-32-
Met betrekking tot de notitie werkgelegenheid, welke door de raad in
december 1983 is vastgesteld, deelt hij mede dat de beleidsuitgangspunten in
maart 1984 in de commissie economische aangelegenheden zullen worden besproken.
Het lid JANSSON vraagt bij interruptie waarom er zoveel tijdverlies is
opgetreden, omdat de concept-notitie reeds in september 1983 klaar was.
De VOORZITTER deelt mede dat het met name gaat om een aantal concrete
uitgangspunten die aan de commissie economische aangelegenheden zullen worden
voorgelegd.
Terzake de polderwegen zegt hij dat er in het antwoord van het college
een zin is weggevallen. Er had bij moeten staan dat de verlaging van de water
schapslasten i.v.m. de overname van de polderwegen geen eenvoudige zaak is.
Het is zo, dat de waterschappen de polderwegen in redelijke staat moeten over
dragen. Daarvoor moeten investeringen gedaan worden, die over een aantal jaren
zullen worden uitgesmeerd. Hij noemt als voorbeeld het Meerenswegje, waarvoor
de Striene een krediet van f 90.000,heeft gevoteerd, welk bedrag in 10 jaar
wordt afgeschreven. Hij stelt vervolgens dat een verlaging van ie waterschaps
lasten zonder meer niet haalbaar zal zijn. Men streeft ernaar om die in de
komende jaren gelijk te houden.
Het lid MAKKINK merkt bij interruptie op dat op die manier een ver
laging van de waterschapslasten wordt gebruikt om achterstallig onderhoud van
de wegen te betalen en dat hetgeen overblijft wordt gebruikt om een eventuele
verhoging van de waterschapslasten niet door te berekenen. Dit betekent dat
achterstallig onderhoud wordt uitgevoerd met geld dat er nog niet was. Dit
houdt tevens in dat de mensen die waterschapslasten betalen, nu het onderhoud
van de wegen gedurende 10 jaar betalen wat op de begroting van de gemeente
Zevenbergen staat.
De VOORZITTER antwoordt dat het redelijk is dat er iets aan de water
schapslasten gedaan zal worden. Hij zegt toe dit bij waterschap De Ham schrif
telijk aan te kaarten. Bij waterschap De Striene zal hij dit nogmaals, als
hoofdingeland, mededelen. In de commissie financiën zal hierop worden terug
gekomen.
Het lid WOLTMAN vraagt hoe het bedrag van f 300.000,is opgebouwd.
De VOORZITTER zegt toe dit in de commissie gemeentebedrijven aan de orde
te stellen.
Ten aanzien van de openbare orde, veiligheid en politie deelt hij mede g
dat het lokaal overleg in de 1e helft van 1984 van start zal gaan. Er zal een*
koppeling worden gebracht naar de commissie algemeen beheer.
Daarnaast staat hij open voor nader overleg, samen met de groepscommandant,
mits dit overleg gestructureerd is.
Over de verkeersveiligheid in de Hoofdstraat is hij van mening dat deze
problematiek een aflopende zaak zal zijn indien de Maasroute zal worden aange
sloten op Rijksweg 16. Dit neemt niet weg dat deze problematiek in genoemd
overleg aan de orde zal worden gesteld.
Met betrekking tot de brandweer is in 1984 de vereiste reservering opge
nomen. Er wordt thans overgeschakeld naar de toekomstige aanschaf van de nieuwe
brandweerauto
Terzake de brandbeveiligingsverordening zal een overzicht worden gegeven
van de gebouwen. Hij maakt hierbij de opmerking dat de gebouwen die een ver
gunning hebben op basis van de oude brandbeveiligingsverordening zeer zeker
niet onveilig zijn. Eerst zullen die gebouwen aan de orde komen waar het
meeste publiek komt.
Het lid WOLTMAN vraagt bij interruptie of hieromtrent een discussie toe
gezegd kan worden.
-33-
De VOORZITTER zegt dit toe.
