-140- Het lid MAKKINK deelt mede, dat -gebaseerd op discussies- er ontzettend veel onzekerheden zijn overgebleven; dat het niet mogelijk is om een tijds limiet te binden aan een experiment waarbij een kostbaar gemeenschapshuis is betrokken; dat bij de bestuursvorm "stichting" de raad geen invloed meer heeft; dat het nieuwe stichtingsbestuur hetzelfde zai zijn als het huidige bestuur (behalve voorzitter). Zijn fractie is derhalve tegen dit voorstel om nu te privatiseren. Hij ver zoekt het voorstel aan te houden, 'totdat alle zaken zijn geregeld. Het lid JANSSON wenst eveneens een stemverklaring af te leggen. Zijn fractie stemt in met het voorstel, ervan uitgaande dat de mededeling van de wethouder omtrent differentiatie van tarieven een integrerend onderdeel van het voorstel is. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 16. Voorstel met betrekking tot de organi satie van de gemeentereiniging in de komende jaren. Wethouder VAN DE WETERING deelt mede, dat pag. 3, punt 2 van het voorstel als volgt dient te worden gecorrigeerd: vaststelling van het reini gingsrecht 1984 op f 85.80 per jaar. Het lid TROMPERS acht de onderhavige materie erg belangrijk vanwege de vaststelling van de wijze van ophalen, de hieraan verbonden financiële aspecten en vanwege de milieu-aspecten. In de voorafgaande commissieverga deringen zijn er vanuit de C.D.A.-fractie een groot aantal bemerkingen ge plaatst. Nagenoeg alle opmerkingen zijn naar zijn mening voldoende beant woord, doch de hoofdpunten, waartegen zijn fractie onmiddellijk bezwaar heeft gemaakt, zijn door het voorstel onder tafel geveegd. Zijn fractie blijft van mening, dat wanneer er een keuze gemaakt moet worden tussen huisvuil- zakken en containers, de gebruikers van containers inspraak dienen te kunnen plegen. In de commissievergadering heeft de portefeuillehouder medegedeeld, dat deze bemerking zou worden meegenomen. In het raadsvoorstel wordt be doelde inspraak weggewuifd, aangezien gesteld wordt, dat vanwege het aan merkelijke financiële voordeel van het systeem van de huisvuilzakken, dit systeem per 1 januari 1984 moet worden ingevoerd. Bovendien stelt het col- lege, dat ook bij een andersluidende uitslag van een eventueel te houden enquête onder de bevolking, het financiële element thans zo zwaar weegt dat aan de keuze voor ophalen middels plastic zakken moet worden vastgehouden. De C.D.A.-fractie acht.de inspraakmogelijkheden van essentieel belang temeer daar in deze raadsvergadering zojuist een inspraakverordening is vastgesteld. Deze gang van zaken acht zijn fractie een daad van onbehoorlijk bestuur. Ten aanzien van de financiële aspecten merkt hij op dat zijn fractie gevoelig is voor forse bezuinigingen, doch niet ten koste van alles. Zijn fractie is verheugd, dat het systeem van de huisvuilzakken een besparing oplevert van f 90.000,welke een goede stap is in de richting om de gemeente reiniging kostendekkend te maken. Echter de wijziging van de tarifering is in strijd met het beleidsaccoord en met het standpunt van het kabinet, Het kabinet acht het namelijk juist, dat bij te lage dekkingspercentages een verhoging van ten hoogste 7$ en in extreme situaties een verhoging van 10 kan worden toegepast. Het voorstel gaat uit van een verlaging van het tarief van f 90,60 naar f 85.50, waarbij betrokkene de plastic zak zelf betaalt. Hij, is van mening, dat dit voorstel leuk overkomt bij het publiek, doch in feite dient betrokkene -141- te betalen f 85,50 f 18,f 103,50 oftewel een verhoging van 14$. De C.D.A.