-1 38- De intentie van de raad is geweest om bij de Meerenhof een tekort weg te halen in het licht van de bezuinigingen bij de gemeente. Thans wordt er in het geheel niet bezuinigd. De intentie-verklaring van het college om de jaarlijkse exploitatielasten met 20$ te korten is onvoldoende. Indien de te korten onverhoopt hoger zouden zijn wordt er blijvend gesubsidieerd. Zijn fractie acht het geen goede gang van zaken om de vaste gebruikers te "bevoogden" door het stichtingsbestuur, zoals dat in art. 3, lid 2 van de ontwerp-statuten geschiedt. Zijn fractie is van mening dat de zaken ten aanzien van personeel en inven taris al geregeld hacT moeten zijn. Hij zou nog meer zaken aan de orde kunnen stellen, die zijns inziens onvoldoende afgehandeld zijn en namens zijn fractie verzoekt hij dan ook het voorstel één h. twee maanden aan te houden. Wethouder KAMP memoreert het jarig bestaan van De Meerenhof, in welke periode de personeelskosten fors zijn gestegen, doordat het gebouw van 's morgens vroeg tot 's avonds laat open diende te zijn. Door het medege bruik van de scholen was het noodzakelijk dat (schoonmaak) personeel ook daar inzetbaar moest zijn. Dit zijn zaken die noodzakelijk waren om het gemeen schapshuis goed te laten functioneren. Het onderhavige voorstel is mede tot .v stand gekomen door de huidige beheerscommissie. De gehele gang van zaken zal door het gemeentebestuur nauwlettend worden gevolgd. Het nieuwe stichtings bestuur zal een zware taak krijgen, maar het college heeft er alle vertrouwen in, dat zij haar taak zal volbrengen. Doorberekening van de verminderde personeelskosten in de tarieven -met eventuele restitutie- is taak van de huidige beheerscommissie, aangezien een en ander in hun begroting gewijzigd zou kunnen worden. Dat het college verantwoordelijk was voor de exploitatie tekorten is zijns inziens niet juist, aangezien de raad de begroting goed keurt van de dienst centrale wijkvoorziening Krooswijk en de beheerscommissie de taken uitvoert. Het college heeft weliswaar toezicht, doch er is enkel een verhouding tussen raad en beheerscommissie. De 20$-regeling is slechts een handleiding waarop de begroting kan worden af gestemd. In de eerste jaren zal ernaar gestreefd moeten worden deze regeling te handhaven, doch in de toekomst zal dit onderwerp bespreekbaar worden. Wanneer het stichtingsbestuur selfsupporting is zal zij minder afhankelijk zijn van de gemeente, dan wanneer alles volledig wordt gesubsidieerd. Uiter aard zal het gemeentebestuur immer medeverantwoordelijk zijn voor de gang van zaken. Er is nog steeds een groot exploitatietekort bij De Meerenhof en A weliswaar in mindere mate zal de eerste jaren een exploitatietekort blijven bestaan. Eén personeelslid blijft gestationeerd in het gebouw en voorts zal er meer gewerkt worden met vrijwilligers. De gebondenheid van het stichtingsbestuur met het gemeentebestuur is welis waar aanwezig, doch besprekingen met het gemeentebestuur zijn te allen tijde mogelijk. Middels subsidieverlening, waartoe een begroting moet worden inge diend, kan het gemeentebestuur invloed uitoefenen op bepaalde financiële facetten. De tarieven mogen echter nooit een bepaalde drempel gaan vormen om van faciliteiten gebruik te gaan maken. Zijns inziens dienen de tarieven in verhouding te staan met die van andere gemeenschapshuizen. Er vinden nog onderhandelingen plaats met de gebruikers inzake de bemetering van gas, water en electriciteit. Het college is van mening, dat er geen sprake is van een gesubsidieerd cafe. Wel is er sprake van een gemeenschapshuis in Krooswijk. De kruisvereniging geeft de voorkeur om met de gemeente een huurcontract aan te gaan in plaats van met een stichtingsbestuur. Ter