-1 38-
De intentie van de raad is geweest om bij de Meerenhof een tekort weg te
halen in het licht van de bezuinigingen bij de gemeente. Thans wordt er in
het geheel niet bezuinigd. De intentie-verklaring van het college om de
jaarlijkse exploitatielasten met 20$ te korten is onvoldoende. Indien de te
korten onverhoopt hoger zouden zijn wordt er blijvend gesubsidieerd.
Zijn fractie acht het geen goede gang van zaken om de vaste gebruikers te
"bevoogden" door het stichtingsbestuur, zoals dat in art. 3, lid 2 van de
ontwerp-statuten geschiedt.
Zijn fractie is van mening dat de zaken ten aanzien van personeel en inven
taris al geregeld hacT moeten zijn. Hij zou nog meer zaken aan de orde kunnen
stellen, die zijns inziens onvoldoende afgehandeld zijn en namens zijn
fractie verzoekt hij dan ook het voorstel één h. twee maanden aan te houden.
Wethouder KAMP memoreert het jarig bestaan van De Meerenhof, in
welke periode de personeelskosten fors zijn gestegen, doordat het gebouw van
's morgens vroeg tot 's avonds laat open diende te zijn. Door het medege
bruik van de scholen was het noodzakelijk dat (schoonmaak) personeel ook daar
inzetbaar moest zijn. Dit zijn zaken die noodzakelijk waren om het gemeen
schapshuis goed te laten functioneren. Het onderhavige voorstel is mede tot .v
stand gekomen door de huidige beheerscommissie. De gehele gang van zaken
zal door het gemeentebestuur nauwlettend worden gevolgd. Het nieuwe stichtings
bestuur zal een zware taak krijgen, maar het college heeft er alle vertrouwen
in, dat zij haar taak zal volbrengen. Doorberekening van de verminderde
personeelskosten in de tarieven -met eventuele restitutie- is taak van de
huidige beheerscommissie, aangezien een en ander in hun begroting gewijzigd
zou kunnen worden. Dat het college verantwoordelijk was voor de exploitatie
tekorten is zijns inziens niet juist, aangezien de raad de begroting goed
keurt van de dienst centrale wijkvoorziening Krooswijk en de beheerscommissie
de taken uitvoert. Het college heeft weliswaar toezicht, doch er is enkel
een verhouding tussen raad en beheerscommissie.
De 20$-regeling is slechts een handleiding waarop de begroting kan worden af
gestemd. In de eerste jaren zal ernaar gestreefd moeten worden deze regeling
te handhaven, doch in de toekomst zal dit onderwerp bespreekbaar worden.
Wanneer het stichtingsbestuur selfsupporting is zal zij minder afhankelijk
zijn van de gemeente, dan wanneer alles volledig wordt gesubsidieerd. Uiter
aard zal het gemeentebestuur immer medeverantwoordelijk zijn voor de gang
van zaken. Er is nog steeds een groot exploitatietekort bij De Meerenhof en A
weliswaar in mindere mate zal de eerste jaren een exploitatietekort blijven
bestaan. Eén personeelslid blijft gestationeerd in het gebouw en voorts zal
er meer gewerkt worden met vrijwilligers.
De gebondenheid van het stichtingsbestuur met het gemeentebestuur is welis
waar aanwezig, doch besprekingen met het gemeentebestuur zijn te allen tijde
mogelijk. Middels subsidieverlening, waartoe een begroting moet worden inge
diend, kan het gemeentebestuur invloed uitoefenen op bepaalde financiële
facetten. De tarieven mogen echter nooit een bepaalde drempel gaan vormen
om van faciliteiten gebruik te gaan maken. Zijns inziens dienen de tarieven
in verhouding te staan met die van andere gemeenschapshuizen. Er vinden nog
onderhandelingen plaats met de gebruikers inzake de bemetering van gas, water
en electriciteit. Het college is van mening, dat er geen sprake is van een
gesubsidieerd cafe. Wel is er sprake van een gemeenschapshuis in Krooswijk.
