-22-
van de Hoofdstraat in te brengen, waarbij we ook denken aan een inhaalver-
bod.
5. Zoals meerdere fracties hebben gesteld kunnen de algemene beschouwingen
minder van inhoud worden omdat vele zaken al beslist zijn o.a. hoogte van
belastingen, sociaal cultureel plan, de autonome bestedingen. Hierbij geteld
dat bij een aantal zaken wordt verwezen naar toekomstige nota's. We noemen
accommodatie-onderzoek, bezuinigingsnota, hetgeen wij niet bevorderlijk
achten voor het niveau van deze beschouwingen.
U vergeet echter, geacht college, dat wij en meerdere fracties met ons,
gezegd hebben dat wij de vrijheid houden om opnieuw te reageren tijdens de
behandeling van de begroting. Uw bevreemding over ons standpunt hoeft dus
niet zo groot te zijn. We blijven ervoor pleiten dat de bestaande organi
saties en verenigingen voldoende steun, ook in financieel opzicht, blijven
krijgen. Vele vrijwilligers zijn hierbij betrokken en het heeft geen zin
om de beperkte financiële ruimte alleen te besteden aan de niet georgani
seerde jeugd, of zoals u het omschrijft "probleemjongeren". Natuurlijk
zijn wij en waren dit ook bereid om voor de "probleemjongeren" offers te
brengen. Het zal echter evenwichtig moeten gebeuren. Men zal goedlopende f
verenigingen moeten blijven stimuleren en niet alle aandacht geven aan eerder
genoemde groep. Wanneer verenigingen niet meer in staat zijn, vanwege
financiële en/of organisatorische problemen, hun activiteiten te realiseren,
dan zal het aantal ongeorganiseerden verder toenemen en komt u terecht in
een vicieuze cirkel. Deelt u met ons de mening dat het aandachtsgebied
teveel tendeert naar één richting?
6. Onze vragen over de lekkages aan het dak van de sportzaal Bloemendaal heeft
u niet beantwoord. U verwijst naar een rapport dat in voorbereiding is.
Het komt ons echter dan vreemd over dat er al materiaal is aangevoerd om
het dak te repareren.
Hoe groot zijn deze kosten en kan de betreffende aannemer niet aansprakelijk
worden gesteld?
7. Ons verzoek om de financiële problematiek voor de jaren 1985/1986 in de com
missie financiën te bespreken is negatief beantwoord. U schrijft dat de
stortingen in het centrumplan moeten doorgaan. Het bevreemdt ons dan dat
u wel wilt bezien of de eigen bijdrage aan de fietsbrug uit het fonds grote
werken kan worden gefinancierd. Voor welzijnsvoorzieningen die door onze a
fractie zijn voorgesteld wilt u dit niet doen. Daarom nogmaals de vraag.
Bent u bereid een en ander bespreekbaar te maken tegelijk met uw notitie
over nieuwe bezuinigings- en ombuigingsmaatregelen? Zie blad nr. 4a.
8. Welke prioriteit stelt het college aan het basisonderwijs en aan welke bestem
ming Olavstraat 29 denkt het college?
9. Op welke termijn kan een redelijke huurvergoeding voor de Zevensprong worden
geregeld?
Wij zijn het met andere fracties eens dat deze notitie niet in mei of juni
wordt besproken. De benarde positie voor de jaren 1985 en 1986 nopen u om
zo spoedig mogelijk, wij denken aan de maartvergadering, een en ander te
presenteren. We dienen ons te realiseren dat onze financiën een structureel
probleem vormen en dat iedere bezuiniging, die verantwoord is, op zo'n kort
mogelijke termijn dient te worden uitgevoerd. De door de V.V.D. opgevoerde
mogelijkheden, profijtgedachte/privatisering en beëindiging van taken
lijkt ons als uitgangspunt gewenst. Het is alleen jammer dat de V.V.D. hier
in ook weer de sport betrekt. Met de sportverenigingen zijn afspraken ge
maakt, die in deze raad zijn gelegaliseerd. We durven onze beloftes na te
komen. Het profijtbeginsel is niet een instrument ter verbetering van de
inkomenspositie, maar het blijven afwentelen op de gemeenschap vinden wij
geen juiste ontwikkeling.
