-18- Dit staat en stond, reeds in uw beleidsnota. Wij juichen dat in onze schriftelijke beschouwing toe en gaven ook de beperkt heid van de ingeslagen weg aan. Vanwaar, mijnheer de voorzitter, deze herhaling van uw zijde en het niet ingaan op onze suggestie. Wij kunnen ons voorstellen dat op het gebied van: - onderwijs, - uitruil van deskundigheid, - poolvorming van personeel enz, enz., nogal het een en ander besproken kan worden in de beleidssfeer. Dat is wat wij bedoelden met "een dialoog in deze aangaan". 2.1. Financiering Centrumnlan: De gevolgen van de invoering van de nieuwe financiële verhoudingswet zijn voor ons duidelijk uit uw beleidsnota te halen. De invloed die de door ons gestelde problemen hebben op de financiering van het centrumplan maakt u in uw antwoord niet duidelijk. Naar onze schatting ontstaat er tengevolge van de halvering van de uitkering ,v "historische kern", de mindere inkomsten van de sanerings- en reconstructie- bijdrage alsmede de achterblijvende ontwikkeling van het fonds "grote werken" een extra financieringstekort van ruim f 200.000, Het gestelde geeft u niet meer aanleiding dan de reactie dat u "in de komende maanden" de exploitatie-opzet wilt aanpassen. Wij vinden dat hieraan een termijn gesteld moet worden en eisen dat u uiterlijk bij de presentatie van uw voorjaarsnota met een nieuwe exploitatie-opzet, met een daarbij behorend dekkingsplan komt. Indien u deze toezegging niet doet zullen wij de raad hieromtrent een uitspraak vragen 3.1. Wegen en verkeer/polderwegen Uw uiteenzetting over de verwachte onderhoudskosten zijn voor ons aanleiding u in tweede instantie te vragen om deze opzet in commissieverband nog eens aan de orde te stellen. Wat betreft de waterschapslasten vragen wij u de toezegging, dat u bij de waterschappen daadwerkelijk aandringt op verlaging van die lasten met dat deel, dat was gereserveerd voor het onderhoud van deze wegen. Openbare orde en veiligheid: 4.1. Politie Hoe het overleggen van de verslaglegging aan de commissie openbare orde betref fende het zgn. gestructureerde overleg inhoud gaat geven aan hét beleidsuit gangspunt 69, zullen wij moeten afwachten. Gelet op het feit, dat de voorbereiding van het gestructureerde overleg reeds in een vergevorderd stadium is en dat u ons daar nu pas enig inzicht in geeft en niet zoals het behoort te zijn in de beleidsnota, geeft ons aanleiding niet zulke hoge verwachtingen te hebben omtrent uw voornemens. 4.2. Brandweer: Uw antwoord betreffende de toetsing van gebouwen op de brandbeveiligingsver ordening is voor ons zeer onbevredigend, om niet te stellen onaanvaardbaar. Wij willen meer inzicht in deze problematiek en vragen u daarom op korte ter mijn met een uitgebreide notitie hieromtrent te komen, waarin een overzicht van de betreffende gebouwen is opgenomen. 5. Welzijn: Een bijzonder onduidelijk antwoord staat op pag. 11 als reactie uwerzijds op de 1e termijn van de beschouwingen. -19- U roert summier in uw beleidsnota het sociaal culturele werk aan. U stelt zelfs dat dit reeds is vastgesteld. U verwondert zich vervolgens over dat de diverse fracties hier toch wat dieper op ingaan. Of het is als bladvulling gebruikt in uw beleidsnota of u geeft de fracties de gelegenheid hierover te discussiëren. Dat in een vorige raadsvergadering het een en ander reeds heeft plaatsgevonden, doet hieraan niets af. U verwijst in uw antwoord zelfs naar twee nota's, t.w. het rapport "Jongeren werk in Zevenbergen" en de discussienota omtrent de te verwachten ontwikkelin gen op het welzijnsvlak. Twee stukken die de raad nog niet ontvangen heeft. Wij vinden het hoffelijker en ook juister dat u deze stukken, voordat u ver wijst hiernaar, eerst de raad aangeboden zou hebben. Sport en recreatie 3.4.2. Birmensoortaccommodaties Wij vragen u, uw uiteindelijke beslissing over de gymzaal aan de Dr.Ariënslaan niet eerder te nemen dann^.at de resultaten van het binnensport accommodatie- onderzoek bekend zijn. 6.2. Voortgezet onderwijs: Naar aanleiding van de recente publicaties in de regionale pers omtrent fusie plannen betreffende voortgezet onderwijs merken wij op, dat naar aanleiding van onze vragen en opmerkingen een enorme activiteit plaats vindt. Kennelijk lezen overkoepelende onderwijsorganisaties ook onze beschouwingen. Onze vraag nu, mijnheer de voorzitter - is, welke rol er in dat geheel voor u als school bestuur van de openbare school is plaatsgemaakt, om al bezig zijnde te komen tot een verruiming van voortgezet onderwijs in de vorm van bijzonder neutraal onderwijs. 6.3. Lege lokalen: De financiële problemen ter zake van de wegvallende Rijksvergoedingen in het kader van de Wet beheersing huisvestingskosten K.O./L.O., begrijpen we niet goed. Daarom herhalen wij nogmaals onze vraag. Het is toch niet zo, dat de versnelde afschrijving en leegkomende lokalen, de kosten van instandhouding hieraan ge koppeld zijn? Het lijkt er dan op, dat uw college deze uitkeringen niet geheel juist heeft gebruikt. 6.4. Kostenbeheersing: Uit uw antwoord concluderen wij dat de openbare school in het kader van de kostenbeheersing trendsetter zal zijn. Wij verwachten dat dit b.v. ook geldt voor gezamenlijke inkoop van leermiddelen. Uw voornemens omtrent mogelijke samenwerking met andere gemeenten ter vermin dering van kosten zou wellicht ook opgeld doen in de sector onderwijs. 7.2. Werkloosheid/werkgelegenheid Wij als fractie spreken natuurlijk niet voor niets onze bezorgdheid uit omtrent de werkloosheidsproblematieken zoals die nu bestaan en naar onze' mening steeds harder zullen aankomen. In de vergadering waarin uw werkgelegenheidsnotitie centraal stond, hebben wij ook reeds van ons laten horen. Mijnheer de voorzitter, herverdeling van werk, ook binnen onze eigen kring en in dit huis. In onze aanhef is reeds een opening gegeven. Herverdeling van werk binnen hei' gemeentelijk apparaat zou een verminderd dienstbetoon op kunnen leveren wegens het niet opvullen van ontstane vacatures.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1984 | | pagina 10