-22- van de Hoofdstraat in te brengen, waarbij we ook denken aan een inhaalver- bod. 5. Zoals meerdere fracties hebben gesteld kunnen de algemene beschouwingen minder van inhoud worden omdat vele zaken al beslist zijn o.a. hoogte van belastingen, sociaal cultureel plan, de autonome bestedingen. Hierbij geteld dat bij een aantal zaken wordt verwezen naar toekomstige nota's. We noemen accommodatie-onderzoek, bezuinigingsnota, hetgeen wij niet bevorderlijk achten voor het niveau van deze beschouwingen. U vergeet echter, geacht college, dat wij en meerdere fracties met ons, gezegd hebben dat wij de vrijheid houden om opnieuw te reageren tijdens de behandeling van de begroting. Uw bevreemding over ons standpunt hoeft dus niet zo groot te zijn. We blijven ervoor pleiten dat de bestaande organi saties en verenigingen voldoende steun, ook in financieel opzicht, blijven krijgen. Vele vrijwilligers zijn hierbij betrokken en het heeft geen zin om de beperkte financiële ruimte alleen te besteden aan de niet georgani seerde jeugd, of zoals u het omschrijft "probleemjongeren". Natuurlijk zijn wij en waren dit ook bereid om voor de "probleemjongeren" offers te brengen. Het zal echter evenwichtig moeten gebeuren. Men zal goedlopende f verenigingen moeten blijven stimuleren en niet alle aandacht geven aan eerder genoemde groep. Wanneer verenigingen niet meer in staat zijn, vanwege financiële en/of organisatorische problemen, hun activiteiten te realiseren, dan zal het aantal ongeorganiseerden verder toenemen en komt u terecht in een vicieuze cirkel. Deelt u met ons de mening dat het aandachtsgebied teveel tendeert naar één richting? 6. Onze vragen over de lekkages aan het dak van de sportzaal Bloemendaal heeft u niet beantwoord. U verwijst naar een rapport dat in voorbereiding is. Het komt ons echter dan vreemd over dat er al materiaal is aangevoerd om het dak te repareren. Hoe groot zijn deze kosten en kan de betreffende aannemer niet aansprakelijk worden gesteld? 7. Ons verzoek om de financiële problematiek voor de jaren 1985/1986 in de com missie financiën te bespreken is negatief beantwoord. U schrijft dat de stortingen in het centrumplan moeten doorgaan. Het bevreemdt ons dan dat u wel wilt bezien of de eigen bijdrage aan de fietsbrug uit het fonds grote werken kan worden gefinancierd. Voor welzijnsvoorzieningen die door onze a fractie zijn voorgesteld wilt u dit niet doen. Daarom nogmaals de vraag. Bent u bereid een en ander bespreekbaar te maken tegelijk met uw notitie over nieuwe bezuinigings- en ombuigingsmaatregelen? Zie blad nr. 4a. 8. Welke prioriteit stelt het college aan het basisonderwijs en aan welke bestem ming Olavstraat 29 denkt het college? 9. Op welke termijn kan een redelijke huurvergoeding voor de Zevensprong worden geregeld? Wij zijn het met andere fracties eens dat deze notitie niet in mei of juni wordt besproken. De benarde positie voor de jaren 1985 en 1986 nopen u om zo spoedig mogelijk, wij denken aan de maartvergadering, een en ander te presenteren. We dienen ons te realiseren dat onze financiën een structureel probleem vormen en dat iedere bezuiniging, die verantwoord is, op zo'n kort mogelijke termijn dient te worden uitgevoerd. De door de V.V.D. opgevoerde mogelijkheden, profijtgedachte/privatisering en beëindiging van taken lijkt ons als uitgangspunt gewenst. Het is alleen jammer dat de V.V.D. hier in ook weer de sport betrekt. Met de sportverenigingen zijn afspraken ge maakt, die in deze raad zijn gelegaliseerd. We durven onze beloftes na te komen. Het profijtbeginsel is niet een instrument ter verbetering van de inkomenspositie, maar het blijven afwentelen op de gemeenschap vinden wij geen juiste ontwikkeling. -23- Men dient er rekening mee te houden dat ook de inkomenspositie van vele mensen o.a. tengevolge van de grote werkloosheid tot een