De kruisvereniging geeft de voorkeur om met de gemeente een huurcontract aan
te gaan in plaats van met een stichtingsbestuur. Ter voorkoming van een
dubbel huurcontract zou de stichting peuterspeelzalen hetzelfde kunnen doen.
-139-
Verschuiving van personeel acht het college beter dan ontslag van personeel.
Vanwege de vacaturestop was een en ander te realiseren waardoor er sprake
is van een structurele bezuiniging in plaats van een directe bezuiniging.
Naar de mening van het college is er geen sprake van bevoogding, aangezien
de stichting zelfstandig kan beslissen. Door privatisering wordt juist be
voogding weggehaald.
Het lid KRIJNEN-BOOT heeft er alle vertrouwen in, dat het nieuwe stich
tingsbestuur ernaar zal streven geen gesubsidieerd café te zijn of te worden.
Het lid VAN BEZUIJE blijft er voorstander van om alle gebruikers en
alle ruimten onder het nieuwe stichtingsbestuur te brengen.
Ten aanzien van de 20$ regeling acht hij het geen goede zaak om de begroting
1984 als uitgangspunt te nemen. In die begroting is reeds een forse bezuini
ging verwerkt.
Indien blijkt dat door verlaging van de tarieven.de exploitatiekosten worden
gedrukt, is hij voorstander van verlaging in plaats van de reeds door andere
fracties bepleite verhoging.
Het lid JANSSON acht het geen goede zaak indien in De Meerenhof bruilof
ten en partijen worden georganiseerd, waarbij lagere tarieven -dan gebruikelijk
voor een cafébedrijf- worden gehanteerd.
Hij verzoekt de toezegging van het college, dat tarieven worden aangepast
en op een niet-concurrerend niveau worden vastgesteld, zodat de plaatselijke
horecabedrijven niet te maken krijgen met oneerlijke concurrentie.
Het lid HOUTENBRINK verzoekt mededeling omtrent wie met wie gaat onder
handelen over personeel en inventaris.
Zijn fractie is van mening dat er in geen geval sprake is van bezuinigen
indien personeel wordt verschoven van de ene naar de andere dienst. Macro-
economisch gezien blijft het een "broekzak-vestzak" zaak. Een en ander kan
niet aan dit voorstel worden gerelateerd.
Hij is van mening, dat het personeel in dienst moet tr.eden van de stichting,
aangezien de stichting geen zeggenschap heeft over een gedetacheerd ambte
naar. Hij blijft erbij dat in art. 3, lid 2 van de ontwerp-statuten sprake
is van bevoogding.
'Zijn fractie is tegen het onderhavige voorstel.
Wethouder KAMP benadrukt, dat ten aanzien van de 20$ korting er een uit
gangspunt gekozen moet worden. Het college heeft de begroting 1984 genomen,
aangezien er bij deze constructie van uitgegaan mag worden, dat de stichting
binnen 5 jaar selfsupporting is. Indien een dergelijke constructie niet ge
hanteerd wordt, dient men jaarlijks te onderhandelen om de begroting op te
stellen.
De tarifering is een zaak van het stichtingsbestuur. Enige souplesse mag
worden verwacht om het stichtingsbestuur enige commercie te laten bedrijven.
Para-commercie dient uiteraard zoveel mogelijk te worden voorkomen. Bij de
vaststelling van de begroting en het activiteitenplan kan worden bezien of
al dan geen para-commercie wordt bedreven.
Het huidige personeelslid wenst in dienst te blijven van het gemeentebestuur
en het college kan -gezien de rechtspositie van betrokkene- hierin geen ver
andering brengen.
De VOORZITTER wijst erop, dat het onderhavige voorstel van experimen
tele aard is. Bij vaststelling kan een en ander nader detaillistisch worden
geregeld. Dit voorstel omvat uitsluitend de grote lijnen. In de toekomst
zal het gemeentebestuur nauw zijn betrokken bij de verdere gang van zaken.
Ten aanzien van De Meerenhof dient er eens een keerpunt te komen; dat zal 1
januari a.s. zijn, indien het voorstel wordt aangenomen. Voordeel voor de
gemeente zal zijn dat er enige bezuinigingen ontstaan. Hij bepleit instemming
met het voorstel.