voorkoming van een dubbel huurcontract zou de stichting peuterspeelzalen hetzelfde kunnen doen. -139- Verschuiving van personeel acht het college beter dan ontslag van personeel. Vanwege de vacaturestop was een en ander te realiseren waardoor er sprake is van een structurele bezuiniging in plaats van een directe bezuiniging. Naar de mening van het college is er geen sprake van bevoogding, aangezien de stichting zelfstandig kan beslissen. Door privatisering wordt juist be voogding weggehaald. Het lid KRIJNEN-BOOT heeft er alle vertrouwen in, dat het nieuwe stich tingsbestuur ernaar zal streven geen gesubsidieerd café te zijn of te worden. Het lid VAN BEZUIJE blijft er voorstander van om alle gebruikers en alle ruimten onder het nieuwe stichtingsbestuur te brengen. Ten aanzien van de 20$ regeling acht hij het geen goede zaak om de begroting 1984 als uitgangspunt te nemen. In die begroting is reeds een forse bezuini ging verwerkt. Indien blijkt dat door verlaging van de tarieven.de exploitatiekosten worden gedrukt, is hij voorstander van verlaging in plaats van de reeds door andere fracties bepleite verhoging. Het lid JANSSON acht het geen goede zaak indien in De Meerenhof bruilof ten en partijen worden georganiseerd, waarbij lagere tarieven -dan gebruikelijk voor een cafébedrijf- worden gehanteerd. Hij verzoekt de toezegging van het college, dat tarieven worden aangepast en op een niet-concurrerend niveau worden vastgesteld, zodat de plaatselijke horecabedrijven niet te maken krijgen met oneerlijke concurrentie. Het lid HOUTENBRINK verzoekt mededeling omtrent wie met wie gaat onder handelen over personeel en inventaris. Zijn fractie is van mening dat er in geen geval sprake is van bezuinigen indien personeel wordt verschoven van de ene naar de andere dienst. Macro- economisch gezien blijft het een "broekzak-vestzak" zaak. Een en ander kan niet aan dit voorstel worden gerelateerd. Hij is van mening, dat het personeel in dienst moet tr.eden van de stichting, aangezien de stichting geen zeggenschap heeft over een gedetacheerd ambte naar. Hij blijft erbij dat in art. 3, lid 2 van de ontwerp-statuten sprake is van bevoogding. 'Zijn fractie is tegen het onderhavige voorstel. Wethouder KAMP benadrukt, dat ten aanzien van de 20$ korting er een uit gangspunt gekozen moet worden. Het college heeft de begroting 1984 genomen, aangezien er bij deze constructie van uitgegaan mag worden, dat de stichting binnen 5 jaar selfsupporting is. Indien een dergelijke constructie niet ge hanteerd wordt, dient men jaarlijks te onderhandelen om de begroting op te stellen. De tarifering is een zaak van het stichtingsbestuur. Enige souplesse mag worden verwacht om het stichtingsbestuur enige commercie te laten bedrijven. Para-commercie dient uiteraard zoveel mogelijk te worden voorkomen. Bij de vaststelling van de begroting en het activiteitenplan kan worden bezien of al dan geen para-commercie wordt bedreven. Het huidige personeelslid wenst in dienst te blijven van het gemeentebestuur en het college kan -gezien de rechtspositie van betrokkene- hierin geen ver andering brengen. De VOORZITTER wijst erop, dat het onderhavige voorstel van experimen tele aard is. Bij vaststelling kan een en ander nader detaillistisch worden geregeld. Dit voorstel omvat uitsluitend de grote lijnen. In de toekomst zal het gemeentebestuur nauw zijn betrokken bij de verdere gang van zaken. Ten aanzien van De Meerenhof dient er eens een keerpunt te komen; dat zal 1 januari a.s. zijn, indien het voorstel wordt aangenomen. Voordeel voor de gemeente zal zijn dat er enige bezuinigingen ontstaan. Hij bepleit instemming met het voorstel.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1983 | | pagina 72