-23-
Men dient er rekening mee te houden dat ook de inkomenspositie van vele
mensen o.a. tengevolge van de grote werkloosheid tot een bedenkelijk niveau
is gezakt. Wij zien meer heil in het afstoten van taken, privatisering
en automatisering. Wij verwachten van het college hierover hun zienswijze.
Hoe is uw visie ten aanzien van de woningbouw in de kerkdorpen voor de
jaren 1985/1986? Bent u bereid beperkte woningbouw voor te stellen of staat
u nog op het standpunt zoals dat verwoord was in het voorstel van de
augus tus verga de ring?
Overigens merken wij op dat ook het C.D.A. zich zorgen maakt over de jongste
ontwikkelingen en wij zijn ermee ingenomen dat ook zij uitvoering willen
blijven geven aan het beleidsaccoord, punt 9.
Overigens willen wij nog opmerken dat wanneer
de gemeente zelf al een pas op de plaats maakt, de kleine kernen straks
dubbel gepakt worden door het provinciale beleid. Gedeputeerde Brugman is
hier erg duidelijk in en wij betreuren het dat de heer Brugman in principe
alleen wil bouwen in grote wooncentra. Voor de kleine kernen heeft hij geen
oog en de leefbaarheid van deze kleine kernen ligt hem waarschijnlijk niet
zwaar. Theoretici stellen dat de leefbaarheid niet afhankelijk is van
woningbouw. Wij denken en met ons velen hier anders over. Het veelgenoemde
dorpenplan, ook in uw nota, gaat in betekenis verliezen als gedeputeerde
staten de visie van de heer Brugman zouden overnemen.
Wordt met T.M.D. alleen de situatie Watermolen bekeken en hiervoor eventueel
gelden via de bijdrage wegverkeerslawaai aangevraagd of wordt de totale
situatie in de gemeente bekeken? Uw antwoord op onze vraag: "Wilt u de ter
mijn van 3 jaar gebruiken voor opzegging van het lidmaatschap van de T.M.D.
ontbreekt. Bent u hiertoe genegen? Overigens vinden wij uw passage over het
milieu zwak en nietszeggend.
De mededeling in dagblad De Stem van gisteren over een .terugbetaling van ruim
f 80.000,b.t.w. klonk ons als muziek in de oren. We willen het C.D.A. en
met name onze collega Huijssoon hiermede complimenteren. Misschien is de heer
Huijssoon nu bereid om een gedeelte van dit bedrag te bestemmen voor een nieuwe
kleedaccommodatie voor D.H.V., die in de vorige raadsperiode hoog op de priori
teitenlijst stond. Hij heeft veel voor de sport over en wij denken, we zijn
daar vast van overtuigd, dat hij een voorstel in deze richting zal willen doen.
We kunnen dit zelf uiteraard ook, maar willen gaarne de eer geven aan de man,
die ook de financiële ruimte heeft gevonden. Bovendien hebben wij via de alge
mene beschouwingen van het C.D.A. kunnen lezen dat de leefbaarheid van de kerk
dorpen hen na aan het hart ligt. C.D.A., wij rekenen op een voorstel.
De publicaties van de laatste tijd over het I.H.M. en met name van leden van het
bestuur, achten wij een verkeerde zaak.
Dat de heer van Agt, als commissaris van onze provincie, zijn invloed aanwendt
om de deuren van Economische Zaken open te krijgen, vinden wij een gunstige
ontwikkeling. Het D.B. heeft hier zelfs om verzocht. Maar of dan door leden
van het I.H.M. publiciteit moet worden gezocht om in dit stadium zelfs zonde
bokken aan te wijzen en iedere verantwoordelijkheid in relatie tot een gemeen
schappelijke regeling af te wijzen, dan vinden wij dit onbegrijpelijk, temeer
daar met de partners de afspraak is gemaakt dat eerst het rapport wordt afge
wacht: datum 17 februari a.s., om dan verdere acties te ondernemen. De partners
waren zelfs bereid hiervoor een half miljoen gulden uit te trekken. We denken
nu zelfs dat dit onderzoek niet had hoeven plaats te vinden, immers de nieuwe
organisatiestructuur is bekend (N.V.-vorm), betaling door de centrale overheid
is geregeld en voor de Zekluza-deelnemers is er geen plaats meer, aldus mede
delingen in een aantal kranten. Over het personeel van het I.H.M. wordt o.a.
niet gespreken en wij vinden dit in het kader van de menselijke relatie onver-
10.
11