resultaten zijn o.a. dat het ophalen van huisvuil in de buitengebieden
op elkaar is afgestemd. Daarnaast wordt gesproken over het straten vegen en
het kolkenzuigen. Tevens is gesproken over poolvorming van personeel. Er is
reeds een ambtenaar voor 70$ van zijn werktijd uitbesteed aan het Stadsgewest.
Terzake het tractiefonds is in eerste instantie de huisvuilophaaldienst
bekeken. Het bleek niet rendabel om deze te privatiseren. Bovendien moet de
serviceverlening aan de bevolking in de gaten worden gehouden. Het kolkenzuigen
zal eveneens niet worden geprivatiseerd, zodat binnenkort gekomen zal worden
met het voorstel tot het aankopen van een nieuwe kolkenzuiger.
Ten aanzien van de daken, met name van de sportzaal Bloemendaal, deelt
hij mede dat kleine reparaties aan daken worden hersteld. Er is een rapport
in voorbereiding om de hele platte-daken-problematiek in kaart te brengen.
Voorzover thans bekeken kan worden is de isolatie van niet al te beste kwali
teit. Het Bouwcentrum zal worden benaderd m.b.t. een eventuele aansprakelijk
heid.
Terzake de polderwegen zal er na de vorstperiode een inventarisatie worden
gehouden van alle wegen in de gemeente. Aan de hand daarvan zal een prioritei
tenlijst worden opgesteld m.b.t. het onderhoud van deze wegen in de komende
jaren.
Met betrekking tot het energiebeleid is er inmiddels een brief naar de
woningstichting gezonden waarin de bouw van energiezuinige woningen wordt
benadrukt. Daarnaast is men met het gasbedrijf bezig om een regeling te tref
fen om de opgebouwde reserves te gaan benutten voor energiebesparende maatrege
len. Tot slot zegt hij toe dat de organisaties die (harvan gebruik kunnen maken
hiervan in kennis zullen worden gesteld.
Wat betreft het grondbeleid deelt hij mede dat de totale investering
in Lindonk II is 1,8 miljoen guldens. De marktwaarde wordt nu geschat op
ongeveer f 500.000,Deze verliezen komen voort uit de hoge aankoopprijs van
destijds (f 7,50 /m2) en de hoge rentebijschrijvingen (10$).
Ten aanzien van de volkstuinen zegt hij dat er een deel van de groen-
gordel van plan Krooswijk hiervoor wordt gebruikt. De inrichting van deze
volkstuinen is derhalve meegenomen in de totale exploitatiekosten van de wijk
Krooswijk. Daarnaast is het zo, dat, indien hier geen volkstuinen worden aan
gelegd, op deze grond haar recreatieve bestemming zal moeten worden verwezen
lijkt, hetgeen geld zou kosten.
Het lid KRIJNEN-BOOT merkt bij interruptie op dat er derhalve van de ge
meente geen geld bij zal moeten worden gelegd.
Wethouder VAN DE WETERING bevestigt dit; buiten wat palen, draad en zand
zal het de gemeente niets kosten. De vereniging die zal worden opgericht zal
naar buiten treden zodra van de gemeente bericht is ontvangen m.b.t. de voor
waarden.