Met betrekking tot de verliezen in Lindonk is gevraagd naar de reden van
deze grote verliezen, ter hoogte van f 1.400.000,Hij antwoordt dat deze
gronden 20 ha.) zijn aangekocht tegen een hoge prijs, de gronden worden
tegen een lagere prijs verkocht en daarnaast hebben we in die jaren te maken
met zeer hoge rentebijschrijvingen (10-12^).
Ten aanzien van de school in Zevenbergschen Hoek die leeg komt, deelt de
voorzitter mede dat met de Rijksgebouwendienst reeds contact is om een gedeelte
van deze school in te richten als politiegebouw.
Het overig gedeelte zou kunnen worden verbouwd tot woningen.
Terzake het rampenplan deelt hij mede dat de draaiboeken kunnen worden
ingezien zodra ze gereed zijn. De kosten van de papieren oef#ning worden ge
raamd op f 6.000,A f 7.000,en deze zal in het 1e halfjaar van 1984
kunnen worden gedaan.
Het lid JANSSON informeert bij interruptie naar de waarde van een papieren
oefening.
De VOORZITTER antwoordt dat het belangrijkste hierbij is de alarmerings
fase. Het moet zo snel mogelijk gebeuren.
Met betrekking tot het Industrie- en Havenschap Moerdijk deelt hij tot
slot mede dat het college ervan uitgaat dat er geen geld is om bij te dragen.
Als deelnemers moeten daarom de krachten gebundeld worden, te beginnen in het
gesprek op 22 maart 1984.
Wethouder KAMP antwoordt vervolgens op de gestelde vragen welke tot zijn
portefeuille behoren.
Ten aanzien van het voortgezet onderwijs zal er binnenkort een gesprek
plaatsvinden tussen de besturen van de scholen op basis van de uitgebrachte
rapporten. Ten aanzien van het bijzonder neutraal voortgezet onderwijs deelt
hij mede dat in besprekingen met het bijzonder onderwijs de gemeente de moge
lijkheid zal aankaarten om een inbreng te krijgen in d'e mogelijk nieuw te vor
men stichting.
Het lid MAKKINK merkt bij interruptie op dat het samenspel van krachten
erg belangrijk is om dat onderwijs in Zevenbergen van de grond te krijgen.
Hij pleit ervoor om het Mavo-onderwijs in Zevenbergen te behouden via open
baar onderwijs en eventueel Havo-onderwijs naar Zevenbergen te halen.
Wethouder KAMP antwoordt dat een en ander uit het onderwijsbeleidsplan
zal moeten blijken. De nodige informatie zal via de commissie onderwijs worden
verstrekt.
Ten aanzien van de kos-tenbeheersing zegt hij dat het gezamenlijk inkopen
reeds aan de orde is gesteld. De bijzondere schoolbesturen voelen hier weinig
voor, doch hij is bereid om dit wederom aan de orde te stellen.
Het lid MAKKINK zegt dat dit met de omliggende gemeenten gecoördineerd
zou dienen te worden. De hoofden van scholen zouden dit dienen te doen.
Wethouder KAMP antwoordt dat dit in het hoofdenoverleg zal worden aange
kaart. Hij zegt toe dit met het hoofd van de openbare school door te nemen.
Met betrekking tot de rapporten, die komende zijn, zegt hij dat deze om
procedurele redenen nog niet aangeboden zijn.
Terzake de subsidiëring van bestaande organisaties en verenigingen deelt
hij mede dat in het beleidsplan uitdrukkelijk staat dat subsidies worden ver
leend voor activiteiten. Via de welzijnscommissie zullen deze activiteiten
worden bekeken. Dit hoeft niet tevens in te houden dat de bestaande organisaties
en verenigingen hiervan schade zullen lijden. Er zal een herverdeling van
subsidies komen.
Ten aanzien van de positie van het basisonderwijs in de gemeente Zeven
bergen deelt hij mede dat deze via een nota zal worden vastgesteld.