bedenkelijk niveau is gezakt. Wij zien meer heil in het afstoten van taken, privatisering en automatisering. Wij verwachten van het college hierover hun zienswijze. Hoe is uw visie ten aanzien van de woningbouw in de kerkdorpen voor de jaren 1985/1986? Bent u bereid beperkte woningbouw voor te stellen of staat u nog op het standpunt zoals dat verwoord was in het voorstel van de augus tus verga de ring? Overigens merken wij op dat ook het C.D.A. zich zorgen maakt over de jongste ontwikkelingen en wij zijn ermee ingenomen dat ook zij uitvoering willen blijven geven aan het beleidsaccoord, punt 9. Overigens willen wij nog opmerken dat wanneer de gemeente zelf al een pas op de plaats maakt, de kleine kernen straks dubbel gepakt worden door het provinciale beleid. Gedeputeerde Brugman is hier erg duidelijk in en wij betreuren het dat de heer Brugman in principe alleen wil bouwen in grote wooncentra. Voor de kleine kernen heeft hij geen oog en de leefbaarheid van deze kleine kernen ligt hem waarschijnlijk niet zwaar. Theoretici stellen dat de leefbaarheid niet afhankelijk is van woningbouw. Wij denken en met ons velen hier anders over. Het veelgenoemde dorpenplan, ook in uw nota, gaat in betekenis verliezen als gedeputeerde staten de visie van de heer Brugman zouden overnemen. Wordt met T.M.D. alleen de situatie Watermolen bekeken en hiervoor eventueel gelden via de bijdrage wegverkeerslawaai aangevraagd of wordt de totale situatie in de gemeente bekeken? Uw antwoord op onze vraag: "Wilt u de ter mijn van 3 jaar gebruiken voor opzegging van het lidmaatschap van de T.M.D. ontbreekt. Bent u hiertoe genegen? Overigens vinden wij uw passage over het milieu zwak en nietszeggend. De mededeling in dagblad De Stem van gisteren over een .terugbetaling van ruim f 80.000,b.t.w. klonk ons als muziek in de oren. We willen het C.D.A. en met name onze collega Huijssoon hiermede complimenteren. Misschien is de heer Huijssoon nu bereid om een gedeelte van dit bedrag te bestemmen voor een nieuwe kleedaccommodatie voor D.H.V., die in de vorige raadsperiode hoog op de priori teitenlijst stond. Hij heeft veel voor de sport over en wij denken, we zijn daar vast van overtuigd, dat hij een voorstel in deze richting zal willen doen. We kunnen dit zelf uiteraard ook, maar willen gaarne de eer geven aan de man, die ook de financiële ruimte heeft gevonden. Bovendien hebben wij via de alge mene beschouwingen van het C.D.A. kunnen lezen dat de leefbaarheid van de kerk dorpen hen na aan het hart ligt. C.D.A., wij rekenen op een voorstel. De publicaties van de laatste tijd over het I.H.M. en met name van leden van het bestuur, achten wij een verkeerde zaak. Dat de heer van Agt, als commissaris van onze provincie, zijn invloed aanwendt om de deuren van Economische Zaken open te krijgen, vinden wij een gunstige ontwikkeling. Het D.B. heeft hier zelfs om verzocht. Maar of dan door leden van het I.H.M. publiciteit moet worden gezocht om in dit stadium zelfs zonde bokken aan te wijzen en iedere verantwoordelijkheid in relatie tot een gemeen schappelijke regeling af te wijzen, dan vinden wij dit onbegrijpelijk, temeer daar met de partners de afspraak is gemaakt dat eerst het rapport wordt afge wacht: datum 17 februari a.s., om dan verdere acties te ondernemen. De partners waren zelfs bereid hiervoor een half miljoen gulden uit te trekken. We denken nu zelfs dat dit onderzoek niet had hoeven plaats te vinden, immers de nieuwe organisatiestructuur is bekend (N.V.-vorm), betaling door de centrale overheid is geregeld en voor de Zekluza-deelnemers is er geen plaats meer, aldus mede delingen in een aantal kranten. Over het personeel van het I.H.M. wordt o.a. niet gespreken en wij vinden dit in het kader van de menselijke relatie onver- 10. 11

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1984 | | pagina 12