-fractie is van mening dat er maximaal 10$ kan worden verhoogd, aange zien er sprake is van een extreme situatie. Dientengevolge zou het tarief moeten worden: f 90,60 10$ f 99,66, afgerond f 100,Indien betrokkenen zelf de zakken moeten betalen, dan dienen de kosten hiervan verminderd te worden, zijnde f 100,- f 18,f 82,Een dergelijke berekening is eerlijker en duidelijk. Ten aanzien van de milieu-aspecten' merkt hij op, dat de huidige container gebruikers niet meer hun huisvuil onbeperkt kwijt kunnen, aangezien er maar éénmaal per week wordt opgehaald. Bovendien zal het gebruik van meer dan 100 zakken extra geld gaan kosten. Voorts wordt men gebonden aan strak schema van klaarzetten en zal er meer troep voor de huisdeur ontstaan door het stukraken van zakken en door het grof huisvuil. De C.D.A.-fractie wenst het voorstel in gewijzigde vorm aan te nemen onder voorwaarde dat na een bepaalde periode het systeem van de huisvuilzakken dient te worden geëvalueerd. In deze periode zouden geen extra investeringen gepleegd mogen worden, waardoor een beter systeem van ophalen wordt uitge sloten. De C.D.A.-fractie stelt het navolgende voor: 1 op de kortst mogelijke tijd een gepaste inspraak, waarbij de burgers wordt medegedeeld wat de kosten zijn bij handhaving van de containers. Bij een positieve uitslag kan 1 januari 1984 alsnog worden gehaald; 2. toepassing van een gematigde tariefsverhoging om zodoende een kostendek kende dienst te krijgen. Dit is mogelijk bij een tarief van f 82, zijnde 10 1/3$ verhoging. Het lid VAN BEZUIJE merkt op, dat oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van een drietal factoren om het ophalen in eigen beheer te houden, aangezien deze factoren ook niet zijn gebruikt bij de keuze omtrent het uitbesteden van schoonmaakwerkzaamheden. Hij stemt in met het voorstel, doch hij vraagt zich af of alle overhead kosten zijn verdisconteerd in de berekeningen om de werkzaamheden in eigen beheer te houden. Weliswaar worden de normen van de vereniging van reinigingsdirecteuren gebruikt, doch het is niet zeker of die normen gehaald kunnen worden. Evaluatie na ongeveer 1 jaar is derhalve noodzakelijk. Zijn voorkeur blijft echter uitgaan naar het gebruik van de zogenaamde mini- containers, waardoor de afvalzakken niet nodig zijn; de capaciteit groter is, de frequentie van ophalen mogelijk lager en dus goedkoper is, geen zwaar werk van personeel nodig is. Bovendien zijn de gebruikers meer betrok ken bij de verantwoordelijkheid voor hun mini-container. Hij verzoekt het college de ontwikkelingen rondom de mini-containers nauw gezet te volgen en zodra het financieel verantwoord is de invoering ervan voor te stellen. Voorts verzoekt hij een spoedige uitwerking van het voor stel ten aanzien van het gescheiden ophalen van afval. Het lid SCHIPPER betreurt het ten zeerste dat de burgers geen inspraak mogelijkheid hebben kunnen krijgen. Hij acht het een vreemde gang van zaken, dat in het voorstel is opgenomen de zinsnede, dat de raad dit soort beslis singen moet kunnen nemen zonder dat er enquêtes worden gehouden. Hij begrijpt wat het college met een dergelijke uitspraak bedoelt. In het voorstel mist hij een overzicht van de financiële aspecten verbonden aan het gebruik van mini-containers, waarnaar eerder in de betreffende com missievergadering was gevraagd. Hij merkt op, dat de huidige containers weliswaar financieel-technisch zijn afgeschreven, doch zij verkeren nog in zeer goede staat en zouden wellicht nog diverse jaren kunnen worden gebruikt. De financiële aspecten verbonden aan een nog langer gebruik van deze containers mist hij eveneens in het voorstel.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1983 | | pagina 73